SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 3,39 pkt

Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) wzrósł o 3,39 pkt do poziomu 94,14 pkt w kwietniu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie we wtorek. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 2,52 pkt do 84,1 pkt.

Ipsos podkreśla, że tragiczne wydarzenia w Smoleńsku oraz przeżywana żałoba narodowa nie zachwiały zaufaniem Polaków do krajowej gospodarki, a także oczekiwaniami dotyczącymi domowych finansów. W kwietniu mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 3,4 pkt. względem marca i wynosi obecnie 94,1 pkt.

"Wynik ten wpisuje się w długookresowy trend rosnący wskaźnika, jaki możemy zaobserwować od kwietnia ubiegłego roku. Stopniowo konsumenci odzyskują zaufanie i wiarę w siły naszej gospodarki, tak bardzo osłabione pierwszymi oznakami kryzysu gospodarczego" - czytamy w komunikacie.

Można przypuszczać, że za poprawą nastrojów stoi przede wszystkim wyraźne zmniejszenie obaw konsumentów przed bezrobociem (-8 pkt. proc. w stosunku do marca). Warto zauważyć również dużą poprawę dotyczącą ocen obecnej sytuacji gospodarczej kraju w porównaniu ze stanem sprzed 12 miesięcy, podano także.

Ipsos zauważa również, że skłonność do zakupów wzrosła do poziomu 100,9 pkt. i po raz pierwszy od grudnia 2008 wskaźnik przekroczył poziom równowagi tj. 100 pkt. Mamy zatem niewielką przewagę optymistów nad pesymistami w zakresie oceny własnej sytuacji materialnej i nastawieniu do zakupów dóbr trwałego użytku.

"Wyższy poziom wskaźnika w tym miesiącu jest przede wszystkim wynikiem poprawy ocen sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Te informacje dają nadzieję na dalszą kontynuację marcowego wzrostu sprzedaży detalicznej" - konkluduje Instytut.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 - 10 kwietnia oraz 19- 26 kwietnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1004 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Dołącz do dyskusji: Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 3,39 pkt

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl