SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wirtualna Polska: wpływy wzrosły do 567 mln zł, a zysk netto do 76 mln zł. Telewizja WP osiągnęła kwartalny zysk EBITDA

W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 21,8 proc. do 567,32 mln zł oraz 76 mln zł zysku netto (wobec 40,03 mln zł rok wcześniej). W ostatnim kwartale Telewizja WP pierwszy raz osiągnęła zysk EBITDA.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość działalności Wirtualnej Polski, firma w ub.r. osiągnęła 550,82 mln zł wpływów sprzedażowych, o 20,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zysk EBITDA tego pionu zwiększył się w skali roku ze 142,19 do 168,73 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - ze 150,58 do 178,72 mln zł. - W 2018 roku większość nowych, ebitdowych protein Wirtualnej Polski Holding pochodziła ze sprzedaży reklamy. Minione cztery kwartały były tak dobre dla tej części naszej działalności i całej branży, że nawet nasi mediowi konkurenci po kilku chudych latach znów poczuli się wyjątkowi - komentuje prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.

Z kolei Telewizja WP, stanowiąca segment telewizyjny Wirtualnej Polski, podwoiła swoje przychody sprzedażowe - wzrosły one z 8,13 mln zł w 2017 roku do 16,5 mln zł w ub.r.

Jednocześnie strata EBITDA stacji zmalała z 12,56 do 5,83 mln zł, a skorygowana strata EBITDA - z 12,19 do 5,72 mln zł.

Kanał jest nadawany od końcówki 2016 roku m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz u części operatorów kablowych i satelitarnych (nie ma go w Cyfrowym Polsacie). Według danych Nielsen Audience Measurement w styczniu br. zanotował 0,463 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,359 proc. w 2017 roku.

Łącznie przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zwiększyły się w ub.r. o 21,8 proc. do 567,32 mln zł.

Zysk operacyjny poszedł w górę z 78,63 do 107,27 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - ze 138,38 do 173 mln zł, a zysk netto - z 40,03 do 76 mln zł. Strata firmy z działalności finansowej zmalała natomiast z 24,34 do 13,83 mln zł.

W ub.r. przychody Wirtualnej Polski ze sprzedaży krajowej wyniosły 448,53 mln zł i stanowiły 79 proc. całościowych wpływów, a ze sprzedaży zagranicznej - 118,78 mln zł (21 proc. udziału).

Podobne proporcje między wielkością sprzedaż krajowej i zagranicznej były w 2017 roku.

Spowolnienie w e-commerce odzieżowym

- Czy wszystko poszło zgodnie z planem? Z budżetem? Jak zawsze, nie wszystko. Tym razem pogoda stawiła nieprzewidziany opór. Upalne lato zaskoczyło synoptyków i branżę odzieżową - przyznaje Jacek Świderski. - To, co dla nas oznaczało spowolnienie wzrostu, dla niektórych naszych klientów - utratę równowagi finansowej. Pogoda, w połączeniu z krótkoterminową maksymalizacją wyniku pod umówiony wykup kolejnej transzy udziałów od poprzednich właścicieli Domodi, skłoniła nas do wspólnego podjęcia decyzji o przyśpieszeniu rozstania o dwa lata. Również po to, aby w przyszłości móc - być może - jeszcze coś zrobić razem. Rozliczyliśmy umowę earnoutową, osiągnęliśmy samorządność w spółce i orientację na budowie długoterminowej wartości. Jesteśmy zdrowsi. Czekamy na efekty - wylicza.

Za pozostałe 14 proc. udziałów Domodi (do którego należą serwisy sprzedażowe Domodi.pl, Allani.pl i Homebook.pl) Wirtualna Polska we wrześniu ub.r. zapłaciła 33,4 mln zł. Zrealizowała też inne akwizycje, głównie w segmencie e-commerce: w październiku kupiła firmę Extradom.pl za 75 mln zł, w grudniu ub.r. 50,8 proc. udziałów Superauto24.com za 21,1 mln zł (plus ewentualnie 5 mln zł dopłaty), a w zeszłym tygodniu 13 proc. akcji właściciela serwisu e-podróżnik.pl za 7,7 mln zł.

Ponadto należąca do Wirtualnej Polski firma Wakacje.pl w ub.r. kupiła spółkę My Travel, do której należy 116 salonów sprzedaży wycieczek (wartość transakcji wyniesie od 10 do 19 mln zł) oraz serwis Parklot.pl umożliwiający rezerwację miejsc parkingowych przy lotniskach, a miesiąc temu za 6,4 mln zł przejęła 100 proc. udziałów spółki Travel Network Solutions, właściciela franczyzowej sieci sprzedaży ofert turystycznych Wakacyjny Świat.

Spółki przejęte w ub.r. przez Wirtualną Polskę od akwizycji do końca grudnia zanotowały łącznie 18,13 mln zł wpływów sprzedażowych, 2,69 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 1,6 mln zł zysku netto. Na te wyniki prawie w całości złożyły się My Travel i Extradom.pl.

- E-commerce to wciąż nie jest coś, co można w Wirtualnej Polsce napisać małą literą, bo dynamika handlu elektronicznego wyrażana w procentach była w 2018 znów największa. Poprzedni rok z pewnością jednak pozbawił autorytetu wszystkich tych, którzy wieścili schyłek naszego internetowego biznesu reklamowego - podkreśla Jacek Świderski.

- Produkty i usługi związane z budową domów jednorodzinnych, wsparcie przy wyborze nowego auta to kierunki, które już ujawniliśmy. Czy będą kolejne organiczne zwroty zaczepne? Nowe akwizycyjne abordaże? Z pewnością. Polska ma w sobie wielowiekowy głód i dużą otwartość na cyfrowy przeskok. Wirtualna Polska nie zamierza stać z boku. Rola kronikarza to dla nas za mało. Mamy misję, ambicję i odwagę, tę nową, cyfrową Polskę współtworzyć - zapowiada prezes WP.

Telewizja WP z kwartalnym zyskiem EBITDA

W czwartym kwartale ub.r. wpływy Wirtualnej Polski w segmencie internetowym zwiększyły się w skali roku o 25 proc. do 167,7 mln zł.

Zysk EBITDA poszedł w górą z 41,55 do 46,57 mln zł, a w ujęciu skorygowanym - z 45,74 do 51,37 mln zł.

Przychody Telewizji WP podskoczyły natomiast o 66,7 proc. do 5,76 mln zł. Stacja osiągnęła też zysk EBITDA: jej wynik wzrósł w skali roku z 1,58 mln zł straty do 265 tys. zł zysku, a wynik skorygowany - z 1,55 mln zł straty do 311 tys. zł zysku.

Jest to pierwszy kwartalny zysk EBITDA stacji. W trzecim kwartale ub.r. zanotowała 1,63 mln zł straty EBITDA (wobec 3,14 mln zł rok wcześniej), a w pierwszym półroczu - 4,46 mln zł (rok wcześniej było to 7,84 mln zł).

Łączne wpływy sprzedażowe Wirtualnej Polski od października do grudnia ub.r. wyniosły 173,46 mln zł, o 26,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Skorygowany zysk EBITDA wzrósł w skali roku z 44,19 do 51,68 mln zł, a przy dużym spadku straty na działalności finansowej (z 11,53 do 3,55 mln zł) zysk netto zwiększył się jeszcze bardziej - z 9,68 do 26,6 mln zł.

Większe zadłużenie wskutek kredytu inwestycyjnego

W skali roku zadłużenie długoterminowe Wirtualnej Polski zwiększyło się z 307,29 do 404,56 mln zł. Jego największą część stanowią kredyty, pożyczki i leasingi, których wartość poszła w górę ze 203,51 do 337,22 mln zł.

W grudniu 2017 roku Wirtualna Polska pozyskała do 500 mln zł kredytu na trzy cele: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych. Natomiast w październiku ub.r. zwiększyła o 100 mln zł transzę kredytu przeznaczoną na inwestycje.

Dzięki przejęciu reszty udziałów Domodi zobowiązania na kupno udziałów niedających kontroli zmalały z 78,76 do 21,76 mln zł, natomiast w związku z kolejnymi akwizycjami zobowiązania w ramach połączenia przedsięwzięć wzrosły z 3,62 do 18,39 mln zł. Natomiast zobowiązania z tytułu odroczonego podatku dochodowego poszły w górę z 10,88 do 17,72 mln zł

Wartość zobowiązań krótkoterminowych firmy zwiększyła się w ub.r. o 2,5 proc. do 191,12 mln zł. Mocno w górę poszły zobowiązania związane z kredytami, pożyczkami i leasingami (z 13,34 do 31,94 mln zł), handlowe zobowiązania gotówkowe (z 36,52 do 55,89 mln zł) oraz z tytułu nabycia przedsięwzięć (z 1,2 do 18,69 mln zł).

Natomiast zobowiązania na przejęcie udziałów niedających kontroli spadły z 58,62 mln zł do zera.

WP chce zwiększyć efektywność

- Nasz handlowo-mediowy dwumasztowiec dotarł na koniec roku szczęśliwie do odległego portu przeznaczenia. Jesteśmy tam, gdzie mówiliśmy, że będziemy. Przed nami duże pływadło o nazwie Google. Za nami, od września do końca roku, był coraz wolniej płynący Facebook, z którym pojedynek na pewno potrwa jeszcze wiele miesięcy - podkreśla Jacek Świderski.

Według badania Gemius/PBI w lutym br. strony i aplikacje internetowej Wirtualnej Polski zanotowały 22,23 mln realnych użytkowników i 2,83 mld odsłon. Akurat w tym miesiącu i Facebook, i Google miały wyższe zasięgi od WP, ale we wcześniejszych kilku polski wydawca wyprzedzał Facebooka.

- Po kilku latach dynamicznych wzrostów, w cieszących się autonomią spółkach holdingu, zacieśniamy współpracę wewnętrzną. Nie akceptujemy bezrefleksyjnie sytuacji, w której nasze spółki zamawiają od siebie wzajemnie usługi reklamowe za pośrednictwem Google’a, który pobiera za to 22 proc. prowizji. Widzimy przestrzeń do poprawy efektywności ekosystemu holdingu - podkreśla Jacek Świderski. - Nasi grupowi informatycy będą mierzyli się z tsunami danych, aby oferowane przez nas usługi dla użytkowników i klientów przybliżyć do ciągle poszukiwanej doskonałości - zapowiada.

29 mln zł na dywidendę

Wirtualna Polska od maja 2015 roku jest notowana na warszawskim rynku giełdowym. Jej głównymi akcjonariuszami są członkowie zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota mający po 13,04 proc. kapitału i 18,74 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

W poniedziałek na koniec sesji giełdowej za akcję spółki płacono 59 zł, co daje kapitalizację w wysokości 1,71 mld zł.

We wtorek Wirtualna Polska podała, że zarząd zdecydował o wypłaceniu w br. dywidendy wynoszącej po 1 zł na akcję, co daje łącznie 29,06 mln zł. Jeśli Świderski, Brański i Sierota nie sprzedadzą ani nie dokupią walorów spółki, dostaną po 3,79 mln zł w dywidendzie, przy czym te środki trafiają na spłatę ceny pakietów akcji WP, które menedżerowie pod koniec 2016 roku kupili od funduszu Innova Capital.

Zaproponowano 7 czerwca na dzień ustalenia prawa do dywidendy i 17 czerwca jako dzień jej wypłaty.

Zgodnie z polityką dywidendową obowiązującą od końca 2016 roku Wirtualna Polska wypłaca w dywidendzie maksymalnie 70 proc. swojego skonsolidowanego zysku z poprzedniego roku (70 proc. z zeszłorocznego zysku netto wynoszącego 76 mln zł to 53,2 mln zł), a nie mniej niż 1 zł na akcję. Przy ustalaniu kwoty dywidendy brane pod uwagę są m.in. bieżąca sytuacja finansowa spółki oraz jej plany inwestycyjne i akwizycyjne.

Decyzję co do dywidendy musi jeszcze zatwierdzić walne zgromadzenie akcjonariuszy WP, na którym większość głosów mają Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: wpływy wzrosły do 567 mln zł, a zysk netto do 76 mln zł. Telewizja WP osiągnęła kwartalny zysk EBITDA

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gość
Imponujące wyniki, bez cienia złośliwości. Inne media są daleko, nawet bardzo daleko
22 24
odpowiedź
User
Jakie media?
Imponujące wyniki, bez cienia złośliwości. Inne media są daleko, nawet bardzo daleko


Ten wynik to zasługa e-commerce, a nie mediów. Media to w WP cytryna do wyciskania jak najtańszym kosztem naiwnych mediaworkerów na umowach cywilnoprawnych :D
13 3
odpowiedź
User
Kolega powyżej
Sam jesteś cytryna 😃 ale zrozumiała zazdrość. Rynek ma się dużo gorzej niż WP
3 6
odpowiedź
User
asz
Przecież to nie media tylko e-sprzedaż. Media są tam tylko dodatkiem . Właściciele mogą czuć się jak ludzie mediów a nie e-handlarze
4 1
odpowiedź
User
Nie ma czego zazdrościć
Sam jesteś cytryna 😃 ale zrozumiała zazdrość. Rynek ma się dużo gorzej niż WP


Jaki rynek - media internetowe? Nie mam wam czego zazdrościć, tylko co najwyżej współczuć fatalnych warunków pracy :D A sam w nim nie pracuje, tylko w content marketingu i e-commerce :D
3 0
odpowiedź