SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek reklamowy z największym wzrostem od 10 lat. Telewizja i internet zyskały 10-11 proc. (raport)

W pierwszym kwartale br. wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła 2,1 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W internecie nakłady wzrosły o 11,2 proc., a w telewizji - o 9,6 proc. Inwestycje mocno zwiększyła branża handlowa, a ograniczył - sektor telekomunikacyjny. - Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

fot. Shutterstock.comArticle

Starcom podkreśla, że 8,6 proc. to najwyższy kwartalny wzrost polskiego rynku reklamowego od 10 lat. - Jest to efekt świetnej koniunktury gospodarczej w całym 2017 r. oraz na początku bieżącego roku. Kwartalna dynamika wzrostu PKB już od początku 2017 r. utrzymuje się powyżej 4 proc., a po trzech miesiącach 2018 r. wyniosła 5,1 proc. Wynagrodzenia rosną z każdym kwartałem, stopa bezrobocia notuje kolejne minima. W efekcie systematycznie rośnie konsumpcja prywatna. Reklamodawcy widzą, że portfele konsumentów są zasobne, dlatego intensyfikują działania reklamowe, by przekonać do wybierania ich produktów - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

- Wydaje się, iż rynek reklamy z opóźnieniem zareagował na sytuację gospodarczą w kraju. W pierwszej połowie 2017 r. można było zadawać sobie pytanie dlaczego wydatki reklamodawców rosną tak wolno mimo świetnej koniunktury gospodarczej. Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - dodaje Kolenkiewicz

Telewizja i internet z największymi wzrostami, w dół prasa

Zdecydowanie największe wzrosty w minionym kwartale osiągnęły reklama telewizyjna i internetowa. Wartość tej pierwszej zwiększyła się o 87,4 mln zł (czyli 9,6 proc.) do miliarda złotych. Według Starcomu nadawcy mocno podniosły cenniki, a mimo to nie mieli problemów ze sprzedażą swoich ofert.

Wskaźnik CPP (koszt dotarcia do jednego procenta osób z grupy docelowej) w styczniu wzrósł w skali roku o 14,6 proc., a w lutym - o 10,1 proc. W marcu wzrost wyniósł 8,1 proc., co było związane z wyższą niż rok wcześniej oglądalnością (wskaźnik EqGRP podskoczył o 7,7 proc.).

Reklama internetowa zyskała w skali roku 69,3 mln zł (11,2 proc. w górę), a jej wartość w minionym kwartale to 689 mln zł. Wydatki tylko na reklamy wideo zwiększyły się o 13,1 proc., czego głównym beneficjentem jest Facebook (bez uwzględnienia jego wpływów z reklamy wideo ten wzrost wyniósł 4,8 proc.). Jeśli chodzi o marketerów, to największą rolę odgrywa branża handlowa, której nakłady wzrosły o 20,4 mln zł (czyli 20,3 proc.).

Wartość reklamy radiowej zwiększyła się o 6,7 proc. do 162 mln zł. W marcu wzrost w skali roku wyniósł aż 12,3 proc., przede wszystkim w związku z tym, że w br. Wielkanoc przypadła dwa tygodnie wcześniej niż w ub.r.

Na reklamę zewnętrzną przeznaczono 102 mln zł, o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Według Starcomu ten wzrost wynika z dużych wydatków na reklamę tranzytową oraz cyfrową. Firmy z sektora napojów i alkoholi zwiększyły swoje nakłady o 1,6 mln zł (czyli aż 103,1 proc.), z branży finansowej - o 1,5 mln zł (58,3 proc. w górę), a z sektora handlowego - też o 1,5 mln zł (9,1 proc. w górę).

W kinach wydatki reklamowe zwiększyły się o 0,8 mln zł (czyli 3,2 proc.), do 27 mln zł. Branża finansowa zwiększyła swoje nakłady o 1,7 mln zł (to aż 225 proc. w górę).

Niezmiennie maleje wartość reklamy prasowej, przy czym w minionym kwartale spadek wydatków reklamowych w magazynach był najniższy od 2012 roku, a w dziennikach - od 2008 roku. W magazynach nakłady zmniejszyły się o 2,4 proc. do 69,2 mln zł. Pozytywny wpływ miał debiut polskiej edycji magazynu „Vogue” oraz znacznie wyższe (o 3,9 mln zł, czyli  31,3 proc.) inwestycje sektora farmaceutycznego.

Z kolei wydatki reklamowe w dziennikach zmalały o 2,4 mln zł (czyli 5,7 proc.) do 40 mln zł, podczas gdy w całym ub.r. spadek wyniósł 14,1 proc. W minionym kwartale najbardziej (o 2,6 mln zł, a więc 69,7 proc.) zwiększyły się nakłady producentów farmaceutyków i leków.

W minionym kwartale udział telewizji w rynku reklamowym zwiększył się o 0,4 pkt proc. do 47,8 proc., a internetu - o 0,8 pkt proc. do 33 proc. - Rok świetnie rozpoczął się dla telewizji, która w pierwszym kwartale zwiększyła udział w torcie reklamowym. W ostatnich latach często mówiło się, iż znaczenie telewizji w komunikacji marketingowej będzie malało. Bieżący rok zaprzecza tym prognozom - zwraca uwagę Magda Kolenkiewicz.

Natomiast pozostałe kanały komunikacji zanotowały spadki. Najwięcej straciły dzienniki i outdoor (0,3 pkt proc.) oraz magazyny (0,4 pkt proc.).

Mocno w górę handel i finanse, w dół telekomunikacja

Największą branżą pod względem wydatków reklamowych pozostaje farmacja, której nakłady wyniosły w minionym kwartale 334,1 mln zł, o 9,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast największy wolumenowo wzrost inwestycji (o 42,3 mln zł) osiągnął sektor handlowy. Wynika to z intensywnych działań sieci sklepów Lidl, Biedronka, Media Markt czy Kaufland oraz serwisu Allegro.

Procentowo jeszcze większe wzrosty zanotowali producenci napojów i alkoholi (o 28 proc. do 85,1 mln zł) oraz branża finansowa (o 23,9 proc. do 166,8 mln zł). W tym pierwszym sektorze swoje nakłady najmocniej zwiększyły Maspex Wadowice i Carlsberg Polska, a w drugim - Alior Bank, Bank PKO BP, Bank Pekao S.A. oraz Grupa PZU.

- Dobra kondycja rynku reklamy w pierwszym kwartale to w dużym stopniu zasługa inwestycji reklamowych dwóch największych sektorów, czyli produktów farmaceutycznych oraz handlu, które wzrosły odpowiednio o 9,2 i 14,6 proc. Bardzo pozytywnym zaskoczeniem jest sytuacja w branży finansowej. Sektor, który w ostatnich dwóch latach mocno redukował budżety, w pierwszym kwartale bieżącego roku na reklamę przeznaczył aż 23,9 proc. więcej niż przed rokiem - komentuje Magda Kolenkiewicz.

Za to sektor telekomunikacyjny ograniczył inwestyjce reklamowe o 13,2 mln zł (czyli 8,4 proc.) do 144,8 mln zł. Spadki zanotowały też branża mediów (o 3,8 proc. do 113 mln zł) oraz higieny i pielęgnacji (o 0,8 proc. do 123,8 mln zł).

Starcom szacuje 7-7,5 proc. wzrostu w całym br.

Według prognoz Starcomu w całym 2018 roku wydatki reklamowe zwiększą się w Polsce o 7-7,5 proc.

- Prognozy na kolejne kwartały dotyczące sytuacji gospodarczej oraz nastrojów konsumentów są bardzo dobre. NBP szacuje, iż polska gospodarka urośnie w całym roku o 4,2 proc. Dodatkowym impulsem dla rynku reklamy będą mistrzostwa świata w piłce nożnej - uzasadnia Kolenkiewicz.

Dołącz do dyskusji: Polski rynek reklamowy z największym wzrostem od 10 lat. Telewizja i internet zyskały 10-11 proc. (raport)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
/
Wyborcza i Polityka już nie mają pretekst by tłumaczyć swoich problemów finansowych rządami PiSu.
odpowiedź
User
pavv
Wydatki rosną bo trzeba jakoś sobie odbić spadającą na pysk skuteczność reklam!
odpowiedź
User
pavv
Wydatki rosną bo skuteczność leci na łeb i trzeba sobie gdzieś nadrobić!
odpowiedź