SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK: 3,5 mln zł kary dla Comfort Med+ za wprowadzanie w błąd przy pokazach handlowych

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 3,53 mln zł kary na firmę Comfort Med+ za wprowadzanie klientów w błąd przy pokazach handlowych, m.in. co do możliwości odstępowania od zawartych umów.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKArticle

Comfort Med+ z Wysogotowa organizuje pokazy handlowe w całej Polsce, sprzedaje na nich m.in. urządzenia masujące, naczynia, odkurzacze. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów działalnością firmy zajął się po skargach konsumentów i zawiadomieniu o nieprawidłowościach skierowanym przez Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.

W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że spółka zapraszała konsumentów na pokazy telefonicznie, przy czym telemarketerzy przedstawiali cel spotkania w fałszywym świetle. Mówili np. o promocji zdrowego trybu życia czy nowej sieci sklepów RTV i AGD, w ramach której można dostać atrakcyjny prezent. Nie wspominali, że podczas prezentacji prowadzona będzie sprzedaż.

Według regulatora konsumenci byli wprowadzani w błąd także w czasie pokazów. Przedstawiciele firmy chwalili się rzekomą współpracą ze sponsorami oraz posiadaniem placówek rehabilitacji powypadkowej i salonów ze sprzętem rehabilitacyjnym, które w rzeczywistości nie istniały. Celem takiego przekazu było nadanie spółce prestiżu i wzbudzenie zaufania do niej.

Ponadto Comfort Med+ udzielał nieprawdziwych informacji konsumentom, którzy chcieli odstąpić od umowy zawartej na pokazie. Zgodnie z prawem można to zrobić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów (poza wydatkiem na odesłanie zakupów). Tymczasem przedstawiciele spółki twierdzili w rozmowach telefonicznych, że nie ma takiej możliwości np. z powodu otrzymania upominku od „sponsora” czy zakupu sprzętu poprawiającego stan zdrowia. Jako „wyraz dobrej woli” proponowali zawarcie aneksu - rezygnację z części zakupów czy prezentów i obniżenie kwoty do zapłaty.

- Gdy tylko usłyszała, że chcę zrezygnować, krzyczała zastraszała, że jeśli nie zapłacę za matę to obciąży mnie dodatkowo kosztami za komplet garnków, odkurzacz i cudowny gar do wszystkiego. Mówiła, że wiedziałam co robię i pytała co sobie wyobrażam, że teraz chcę zwrócić towar. Jedyna ugoda polubowna, jak to nazwała to propozycja, że wybiorę sobie dwie rzeczy za cenę 3500 zł - tak zachowanie przedstawicielki Comfort Med+ opisała jednak z klientek firmy.

Konsumenci, którzy odstąpili od umowy i odesłali zakupy, byli obciążani kosztami rzekomego zmniejszenia ich wartości. W większości przypadków Comfort Med+ wzywał ich do zapłaty odszkodowania w wysokości 40 proc. ceny. Tymczasem konsumenci skarżyli się, że nawet nie rozpakowali zakupów albo że dostali produkty, które były używane przez handlowców podczas pokazu, aby zademonstrować ich właściwości.

- Zebrany podczas postępowania materiał dowodowy potwierdził, że spółka Comfort Med+ stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe. Wprowadzała konsumentów w błąd i utrudniała im odstąpienie od umowy zawartej na pokazie. Przykładowo mamy nagrania rozmów telefonicznych matki samotnie wychowującej dziecko, której przedstawiciele Comfort Med+ próbowali wmówić, że nie ma prawa w ustawowym terminie odstąpić od umowy na 8500 zł. Takie postępowanie jest nie tylko bezprawne, ale także niemoralne - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

3,53 mln zł kary od UOKiK-u

Prezes UOKiK-u za naruszenie praw konsumentów nałożył na Comfort Med+ karę w wysokości 3,528 mln zł. Nakazał też spółce natychmiast przestać stosować zakwestionowane praktyki, a po uprawomocnieniu decyzji o karze powiadomić o tym konsumentów.

Decyzja nie jest prawomocna, Comfort Med+ może odwołać się od niej do sądu.

 

- Prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem firmy, a więc np. na pokazie, to jedno z podstawowych praw konsumenta. W przypadku takich transakcji ustawodawca przewidział 14 dni na przemyślenie zakupu dokonanego często pod wpływem emocji. Jeśli konsument porówna ceny i uzna, że przepłacił albo że produkt nie jest mu potrzebny, ma niezbywalne prawo go zwrócić. Ma także prawo obejrzeć zakupy, wypróbować je, przymierzyć, oczywiście w taki sposób, aby ich nie zniszczyć. Utrudnianie odstąpienia od umowy, naliczanie jakichś kosztów czy wprowadzanie w błąd co do przepisów jest absolutnie niedopuszczalne - wylicza Tomasz Chróstny.

- Nałożyłem na Comfort Med+ wysoką karę, która mam nadzieję podziała odstraszająco także na inne firmy dopuszczające się nieuczciwych praktyk na pokazach handlowych - dodaje.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK: 3,5 mln zł kary dla Comfort Med+ za wprowadzanie w błąd przy pokazach handlowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl