SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wydawcy internetowi: jak upłynął 2015 rok, co zdarzy się w 2016?

W następnej części naszego podsumowania mijającego roku w mediach i marketingu o rynku internetowym wypowiadają się przedstawiciele czołowych wydawców i organizacji branżowych, m.in. Michał Brański, Artur Potocki, Łukasz Wejchert, Paweł Jurek i Robert Wielgo.

Article

 


Michał Brański, VP strategia w Grupie Wirtualna Polska

Wydarzenie roku
W Polsce zaakcentowałbym odebranie „ważnych momentów” i „pierwszeństwa” dużym kanałom telewizyjnym. Spółki internetowe zdobywały kolejne bastiony tradycyjnej telewizji - transmisje z imprez (w tym meczów piłki nożnej), codzienne produkcje na żywo, studia wyborcze live, czołowi politycy obecni na antenach Wirtualnej Polski, jako coś normalnego. Wspomniałem, że wygraliśmy koncesję na nadawanie telewizji na MUX-8?

Na świecie największy zawrót głowy wywołuje wciąż Uber, świadectwo (niepotrzebne skreślić) wyższości/szaleństwa modelu przedsiębiorczości wywodzącego się z Silicon Valley. Branżę mediów żywo rozpala ofensywa Facebooka w obszarze wideo oraz idące za tym dylematy dot. dystrybucji treści na tej platformie. Jak sobie docelowo poradzą - jak niektórzy je nazywają - „media bezdomne”, u których na drugim planie jest budowanie ruchu do własnej witryny (której czasem nawet nie posiadają), a koncentrują się na tym, aby ich treści były konsumowane na platformach social (Facebook, YouTube, Snapchat)?

Sukces roku
Obok udanego IPO Grupy WP wyróżniłbym ekspansję AliExpress, Alibaba i chińskiego e-commerce’u - w Polsce, Europie, generalnie na świecie. Tym samym produkty chińskie - bez lokalnych pośredników - są na wyciągnięcie ręki konsumenta. Czy muszę dodawać, że w zabójczych cenach?

Co mnie osobiście najbardziej „kręci”, a jest testamentem 2015 roku? Fakt, że wyobraźnię branży rozpalały poczynania spółek działających lokalnie - choćby Grupa WP vs. adaptacja innych wydawców - a nie globalnych gigantów. To lokalna rywalizacja wywoływała najżywsze emocje i wypieki. (Wspomniałem, że wygraliśmy koncesję na nadawanie telewizji na MUX-8?)

Porażka roku
Na świecie najpewniej Apple Music, Apple News, iPad Pro, stygnący Apple Watch, niespełnione nadzieje związane z Apple TV… Kto miałby odwagę rok temu powiedzieć, że ta spółka może tak bardzo pozostawiać konsumentów obojętnymi na produkty? Karma dopadła również stagnujące produktowo spółki GoPro, Jawbone i Rovio, pierwsze pęknięcia widać na pancerzu przegrzanego Xiaomi.

W Polsce Merlin.pl - projekt, który planował zwrócić się w stronę modelu Amazonu: własne inventory plus model marketplace, skupiający podaż od setek mniejszych sprzedających, a konsumentom dający wygodny zakupowy UX. Jednak skala wymaganej inwestycji mogła wystraszyć inwestorów...

Człowiek roku
Jacek Świderski, Joanna Pawlak & dział M&A Grupy Wirtualna Polska, z Grzegorzem Czapskim na czele. Pierwszy za udany debiut giełdowy, czyli wytłumaczenie rynkowi finansowemu, jak lokalna spółka internetowa zamierza nie tylko opierać się ekspansji zagranicznych podmiotów, ale docelowo dominować. Joanna Pawlak za „jedynkę” pośród internetowych biur reklamy. Grzegorz za śmiałe akwizycje (NextWebMedia, Open.fm + Polskastacja, Allani, Finansowy Supermarket) i układanie relacji Grupy WP z młodymi przedsiębiorcami tak, że postrzegają oni nas jako platformę do dalszego szybkiego rozwoju. Wspomniałem, że dzięki pracy Grzegorza wygraliśmy koncesję na nadawanie telewizji na MUX-8?

Na świecie najpewniej znowu Jeff Bezos, za dalszą ekspansję Amazon Prime, Amazon Video oraz wymuszanie coraz wyższych standardów w e-commerce. Dostawa w 2 dni? Raczej w 60-120 minut, a eksperymentują już z kwadransem.

Serwis / projekt roku
W Polsce wyróżniłbym „nowe o2”. Jedyny lokalny projekt, który zerwał z kanonem, nie skorzystał z zachowawczych utartych praktyk portalowych, a stopił w spójny UX nowe sposoby konsumpcji treści internetowych.

Na świecie? Definitywnie Snapchat, gorący produkt dla młodzieży, jak i Jet.com, pierwszy od dawna realny konkurent Amazonu. Na dokładkę spektakularny sukces projektu Wish.com, prowadzonego przez przedsiębiorcę o polskich korzeniach.

Trend roku
W Polsce były to mobilizacja e-commerce, catch-up aplikacji wydawców do standardów zagranicznych (work in progress…), profesjonalizacja i zwiększenie skali produkcji wideo w internecie.

Na świecie była to gorączka wokół wszystkiego „on demand”. Logistyka, marketplace’y mobilne, informacja w czasie rzeczywistym, inteligentny asystent (Viv, Magic, Facebook M, GoButler i wiele innych).

Prognoza na 2016 rok
W Europie będą to e-commerce transgraniczny, bankowość transgraniczna. Nasilające się zjawisko transgraniczności jeszcze nie weszło do zbiorowej świadomości branży. Również appizacja e-commerce, czyli zakupy wymagające maksimum 5 tapnięć w aplikacji, będzie postępować.

Na świecie na pewno VR (virtual reality) i tym samym „nowe otwarcie” w setkach kategorii: telemedycyna, gry, rozrywka, sport, live events, edukacja, telepresence. Obok nich dużo wydarzy się w obszarze “sztucznej inteligencji”, która powinna się konsumeryzować, powoli wychodzić z laboratoriów i docierać do nas w postaci następców Siri.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Interia.pl, Onetu, „Dziennika Gazety Prawnej”, Filmwebu, Dirlango i IAB Polska.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wydawcy internetowi: jak upłynął 2015 rok, co zdarzy się w 2016?

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lucek
Widać, że każdy z ekspertów żyje we własnym świecie, a najbardziej to już chyba kolega MB z WP, to już jakaś alternatywna rzeczywistość.
26 8
odpowiedź
User
obiektywny
Brański
12 8
odpowiedź