SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W marcu rejestracja nowych aut spadła o 40 proc., liderem Toyota

W marcu br. zarejestrowano w Polsce 29,7 tys. nowych samochodów osobowych. To ponad 40 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Najczęściej wybieranymi autami były te produkowane przez Toyotę, Skodę i Volkswagena.

W marcu br. zarejestrowano w Polsce 29 657 nowych samochodów osobowych. To o 20 461 mniej niż w marcu 2019 roku (spadek o 40,8 proc.) - wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego opracowanych na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów. W porównaniu do lutego br. było to 8 851 samochodów mniej (spadek o 23 proc.).

PZPM zwraca uwagę, że na obserwowane wcześniej w br. spowolnienie na rynku samochodów, nałożyły się efekty wybuchu COVID-19 w Polsce i ogłoszonego przez rząd najpierw stanu zagrożenia epidemicznego (14 marca) i następnie stanu epidemii (20 marca) i związanymi z nimi ograniczeniami dla obywateli, przedsiębiorców i urzędów oraz w konsekwencji zatrzymywanie gospodarki. Sytuacja ta radykalnie wpłynęła na zachowania konsumenckie. Po wprowadzeniu ograniczeń i restrykcji widoczne było  hamowanie dziennych rejestracji. W pierwszej dekadzie ostatniego miesiąca rejestracje wynosiły jeszcze 1729 samochodów osobowych i 234 dostawczych średnio w ciągu jednego dnia roboczego, by obniżyć się w drugiej dekadzie do poziomu odpowiednio 1260 szt. i 171 szt., i w ostatniej do 1067 i 189.

Klienci indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 8,3 tys. aut, czyli mniej o 46,6 proc. w skali roku i o 34,7 proc. mniej niż w lutym br. (4,4 tys. szt. mniej). Udział tej grupy klientów wyniósł 27,9 proc. i był niższy o 3 pkt. proc. niż rok wcześniej i niższy o 5 pkt. proc. niż miesiąc wcześniej.

Firmy zarejestrowały w marcu br. 21,4 tys. samochodów. Wynik ten był niższy niż przed rokiem o 38,3 proc. (13,3 tys. szt. mniej) i niższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 17,3 proc. (4,5 tys szt. mniej).

Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowiły niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W marcu br. ich udział był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 53 proc. wobec 45,4 proc.. Był też wyższy niż miesiąc wcześniej. W kanale dealer lub inny sprzedawca udział wyniósł 13,2%. Rok wcześniej w marcu na firmy te przypadło 17,9 proc. rynku.

Więcej hybryd i elektryków

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 23,6 tys. nowych rejestracji ( mniej o 43,4 proc.) i osiągnęły 79,7 proc. udział w rynku wobec 83,3 proc. rok wcześniej i 81,8 proc. przed miesiącem. W porównaniu do lutego br. zajęły o 2,1 pkt. proc. mniej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 6 tys. szt. i była niższa niż rok wcześniej o 28,2 proc. (-2358 szt.) i niższa niż rejestracje w lutym br. o 14,2 proc. (-994 szt.).

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 4,2 tys. hybryd ( wzrost o 63,8 proc. r/r) oraz 423 szt. z napędem elektrycznym ( wzrost o 7,6 proc. w skali roku). Wśród nich znalazło się 201 szt. ( spadek o 32,8 proc.) samochodów całkowicie elektrycznych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 222 ( wzrost o 136,2 proc.) hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym (18,6 tys.szt.) zajęły 63,6 proc. rynku, a z dieslem 19,1 proc. (5,7 tys. szt.) podczas, gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 70,5 proc. i 21,9 proc..

Ciągły spadek od początku roku

Od początku 2020 roku zarejestrowano 107 636 nowych samochodów osobowych, o 32 173 szt. (23 proc.) mniej niż w analogicznym okresie w 2019 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 19,2 tys. szt. praktycznie tyle samo co rok wcześniej (spadek o 0,6 proc., 118 szt. mniej). Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 88,5 tys. nowych rejestracji (mniej o 26,6 proc.). W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 13,5 tys. hybryd (wzrost o 98,4proc.) oraz 1 278 szt. ( wzrost o 101,6 proc.) z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 67,3 proc. rynku i przybyło ich 72,5 tys. szt. (mniej o 28 proc.), diesle zajmują 18,3 proc. i osiągnęły 19,7 tys. rejestracji (spadek o 33,3 proc.). Rok wcześniej udział tych kategorii w rynku kształtował się odpowiednio 72 proc. i 21,1 proc.

Liderami Toyota, Skoda, Volkswagen

W marcu tego w ogólnym rankingu, pozycję lidera utrzymała Toyota – zarejestrowano 4 550 aut tej marki. To 9,3 proc. mniej niż rok wcześniej (467 szt.). Drugą lokatę utrzymała Skoda, która zarejestrowała 4 341 szt. (spadek o 25,8 proc.). Trzeci był Volkswagen z liczbą 2 447 zarejestrowanych aut (mniej o 48 proc.).

Czwarte miejsce należało do marki Kia (1 755 szt, wzrost o 5,6 proc.), która awansowała o 4 pozycje w rankingu. Pierwszą piątkę zamknęła tym razem Dacia (1 512 szt, mniej o 56 proc.).

Kolejne miejsca należały do: BMW (1 402 szt, spadek o 25,7 proc.), Mercedes-Benz (1 370 szt, mniej o 17,9 proc.), Renault (1 347 aut, mniej o 44,7 proc.), Hyundai (1 237 aut, mniej o 42,4 proc.), Volvo (1 154 auta, mniej o 25,6 proc.).

Najczęściej rejestrowanym modelem samochodu w marcu tego roku była Toyota Corolla (1 597 szt.). Drugie miejsce zajęła tym razem Skoda Octavia 1 278 szt.,  a trzecie - Skoda Fabia z liczbą 1 033 szt. Kolejne należały do: Toyoty Yaris (1 005 szt) i Dacii Duster (907 szt). Drugą piątkę otworzyła Skoda Superb 734 szt.

Dołącz do dyskusji: W marcu rejestracja nowych aut spadła o 40 proc., liderem Toyota

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mietek
W dobie kryzysu, ma to rację bytu, auta oszczędne
odpowiedź
User
drazek
Widać, kto zyskał zaufanie klientów i produkuje zwyczajnie dobre i tanie auta w dodatku z napędem hybrydowym
odpowiedź