SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Użytkownicy urządzeń dotykowych bardziej efektywni od użytkowników PC

Osoby korzystające z technologii dotykowych wykorzystują swój potencjał cyfrowy w bardziej efektywny sposób w porównaniu do użytkowników korzystających z sieci za pomocą tradycyjnych urządzeń PC. Używają internetu bardziej intensywnie, a zarazem utylitarnie, traktując go jako sposób załatwiania codziennych spraw - wynika z badania PBI i IAB Polska.

Użytkownicy urządzeń dotykowych bardziej efektywni od użytkowników PC

Wśród wszystkich uczestników badania ("heavy users" internetu) prawie połowę (49%) stanowiły osoby, które przynajmniej od czasu do czasu korzystają z dotykowych technologii online (smartfon lub tablet). Na ich określenie przyjęto w badaniu termin użytkownicy post-WIMP, w odróżnieniu od osób, które z nowoczesnych  technologii nie korzystają, używając interfejsu WIMP.

Kim jest użytkownik post-WIMP i czym różni się od pozostałych? Okazuje się, że płeć, wykształcenie ani wielkość miejscowości zamieszkania nie różnicowała dwóch typów użytkowników sieci. W grupie post-WIMP nieznacznie częściej spotykano natomiast osoby młodsze (15-30 lat).

Jeśli chodzi o styl życia, osoby reprezentujące generację użytkowników post-WIMP częściej deklarowały odwiedzanie galerii handlowych, hipermarketów, częstsze uczestnictwo w kulturze poprzez wizyty w kinie i teatrze, bardziej codzienne odwiedzanie kawiarni, restauracji i klubów oraz nieznacznie częstsze wyjazdy poza miejsce zamieszkania. Ogólnie mówiąc, użytkownicy post-WIMP wydają się być bardziej aktywni i mobilni na co dzień.

Na podstawie danych dotyczących konsumpcji mediów stwierdzono, że typowy użytkownik post-WIMP w podobny sposób ogląda telewizję, częściej natomiast ogląda VOD, a nieco rzadziej słucha tradycyjnego radia i czyta drukowaną prasę. Należy zwrócić uwagę, że post-WIMP nie rezygnuje z tradycyjnych mediów, gdyż podobny odsetek używa tych nośników w grupie WIMP. Warto jednak zaznaczyć, że generacja post-WIMP korzysta z klasycznych mediów nieco rzadziej, gdyż znaczną część czasu poświęca na korzystanie z mediów cyfrowych.

Ponad 3/4 badanych użytkowników smartfonów używa internetu w swym urządzeniu, a prawie połowa z nich (47%) korzysta z sieci przynajmniej kilka razy w tygodniu.

Głównym celem wykorzystania smartfona online jest sprawdzanie informacji lokalnych (dotyczących dojazdu, repertuaru kina, pogody itp.), a więc wykorzystanie potencjału związanego z mobilnością i funkcjami lokalizacji. Priorytetowe dla interfejsów WIMP przeglądanie stron i sprawdzanie poczty oraz korzystanie z wyszukiwarek zajęły kolejne miejsca w rankingu, tuż przed serwisami społecznościowymi i transakcyjnymi (e-banking). Często też ogląda się materiały wideo bądź słucha radia online.

Użytkownicy smartfonów i tabletów istotnie częściej niż generacja WIMP korzystają z wyszukiwarek, serwisów społecznościowych, a także ściągają z internetu  muzykę i materiały audiowizualne oraz aplikacje. Pozostałe aktywności w większości przypadków były także wymieniane częściej przez użytkowników post-WIMP, jednak różnice te nie były istotne statystycznie.

Użytkownicy post-WIMP częściej korzystają ze społeczności, jednak profil ich aktywności w tych serwisach jest zbliżony do WIMP. Przekłada się on głównie na komunikację i uczestnictwo w procesie wymiany treściami, ale użytkownicy post-WIMP wydają się być nieco bardziej aktywni w ich tworzeniu i dzieleniu się.

Użytkownicy obydwu interfejsów (WIMP  i post-WIMP) w podobny sposób reagują na treści reklamowe zamieszczane w sieci. Na pytanie o materiały związane z firmami, markami, produktami lub usługami jakie zdarza się im czytać lub oglądać w internecie, odpowiadali podobnie, ukazując ogólnie dość dużą wrażliwość na materiały marketingowe w sieci. Ponad 3/4 użytkowników w obydwu grupach deklarowało aktywności ukierunkowane na marki, głównie szukając wiedzy o produktach i usługach, a także interesując się promocjami.

Zarówno użytkownicy WIMP jak i post-WIMP korzystają intensywnie z e-zakupów. W obu grupach odsetek deklarujących dokonanie kiedykolwiek zakupu online przewyższa 85%. Generacja post-WIMP wydaje się nieco bardziej przekonana do tego sposobu kupowania, gdyż o wiele częściej deklaruje ponowną chęć zakupu przez sieć w przyszłości. Wśród przedstawicieli WIMP więcej natomiast jest osób niezdecydowanych.

Aby ocenić potencjał zakupowy użytkowników WIMP, dzięki któremu dołączą oni do generacji post-WIMP, zapytano o plany zakupu tabletu lub smartfona w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Okazało się, że zdecydowanych na taki zakup użytkowników WIMP nie jest wielu, ale blisko 30% z nich nie odrzuciło pomysłu zakupu smartfona, a ponad 25% bierze pod uwagę, że zaopatrzy się niebawem w tablet.

Badanie miało charakter sondażowy, objęto nim próbę 243 osób korzystających często i intensywnie z internetu (próba celowa), w związku z czym wyników nie należy generalizować na populację polskich internautów, ani Polaków.

Badanie zrealizowano w lipcu 2012 r. przy pomocy techniki CAWI (Computer Assisted Web Interview) poprzez losową emisję zaproszeń do udziału w ankiecie na przestrzeni reklamowej PBI. Wśród stron, na których emitowano zaproszenia, znalazły się portale o ogólnopolskim zasięgu - interia.pl (zasięg 59%) oraz wp.pl (zasięg 38%. Łączny zasięg emisji zaproszeń obejmował ponad 71% polskich internautów  w wieku 15 i więcej lat. Przeciętna długość wywiadu w przeprowadzonym badaniu to 10 minut. Zbiór danych doważono w taki sposób, aby odzwierciedlał strukturę demograficzną i sposób użytkowania sieci przez grupę celową w populacji internautów. Wagi analityczne skonstruowano w oparciu o dane NetTrack dotyczące płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania internautów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Użytkownicy urządzeń dotykowych bardziej efektywni od użytkowników PC

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl