SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

"Wiadomości" przeciwko Rafałowi Trzaskowskiemu, "Fakty" - Andrzejowi Dudzie

Ostatnie dwa tygodnie kampanii pokazały, że główne serwisy informacyjne niemal po równo podzieliły czas pomiędzy dwóch kandydatów, ale prezentowały ich w odmienny sposób. "Wiadomości" negatywnie informowały o Rafale Trzaskowskim, a "Fakty" o Andrzeju Dudzie - wynika z raportu Instytutu Dyskursu i Dialogu.

Rafał Trzaskowski i Andrzej Duda/Facebook.com Article

Połowę czasu na prezentację kandydatów w "Wiadomościach" poświęcono Andrzejowi Dudzie, w "Faktach" - po 1/3 czasu na obecnego prezydenta i Rafała Trzaskowskiego oraz pozostałych kandydatów. Z kolei w "Wydarzeniach" pokazywano o 1/3 więcej ubiegającego się o reelekcję prezydenta niż jego głównego kontrkandydata - wynikało z pierwszej części raportu z monitoringu kampanii prezydenckiej, przeprowadzonego przez Instytut Dyskursu i Dialogu.

Druga część została zrealizowana od 29 czerwca do 11 lipca br., obserwacji poddano główne serwisy informacyjne TVP, TVN i Polsatu.

Podobny czas dla kandydatów we wszystkich serwisach

Trzy analizowane serwisy informacyjne poświęciły w sumie 4 godziny, 46 minut i 15 sekund na prezentację kandydatów. W „Wiadomościach” było to łącznie 1 godzina, 47 minut i 42 sekundy. Czas dla kandydatów był podobny - różnica wynosiła jedynie 1 minutę i 22 sekundy.

Różnica w czasie prezentacji Andrzeja Dudy i Rafała Trzaskowskiego w „Faktach”  była niewielka i wynosiła 1 minutę 17 sekund. „Wydarzenia” w ciągu dwóch tygodni poprzedzających głosowanie w II turze wyborów prezydenckich poświęciły o 2,5 minuty mniej czasu na prezentację wizerunku obecnego prezydenta RP niż Rafała Trzaskowskiego.

Andrzej Duda, częściej niż Rafał Trzaskowski, przedstawiany był w „Faktach”, natomiast rzadziej w „Wiadomościach” i „Wydarzeniach”. Różnice polegały jednak na przekazie - zarówno pod względem słownym, jak i wizualnym.

Czytaj więcej: Wygraj 10 tys. dolarów

Różny sposób prezentacji kandydatów

Wiadomości” częściej niż pozostałe serwisy informacyjne przedstawiały w negatywnym świetle Rafała Trzaskowskiego. Pod względem werbalnym była to negatywna ekspozycja werbalna w 83 procentach, a w 86 procentach negatywna wizualnie. Odwrotna sytuacja zauważalna była w przedstawieniu Andrzeja Dudy –„Wiadomości” odpowiadały za 81 procent jego pozytywnej ekspozycji werbalnej oraz 74 proc. pozytywnej ekspozycji wizualnej.

Najbardziej neutralny sposób przedstawienia kandydatów odnotowano w serwisie informacyjnym Polsatu „Wydarzenia”. W materiałach często pojawiały się naprzemiennie wypowiedzi pozytywne i negatywne w stosunku do obydwu kandydatów.

„Wydarzenia” odpowiadały za 12 procent pozytywnej ekspozycji werbalnej i 19 proc. pozytywnej ekspozycji wizualnej Andrzeja Dudy, natomiast za 12 procent pozytywnej ekspozycji werbalnej i 24 procent pozytywnej ekspozycji wizualnej Rafała Trzaskowskiego. W przekazie negatywnym wobec dwóch kandydatów odnotowano podobną tendencję. „Wydarzenia” odpowiadały za 23 procent negatywnej ekspozycji werbalnej i 21 procent negatywnej ekspozycji wizualnej Andrzeja Dudy, a także za 10 procent negatywnej ekspozycji werbalnej i 9 procent negatywnej ekspozycji wizualnej Rafała Trzaskowskiego.

W „Faktach” przeważało negatywne przedstawianie Andrzeja Dudy – zarówno pod względem słownym, jak i wizualnym. W 77 proc. był to negatywny przekaz werbalny i w 72 proc. negatywny wizualnie. Mówiono o nim m.in. „partyjny i podległy prezydent” czy „dzielący Polaków ideolog”.

Z kolei w przedstawieniu Rafała Trzaskowskiego – „Fakty”, odpowiadały za 88 procent jego pozytywnej ekspozycji werbalnej oraz w 64 proc. przedstawiały go w pozytywny sposób wizualnie. Przekaz „Faktów” skupiał się na wysokim poparciu społecznym, entuzjazmie i pozytywnym charakterze, a także niezależności od partii i stawaniu w obronie samorządności w Polsce.

Monitoring serwisów informacyjnych, wyemitowanych podczas kampanii prezydenckiej, został przeprowadzony przez Instytut Dyskursu i Dialogu pod hasłem #PatrzyMY i #SprawdzaMY. Wykonała go grupa 18 wolontariuszek i wolontariuszy przeszkolonych w zakresie analizy przekazów medialnych.

Pierwsza część badania obejmowała analizę trzech telewizyjnych serwisów informacyjnych cieszących się największą oglądalnością: „Wiadomości” TVP1, „Faktów” TVN oraz „Wydarzeń” Polsatu, wyemitowanych w ciągu dwóch tygodni przed I turą wyborów, a więc w dn. 14 - 27 czerwca br. W ramach drugiej części monitoringu, analizie poddano wymienione serwisy informacyjne wyemitowane w dniach 29 czerwca - 11 lipca br., podczas kampanii przed II turą wyborów prezydenckich.

PKW: Andrzej Duda - 51,03 proc., Rafał Trzaskowski - 48,97 proc.

Na prezydenta RP został wybrany Andrzej Duda; uzyskał on 51,03 proc. głosów - zagłosowało na niego 10 440 648 osób.; na jego kontrkandydata Rafała Trzaskowskiego zagłosowało 48,97 proc. wyborców (10 018 263 osób) - poinformował w poniedziałek przewodniczący PKW Sylwester Marciniak.

Frekwencja w drugiej turze wyborów prezydenckich wyniosła 68,18 proc. Jak ocenił szef PKW, wybory okazały się zwycięstwem wszystkich polskich obywateli, którzy mimo pandemii ustanowili rekord frekwencji w wyborach prezydenckich w XXI wieku.

Marciniak przekazał, że uprawnionych do głosowania w wyborach było 30 268 460 osób, zaś karty do głosowania wydano 20 047 543 osobom.

Przez pełnomocnika zagłosowało 21 210 osób, zaś na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania - 584 751 osób.

Pakiety do głosowania korespondencyjnego wysłano 704 111 osobom, zaś koperty zwrotne otrzymano od 614 631 wyborców.

W 18 990 kopertach zwrotnych nie było oświadczenia o osobistym i tajnym oddaniu głosu, a w 629 oświadczenie nie było prawidłowo wypełnione lub podpisane przez wyborcę. W 1364 kopertach zwrotnych nie było koperty na kartę do głosowania, a w 523 koperta na kartę do głosowania była niezaklejona.

Liczba kopert na kartę do głosowania w głosowaniu korespondencyjnym wrzuconych do urny wyniosła 593 269.

Z urn wyjęto 20 638 904 kart do głosowania, z czego 593 022 stanowiły karty wyjęte z kopert na kartę do głosowania.

Liczba kart nieważnych wyniosła 2 269, natomiast liczba kart ważnych wyniosła 20 636 635.

Liczba głosów nieważnych wyniosła 177 724 (0,18 proc.), w tym z powodu postawienia znaku X obok nazwiska obu kandydatów - 102 453; natomiast z powodu niepostawienia znaku X obok nazwiska żadnego kandydata - 75 271. Łącznie na obu kandydatów oddano 20 458 911 ważnych głosów (99,14 proc.).

Czytaj także: wygraj nagrody po 10 tys. dolarów

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Na czele TVP Info i "Fakty"

Liderem oglądalności wśród programów informacyjnych w pierwszym półroczu br. były „Fakty” emitowane w TVN i TVN24 BiS, które oglądało średnio 3,17 mln widzów. Na kolejnych miejscach znalazły się „Wiadomości” i „Teleexpress”.

Z kolei liderem oglądalności wśród kanałów informacyjnych było TVP Info. Z kolei w grupie 16-49 pierwsze miejsce zajęła stacja TVN24. Łączny udział wszystkich kanałów newsowych w I półroczu wzrósł o 33 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: "Wiadomości" przeciwko Rafałowi Trzaskowskiemu, "Fakty" - Andrzejowi Dudzie

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Biz
Ocenili po równo? A Towarzystwo dziennikarskie pisze raporty tylko o jednych
18 21
odpowiedź
User
Śmiechłem
Każdy kto ogląda te śmieszne dzienniki to widzi oprócz wyznawców Platformy Obywatelskiej i PIS dobrze, że są wydarzenia które są neutralne i da się oglądać..
11 4
odpowiedź
User
SłuchaczX
I może wyniki tego badania pokażą wszystkie dzenniki. Obstawiam, że mozliwe to jest tylko przez Wydarzenia.
5 2
odpowiedź
User
Wierny widz
Dopóki "Wydarzenia" będą tak bardzo stabilnie neutralne, no to nie mają co liczyć na wyższe wyniki oglądalności, ponieważ każdy zwolennik swojej partii i tak będzie oglądał swój dziennik propagandowy, co już nie raz było zauważalne i jest.
9 2
odpowiedź
User
Prawda
Tylko jedna rzecz się tutaj nie zgadza. TVN to medium prywatne, jak by chcieli to mogą promować kandydata Żółtka i zwalczać pozostałych i nikt nie powinien mieć do nich o to pretensji. Tak samo nikt nie może mieć pretensji że Radio Maryja, TVP Republika etc. wspierają takiego a nie innego kandydata. A w przypadku TVP ustawa o radiofonii i telewizji stanowi że media publiczne cechują "...się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością"; dzieje się tak z prostego powodu, są to zwyczajnie MEDIA PUBLICZNE.

Jest różnica? Czy budowanie tej symetrii jest uczciwe?
5 9
odpowiedź