SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Trzy czwarte fanów streamów najbardziej lubi oglądanie Twitcha

W Polsce aż 73 proc. widzów streamów gier komputerowych deklaruje, że oglądanie Twitcha to ich ulubiona rozrywka. 8 proc. mniej badanych wskazało samo granie w gry - wynika z badania inStreamly i Kantar.

Badanie „Co motywuje obserwatorów do oglądania streamów gier” inStreamly i Kantar wykorzystało potencjał streamów gier komputerowych League of Legends, CS:GO i GTA V. Są to popularne tytuły, które reprezentują różne typy rozgrywki.


Głównym założeniem było sprawdzenie, czy społeczności oglądające poszczególne tytuły są jednorodne, czy może istnieją w nich pewne różnice. Zebrane dane z dwóch krajów (Polski i Francji), zostały ze sobą zestawione.

Widzowie realizują swoje potrzeby

Każdy z badanych tytułów realizuje inny segment potrzeb widzów streamów gier komputerowych. Pierwszy z nich to relaks, odprężenie i wyluzowanie. Drugi to doenergetyzowanie, ekscytacja i zastrzyk adrenaliny. Ten pierwszy nieznacznie dominuje nad drugim - wskazują autorzy badania

- Przystępując do realizacji projektu, mieliśmy różne hipotezy tego, co motywuje obserwatorów do oglądania streamów różnych gier, jednak wyniki do pewnego stopnia nadal nas zaskoczyły. Kluczową i generyczną potrzebą w kontekście oglądania streamingów gier, które uwzględniliśmy w badaniu, była potrzeba relaksu, odprężenia i wyluzowania. Warto jednak zauważyć, że w przypadku każdego tytułu, te potrzeby były wyrażane w trochę inny sposób, w zależności od tego, z jakimi innymi motywacjami współwystępowały. Odpowiednie zrozumienie potrzeb, które realizują obserwujący poprzez oglądanie streamów konkretnych gier, może pomóc markom dobrze dopasować kanał komunikacji z konsumentami (wybrać odpowiedniego streamera lub odpowiedni rodzaj / tytuł gry). Jednocześnie, wiedząc jakich emocji poszukują obserwujący, marki mogą również lepiej  dopasować swoją komunikację, w taki sposób, żeby była ona spójna z emocjami, i ich natężeniem, do tego, czego poszukują obserwatorzy -  tłumaczy Anna Piasecka, strategic account manager w Kantar Polska.



Mędrzec czy błazen? Archetypy marek w komunikacji do graczy

Wyróżniamy 12 archetypów marek. Są to mędrzec, bohater, twórca, kochanek, władca, odkrywca, czarodziej, opiekun, niewinny, towarzysz, buntownik i błazen. Jakie role powinny przyjąć marki, które zdecydują się na komunikację do widzów streamów?

League of Legends to najbardziej uniwersalna ze streamowanych gier. Zaspokaja potrzeby z różnych obszarów. W 44 proc.  pozwala na relaks i odprężenie, w 39 proc. na wyluzowanie i beztroskę oraz 32 proc. na podnoszenie kompetencji. Marka, która by chciała komunikować do widzów streamerów League of Legends, powinna wejść w rolę towarzysza, który nie tylko stworzy wspólnotę, lecz także da poczucie równowagi.

CS:GO można przypisać do segmentu mędrca, opartego na kontroli, skupieniu i zrozumieniu. Jej widzowie doceniają graczy, którzy mają duże umiejętności. Potrzeby w CS:GO rozkładają się w następujący sposób: 40 proc. skupienie na celu, 36 proc. logicznie myślenie, a w 33 proc. zdobywanie wiedzy. Marka, która najlepiej wpisze się w ten segment, to ta oferująca inteligentne rozwiązania, odpowiedzialna, która pozwala być przygotowanym na wszystko.

Ostatnia analizowaną grą jest GTA V - to typowy segment błazna - odpowiadający na potrzebę życia bez zmartwień, spontaniczności i chęci cieszenia się pozytywną energią. Dzięki  dobrej zabawie zapewnia odprężenie, relaks oraz poczucie beztroski, które pozwalają się cieszyć rozgrywką i oderwać od codziennych zmartwień. Oglądanie streamu GTA V w 50 proc. odpręża i relaksuje, w 35 proc. wyluzowuje, a w 33 proc. zaspokaja potrzebę spontaniczności widza.  Marka chcąca wpasować się w ten segment powinna rozweselać, ubarwiać świat i zaskakiwać.

Źródło: Kantar Polska, badanie CAWI przeprowadzone w dwóch krajach — w Polsce (w dniach od 11 lipca do 8 sierpnia 2022, na próbie N = 693) i we Francji (w dniach od 4 do 22 sierpnia 2022, na próbie N = 600)

Dołącz do dyskusji: Trzy czwarte fanów streamów najbardziej lubi oglądanie Twitcha

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
TT
Młodzi ludzie są dziś zbyt leniwi, aby sami zagrać w grę. Wolą bezmyślnie gapić się, jak robi to za nich jakiś nadmiernie pobudzony debil z YouTube’a.
odpowiedź
User
Adam K
Młodzi ludzie są dziś zbyt leniwi, aby sami zagrać w grę. Wolą bezmyślnie gapić się, jak robi to za nich jakiś nadmiernie pobudzony debil z YouTube’a.


tak to sobie tłumacz
sprzęt jest drogi a na Twitchu możesz obejrzeć rozgrywki w bardzo dobrej jakości z fajnymi komentarzami, nie wydając kroci na dobrego kompa
odpowiedź