Więcej Polaków z kartą płatniczą niż internetowym kontem. Z Blika korzysta co czwarty użytkownik

Karta płatnicza i konto bankowe obsługiwane przez internet to wśród Polaków najbardziej popularne produkty finansowe - wynika z tegorocznego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej. Na trzecim miejscu znalazła się mobilna aplikacja Blik, użytkownicy w Polsce chętnie dokonują zakupów online z użyciem komputerów, a najczęściej stosowanym przez nich sposobem zapłaty w sieci jest szybki przelew internetowy.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Więcej Polaków z kartą płatniczą niż internetowym kontem. Z Blika korzysta co czwarty użytkownik
fot. Shutterstock.com

Dwa najpopularniejsze produkty finansowe wykorzystywane przez Polaków to karta płatnicza (40 proc. wskazań) oraz konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet (34 proc.). W porównaniu do zeszłorocznego badania produkty te zamieniły się jedynie miejscami.

Według autorów raportu największym wygranym ostatniego roku jest mobilna aplikacja Blik. Z wynikiem 25 proc. jest to trzeci najpopularniejszy produkt finansowy jaki posiadają Polacy.

grafika

Popularne są konta płatnicze w takich serwisach jak PayPal (13 proc.) oraz Visa Checkout (8 proc.). Raport podkreśla, że największe zmiany i rozszerzenie produktów finansowych w tegorocznej ankiecie widać na przykładzie mobilnych produktów finansowych, takich jak płatność Apple Pay, Google Pay czy zegarkiem Garmin Pay i Fitbit Pay.

Zmiany te związane są z najnowszym trendem, jakim są płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables, czyli urządzeń ubieralnych. Na polskim rynku są to dzisiaj smartwatch’e z Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay, zaś w roku 2018 nastąpił prawdziwy boom na tego typu urządzenia. Jednak to wcale nie koniec, bo niebawem na rynku pojawią się wyposażone w technologię zbliżeniową płacące urządzenia ubieralne, jak pierścienie, opaski fitness, bransoletki, rękawiczki, a nawet biżuterią.     
                        
Przelew i karta popularne online

41 proc. osób deklaruje kupowanie w internecie z wykorzystaniem komputera lub laptopa. To dokładnie taka sama wartość, jak w zeszłym roku. Aktywność użytkowników na urządzeniach desktopowych ustabilizowała się, a ciężar przenosi się dzisiaj na inne urządzenia elektroniczne.

grafika

   
                        
Wśród metod dokonywania płatności online najpopularniejszy pozostaje szybki przelew przez internet, tak zwany Pay-By-Link, który podobnie jak w ub.r. jest na pierwszym miejscu z wynikiem około 50 proc.

Płacąc w internecie z wykorzystaniem urządzeń desktopowych internauci posługują się równie chętnie kartą - zarówno tą kredytową, jak i zwykłą płatniczą. Na trzecim miejscu wśród produktów finansowych z wynikiem 18 proc. jest płatność przy odbiorze zakupów, czyli tak zwana wysyłka za pobraniem. Na czwartym miejscu jest przelew tradycyjny z wpisaniem numeru rachunku.

grafika

Według autorów opracowania na szczególną uwagę zasługuje płatność z odroczonym terminem, która jest jednym z rynkowych trendów i nowości. Obecnie posiada je PayU, Przelewy24 oraz ING Bank Śląski. 14 proc. osób deklaruje kupowanie w internecie za pomocą tego produktu. Płatność z odroczonym terminem przez rok stała się bardziej popularna niż płatności ratalne (6 proc.), które są dostępne od dłuższego czasu.

Internauci kupują także w sklepach poza Polską. W jaki sposób użytkownicy płacą za takie zakupy? Kartą płatniczą (12 proc.), przelewem bankowym (8 proc.), przez serwis PayPal (14 proc.), gotówką przy odbiorze (11 proc.). 37 proc. z nich płaciło w ciągu ostatniego roku za towary za granicą raz, 13 proc. płaciło 2-5 razy, 10 proc. więcej niż 5 razy, a 2 proc. więcej niż 10 razy

grafika

22 proc. respondentów badania przyznało że dokonuje zakupów z wykorzystaniem smartfona. Z kolei 13 proc. badanych kupuje produkty online posługując się tabletem.

grafika
grafika

Podczas dokonywania zakupów mobilnych większość (35 proc.) stosuje metody płatności pozwalające na dokonanie tego jednym kliknięciem, a 15 proc. stosuje płatności zbliżeniowe smartfonem.

grafika

Gotówka wciąż popularna

Pomimo deklaracji związanych z korzystaniem z nowych metod realizacji płatności badani wciąż wykazują przywiązanie do gotówki. Ponad połowa respondentów badania przyznaje się do robienia zakupów w sklepach stacjonarnych, a 70 proc. w ciągu ostatniego półrocza zapłaciło za towary w tych sklepach w tradycyjny sposób. 47 proc. skorzystało z płatności kartą zbliżeniową, a na 3. miejscu znalazło się płacenie za zakupy z wykorzystaniem karty wsuwanej do terminala.

grafika
grafika

Raport „Płatności cyfrowe 2018” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przy pomocy elektronicznych ankiet responsywnych emitowanych na stronach WWW oraz w wysyłce mailowej. Zebrano opinie 1863 internautów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Cenckiewicz pójdzie do sądu ws. tekstu "Wyborczej". Prokuratura wszczęła czynności

Cenckiewicz pójdzie do sądu ws. tekstu "Wyborczej". Prokuratura wszczęła czynności

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk zastępczynią dyrektora w Ministerstwie Zdrowia

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk zastępczynią dyrektora w Ministerstwie Zdrowia

PKO BP wybiera w przetargu agencję field marketingową

PKO BP wybiera w przetargu agencję field marketingową

TVP traci prawa piłkarskie. To oni pokażą Lewandowskiego

TVP traci prawa piłkarskie. To oni pokażą Lewandowskiego

Starsze pokolenia o edukacji zdrowotnej w szkołach - badanie opinii
Materiał reklamowy

Starsze pokolenia o edukacji zdrowotnej w szkołach - badanie opinii

"Efekt Smarzowskiego" w liczbach. "Dom dobry" napędza debatę o przemocy domowej

"Efekt Smarzowskiego" w liczbach. "Dom dobry" napędza debatę o przemocy domowej