SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK pyta nadawców tv i domy mediowe o oceny badania oglądalności przez Nielsena

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach postępowania dotyczącego badania oglądalności realizowanego przez AGB Nielsen Media Reasearch wysłał pytania do grupy firm z branży mediowej i marketingowej. Pytania otrzymał też Nielsen. - Udzieliliśmy na zadane pytania wyczerpujących, szczegółowych odpowiedzi - informuje nas firma.

Jacek Kurski, prezes TVP - fot. akpaJacek Kurski, prezes TVP - fot. akpa

Od października ub.r. UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie badania oglądalności realizowanego przez AGB Nielsen Media Reasearch. Urząd zajął się tym po złożeniu zawiadomienia przez Telewizję Polską.

Władze TVP od wiosny ub.r. wielokrotnie krytykowały pomiar prowadzony przez Nielsena, kwestionując jego wiarygodność. Przede wszystkim oceniały, że panel badawczy liczy zbyt mało gospodarstw domowych (ok. 2 tys.), które są niereprezentatywne dla całego polskiego społeczeństwa, m.in. pod względem rozmieszczenia geograficznego. Prezes TVP uzasadniał w ten sposób niższą oglądalność niektórych stacji i programów nadawcy.

W połowie kwietnia br. TVP zwróciła się do Nielsena o przekazanie kodów pocztowych osób uczestniczących w badaniu oglądalności. Nielsen się nie zgodził, uzasadniając to ochroną danych osobowych, natomiast przekazał nadawcy dokładną strukturę panelu pod względem województw, wielkości miejscowości i liczby miejscowości w wyodrębnionych danym województwie

W październiku AGB Nielsen Media Reasearch, po spotkaniu jego przedstawicieli z szefostwem TVP, zgodził się na realizację audytu rozproszenia geograficznego panelu telemetrycznego firmy w Polsce. Badanie zlecono Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Reklamy IAA Polska, do którego należy i TVP, i Nielsen. Jacek Kurski zaznaczył, że jeśli wyniki audytu nie będą satysfakcjonujące, TVP razem z partnerem z sektora publicznego może uruchomić własny pomiar oglądalności.

Z kolei UOKiK w ramach prowadzonego postępowania wysłał pytania do grupy nadawców telewizyjnych i domów mediowych, które korzystają z badania Nielsena. Jak podał „Puls Biznesu”, firmy dostały ponad 30 pytań dotyczących m.in. standardów pomiaru, możliwości zgłaszania uwag do jego realizacji i znaczenia jego wyników przy sprzedaży oferty reklamowej. Urząd zapytał też, czy mają zastrzeżenie wobec usług Nielsena oraz czy zmiany w panelu badania oglądalności, np. uwzględnienie dodatkowych cech uczestników (takich jak znajomość języków obcych czy uczestniczenie w praktykach religijnych) zwiększyłoby reprezentatywność panelu.

AGB Nielsen Media Reasearch również otrzymał pytania od UOKiK-u. - Udzieliliśmy na zadane pytania wyczerpujących, szczegółowych odpowiedzi - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Mikołaj Piotrowski, marketing & communications leader w firmie.

Piotrowski zwraca uwagę, że badanie oglądalności realizowane przez spółkę jest regularnie poddawane zewnętrznym audytom, które potwierdziły, iż spełnia ono wszystkie standardy rynkowe i zapewnia wysoką jakość danych. - Panel pomiaru oglądalności AGB Nielsen Media Reasearch prowadzony jest zgodnie z międzynarodowymi standardami pomiaru widowni, wiernie odzwierciedla strukturę gospodarstw domowych w Polsce i odpowiada na konkretne potrzeby całego rynku telewizyjnego w kraju - podkreśla Piotrowski.

Biuro prasowe UOKiK-u potwierdziło portalowi Wirtualnemedia.pl, że ankiety zostały wysłane do 23 podmiotów: Nielsena, 12 nadawców telewizyjnych i 10 domów mediowych. Część odpowiedzi już uzyskaliśmy, trwa ich analiza. Na niektóre nadal czekamy - poinformowała Agnieszka Majchrzak z UOKiK-u.

UOKiK nie podaje, jak długo będzie jeszcze prowadził postępowanie ws. badania telemetrycznego Nielsena. - Ze względu na konieczność analizy obszernego materiału i precedensowy charakter sprawy - urząd nie zajmował się dotąd kwestią badań widowni - uzasadnia Agnieszka Majchrzak.

Dołącz do dyskusji: UOKiK pyta nadawców tv i domy mediowe o oceny badania oglądalności przez Nielsena

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
44
Archiwum TVP dostało polecenie wykasowania piosenki biełyje rozy z każdego nośnika
odpowiedź
User
Aspen
Naprawdę warto tracić PAŃSTWOWE zasoby na wojnę z firmą badawczą, zamiast po prostu odpolitycznić telewizję publiczną, zatrudnić profesjonalistów i robić dobre programy?

odpowiedź
User
Ała
Dawno dawno temu, w czasach, gdy TVP1 miała 40% rynku, ogladalność mierzyła polska narodowa spółka. I nikt nie był zbyt zadowolony, bo metoda pomiaru nie dostarczała danych, które rynek chciał znać.
Dlatego Nielsen.
A dlaczego nie Nielsen + 3 inne spółki konkurencyjne?
Bo w Polsce mamy 20 kanałów tak znacznych, by dało się zauważyć ich ogladalność.
odpowiedź