SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP zoptymalizowała koszty produkcji o 6,7 proc., ma umowy na trzy nowe seriale i ponad 20 filmów

W ub.r. koszty produkcji seriali, filmów i programów dla Telewizji Polskiej były o 6,73 proc. niższe od planowanych. W czwartym kwartale br. zarząd TVP zgodził się na zawarcie umów z zewnętrznymi producentami dotyczących realizacji trzech nowych seriali oraz ponad 10 filmów fabularnych i dokumentalnych.

Siedziba Telewizji Polskiej, fot. PAP / Paweł KulaArticle

Telewizja Polska w sprawozdaniu finansowym podała, że w ub.r. udało jej się zoptymalizować koszty 129 projektów dotyczących produkcji różnego typu treści. - Produkcje które uległy optymalizacji realizowane były/są z budżetem średnio o ok. 6,73 proc. niższym od planowanego, przy jednoczesnym zachowaniu oczekiwanej jakości audycji na uprzednio ustalonym poziomie - zapewniono.

Kwotowo najmocniej, o 3,9 mln zł, obniżono dzięki negocjacjom koszty realizacji serialu produkowanego przed podmiot zewnętrzny. Natomiast największa optymalizacja procentowa po stronie kosztorysu po stronie kontrahenta zewnętrznego wyniosła 67,23 proc. (czyli 2,59 mln zł) pierwotnego budżetu.

Z kolei od 2016 roku łączne oszczędności dzięki optymalizacji kosztów produkcji sięgnęły 138,08 mln zł.

Tylko kilkanaście czołowych produkcji realizowanych zewnętrznie

Publiczny nadawca podkreśla, że w ub.r. kontynuował strategię, w ramach której „fundamentalną kwestią stało się negocjowanie i skuteczne pozyskiwanie od podmiotów zewnętrznych praw do scenariuszy i formatów (poprzez zawieranie umów bezpośrednio z twórcami, a nie z pośrednikami).”.

- Opisana wyżej kluczowa z punktu widzenia interesu Spółki zmiana (m.in. w zakresie ograniczenia i kontroli kosztów produkcji, zwiększenia przychodów z eksploatacji audycji, ograniczenia ryzyka uzależnienia pasma emisyjnego od kilku podmiotów zewnętrznych) w zakresie współpracy z kontrahentami zewnętrznymi, już od roku 2019 stała się obowiązującym w TVP S.A. standardem - zaznaczono w sprawozdaniu.

Dodano, że w 2019 roku ok. 96 proc. najbardziej wysokokosztowych programów, seriali filmów to produkcje własne Telewizji Polskiej - realizowane bądź stricte wewnętrznie bądź we współpracy z usługodawcą kompleksowym.

- W roku 2020 r. proporcje realizowania audycji w modelu wewnętrznym w porównaniu do modelu zewnętrznego zostały utrzymane, a nawet uległy jeszcze zwiększeniu, sprowadzając tym samym produkcje realizowane w modelu zewnętrznym do nielicznych wyjątków. Szacuje się, że w 2020 r. spośród ponad kilkuset najbardziej wysokobudżetowych produkcji jedynie niewiele ponad 10 realizowanych było w modelu produkcji zewnętrznej - opisano.

Produkcje zewnętrzne TVP skontrolowane przez NIK

W grudniu ub.r. w siedzibie głównej i oddziałach regionalnych Telewizji Polskiej zakończyła się kontrola NIK-u dotycząca zakupu produkcji zewnętrznej przez nadawcę.

TVP podała, że w wystąpieniu pokontrolnym zawarto jedną uwagę i 11 wniosków. - W większości wnioski pokontrolne dotyczyły potrzeby bieżącego przestrzegania wewnętrznych regulacji oraz dostosowania wewnętrznych instrukcji i procedur do zmieniających się warunków funkcjonowania Spółki. W wykonaniu wniosków pokontrolnych NIK jednostki organizacyjne Spółki zostały zobligowane do bieżącego stosowania obowiązujących w TVP S.A. regulacji wewnętrznych - opisano.

Prezes TVP dał czas do końca br. na wprowadzenie w życie wniosków sformułowanych przez NIK.

„Dom pod Dwoma Orłami” i „Krucjata” nowymi serialami TVP

Znaczące wydatki są w Telewizji Polskiej zatwierdzane uchwałami zarządu. W ub.r. zarząd zgodził się na podpisanie z producentami zewnętrznymi umów na nowe sezony wielu popularnych seriali i programów.

W czwartym kwartale władze spółki zaakceptowały też umowy dotyczące trzech nowych seriali: 4-odcinkowej „Lokatorki” z Pokromski Studio), 13-odcinkowej „Krucjaty” z Akson Studio oraz 10-odcinkowego „Domu pod Dwoma Orłami” z Kosmos Film i Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym.

W sprawozdaniu nie podano, jaka jest wartość każdej z tych umów ani kiedy realizowane seriale mogą trafić na anteny TVP.

Zarząd nadawcy w czwartym kwartale ub.r. zgodził się również na zawarcie lub aneksowanie umów dotyczących koprodukcji i podziału praw autorskich do następujących filmów fabularnych (w nawiasach ich producenci, tytuły to w większości tytuły robocze):
- „Matecznik” (Harine Films),
- „Magdalena” (Adrian Pawłowski),
- „Dzień, w którym znalazłem w śmieciach dziewczynę” (Natalia Bednarska),
- „Pierwsza jedenaście” (Agnieszka Papiewska-Stachecka),
- „Szczęście do szczęścia” (Garland Film),
- „Piosenki o miłości” (Kinhouse),
- „Po miłość” (Beata Hrycyk-Mańkowska),
- „Wiatr nad Aleppo” (TV Studio Filmów Animowanych),
- „Sonata” (Mediabrigade),
- „Jak najdalej stąd” (Akson Studio),
- „Przejście” w reż. Doroty Lamparskiej i Bartosza M. Kowalskiego (Film It, V-Film),
- „Orzeł. Ostatni patrol” (Aura Films),
- „Odyseja Filmowa” (Telemark),
- „Filip” (Akson Studio),
- „Republika dzieci” - także miniserial (Wytwórnia Doświadczalna),
- „Pogrom 1905” (Akson Studio),
- „Orlęta” (Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych),
- „Więzień 77” (Iron Films),

„Filip” ma być ekranizacją powieści Leopolda Tyrmanda o takim samym tytule. Akson Studio w swoim raporcie finansowym podało, że rozliczenia międzyokresowe z TVP dotyczące tego filmu wynosiły 7,03 mln zł.

W przypadku filmu „Pogrom 1905” było to 8,35 mln zł, a w przypadku serialu „Krucjata” - 5,89 mln zł.

Ponadto zarząd TVP zatwierdził umowy na realizację kilku filmów dokumentalnych:
- „Trener” (producent: Film Open Group),
- „Czy pani się jeszcze na mnie denerwuje?” (Kosmos Production),
- „Przerwana podróż” (Film Open Group),
- Historia Wołosiańskich” (Rafał Geremek),
- „1970” (Kjiora Film),
- „Sierżant” (ZPR Media),
- „Kultura, Giedroyć i inni…” (Film Open Group),
- „Ina Benita - dwa życia” (Film Open Group).

TVP z rekordową rekompensatą abonamentową

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.

To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.

Nowelizację ustawy o abonamencie w marcu ub.r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Na jej mocy w kwietniu minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowany z inną serią obligacji, żeby minister finansów mógł je wykupić.

Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych

Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii - według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku

Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.

Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.

Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.

Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty - 60,3 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP zoptymalizowała koszty produkcji o 6,7 proc., ma umowy na trzy nowe seriale i ponad 20 filmów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
TVP wg Qury, wydać 5 mln na film, pokazać go raz, i sty, do archiwum
odpowiedź
User
Mikolaj
Oszczędności to się zazwyczaj uzyskuje względem poprzedniego okresu a nie planu. Tak to można plany przestrzelić o raz i oszczędności będą jeszcze wyższe.
odpowiedź
User
Seba
Optymalizacja kosztów, dostać 2 mld + abonament + reklamy i zrobić z tego MINUS 250 mln
odpowiedź