Wartość rynku reklamowego spadnie o 5,1 proc., zyska tylko internet

Przychody reklamowe netto mediów w 2008 r. wyniosły 7,463 mld zł,co oznacza wzrost o 10,5% w stosunku do poprzedniego roku, wynika z"Ad.media Raport" CR Media Consulting. Analitycy oceniają, że w2009 r. przychody reklamowe mediów spadną o 5,1% r/r do 7,085 mldzł.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

"Zgodnie z oczekiwaniami, pod wpływem nasilających się symptomówzbliżającego się kryzysu gospodarczego, czwarty kwartał ubiegłegoroku zakończył się najniższą od lat dynamiką rynku reklamy. Ogółemw ostatnim kwartale roku reklamodawcy przeznaczyli na reklamę wmediach 5,5% więcej niż przed rokiem i o 55% więcej niż w trzecimkwartale 2008 roku" - czytamy w raporcie CR Media Consulting.

Analitycy podkreślają, że obniżenie dynamiki przychodówreklamowych w ostatnim kwartale zeszłego roku dotknęło wszystkiemedia przy czym w mediach elektronicznych oznaczało ono wciążznaczne przyrosty podczas gdy w prasie mieliśmy do czynienia zpierwszym kwartalnym spadkiem przychodów.

"Bardzo wysoką, choć niższą niż oczekiwano, 24-procentowądynamikę w IV kwartale ub.r. zanotował internet, który w skalicałego roku zwiększył przychody reklamowe o 33%" - czytamydalej.

Dzięki podwyżkom cen czasu reklamowego, znaczny wzrostprzychodów osiągnęła telewizja, w skali całego roku jej przychodyreklamowe wzrosły o blisko 13%.

Rosnące koszty dotarcia w telewizji spowodowały, iż ubiegły rokbył bardzo korzystny dla reklamy radiowej, która zwiększyła swojąwartość o 12%.

Najsłabiej w 2008 roku prezentowała się reklama prasowa, któramimo korzystnego pierwszego półrocza zamknęła rok wzrostem wartościna poziomie zaledwie 2,5%.

CR Media Consulting spodziewa się, że w 2009 r. wartośćpolskiego rynku reklamowego spadnie o 5%. Jedynym segmentem tegorynku, który będzie zwiększać wartość może być internet. Analitycyspodziewają się, że tempo wzrostu przychodów reklamowych mediówinternetowych spadnie w przyszłym roku do 16%.

"Wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobieradzić medium najsilniejsze - telewizja, której przychody powinnyspadać nieznacznie wolniej niż rynkowa średnia. Najszybszy spadekprzychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuacjępogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż otradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową" - głosiraport.

"Silne spowolnienie gospodarcze będzie oznaczać preferowanieprzez reklamodawców mediów o łatwo weryfikowalnej skuteczności wewspieraniu sprzedaży. Paradoksalnie, na korzyść mediów - wprzypadku globalnych reklamodawców o budżetach reklamowychplanowanych centralnie - działa słabnący kurs złotówki - powiedziałczłonek zarządu CR Media Consulting i autor Ad.media Raportu MaciejChodorowski.

W poprzednim raporcie, przedstawionym w listopadzie, analitycyoceniali, że w 2009 roku przychody reklamowe mediów wyniosą 7594mln zł, co oznaczałoby wzrost 1,7% r/r.

* - Obejmuje telewizję, prasę, radio oraz internet

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych