SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wpływy WPP zmalały o 12 proc. 2,5 mld funtów straty wskutek odpisów, będzie dywidenda

Koncern marketingowy WPP w zeszłym półroczu zanotował spadek przychodów o 12,3 proc. do 5,58 mld funtów brytyjskich i 2,6 mld funtów straty netto, głównie wskutek utraty wartości przez wiele spółek zależnych. W niektórych krajach europejskich jego wpływy zmalały mocniej niż w USA. Firma wprowadziła oszczędności, chce wypłacić dywidendę, tłumaczy to m.in. wpływami ze sprzedaży Kantara.

Mark Read Article

W pierwszej połowie br. koncern WPP zanotował spadki przychodów we wszystkich głównych obszarach swojej działalności. Wpływy (pomniejszone o koszty tymczasowe) segmentu globalnych agencji zintegrowanych zmalały o 10,3 proc. do 3,46 mld funtów, przy czym w ujęciu like-for-like (czyli bez uwzględnienia kupna i sprzedaży różnych spółek i zmian kursów walut) spadek wyniósł 9,5 proc. Natomiast zysk operacyjny poszedł w dół o 44,8 proc. do 256 mln funtów.

W sprawozdaniu WPP zaznaczono, że najlepsze wyniki osiągnęła sieć VMLY&R - spadek jej przychodów w ujęciu like-for-like był bliski zera. Za to przychody GroupM zmalały mocniej niż średnia dla całego pionu, bo są mocno uzależnione od wielkości wydatków reklamowych klientów. W lipcu spadek przychodów tego segmentu w ujęciu like-for-like wyniósł 9,2 proc.

Public relations z najmniejszym spadkiem

Przychody agencji specjalistycznych zmalały w zeszłym półroczu o 13,3 proc. do 780 mln funtów (a o 11,8 proc. w ujęciu like-for-like). Mniej skurczyły się wpływy agencji AKQA i Geometry, bo skupiają się one na działaniach sprzedażowych, za to mocno ucierpiała działalność eventowa.

Zysk operacyjny tego segmentu zmalał o 36,6 proc. do 54 mln funtów. W lipcu wpływy sprzedażowe lilke-for-like zmniejszyły się o 12,5 proc.

Najmniejszy spadek wpływów zanotował segment public relations - o 4,5 proc. do 426 mln funtów (a o 4,5 proc. w ujęciu like-for-like). Dodatkowo jego zysk operacyjny zwiększył się o 5,8 proc. do 72 mln funtów.

Z główny agencji PR należących do WPP najlepiej radziła sobie H+K Strategies, ponadto było duże zapotrzebowanie na usługi z zakresu relacji inwestorskich. W lipcu spadek przychodów sprzedażowych like-for-like wyniósł 2,7 proc.

Najmocniej w dół wpływy w Indiach, Francji i Włoszech

Przychody WPP od 200 największych klientów w pierwszym kwartale br. wzrosły o 1,4 proc., a w drugim kwartale zmalały o 8,4 proc.

Koncern w sprawozdaniu swoich klientów podzielił na trzy grupy: mocno dotkniętych epidemią (stanowią 22 proc. biznesu WPP), średnio dotkniętych (22 proc.) i najbardziej odpornych (56 proc.).

W drugim kwartale br. przychody WPP (pomniejszone o koszty tymczasowe) od firm z tej pierwszej grupy zmniejszyły się rok do roku o 18,7 proc., od tych z drugiej grupy - o 7,7 proc., a od tych z trzeciej - o 4,4 proc.

W pierwszej grupie największy udział ma motoryzacja (13 proc. łącznych wpływów WPP), a trzecią stanowią dobra szybkozbywalne (26 proc.), technologie (18 proc.) oraz farmacja i ochrona zdrowia (12 proc.).

Z pięciu czołowych rynków działalności WPP w drugim kwartale największy spadek przychodów (pomniejszonych o koszty tymczasowe) nastąpił w Indiach (o 25,1 proc.) i Wielkiej Brytanii (23,3 proc.), a w USA było to 9,6 proc. W Chinach kontynentalnych epidemia już w pierwszym kwartale spowodowała spadek o 21,3 proc., w drugim kwartale spadek wyniósł tylko 3,1 proc., natomiast w lipcu pogłębił się do 18,6 proc.

We Włoszech wpływy WPP w drugim kwartale poszły w dół rok do roku o 29,9 proc., we Francji o 27,9 proc., w Brazylii - o 18,7 proc., a w Hiszpanii - o 17,2 proc.

W całym minionym półroczu zdecydowanie największy spadek był we Włoszech - o 23,5 proc., przy czym w lipcu nastąpiło odbicie w górę - wzrost o 4,1 proc.

Koszty 6,5 proc. w dół

Wydatki operacyjne WPP w minionym półroczu wyniosły 4,29 mld funtów, co wobec 4,58 mld funtów rok wcześniej oznacza spadek o 6,5 proc.

Nakłady na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze zmalały o 4,9 proc. do 3,33 mld funtów, a aż o 46,6 proc. do 88 mln funtów skurczyły się inne koszty pracownicze (m.in. podróży służbowych).

W konsekwencji zysk operacyjny (bez utraty wartości i odpisów) zmalał z 617 do 382 mln funtów, a marża operacyjna - z 11,9 do 8,2 proc.

Znaczące cięcia wydatków na wynagrodzenia zaczęły się w kwietniu, na inne koszty pracownicze - w marcu (od kwietnia do czerwca sięgały 80 proc.), natomiast w marcu WPP zwiększyło nakłady na IT o 17,7 proc. W połowie lipca koncern ogłosił, że wraca do wypłacania pracownikom pełnych wynagrodzeń, w marcu obniżonych o 10-20 proc.

W zeszłym półroczu koncern osiągnął 296 mln funtów redukcji kosztów, a w całym br. ma to być 700-800 mln funtów. Zaznacza, że jedna czwarta tych oszczędności ma charakter stały.

Wartość firm zmalała o 2,7 mld funtów

Na wynikach rentowności WPP zaciążyło 2,52 mld funtów kosztów utraty wartości niektórych spółek zależnych i 220 mln funtów odpisów. 1,07 mld funtów dotyczy sieci Wunderman Thompson, 472 mln funtów - sieci VMLY&R, a 233 mln funtów - Geometry Global.

Koncern tłumaczy, że skorygował w dół wartość tych spółek w związku z konsekwencjami epidemii, m.in. niższymi wynikami finansowymi w br. i niższymi perspektywami wzrostu.

2,6 mld funtów straty netto

Bez uwzględnienia utraty wartości i odpisów zysk operacyjny WPP zmalał w minionym półroczu z 617 do 382 mln funtów.

Po uwzględnieniu tych czynników wynik rentowności koncernu poszły mocno poniżej zera: wynik operacyjny z 596 mln funtów zysku do 2,45 mld funtów straty, wynik brutto - z 409 mln funtów zysku do 2,58 mld funtów straty, a wynik netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej - z 269 mln funtów zysku do 2,63 mld funtów straty

Dywidenda dzięki środkom ze sprzedaży Kantara

W lipcu ub.r. WPP za 3,1 mld dolarów sprzedał funduszowi Bain Capital 60 proc. udziałów firmy badawczej Kantar. Dzięki tym środkom jego zadłużenie netto zmalało z 4,27 mld funtów na koniec czerwca ub.r. do 2,73 mld funtów rok później.

W czwartek WPP poinformowało, że zamierza wypłacić częściową dywidendę za br. - po 10 pensów na akcję. - Z 4,7 mld funtów płynności dzięki transakcji z Kantarem i dzięki osiąganiu zakładanych oszczędności kosztowanych nasza pozycja finansowa pozostaje silna. Dlatego jesteśmy w stanie wrócić do wypłacania dywidendy - uzasadnił Mark Read, prezes WPP.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy WPP zmalały o 12 proc. 2,5 mld funtów straty wskutek odpisów, będzie dywidenda

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl