SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

„Wiadomości” chwalą się, że według badania TVP mają wyższą oglądalność od „Faktów”. Pomiar Nielsena nazywają kontrowersyjnym

W tym tygodniu w głównym wydaniu „Wiadomości” pokazano dwa materiały podkreślające, że w pojedyncze dni według realizowanego przez Telewizję Polską modelu oglądalności rzeczywistej program był najchętniej oglądanym serwisem informacyjnym. Skrytykowano przy tym pomiar oglądalności prowadzony przez Nielsen Audience Measurement.

Article

Oba materiały wyemitowano pod koniec głównego wydania „Wiadomości”. W środę podano statystyki z wtorku, w których według modelu oglądalności rzeczywistej program miał 3,43 mln widzów, podczas gdy „Fakty” zanotowały 2,55 mln, a „Wydarzenia” - 1,82 mln. Zestawiono to z wynikami badania Nielsen Audience Measurement, według którego „Wiadomości” zanotowały 2,79 mln oglądających, „Fakty” - 3,29 mln, a „Wydarzenia” - 1,99 mln.

- Nie po raz pierwszy dane prezentowane przez firmę Nielsen budzą ogromne kontrowersje - skomentowała prowadząca „Wiadomości” Danuta Holecka. Dodała, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szykuje własne badanie oglądalności telewizji i słuchalności radia i właśnie zaczęła dialog techniczny w tej sprawie.

W piątek podano natomiast wyniki modelu oglądalności rzeczywistej i pomiaru Nielsen Audience Measurement dotyczącego głównych programów informacyjnych z czwartku. - „Wiadomości” TVP były wczoraj najchętniej oglądanym programem informacyjnym. Naszą konkurencję pozostawiliśmy daleko w tyle - zapowiedziała Danuta Holecka.

W materiale przytoczono wpis twitterowy Jacka Kurskiego. - 14.03 TVP1 i TVP2 (l. niebieska, czerwona) wygrywa jak leci: Koło f. Teleexp, JTM, Klan, Korona k. 1z10, Wiado, Barwy, Na d. i złe, Na sygnale, Barca-Chelsea, skróty LM. Kto wygrał dzień wg Nielsena? 1Polsat 2TVN 3.TVP1 4.TVP2! Ten dyktat zabiera TVP setki mln r. Nie zgadzam się - stwierdził prezes TVP, dodając grafikę z wynikami oglądalności w środę według modelu oglądalności rzeczywistej.

Szczegóły modelu oglądalności rzeczywistej Telewizja Polska zaprezentowała w styczniu br. Pomiar jest oparty na danych od 190 tys. klientów usługi telewizyjnej Netii, które przeliczane są według algorytmów opracowanych wspólnie ze specjalistami z SGH, tak żeby były reprezentatywne dla całego społeczeństwa.

Ten pomiar nie spełnia jednak wymagań badania telemetrycznego i nie jest stosowany przez innych nadawców. Jacek Kurski przyznał, że TVP przy sprzedaży pakietów reklamowych musi rozliczać się w oparciu o dane Nielsen Audience Measurement, za to stawki przy sprzedaży czasu reklamowego z cennika zamierza ustalać zgodnie z wynikami własnego pomiaru. Publiczny nadawca ma umowę z Nielsenem obowiązującą do końca 2019 roku, zamierza ją wypełnić.

Badanie Nielsen Audience Measurement przedstawiciele Telewizji Polskiej wielokrotnie krytykowali w ciągu minionych dwóch lat. Tydzień temu Jarosław Olechowski, szef „Wiadomości” i pełniący obowiązki dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, zwrócił uwagę, że badanie oglądalności realizowane przez Nielsen Audience Measurement nie uwzględnia osób oglądających telewizję w miejscach publicznych, oraz zapytał, czy wzrost wyników TVN24 od początku marca to „zemsta za ujawnienie w TVP nowych wątków afery reprywatyzacyjnej czy premia dla nowego właściciela TVN”. - Podstawą dla rozliczeń branży reklamowej i mediowej jest pomiar oglądalności w gospodarstwach domowych - cóż, stacja benzynowa się nie do nich nie zalicza - odpowiedział Mikołaj Piotrowski z Nielsena.

W tym tygodniu przedstawiciele Nielsen Audience Measurement zaprezentowali statystyki swojego badania oglądalności. Podkreślili, że ponad 2 tys. gospodarstw domowych z panelu badawczego jest zlokalizowane w 91 proc. powiatów i jednej trzeciej gmin w kraju. To odpowiedź na powtarzaną wiele razy przez Jacka Kurskiego sugestię, jakoby uczestnicy badania Nielsena mieszkali głównie w dużych miastach i na ich obrzeżach.

Nielsen Audience Measurement zapewnił też, że panel badawczy firmy w przeciwieństwie do „return path data” wykorzystywanego przez Netię jest reprezentatywny dla całej populacji, ma dobrze opisaną demografię gospodarstw i osób, mierzy zachowania osób, wszystkich możliwych źródeł sygnału oraz wszystkie odbiorniki telewizyjne w gospodarstwie domowym.

W ub.r. „Wiadomości” też pokazywały materiały autopromocyjne o swojej oglądalności. Wtedy podawano wyniki z badania Nielsen Audience Measurement, w którym program w wybrane dni (najczęściej w weekendy) wyprzedzał jeszcze „Fakty” TVN. Od końca sierpnia ub.r. „Wiadomości”, tak samo jak „Panorama” i „Teleexpress”, są dodatkowo emitowane w TVP Info.

W mijającym tygodniu w głównym wydaniu „Wiadomości” pojawiły się również inne materiały autopromocyjne: o nowym show muzycznym TVP2 „Big Music Quiz” (jego pierwszy odcinek w zeszłą niedzielę oglądało 2,03 mln osób), rozpoczęciu w TVP1 wtorkowego pasma historyczno-tożsamościowego (jego pierwszą odsłoną jest emisja zrekonstruowanej cyfrowo wersji serialu „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”) oraz przygotowywaniu kilku seriali historycznych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Wiadomości” chwalą się, że według badania TVP mają wyższą oglądalność od „Faktów”. Pomiar Nielsena nazywają kontrowersyjnym

57 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
Według moich badań chciałbym się pochwalić, że mam większego niż Rocco.
odpowiedź
User
bodnik
Za tymi badaniami idzie gruba kasa za reklamy. Nielsen to monopolista. Może być dogadany w sprawie jakiś wspólnych interesów, kasy itp. Tu potrzeba przejrzystości, transparentności, konkurencji. A mam wrażenie ze wszystkim dla których ten monopol jest korzystny są za tym aby było po staremu. A przecież wiadomo do czego prowadza monopole. Konkurencja w temacie tych badan na pewno jest jak najbardziej potrzebna. To co robi TVP to obrona interesu swojej firmy, a o własną firmę należy dbać, tym bardziej ze to nasza wspólna firma.
odpowiedź
User
Krzysiek32
TVP świecie bajek sobie żyje.
odpowiedź
User
Comedy International
Badania Nielsena są kontrowersyjne, ale badania TVP, które robi sama sobie i może wykazać nawet i 110% bo nikt nie ma w to wglądu poza nimi oraz mimo że wyliczono kilkanaście różnych wad począwszy od samego faktu, że pochodzą od jednego usługodawcy z jak się okazało mocno okrojoną bazą kanałów - te badania kontrowersyjne nie są :) Komedia.
odpowiedź
User
Ubawiony
Jeszcze chwila i wiadomości będą miały oglądalność 59 milionów Polaków... Jeszcze chwila!
odpowiedź
User
hs
Niezbędne są nowe badania - Netia plus Orlen.
71 11
odpowiedź
User
zimny_leszek
kurski już raz pokazał że umi liczyć. Naliczył garstkę manifestantów anty pisowskich. Badanie wykonał na zlecenie kartofla z nowogrodzkiej :) Prowadząca ewidentnie podpada pod gwiazdę koreańskiej telewizji, tyle że w Korei są jakieś sukcesy :)
odpowiedź
User
yhy
co na to łże-nielsen ?
25 70
odpowiedź
User
M T
Wyeliminowanie OBOP i utrzymanie w tajemnicy kluczowych danych na temat panelu przez Nielsena to są fakty które są aktem oskarżenia. Na dodatek ustawienie pod TVN pomiarów i próba wyeliminowanie niektórych stacji poprzez badania.
99 55
odpowiedź
User
widz555
Zaraz Orange, Polsat i NC zwąchają interes i też będą robić swoje "pomiary".
Swoją drogą to na jakiej podstawie ktoś przyjmuje, że abonenci Netii są reprezentatywni dla całej widowni?
61 10
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing