SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prezes Wirtualnej Polski: perspektywy reklamowe wydają się dobre, oprócz Wakacje.pl e-commerce z zyskami

- Perspektywy na drugie półrocze na rynku reklamy wydają się dobre. Nie mamy niepokojących sygnałów ze strony reklamodawców - mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski. Wśród jej spółek e-commercowych Wakacje.pl zanotowały w II kwartale spadek wpływów o ponad 90 proc., natomiast pozostałe w zeszłym półroczu osiągnęły zysk EBITDA.

Article

W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów o 22,3 proc. do 260,83 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 22,84 do 15,09 mln zł. W samym drugim kwartale przychody firmy zmalały o 37,8 proc.

Przychody Wirtualnej Polski w segmencie internetowym zmalały w zeszłym półroczu o 23,5 proc. do 249,43 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 97,99 do 80,72 mln zł. To dużo wyższe spadki procentowe niż w samym pierwszym kwartale, kiedy wpływy firmy w internecie zmniejszyły się o 6 proc. do 143,22 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 45,81 do 41,02 mln zł.

Przychody Wakacje.pl ponad 90 proc. w dół

W internecie we wcześniejszych kwartałach mniej więcej po połowie przychodów i zysku EBITDA Wirtualnej Polski pochodziło z serwisów mediowych zarabiających z reklam oraz platform e-commerce zarabiających na prowizjach.

Te drugie działając w kilku kategoriach tematycznych. Wskutek epidemii zdecydowanie największe spadki zanotowały Wakacje.pl oferujące wycieczki zagraniczne. Z końcem marca z Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel), a także ok. 10 osób z Nocowanie.pl zajmującego się turystyką krajową.

Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, że w drugim kwartale br. przychody Wakacje.pl zmalały rok do roku o ponad 90 proc. - Zwracaliśmy wpłaty wszystkim klientom, którzy nie mogli wylecieć. Większość strat Wakacje.pl za ten rok, spowodowanych zwrotami dla klientów, została już rozpoznana w drugim kwartale - opisuje.

- Odkąd zniesiono zakaz lotów i kwarantannę na powrocie z wielu turystycznych destynacji to sytuacja zaczęła się poprawiać i tak jest obecnie. Do normalności jednak wciąż daleko. Dopóki nie będzie szczepionki, to turystyka zagraniczna nie wróci do wcześniejszych poziomów - prognozuje Świderski.

W sprawozdaniu Wirtualnej Polski dodano, że „częściowe wznowienie zagranicznego ruch turystycznego nastąpiło dopiero w lipcu 2020 roku, jednak zgodnie z przewidywaniami, generowane przychody utrzymały się na poziomie kilkadziesiąt procent niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, zgodnie z trendami obserwowanymi na całym rynku”. - Jednakże, otwieranie się kolejnych krajów na ruch turystyczny, w szczególności kluczowych kierunków takich jak Turcja i Egipt, daje potencjał na poprawę wyników tej części działalności Grupy - zaznaczono.

Jednocześnie ogromny spadek przychodów Wakacje.pl przyczynił się do spadku wydatków Wirtualnej Polski na usługi obce: w minionym półroczu ze 112,95 do 68,11 mln zł, a tylko w drugim kwartale z 61,72 do 24,54 mln zł. - Różnica w usługach obcych to głównie brak prowizji, którą Wakacje.pl płaciły w ubiegłym roku swojej sieci franczyzowej. W tym roku, punkty sprzedaży stacjonarnej nie realizowały sprzedaży i nie otrzymały prowizji - tłumaczy Jacek Świderski.

Wiosną Wirtualna Polska zdecydowała się wyjść z inwestycji w platformę eSky.pl pozwalającą kupować głównie bilety lotnicze i noclegi hotelowe. Wskutek paraliżu podróży międzynarodowych eSky zanotowało duży spadek wpływów, w kwietniu zwolniło 94 pracowników ze swoich polskich biur i kilkadziesiąt osób z zagranicznych oddziałów.

Wirtualna Polska w połowie 2017 roku za 6,3 proc. akcji eSkuy.pl zapłaciła 15,6 mln zł. W sprawozdaniu za zeszłe półrocze poinformowała, że pod koniec marca br. złożyła oświadczenie o wykonaniu opcji put na posiadane akcje eSky.pl. Dodano, że posiadane akcje spółki na koniec czerwca zostały wycenione na 10,02 mln z i zaprezentowane jako aktywa przeznaczone do sprzedaży.

Nocowanie.pl z rekordową odwiedzalnością

W lepszej sytuacji są oferujące wycieczki i noclegi krajowe platformy Nocowanie.pl i eHoliday.pl, ponieważ zakaz działalności noclegowej obowiązywał od 2 kwietnia do 3 maja. - Od momentu zniesienia ograniczeń prawnych widoczne są oznaki ożywienia i istotnie wzmożone zainteresowanie klientów ofertą prezentowaną na Nocowanie.pl i Eholiday.pl. Dostępne analizy dotyczące rynku turystycznego w Polsce w 2020 roku wskazują na tendencję do większego niż w poprzednich latach zainteresowania Polaków turystyką krajową - opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.

Firma zdecydowała się przeprowadzić kampanię reklamową wśród właścicieli pensjonatów i obiektów noclegowych. - Nocowanie.pl przeżywa obecnie rekordową w swojej historii oglądalność i liczbę transakcji, ale nie od tego w krótkim terminie zależą przychody tej spółki. Zarabiamy na abonamentach i punktach pozycjonujących, które wykupują właściciele obiektów turystycznych - komentuje Jacek Świderski.

- W drugim kwartale odczuliśmy skutki apeli o pozostanie w domu. W trzecim jest nieco lepiej, ale istotnego odbicia w przychodach spodziewamy się dopiero w przyszłym roku, gdy właściciele kwater będą planowali kolejny sezon - dodaje.

Pod koniec maja Wirtualna Polska Media zmieniła harmonogram zakupu pozostałych 25 proc. udziałów platformy Nowocowanie.pl: w br. przejmie 10 proc. za 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku po 7,5 proc. Wartość tych 15 proc. udziałów oszacowano na ok. 21 mln zł.

Superauto z największym wzrostem

Prezes Wirtualnej Polski podkreśla, że oprócz Wakacje.pl wszystkie spółki zależne firmy osiągnęły w minionym półroczu zysk EBITDA. - Liderem wzrostów była nasza najmniejsza spółka, czyli Superauto.pl. Coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów aut online, szczególnie ci którzy prowadzą działalność gospodarczą i traktują samochód jako narzędzie pracy - opisuje.

W sprawozdaniu stwierdzono, że Wirtualna Polska prognozuje, że wyniki Superauto24 będą w każdym kwartale br. będą wyższe niż rok wcześniej. W spółkę WP zainwestowała pod koniec ub.r., za 51 proc. udziałów zapłaciła 21,1 mln zł.

- Dystans społeczny wymuszony przez pandemię COVID-19 może być katalizatorem zmian w zakresie przyzwyczajeń konsumentów i skieruje ich zainteresowanie w kierunku wyszukania i zakupu samochodu przez Internet, co może być dużą szansą dla spółki, która w przeciwieństwie do dealerów posiada wieloletnie doświadczenie w sprzedaży internetowej - zaznaczono.

Epidemia wpłynęła też na inne spółki e-commerce’owe Wirtualnej Polski. Zaraz po jej wybuchu zmalała sprzedaż spółki Domodi.pl, do której należą platformy odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl oraz wnętrzarski Homebook.pl.

- Wraz z upływem czasu zauważalna była widoczna poprawa nastrojów konsumentów i wzrost zainteresowania zakupami online (trend ten był szczególnie widoczny w okresie zamknięcia sklepów wielkopowierzchniowych, ale uległ osłabieniu w momencie zniesienia obostrzeń, szczególnie w odniesieniu do branży modowej) - dodano w sprawozdaniu WP.

Z kolei Totalmoney.pl cierpi na zmianach, które w związku z epidemią nastąpiły w sektorze bankowym i pożyczek pozabankowych. - Banki istotnie zaostrzyły również ocenę zdolności kredytowej, a część wstrzymała całkowicie współpracę. Obniżki stóp procentowych do najniższego historycznie poziomu spowodowały dodatkowe problemy produktowe po stronie banków i zmusiły je do zmiany ofert. Dodatkowo zapisy umożliwiające klientom zawieszanie spłaty rat kredytowych uderzyły w sektor pożyczek pozabankowych - wyliczono w raporcie Wirtualnej Polski.

- Od czerwca można już zaobserwować stabilizację sytuacji w zakresie sprawności biznesowej banków i zakres współpracy z nimi wrócił do stanu sprzed pandemii. Nadal odczuwalna jest jednak niższa konwersja generowanych leadów związana z zaostrzeniem kryteriów udzielania kredytów i zmiany ofert banków - dodano.

Jesienią 2018 roku Wirtualna Polska za 75 mln zł kupiła 100 proc. udziałów platformy Extradom.pl zajmującej się sprzedażą internetową projektów architektonicznych. - W pierwszym etapie po ogłoszeniu pandemii nastąpił tymczasowy silny spadek zainteresowania ofertą zakupu projektów architektonicznych domów, który jednak wrócił do satysfakcjonującego poziomu już w ostatnich dniach marca. W kolejnych miesiącach zauważalny jest istotny wzrost zainteresowania konsumentów projektami domów, co w naszej ocenie powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki spółki Extradom - skomentowano w sprawozdaniu WP.

- Prawdopodobną konsekwencją pandemii COVID-19 może być zwiększenie zainteresowania posiadaniem własnego domu jako alternatywą do zakupu mieszkania w wyniku doświadczeń z czasu ograniczonego przemieszczania się i upowszechnieniem się pracy zdalnej - wyjaśniono.

„Perspektywy na rynku reklamy wydają się dobre”

Wirtualna Polska nie podaje, jaka konkretnie była w minionym kwartale czy półroczu dynamika jej przychodów i wyniki EBITDA z prowizji e-commerce i sprzedaży reklam internetowych.

W tym drugim obszarze firma z powodu epidemii odczuła przede wszystkim ograniczenia wydatków firm z niektórych sektorów (np. motoryzacja, finanse) głównie w zakresie kampanii wizerunkowych.

- Jednakże, strategia Grupy w tym obszarze od dłuższego czasu zakłada zmianę struktury przychodów wydawniczo-reklamowych poprzez rozwój w kierunku kampanii rozliczanych efektywnościowo, kosztem kampanii wizerunkowych. Spadający udział przychodów z kampanii wizerunkowych w przychodach ogółem powoduje, że wstrzymanie przez klientów części budżetów wizerunkowych miało istotnie mniejsze przełożenie na wyniki finansowe tej działalności niż miałoby jeszcze kilka lat temu - stwierdzono w sprawozdaniu WP.

- Perspektywy na drugie półrocze na rynku reklamy wydają się dobre. Nie mamy niepokojących sygnałów ze strony reklamodawców, nie widzimy symptomów drugiej fali kryzysu - mówi Jacek Świderski.

W drugim kwartale Wirtualna Polska uzyskała 2,4 mln zł w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. - To oczywiście był mały ułamek naszych potrzeb, jeśli poprzez potrzeby rozumieć konsekwencje finansowe wprowadzonych obostrzeń. Duże firmy nie miały takiej łatwości korzystania ze wsparcia dla swoich pracowników jak małe - komentuje Świderski. WP nie podaje, które jej spółki zależne i ilu pracownikom obniżyły wymiar pracy i wynagrodzenie o 20 proc., co było jednym z warunków uzyskania wsparcia z tarczy antykryzysowej.

Wzrosły wpływy i zmalała strata Telewizji WP

Do Wirtualnej Polski należy też Telewizja WP, emitowana od jesieni 2016 roku m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. W minionym półroczu stacja osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 18,3 proc. do 11,4 mln zł, a jej strata EBITDA zmalała z 3,06 mln zł do 786 tys. zł.

Pod koniec ub.r. znacząco zwiększył się zasięg stacji, po tym jak pojawiła się w ofercie Cyfrowego Polsatu (jednocześnie obsługę sprzedażową jej oferty reklamowej przejął Polsat Media). Według danych Nielsen Audience Measurement w czerwcu br. udział Telewizji WP w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej wzrósł rok do roku z 0,59 do 0,81 proc., a w grupie 16-49 - z 0,53 do 0,87 proc.

Wirtualna Polska jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy od wiosny 2015 roku. W poniedziałek na koniec sesji za akcję spółki płacono 73,60 zł, co przekłada się na kapitalizację wynoszącą 2,14 mld zł. Kurs wrócił po dużym spadku w marcu i kwietniu wrócił do poziomów z jesieni ub.r., natomiast w lutym br. wynosił nawet 87 zł.

Oprócz Jacka Świderskiego głównymi akcjonariuszami Wirtualnej Polski są dwaj inni członkowie jej zarządu: Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma akcje stanowiące 12,97 proc. kapitału i 18,66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

W połowie lipca akcjonariusze Wirtualnej Polski, zgodnie z rekomendacją zarządu popartą przez radę nadzorczą, zdecydowali, żeby osiągnięte przez spółkę w ub.r. 8,88 mln zł jednostkowego zysku netto przeznaczyć na kapitał zapasowy. W sierpniu akcjonariusze do rady nadzorczej WP powołali Witolda Woźniaka, który wcześniej przez kilka miesięcy był doradcą strategicznym firmy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Prezes Wirtualnej Polski: perspektywy reklamowe wydają się dobre, oprócz Wakacje.pl e-commerce z zyskami

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tak
Dział PR w wakacje.pl dużo ma do zrobienia. Czas się wreszcie zabrać do prawdziwej roboty
odpowiedź
User
Lol
Dział PR ma pandemię zatrzymać? Brawo!
odpowiedź
User
popracować
Dział PR ma pandemię zatrzymać? Brawo!


Chyba logiczne, że ma pracować, jak we wszystkich innych firmach, które dotknęła pandemia, a nie zabawiać się
odpowiedź