Wydatki na reklamę online w górę, w pierwszym kwartale 1,46 mld zł

Po pierwszym kwartale 2022 roku wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o prawie 120 mln zł w ujęciu rok do roku. Wartość rynku reklamowego online osiągnęła dzięki temu prawie 1,46 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 8,8 proc. - wynika z badania IAB Polska/PWC AdEx.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Rok 2021 był dla reklamy online wyjątkowo owocny. Po wyhamowaniu, jakie przyniosły ze sobą początki pandemii, w zeszłym roku rynek odzyskał zamrożone budżety i dynamika wzrostu w ujęciu rocznym skoczyła z 5 proc. do 20 proc.. W pierwszym kwartale 2022 roku odnotowano natomiast stabilizację i zbliżenie do trendu wynikającego ze średniego rocznego indeksu wzrostu obserwowanego od 2016 roku.

W pierwszym kwartale wydatki na reklamę online wyniosły łącznie 1,46 mld zł, o 8,8 proc. więcej względem 1,342 mld zł w analogicznym okresie roku 2021.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualna-polska-spowolnienie-na-rynku-reklamy-patronite-wyniki-finansowe-w-2022-roku ##

Reklama display i wideo dalej utrzymuje wzrost

W podziale na poszczególne kategorie nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), z 43 proc. udziału. Jej dynamika wyniosła 4 proc.. Podobny indeks wzrostu odnotował SEM (5 proc.), pozyskujący prawie jedną trzecią rynku (32 proc.). Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+30 proc.), które odrabiają straty po roku 2020 (wówczas ich wartość spadła o 8 proc.).

Wzrosty odnotowały też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych (+8 proc.) oraz w mediach społecznościowych (+2 proc.).

Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Liderem pozostaje branża handlu z udziałem 20 proc., dalej są komputery i dobra trwałe (11 proc.), telekomunikacja (9 proc.), media, książki, CD i DVD (8 proc.)

Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama, a na pozostałych miejscach doszło do nieznacznych roszad. Największe wzrosty wartości (około 30 proc.) odnotowały branże: „farmaceutyki, leki” oraz „sprzęty domowe, meble, deko”.

grafika

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Cenckiewicz pójdzie do sądu ws. tekstu "Wyborczej". Prokuratura wszczęła czynności

Cenckiewicz pójdzie do sądu ws. tekstu "Wyborczej". Prokuratura wszczęła czynności

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk zastępczynią dyrektora w Ministerstwie Zdrowia

Katarzyna Kopeć-Ziemczyk zastępczynią dyrektora w Ministerstwie Zdrowia

PKO BP wybiera w przetargu agencję field marketingową

PKO BP wybiera w przetargu agencję field marketingową

TVP traci prawa piłkarskie. To oni pokażą Lewandowskiego

TVP traci prawa piłkarskie. To oni pokażą Lewandowskiego

Starsze pokolenia o edukacji zdrowotnej w szkołach - badanie opinii
Materiał reklamowy

Starsze pokolenia o edukacji zdrowotnej w szkołach - badanie opinii

"Efekt Smarzowskiego" w liczbach. "Dom dobry" napędza debatę o przemocy domowej

"Efekt Smarzowskiego" w liczbach. "Dom dobry" napędza debatę o przemocy domowej