SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Właściciel Canal+ chce podzielić się na cztery podmioty

Rada nadzorcza Vivendi zatwierdziła podział konglomeratu na cztery podmioty. Canal+ ma skupiać się na działalności telewizyjnej i streamingowej, Havas na reklamowej, a Lagardère i Prisma Media na wydawniczo-dystrybucyjnej. Czwarta spółka ma mieć charakter inwestycyjny.

Francuski koncern już w grudniu poinformował, że rozważa podział swojej działalności. Wówczas była mowa o trzech podmiotach, z których każdy byłby notowany na giełdzie. Podział miałby na celu zwiększenie wycenianej wartości poszczególnych części koncernu. Otwierałby też drogę do fuzji i rozwoju konkretnych podmiotów.

Jak informuje „Le Figaro” nowością jest plan stworzenia firmy łączącej aktywa wydawnicze i dystrybucyjne w oparciu o Lagardère i Prisma Media, grupy wydającej magazyny i tygodniki z programem telewizyjnym we Francji, która w 2021 roku została przejęta przez Vivendi. W skład Canal+ weszłyby też wszystkie spółki zależne i holdingi, takie jak M7 Group, SPI International, a także udziały w Viaplay, MultiChoice i Viu. Niebawem Canal+ może zwiększyć udziały w wycofującym się z Polski serwisie streamingowym ze sportem.

Zmiany po przejęciu Lagardère

Pod koniec listopada Vivendi, właściciel m.in. Grupy Canal+, ogłosił sfinalizowanie przejęcia koncernu Lagardère. W portfolio Lagardère są m.in. tytuły prasowe „Paris Match”, „Le Journal du Dimanche”, stacje radiowe Europe 1, Europe 2, RFM. Firma jest również właścicielem wydawnictw Hachette Livre czy Larousse, a za pośrednictwem spółki Lagardère Travel Retail sieci sklepów Aelia Dutyfree, 1 Minute, inmedio, Hubiz i Relay. Lagardère posiada również teatry, takie jak Casino de Paris. Niektóre z tych marek działają w Polsce.

W wyniku transakcji Vivendi posiada 60 proc. udziałów w Lagardère i może korzystać z ponad połowy głosów podczas zgromadzenia akcjonariuszy. Francuski gigant, do którego należy m.in. Grupa Canal+, zwiększa po zmianach zatrudnienie z 38 tys. do 66 tys. pracowników na wszystkich kontynentach. Spodziewany jest wzrost sprzedaży o 72 proc. z 9,6 mld euro do 16,5 mld euro w porównaniu z 2022 rokiem.

Vivendi zapowiada, że poprzedzi ostateczne decyzje o podziale szerokimi konsultacjami z udziałem pracowników. Następny raport o realizacji planu ma zostać przedstawiony 7 marca. Wszelkie decyzje będą musiały uzyskać akceptację urzędów antymonopolowych. Eksperci w rozmowie z dziennikiem „Les Echos” pozytywnie oceniają chęć połączenia Lagardère i Prisma Media w jeden podmiot. Uważają, że tytuły prasowe „zginęłyby” w spółce zajmującej się także handlem detalicznym. Nie wykluczają, że Vivendi zdecyduje się na sprzedaż sieci sklepów, takich jak Aelia Dutyfree, 1 Minute, inmedio, Hubiz i Relay. 

Dołącz do dyskusji: Właściciel Canal+ chce podzielić się na cztery podmioty

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl