SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TV Republika zbyt mocno zaangażowana politycznie (opinie)

- TV Republika promuje ludzi i wizję PiS, a mówiąc o tym, że chce stworzyć równowagę na polskim rynku mediów, mówić prawdę oraz przywrócić niezależne dziennikarstwo obraża dziennikarzy pracujących w innych redakcjach - wynika z naszych rozmów z ekspertami.

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o próbnej emisji TV Republika w internecie. W środę stacja przez cały dzień (od 8.00 do późnych godzin nocnych) na swojej stronie internetowej relacjonowała wydarzenia związane z warszawskimi obchodami trzeciej rocznicy katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem. Oprócz tego pokazywano także materiały archiwalne, rozmowy z gośćmi oraz fragmenty filmów dokumentalnych Ewy Stankiewicz, Anity Gargas i Joanny Lichockiej poświęconych tragedii smoleńskiej. Piotr Barełkowski, szef Telewizji Niezależnej, operatora TV Republika poinformował nas, że próbną emisję obejrzało w internecie ok. 200 tys. widzów (więcej na ten temat).

A jak start TV Republika oraz jej rynkowe szanse oceniają eksperci? Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” nie wróży TV Republika wielkiego sukcesu, ponieważ - jego zdaniem - nie ma realnych perspektyw rynkowych dla telewizji tematycznych pozostających poza szerszymi grupami medialnymi. - Koszty telewizji są wciąż na tyle wysokie, że jedynie duże grupy mediowe podążające w stronę multimediów mają przyszłość na takim rynku, jak polski. Oczywiście myślę o telewizjach prezentujących standardy broadcastowe, a nie takich, które udają broadcast. Doświadczył już tego Piotr Barełkowski, prezes Telewizji Niezależnej, która jest operatorem TV Republiki, tworząc i sprzedając grupie Polsat TV Biznes - mówi Chrabota.

Szef „Rzeczpospolitej” ma też wątpliwości, czy ktoś zechce kupić TV Republikę. - W portofolio dużych grup medialnych w Polsce znajdują się już profesjonalne kanały newsowe. Czy komuś może przydać się kolejny i to tak zorientowany politycznie? Wątpię. Nie podobają mi się także wygłaszane przez nich tezy, jakoby w Polsce miało nie istnieć niezależne dziennikarstwo... Pewnie to taka retoryka auto-promocyjna. Szkoda tylko, że przy okazji obrażają innych dziennikarzy przypisując sobie atrybut z gruntu im obcy. Cóż, zrażają sobie w ten sposób potencjalnych sojuszników. Na dłuższą metę to praktyki samobójcze... - podkreśla Bogusław Chrabota.

Prof. Wiesław Godzic, medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie mówi wprost, że start TV Republika nie był dobry. - Czekam z niecierpliwością na ramówkę, na lokomotywy tej „stacji” i zadaję sobie pytania: Kto ma być jej modelowym telewidzem? Jeśli wyłącznie „lud smoleński” - to nie wróżę nic dobrego. Nawet najwięksi zapaleńcy potrafią się znudzić oglądaniem tych samych twarzy mówiących o tym samym... A lud niesmoleński przejdzie obok i wzruszy ramionami - mówi Wiesław Godzic.

- TV Republika to telewizja zamknięta i samoizolująca się. (…) Buńczuczny zamiar „włączenia prawdy do polskiego systemu medialnego” jest najzwyczajniej policzkiem dla wszystkich dziennikarzy (poza Republiką), którym sugeruje się celowe upowszechnianie nieprawdy. A sugestie, jakoby tłumy dziennikarzy chciały wejść do zespołu Republiki (ale czegoś się obawiają) musi być potraktowany jako kpina ze zdrowego rozsądku. Zła to maniera: zaczynać swoją obecność od obrażania wszystkich pozostałych uczestników rynku medialnego - dodaje Godzic.

- Warsztatowo całość jest słabiutka, ale to początek i chyba trzeba być wyrozumiałym. Chociaż tej telewizji nie robią chłopcy w krótkich spodenkach, ale weterani. Trudno wytłumaczyć więc fatalne kadrowanie, oświetlenie, nudne rozmowy pozbawione dramatycznego napięcia i zwrotów. Denerwuje mnie jawne zaprzeczanie standardom dziennikarskim mówiącym o potrzebie zachowania balansu i wysłuchania stron - stwierdza Wiesław Godzic.

Tomasz Machała, redaktor naczelny portalu natemat.pl (wcześniej związany m.in. „Wydarzeniami” w Polsacie) uważa, że TV Republika zbyt mocno opiera się na prezentowaniu ludzi i wizji PiS. - Telewizja Republika zadaje swoim gościom z PiS liczne pytania, z których najtrudniejsze brzmi: Jak żyć z „tą straszną” Platformą. I goście z PiS odpowiadają. Jarosław Kaczyński odpowiedział tak: Organizować się, być cierpliwymi, działać. Według tej zasady telewizja powstała. Zorganizowała się i działa - stwierdza Machała.

Dobrej myśli jest jedynie Eryk Mistewicz, medioznawcza oraz szef kwartalnika „Nowe Media”. - Tak, jak na rynku tygodników opinii było miejsce dla czytelników świadomie opuszczonych przez inne media (potwierdzeniem jest sukces „Uważam Rze” Pawła Lisickiego, a dziś dobre wyniki „Do Rzeczy” i „Sieci”), tak jest dziś miejsce dla sukcesu projektu pod nazwą TV Republika: twardego, autorskiego, ideowego, tożsamościowego produktu dla 25-30 proc. populacji - mówi Mistwewicz.

- TV Republika ma odbiorcę, który nie oczekuje bogactwa technicznego ani nie będzie wymagał HD i kranów kamerowych. To odbiorca zdeterminowany, aby kupować reklamowane na tej antenie produkty i wspierający w ten sposób „swoją telewizję”. Tak tożsamościowy, autorski, wyrazisty, spersonalizowany projekt wypełnia niszę pozostawioną przez inne stacje, a jako „szyty na miarę” jego odbiorców ma także szanse na sukces komercyjny. Dokładnie tak, jak stało się to na rynku tygodników - stwierdza Eryk Mistewicz.

TV Republika tworzona jest przez konserwatywnych publicystów i dziennikarzy. Jej redaktorem naczelnym jest Bronisław Wildstein, a jego zastępcą - Tomasz Sakiewicz. Na antenie TV Republika autorskie programy będą mieć m.in. Cezary Gmyz, Anita Gargas, Ewa Stankiewicz wraz z Tomaszem Sakiewiczem oraz sam Wildstein, który poprowadzi program „Bronisław Wildstein przedstawia” (więcej na ten temat).

O internetowym starcie TV Republika oraz rynkowych szansach tej stacji rozmawiamy z Bogusławem Chrabotą, redaktorem naczelnym „Rzeczpospolitej, prof. Wiesławem Godzicem, medioznawcą ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, Erykiem Mistewiczem, medioznawcą i szefem kwartalnika „Nowe Media” oraz Tomaszem Machałą, redaktorem naczelnym portalu natemat.pl i byłym reporterem m.in. „Wydarzeń” w Polsacie - więcej na kolejnej stronie.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: TV Republika zbyt mocno zaangażowana politycznie (opinie)

87 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
arnie
Eks... kto??

:D:D
odpowiedź
User
arnie
Jeszcze antena nie ruszyła, a IIIRP dostaje biegunki...

znamienne...

odpowiedź
User
dobry biznes
To będzie dobry biznes dla kierownictwa i dziennikarzy.
Jak się skończy kasa na pensje, to i tak PIS ich będzie musiał przejąć.
Niepokorni już przetestowali ten majstersztyk w Codziennej.
odpowiedź