SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK wszczyna postępowanie ws. umowy AMS i Ströera dot. wiat przystankowych w Warszawie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS (należy do Agory) i Ströer Polska w zakresie zarządzania warszawskimi wiatami przystankowymi i nośnikami reklamowymi w metrze. - Postępowanie to ma na celu ustalenie, czy spółki te nie złamały przepisów antymonopolowych poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję, w szczególności poprzez podzielenie pomiędzy siebie rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie - opisuje prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

W lutym br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie przyjętej miesiąc wcześniej uchwały krajobrazowej w Warszawie. Według UOKiK-u nowe przepisy mogą rodzić ryzyko stworzenia warunków monopolistycznych dla firmy AMS należącej do Agory.

W poniedziałek UOKiK poinformował, że wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS i Ströer Polska w zakresie nośników reklamy zewnętrznej w Warszawie.

- Postępowanie to ma na celu ustalenie, czy spółki te nie złamały przepisów antymonopolowych poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję, w szczególności poprzez podzielenie pomiędzy siebie rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

Zaznaczono, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Zbadane szczegółowo zostaną okoliczności współpracy pomiędzy spółkami AMS i Ströer Polska. Jeśli potwierdzą się podejrzenia o naruszeniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, wówczas należy oczekiwać wszczęcia postępowania antymonopolowego i postawienia zarzutów podmiotom biorącym udział w podziale rynku.

 

AMS sprzedaje powierzchnię reklamową na wiatach przystankowych

UOKiK w komunikacie przypomina, że w 2010 roku władze Warszawy ogłosiły przetarg na budowę i utrzymanie ponad 1,5 tys. wiat przystankowych. Firmy realizujące to zlecenie w zamian za wymianę wiat przez prawie 9 lat miały sprzedać ich powierzchnie reklamowe.

Pod koniec 2013 roku stołeczny ratusz ostatecznie rozstrzygnął przetarg, podpisując umowę z konsorcjum firm AMS i Ströer Polska na wymianę i eksploatację 1580 wiat przystankowych. Wcześniej oddalono odwołanie złożone przez spółki CAM Media i CAM Polski Outdoor.

AMS i Ströer Polska porozumiały się, że całe koszty wymiany i utrzymania wiat będzie ponosić ta pierwsza firma, w zamian za co trafią do niej pełne wpływy ze sprzedaży reklam na wiatach. Ströer wycofał się z realizacji zlecenia, ponieważ nie był zadowolony z ostatecznych warunków umowy. W efekcie w konsorcjum pozostaje tylko formalnie. Pierwszą z nowych wiat AMS oddał do użytku jesienią 2014 roku.

- Obecnie to AMS samodzielnie zarządza powierzchniami reklamowymi na wiatach przystankowych w Warszawie, Ströer natomiast zarządza powierzchniami reklamowymi w Metrze Warszawskim. Okoliczności funkcjonowania tego konsorcjum oraz zarządzania powierzchniami reklamowymi w środkach komunikacji publicznej w Warszawie zostaną szczegółowo zweryfikowane w toku postępowania - opisano w komunikacie UOKiK-u.

W lipcu br. władze Warszawy podpisały z AMS nową umowę, o wartości 3 mln zł, na prowadzenie działań informacyjnych na citylightach znajdujących się na wiatach przystankowych.

Ströer od 2001 roku jest operatorem nośników reklamowych na peronach i w przejściach warszawskiego metra. Natomiast z początkiem 2017 roku, po wygraniu przetargu zorganizowanego przez stołeczną spółkę Metro Warszawskie, zaczął obsługę nośników reklamowych znajdujących się w wagonach warszawskiego metra. Poprzednio zajmował się tym AMS.

Pod koniec ub.r. Ströer zainstalował wielkoformatowe nośniki cyfrowe Digital Metroboard na peronach siedmiu stacji drugiej linii metra w Warszawie. Reklamy są tam emitowane od początku stycznia br.

AMS z kilkoma zleceniami w dużych miastach

AMS zawarł w ostatnich latach umowy dotyczące wiat przystankowych w innych dużych miastach. Pod koniec czerwca firma wygrała przetarg Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni na dzierżawę przez 15 miesięcy dwóch pakietów wiat przystankowych.

W połowie ub.r. AMS podpisał z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi umowę, na mocy której przez 10 lat będzie zarządzać reklamą na wiatach przystankowych w Poznaniu, oraz umowę na rewitalizację 250 wiat przystankowych w Łodzi. Wcześniej AMS pozyskał podobne zlecenia m.in. we Wrocławiu i Krakowie.

W pierwszym kwartale br. Grupa AMS zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 11,1 proc. do 31,9 mln zł oraz zysku EBITDA z 8,1 do 6,8 mln zł. W drugim kwartale wyniki spółki poszły w dół zdecydowanie mocniej, tak samo jak całej branży outdoorowej. Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wartość tego rynku zmalała rok do roku o 71 proc. do 46,5 mln zł.

W drugiej połowie czerwca AMS porozumiał się co do warunków kupna 92 proc. udziałów Piano Group, do której należy sieć MoveTV z ponad 900 ekranami w klubach fitness. Cenę ustalono na 15,6 mln zł, z czego AMS w lipcu ub.r. zapłacił już 6,5 mln zł.

Z kolei Ströer Polska w 2018 roku osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 5,2 proc. do 102,36 mln zł i 11,12 mln zł zysku operacyjnego. Jednocześnie zanotował 10,14 mln zł straty netto, głównie wskutek 16,9 mln zł odpisu związanego z likwidacją spółek Ströer Digital. Wiosną ub.r. pożegnało się z nimi kilkudziesięciu pracowników.

Dołącz do dyskusji: UOKiK wszczyna postępowanie ws. umowy AMS i Ströera dot. wiat przystankowych w Warszawie

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Karol
Powinni jeszcze oskarżyć władze Warszawy, że nie pozwalają stawiać przystanków autobusowych w dowolnych miejscach , przez dowolne firmy. Bo przecież nie może być tak, że to tylko Zarząd Transportu Miejskiego decyduje gdzie stoją przystanki i którędy jeżdżą autobusy.
odpowiedź
User
widz555
Tak, tak. Przepisy antymonopolowe zostały złamane, bo ani Karnowscy, ani Sakiewicz nie załapali się.
Nie ważne, że nie prowadzą takiego biznesu, a przecież mogliby, prawda?
odpowiedź
User
nyja
Jest pewna różnica między spółką miejską gdzie zarabia miasto a prywatną która ma wyłączność na wiele lat...
odpowiedź