SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tylko „Gazeta Wyborcza” zarabia mniej z reklam. Konkurencja zyskuje dzięki spółkom skarbu państwa

W pierwszej połowie br. spośród 10 dzienników z największymi przychodami reklamowymi tylko „Gazeta Wyborcza” zanotowała spadek. „Gazeta Pomorska”, „Fakt” i „Super Express” miały w tym okresie największe wzrosty przychodów.

fot. Shutterstock.com Article

W okresie od stycznia do czerwca br. dzienniki cennikowo zarobiły 8 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r., ich przychody wyniosły 703,1 mln zł - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, bez rabatów).

- Analiza pokazuje, że sytuacja reklamowa dzienników nie jest taka zła, jakby się mogło wydawać. Nośnik ten już dawno został skazany na niebyt, tymczasem cały czas się broni. Wydatki brutto wskazują na wzrosty inwestycji versus 2017 rok. Oczywiście w kwotach netto nie wygląda to już tak dobrze, ponieważ rabaty z roku na rok są wyższe. Jednak analiza pokazuje, że spadki nie są aż tak duże jak zapowiadano - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Monika Rychlica, head of press, OOH, cinema&ambient w IPG Mediabrands.

O tym, że sytuacja dzienników nieco się poprawiła wspomnieli także eksperci z domu mediowego Starcom (Publicis Media). W podsumowaniu wyników rynku reklamowego w I kwartale br. zwrócili uwagę, że spadek wydatków netto w dziennikach w pierwszych trzech miesiącach br. był najniższy od 2008 roku. Wydatki reklamowe netto w tych tytułach zmalały 5,7 proc., do 40 mln zł (w całym 2017 roku spadek wyniósł 14,1 proc.).

Liderem „Gazeta Wyborcza”

Liderem przychodów reklamowych wśród gazet codziennych jest niezmiennie „Gazeta Wyborcza”. Reklamodawcy wydali w niej w pierwszym półroczu br. 130,7 mln zł, czyli 11,6 proc. mniej niż rok wcześniej. „GW” była jedynym z Top10 dzienników ze spadkiem wpływów reklamowych. Większość pozostałych tytułów ma na koncie dwucyfrowe wzrosty.

Pozycję wicelidera zajmuje „Fakt” z przychodami w wysokości 78,2 mln zł (wzrost w skali roku o 15,1 proc.), a trzecie miejsce na podium należy do „Rzeczpospolitej” z wynikiem 55,8 mln zł (wzrost w skali roku o 6,4 proc.).

Spośród pozostałych tytułów z reklamowej czołówki największe wzrosty notują „Gazeta Pomorska” i „Super Express”. Pierwszy dziennik zwiększył przychody reklamowe o 37,.3 proc., do 20 mln zł, a drugi – o 14,6 proc., do 55,1 mln zł.

O 13,6 proc. więcej zarobił na reklamach „Dziennik Bałtycki”. Jego wpływy z reklam wyniosły 23,2 mln zł.

W „Dzienniku Gazecie Prawnej” marketerzy wydali w tym roku 11,7 proc. więcej niż przed rokiem, zwiększając nakłady w tym tytule do 31,6 mln zł. O 10,9 proc. - do 27,1 mln zł wzrosły przychody „Dziennika Zachodniego”, a „Głosu Wielkopolskiego” - o 10,6 proc., do 23,9 mln zł. Zamykający stawkę „Dziennik Łódzki” zarobił 16,9 mln zł, czyli 7,9 proc. więcej niż rok temu.

Inwestują spółki skarbu państwa

Monika Rychlica z IPG Mediabrands zwraca uwagę, że spore wzrosty przychodów „Super Expressu”, „Faktu”, „Dziennika Gazety Prawnej” oraz „Rzeczpospolitej” to w dużej mierze efekt inwestycji reklamowych spółek skarbu państwa.

- Wzrosty te generują projekty niestandardowe, w których dzienniki się wyspecjalizowały i mam wrażenie, że przodują w tym względzie wśród wszystkich mediów. W dłuższej perspektywie internet będzie coraz większym rywalem dzienników. Póki co dzienniki bronią się i oby tak dalej - podsumowuje ekspertka IPG Mediabrands.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Tylko „Gazeta Wyborcza” zarabia mniej z reklam. Konkurencja zyskuje dzięki spółkom skarbu państwa

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Przemek
To znaczy że "Fakt" i "Superexpress" są najbardziej wspierane przez spółki skarbu państwa? A może w samej "Agorze" zarząd ma dwie lewe ręce do uczciwego biznesu, co pokazują jego decyzje - a to zwalnianie pracowników (przy wypłaceniu sobie sutych gratyfikacji i premii), a to sprzedaż działek i budynków. Czy inna sprzedaż kanałów telewizyjnych.
"Agora" od dłuższego czasu żyje w alternatywnej rzeczywistości. Zamiast przyjąć niektóre rzeczy na klatę to "A" i jej apologeci szukają wymówek, a to winni ci, a to inni. Tylko sama "Agora" nie.
66 19
odpowiedź
User
Tylko „Gazeta Wyborcza” zarabia mniej z reklam
Nic tak nie cieszy Polaków, jak spadki finansowe "Wyborczej" i całego koncernu Agora. Tak trzymać!
67 30
odpowiedź
User
Jogibabu, brawo Jasiu
Nic tak nie cieszy Polaków, jak spadki finansowe "Wyborczej" i całego koncernu Agora. Tak trzymać!


Niedorzecznie i nie na temat, bo dziedzic rozpijał chłopów pańszczyźnianych i teraz takie są tego skutki.
19 46
odpowiedź
User
rozbawiony
Nic tak nie cieszy Polaków, jak spadki finansowe "Wyborczej" i całego koncernu Agora. Tak trzymać!

Wystarczy spojrzeć na tabelę, mimo spadku, Wyborcza deklasuje konkurencję nawet wzgl. pozycji nr 2.
Zatem piejo kaczki pieja, bo ni mają koguta :)
25 51
odpowiedź
User
pBoczdrdlmrodzi
Dlaczego w wielu sklepach, stacjach, a przede wszystkim na poczcie Newsweek jest schowany, albo w ogóle go nie ma, a Gazeta Wyborcza jest gdzies nisko, podczas gdy szkalujące nie tylko opozycję, ale po prostu mądrych ludzi w Polsce pisma Sieci, Gazeta Polska czy do Rzeczy są centralnie widoczne? Propaganda PiSu jest jak w jakiejś sekcie. Poza tym PiS po to upolitycznia Trybunał Konstytucyjny, media i Sąd Najwyższy po to by uniknąć odpowiedzialności karnej i falszowac wybory....
25 52
odpowiedź