SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska urosła o 19 proc. i zainwestowała w Audiotekę. Telewizja WP ze spadkiem

W pierwszym kwartale br. holding Wirtualna Polska zanotował wzrost przychodów o 19,1 proc. do 213,15 mln zł i zysku netto z 27,29 do 45,1 mln zł. Wakacje.pl osiągnęły przychody wyższe niż przed epidemią, natomiast pogorszyły się wyniki Telewizji WP.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W segmencie internetowym przychody sprzedażowej Wirtualnej Polski zwiększyły się o 19,9 proc. do 207,26 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 61,02 do 73,29 mln zł.

W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że na początku br. przychody z reklam internetowych rosły o kilkanaście proc., a po wybuchu wojny w Ukrainie nastroje w branży reklamowej na krótko się pogorszyły.

- W marcu 2022 r. spadek sprzedaży bezpośredniej i agencyjnej został z nawiązką skompensowany znaczącym wzrostem sprzedaży automatycznej. Na wzrost przychodów pozytywnie wpłynęła również kontrybucja sprzedaży abonamentowej (WP Pilot), a także przychodów realizowanych na powierzchniach obcych (WPartner) - opisano.

- W naszym najnowszym narzędziu do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi rozliczanymi za sprzedaż, czyli WP Ads, mamy już kilkuset klientów, a przychody w ostatnim miesiącu wzrosły tam czterokrotnie - dodaje Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Wakacje.pl lepiej niż przed epidemią, spadki na Domodi i Totalmoney

Z e-commerce’owych biznesów Wirtualnej Polski w zeszłym kwartale najlepiej radziły sobie oferujące turystykę zagraniczną Wakacje.pl - osiągnęły prawie trzykrotnie wyższą sprzedaż niż przed rokiem, wpływy były też nieco wyższe niż w pierwszym kwartale 2019 roku.

Po wybuchu wojny zainteresowanie ofertą Wakacje.pl zmalało do połowy marca, potem nastąpił powrót do poziomów z początku br. - W najbliższych kwartałach spółka spodziewa się wciąż relatywnie wysokiego zainteresowania konsumentów turystyką zagraniczną, a głównym ryzykiem w ocenie zarządu może być negatywny wpływ otoczenia makroekonomicznego na wydatki konsumenckie (w związku z wysokim poziomem inflacji, rosnącymi stopami procentowymi, wysokimi cenami paliw oraz relatywnie wysokim kursem EUR/USD do PLN) - zaznaczono w sprawozdaniu.

Nocowanie.pl zanotowało wyższy ruch niż przed rokiem. - Zainteresowanie turystyką krajową znacząco spadło bezpośrednio po ataku Rosji na Ukrainę. W kolejnych tygodniach nastąpił wzrost do poziomów z poprzedniego roku - podała Wirtualna Polska. - Spodziewamy się, że popyt na usługi turystyczne będzie zależny nie tylko od obostrzeń i restrykcji związanych z pandemią COVID-19 (których większość w Polsce zostało zniesionych od 1 marca 2022 r.), ale także od rozwoju sytuacji gospodarczo-politycznej w regionie - dodała.

Zmalały natomiast rok do roku wpływy odzieżowego Domodi. - Spółka była w dalszym ciągu pod presją wyzwań rynkowych tj. spadków widoczności serwisu w wyszukiwaniach organicznych, silnej konkurencji na rynku e-commerce, walki o pozyskanie użytkownika, presji kosztowej ze strony płatnych źródeł ruchu. Dodatkowo, pojawił się negatywny wpływ ze strony czynników polityczno-gospodarczych wpływających na branżę i nastroje konsumentów (rosnąca inflacja, wzrost stóp procentowych, atak zbrojny Rosji na Ukrainę) - wyjaśniono w sprawozdaniu.

Totalmoney odczuł rosnące stopy procentowe: na platformie zmalało zainteresowanie użytkowników kredytami gotówkowymi i hipotecznymi, co co negatywnie przełożyło się na wyniki finansowe. - Zgodnie z naszymi estymacjami, po serii podwyżek stóp procentowych następuje ustabilizowanie sytuacji na rynku kredytów pod kątem dostosowania się do nowych uwarunkowań – zarówno w zakresie popytu jak i ofert instytucji finansowych. W II kw. spodziewamy się znacznej poprawy wyników względem I kw. - analizuje Wirtualna Polska.

Wzrost stóp procentowych i kosztów budowy domów negatywnie wpłynął na wyniki platformy Extradom. - W kolejnych kwartałach spodziewamy się wpływu wzrostu kosztów finansowania budowy i zakupu nieruchomości w związku ze wzrostem stóp procentowych. Wzrost stóp, który rozpoczął się w IV kw. 2021 r. może ograniczać rozwój rynku budowy domów w 2022 r. Rosnące raty kredytów hipotecznych oraz obniżanie zdolności kredytowej mogą mieć negatywny wpływ na decyzje zakupowe Polaków - prognozuje Wirtualna Polska.

Za to Superauto24 osiągnęło wzrost wyników, mimo spadku łącznej liczby rejestracji nowych aut i ich rosnących cen.

Wirtualna Polska ma 6,5 proc. akcji Audioteki

W sprawozdaniu Wirtualna Polska ujawniła, że poprzez spółkę Stacja Służew przejęła akcje stanowiące 6,5 proc. kapitału Audioteki. Zaznaczono, że Stacja Służew ma uprawnienia korporacyjne, związane m.in. z możliwością zwiększenia, w określonych przypadkach, udziału kapitałowego w Audiotece.

Posiadane udziały Stacja Służew przejęła wiosną ub.r. za 9,31 mln zł, przy czym dotychczas Wirtualna Polska nie ujawniała, w którą spółkę zainwestowano.

Z kolei na początku kwietnia br. Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 19,8 mln zł. ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami. Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK.

Telewizja WP ze spadkiem

Segment telewizyjny WP, który stanowi dostępna m.in. w naziemnej telewizji cyfrowej Telewizji WP, zanotował spadek przychodów o 2,5 proc. do 5,89 mln zł, a jego skorygowana strata EBITDA pogłębiła się z 218 do 923 tys. zł.

Łączne przychody Wirtualnej Polski wzrosły o 19,1 proc. do 213,15 mln zł, a czego te gotówkowe - z 18,2 proc. do 208,23 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 60,8 do 72,36 mln zł, a zysk netto - z 27,29 do 45,1 mln zł.

Dług netto Wirtualnej Polski na koniec marca br. wyniósł 107,7 mln zł wobec 161,7 mln z na koniec 2021 roku. Na spadek zadłużenia pozytywny wpływ miało otrzymanie środków ze sprzedaży akcji eSky (24,4 mln zł).

Wskaźnik dźwigni finansowej (dług netto / skorygowana EBITDA) na koniec pierwszego kwartału 2022 roku wyniósł 0,4x.

WP prognozuje niższy wzrost e-reklamy

W sprawozdaniu Wirtualna Polska podała, że na początku br. wydatki na reklamę internetową rosły rok do roku o kilkanaście proc., m.in. w związku z przenoszeniem do sieci budżetów marketingowych z mediów tradycyjnych.

- Po ataku zbrojnym Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r., z jednej strony Grupa obserwowała znaczący wzrost liczby użytkowników i wyświetleń, z drugiej, niepewność związaną z sytuacją polityczno-gospodarczą, która w krótkim terminie negatywnie przełożyła się na nastroje reklamodawców - zaznaczono.

- W nadchodzących kwartałach spodziewamy się kontynuacji sprzyjających trendów dla reklamy online (dalszy wzrost udziału reklamy online w całym rynku reklamy), oczekując jednocześnie niższych dynamik wzrostu rdr w porównaniu do okresu od czwartego kwartału 2020 r. do trzeciego kwartału 2021 r. - dodała firma.

- Jednocześnie, zwracamy uwagę, że rynek reklamy jest silnie zależny od sytuacji makroekonomicznej, mierzonej m.in. wzrostem PKB oraz nastrojami konsumenckimi. W wyniku ataku Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. banki obniżyły swoje prognozy PKB, jednocześnie spodziewając się wzrostu inflacji oraz stóp procentowych. Wszystkie te czynniki mogą mieć negatywny wpływ na budżety reklamowe - wyliczono.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska urosła o 19 proc. i zainwestowała w Audiotekę. Telewizja WP ze spadkiem

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tak jest
Turystyka w wp to ciekawy temat. W tekstach tego serwisu jest tyle błędów gramatycznych i interpunkcyjnych, że czytając to odechciewa się podróżować.
0 0
odpowiedź
User
Ala
Co to za gej na zdjęciu?
0 0
odpowiedź
User
Jarozbaw Kłamczyński
@Ala
Podoba ci się ale nawet by na ciebie nie spojrzał i to cie boli
0 0
odpowiedź