SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK nałożył na Dukę 1,5 mln kary. Sklep ma zwrócić klientom pieniądze za niezamówione zakupy

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na sklep Duka karę w wysokości ponad 1,5 mln zł za stosowanie niedozwolonych praktyk rynkowych, tzw. dark pattern. Firma ma również zwrócić klientom środki za dodawane do koszyka w sklepie internetowym niezamówione zakupy. 

Stosowana przez Duka praktyka to przykład tzw. dark patterns, czyli wykorzystywania w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe. Ten konkretny rodzaj mechanizmu to „sneak into basket”, czyli ukryte dodawanie do koszyka. Ma na celu zwiększenie sprzedaży poprzez wykorzystanie nieuwagi użytkownika.

Zakwestionowana praktyka trwała prawie cały ubiegły rok – od 4 stycznia do 27 grudnia. Osobom robiącym zakupy w sklepie internetowym duka.com do zamówienia, bez uprzedniej wyraźnej zgody, dodawane były „promocyjne” produkty. W zależności od okresu objętego promocją do koszyka pełnego wybranych przez kupującego towarów automatycznie trafiała parasolka lub filiżanka. Aby uniknąć zakupu niechcianego towaru konsument musiał go usunąć, co w przypadku pełnego koszyka mogło zostać przez niego pominięte. 

Jeśli kupujący nie zauważył dodatków dokonując płatności, parasolka lub filiżanka stawały się jego własnością. Zwrot niechcianego zakupu oznaczał dla klientów sieci Duka konieczność poświęcenia czasu oraz poniesienie kosztów nadania przesyłki.

- Strona powinna być tak stworzona, by konsument mógł się po niej poruszać intuicyjnie i bezpiecznie. Projektowanie strony internetowej w sposób, który wymusza na konsumenci aktywne działanie, by w jego koszyku zakupowym nie znalazły się produkty, których on nie wybrał, jest działaniem nielojalnym i utrudniającym konsumentowi dokonywanie zakupów online. Przedsiębiorca oferujący produkt w promocji może sugerować konsumentowi dodanie go do koszyka, nie może jednak sam podejmować za konsumenta tej decyzji  – podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes UOKiK uznał, że konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego artykułu podczas składania zamówienia i dokonać zakupu, którego nie planowali. 

Za stosowanie  przez Duka International praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył karę w wysokości 1 578 061 zł. Na jej wysokość miało wpływ zaprzestanie stosowania przez spółkę niedozwolonej praktyki. 

Duka zwróci pieniądze konsumentom

Ponadto w wydanej decyzji prezes UOKiK nakazał Duka International zrekompensowanie strat konsumentom. Spółka ma zwrócić pieniądze za automatycznie dodawane towary wszystkim konsumentom, którzy w okresie od 4 stycznia do 27 grudnia 2022 r. złożyli zamówienia w sklepie internetowym marki i zapłacili za niezamawiane dodatki.

Odpowiednio w wysokości 24,99 zł tym, którzy nie zdecydowali się na ich zwrot oraz 14,50 zł pozostałym, którzy odesłali towary na swój koszt. Ci pierwsi dodatkowo mogą zatrzymać dodane produkty.  

Informacja o decyzji prezesa urzędu ma trafić e-mailowo oraz sms do poszkodowanych klientów. Powinna pojawić się również na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych spółki. 

Wydana decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Dołącz do dyskusji: UOKiK nałożył na Dukę 1,5 mln kary. Sklep ma zwrócić klientom pieniądze za niezamówione zakupy

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Na tym obrazku to o jakie SALE chodzi? SALE do wynajęcia, SALE weselne czy może SALE konferencyjne?
odpowiedź
User
ewa
Na tym obrazku to o jakie SALE chodzi? SALE do wynajęcia, SALE weselne czy może SALE konferencyjne?

OK., POMYŚL ZANIM NAPISZESZ.
odpowiedź