SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Włodzimierz Schmidt: sprzedawanie reklam przez Adblock Plus to nieczysta gra rynkowa

- Adblock Plus, który blokuje reklamy na stronach wydawców proponuje im teraz odwrócenie tej sytuacji za cenę prowizji od wyemitowanej kampanii reklamowej. Od tej strategii zdecydowanie dystansują się użytkownicy i najwięksi gracze na rynku reklamy cyfrowej - ocenia dla serwisu Wirtualnemedia.pl Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska Article

Kilka dni temu pojawiła się informacja o tym, że producent programu Adblock Plus otworzył internetową platformę, w której oferuje emisję reklam.

Firma wyjaśniła, że sprzedaż reklam nie jest sprzeczna z ideą Adblocka Plus, bowiem na stronie są oferowane przyjazne i mało inwazyjne formaty, które mogą zaakceptować internauci.

W odpowiedzi na ten ruch Adblocka Plus pojawiły się krytyczne głosy, do których dołącza także Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska, w komentarzu dla serwisu Wirtualnemedia.pl


- Reklama jest dzisiaj jednym z głównych narzędzi finansowania procesu tworzenia i dystrybucji treści w całym systemie medialnym, a szczególnie w internecie.

Popularność zjawiska blokowania reklam jest wypadkową chęci odizolowania się części konsumentów od przekazów reklamowych oraz nieznajomości zasad rządzących internetową ekonomią. Ten trend podsycają i cynicznie wykorzystują dostawcy narzędzi do blokowania reklam, podstępnie pozycjonujący się jako instytucje zaufania publicznego.

Od dawna nieoficjalnie mówiło się o tym, że niektórzy dostawcy tego typu narzędzi dopuszczają odblokowywanie wybranych formatów reklamowych. Niejasne były jednak zasady, na jakich to się odbywało.

Najnowsza informacja o wprowadzeniu własnego systemu ad exchange przez Adblock Plus jest jawnym usankcjonowaniem nieczystej gry rynkowej. Wydawcom, którym wcześniej odebrano możliwość dotarcia z przekazem marketingowym do własnego audytorium, proponuje się odwrócenie tej sytuacji za cenę prowizji od wyemitowanej kampanii reklamowej.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że od zmiany strategii biznesowej Adblock Plus zdecydowanie dystansują się najwięksi gracze na rynku reklamy cyfrowej. Sądząc po licznych negatywnych komentarzach, źle odbierają ten ruch także sami konsumenci, których zaufanie wystawione zostało do ciężką próbę.

Opublikowany niedawno raport z badania zjawiska blokowania reklam w Polsce - zrealizowanego przez IAB Polska w kwietniu br. - wykazał, że łącznie aż 73 proc. użytkowników adblocków deklaruje możliwość ich wyłączenia w przypadku spełnienia konkretnych oczekiwań. Chodzi m.in. o ograniczenia formatów reklamowych utrudniających dostęp do treści, eliminacji formatów reklamowych wydłużających czas ładowania strony oraz poprawy bezpieczeństwa i wzmocnienia ochrony prywatności. Dla branży jest to jasny sygnał, że problem zjawiska blokowania reklam można rozwiązań na drodze racjonalnego dialogu oraz promocji dobrych praktyk.

IAB Polska - jako organizacja zrzeszająca zarówno reklamodawców, jak i wydawców – podejmuje szereg działań ukierunkowanych na stworzenie dla konsumentów przyjaznego środowiska cyfrowego. Wśród podjętych przez IAB Polska inicjatyw wymienić można m.in. aktualizację standardów reklamy, ujednolicenie formatów i wprowadzenie licznych ograniczeń – m.in. limity rozmiarów plików z kreacjami w celu przyspieszenia ładowania stron, zakaz emisji reklam z domyślnie włączonym dźwiękiem, czy obowiązek umieszczania przycisku do zamykania reklam warstwowych.

Na podstawie materiałów informacyjnych i edukacyjnych - opracowanych przez dedykowaną adblockom Grupę Roboczą działającą przy IAB Polska - nasi specjaliści realizują także program szkoleniowy mający na celu wdrożenie nowych standardów reklamy, wychodzących naprzeciw oczekiwaniom rynku konsumenckiego. Do udziału w szkoleniach zgłaszać się mogą zarówno podmioty zrzeszone w IAB Polska, działające na polskim rynku reklamy cyfrowej, jak i sami reklamodawcy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Włodzimierz Schmidt: sprzedawanie reklam przez Adblock Plus to nieczysta gra rynkowa

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomaszek
Nikt nie powinien się obawiać sprzedaży reklam przez ABP ponieważ w momencie jak zaczną je sprzedawać to liczba użytkowników spadnie do zera
14 8
odpowiedź
User
conf
Oficjalnie kazdy oburzony, a nieoficjalnie juz niektorzy gracze na rynku negocjują ceny z abplus.:) jednak już jest silna konkurencja w adblockach i zobaczymy jak oni zareagują
12 9
odpowiedź
User
fgs
Co się podniecać jakimś Adblockiem? Robi go prywatna firma - niech robi, co chce. Jest mnóstwo innych wtyczek i innych sposobów na blokadę reklam.
14 10
odpowiedź
User
jam
Jak nic przypomina stare czasy i opłaty za ochronę... Przeżyłem. Wiem.
Nie zapłacisz .. może się coś złego stać...
Zapłacisz... ?
9 9
odpowiedź
User
***
ublock
13 9
odpowiedź