XYZ z kolejnym zastrzykiem pieniędzy od funduszu Brzoski. Ile zarobił na starcie?

Serwis biznesowy XYZ na początku swojej działalności jesienią ub.r. pozyskał ponad 6 mln zł od funduszu RIO, za którym stoi Rafał Brzoska, oraz 1,4 mln zł od partnerów marketingowych. Wiosną dostał kolejną transzę finansowania od RIO. – W 2024 r. i pierwszym półroczu 2025 r. osiągnęliśmy wyniki lepsze od planu, a ten jest bardzo ambitny, a rynek niełatwy – komentuje szef XYZ Grzegorz Nawacki.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
XYZ z kolejnym zastrzykiem pieniędzy od funduszu Brzoski. Ile zarobił na starcie?
Grzegorz Nawacki na premierze XYZ, fot. materiały prasowe

Wspólnikami w wydającej serwis spółce XYZ Media Group są fundusz RIO, za którym stoi m.in. Rafał Brzoska, szef i jeden z głównych akcjonariuszy InPostu, oraz szef witryny Grzegorz Nawacki, poprzednio redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”.

Na początek RIO objął 1,11 tys. udziałów firmy (80 proc. ogółu) o wartości nominalnej 55,5 tys. zł, a Nawacki – 278 walorów za 13,9 tys. Przy czym realnie fundusz wyłożył na te walory dużo więcej, co zapisano w bilansie spółki jako 6,38 mln zł z „utworzenia nowych udziałów powyżej ich wartości nominalnej”.

W ub.r. ponad 6 mln zł od inwestora, wiosną kolejna transza

Wiosną br. RIO objął nowe udziały: emisja 1,66 tys. walorów została wpisana do KRS w połowie marca br., a kilka tygodni wcześniej wspólnicy zmienili akt założycielski spółki. W sprawozdaniu finansowym XYZ Media Group podkreśliła, że „ma zapewnione finansowanie na rozwój w kilkuletniej perspektywie, realizowane będzie w transzach zgodnie z przyjętym harmonogramem i realizacją kroków milowych”.

Spółka nie ujawnia, jaka kwota trafiła do niej od RIO wiosną br. – Dokapitalizowania były i będą zgodnie z przyjętym biznesplanem, finansowanie w transzach jest standardowe w tego typu projektach. Umowa inwestycyjna jest objęta tajemnicą, więc nie mogę ujawniać szczegółów – mówi nam Grzegorz Nawacki. 

XYZ Media Group w sprawozdaniu zaznaczyła, że jej większościowy inwestor ma odpowiednie zaplecze finansowe i merytoryczne. – Co więcej, inwestor i zarząd mają wspólny cel: zbudowanie jakościowego medium wolnego od clickbaitów i zwalczającego dezinformację, a także realizującego misję wspierania przedsiębiorczości – dodała.

Wydatki na siedzibę, sprzęt i pracowników

Działalność operacyjna XYZ Media Group do końca 2024 roku kosztowała 3,49 mln zł (spółkę zarejestrowano w listopadzie 2023 roku, ale przez pierwsze miesiące miała innego właściciela i w praktyce nie działała). Na wynagrodzenia przeznaczono 1,13 mln zł, a na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze – 218,9 tys.

W redakcji i zespole sprzedażowym XYZ jest sporo osób związanych poprzednio z „Pulsem Biznesu” (współszefową witryny jest Karolina Kowalska, poprzednio dyrektorka ds. marketingu i public relations), a także dziennikarze i menedżerowie, którzy przeszli m.in. z My Company, Grupy WNP, Business Insidera, Interii, Wirtualnej Polski i Polityki Insight. Na koniec ub.r. zespół serwisu tworzył 35 osób, z czego 25 na etatach.

Na potrzeby XYZ wynajęto na pięć lat 300 metrów kwadratowych w kamienicy w centrum Warszawy. Przeprowadzono tam gruntowny remont, uruchamiając m.in. studio do nagrywania podcastów i programów wideo. Firma przyznała w sprawozdaniu, że „z punktu widzenia finansowego oznaczało to poniesienie dużych nakładów na start, ale ogranicza koszty produkcji treści i daje znacząco dużo większą elastyczność niż korzystanie z przestrzeni zewnętrznych”.

Nakłady na usługi obce wyniosły 1,7 mln zł, na zużycie materiałów i energii – 157,2 tys., a koszty rodzajowe sklasyfikowane jako pozostałe – 210,6 tys. Spółka na koniec ub.r. miała rzeczowe aktywa trwałe warte 780,9 tys. zł, z czego 122,1 tys. przypadało na sprzęt, a 624,3 tys. na środki trwałe w budowie.

1,4 mln zł przed dwa miesiące od reklamodawców

XYZ wystartował w drugiej połowie października ub.r. Chociaż początkowo w ramach promocji udostępniał wszystkie treści za darmo (ofertę subskrypcyjną wprowadził dopiero w połowie stycznia br.), zarabiał już z innych źródeł. Na zeszłoroczne przychody wydawcy serwisu złożyło się 1,12 mln zł sklasyfikowane jako wpływy z projektów, 248 tys. zł z content marketingu, 20 tys. z reklam i 14,5 tys. z innych źródeł.

Mecenasami premiery XYZ były Santander Bank Polska, Mastercard, BNP Paribas, Provident, PwC i Fundacja PZU, zaś pierwszą akcję content marketingową przeprowadzono razem z Polenergią. Wydawca serwisu podkreślił, że „dzięki tym współpracom udało się w 2024 r. uzyskać przychody nieco lepsze od założeń w planie biznesowym”.

Duże inwestycje połączone z generowaniem przychodów tylko przez nieco ponad dwa miesiące spowodowały, że w ub.r. firma zanotowała 2,09 mln zł straty operacyjnej i 2,1 mln zł straty netto. – Tak jak każdy startup, a w szczególności taki, jak nasz, który już od startu zakłada duże inwestycje w zespół i technologię, by były na najwyższym poziomie, potrzebujemy czasu, by przychody przewyższały koszty – komentuje Grzegorz Nawacki.

Wydawca XYZ na koniec ub.r. dysponował 2,72 mln zł środków pieniężnych: 112,5 tys. na rachunkach bankowych i 2,6 mln sklasyfikowane w sprawozdaniu jako „inne środki pieniężne”. Miał też przed sobą perspektywę zarabiania na dwóch polach: marketingowym i subskrypcyjnym.

Na koniec ub.r. spółka posiadała 653,1 tys. zł w biernych rozliczeniach międzyokresowych. Z tej kwoty 386 tys. zł dotyczyło sprzedaży usług content marketingowych, 169,3 tys. – projektów, zaś 97,9 tys. – subskrypcji.

XYZ w ciągu pięciu lat chce pozyskać 30 tys. subskrybentów. Jego oferta w tym obszarze obejmuje trzy pakiety: miesięczny za 49 zł (przez pierwszy miesiąc za 9 zł), roczny za 412 zł i roczny dla dwóch osób za 706 zł.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników, liczba subskrybentów jest wyraźnie powyżej naszych założeń z biznesplanu, szybko przyrasta. To najlepszy dowód, że XYZ przypadł do gustu Czytelnikom, bo skoro chcą płacić za dostęp do treści, to muszą widzieć w nich wartość. To także dowód na to, że nasze strategia sprzedaży m.in. dynamiczny paywall się sprawdza – mówił nam Grzegorz Nawacki pod koniec maja.

2025 r.: rozwój dynamiczny, rynek niełatwy

Jakich wyników z subskrypcji, a jakich z obszaru marketingowego XYZ spodziewa się w 2025 roku? – Z uwagi na to, że jesteśmy startupem, który wystartował 21 października zeszłego roku, dynamika naszego rozwoju jest ogromna, każdy miesiąc przynosi nowe okazje, szanse, ale i wyzwania, więc sporządzanie szczegółowych prognoz co do podziału źródeł przychodów na tym etapie rozwoju byłoby sztuką dla sztuki – tłumaczy Grzegorz Nawacki.

– Mogę jedynie powiedzieć, że w 2024 r. i pierwszym półroczu 2025 r. osiągnęliśmy wyniki lepsze od planu, a ten jest bardzo ambitny, a rynek niełatwy – dodaje. – Mamy długoterminowy plan rozwoju, w który inwestorzy wierzą, czego najlepszym dowodem są właśnie dokapitalizowania. Przez 8 miesięcy działalności udowodniliśmy, że potrafimy dowozić obietnice złożone inwestorom, pracownikom i czytelnikom – podkreśla.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style