SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wysokie poparcie dla PiS - siła komunikacji czy komunikacja siły? (opinie)

Na półmetku swoich rządów PiS cieszy się jeszcze większym poparciem niż w chwili, gdy wygrywał wybory. To efekt skutecznej, konsekwentnie realizowanej strategii komunikacji, w której partia rządząca narzuca własną narrację, obnaża słabość opozycji oraz, jak nigdy dotąd, polaryzuje scenę polityczną i społeczeństwo. Dla portalu Wirtualnemedia.pl komentują eksperci ds. marketingu politycznego i public relations.

Jarosław Kaczyński Article

Prawo i Sprawiedliwość po prawie dwóch latach rządów cieszy się największym poparciem społecznym spośród wszystkich partii politycznych. Według sondażu CBOS, na początku października tego roku na ugrupowanie Jarosława Kaczyńskiego (wraz z Solidarną Polską i Polską Razem) swój głos oddałoby 47 proc. wyborców deklarujących udział w wyborach. Platforma Obywatelska w tym samym sondażu uzyskała 16 proc. poparcia, Kukiz ‘15 – 8 proc., a Nowoczesna 6 proc.

Poparcie dla PiS-u nie spada, mimo obserwowanych od miesięcy społecznych niepokojów, związanych m.in ze strajkiem głodowym lekarzy-rezydentów, zapowiadaną szeroką reformą sądownictwa czy rynku mediów. Z czego wynika utrzymujące się wysokie poparcie dla partii Jarosława Kaczyńskiego? Na ile wysokie słupki sondażowe PiS zawdzięcza wypracowanemu stylowi komunikacji ze społeczeństwem?

- Od pewnego czasu widać trend bardzo wysokiego poparcia dla obozu rządowego i stagnacji opozycji. To nie tylko ostatni sondaż CBOS-u ale też badanie poparcia dla rządu: ma 43 proc. zwolenników i tylko 30 proc. przeciwników. Dokładnie odwrotnie wygląda sytuacja w przypadku Sejmu: ok. 50 proc. źle ocenia jego prace, a 36 proc. dobrze. Widać tu efekt skutecznej komunikacji obozu rządowego na zasadzie polaryzacji: rząd buduje Wielką Polskę, zaś partie polityczne na czele z opozycją chcą mu w tym przeszkodzić - twierdzi Michał Raszka, dyrektor działu komunikacji w agencji public relations Grupa PRC i wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Chorzowie.

Raszka dodaje, że tworzona przez PiS silna polaryzacja na obóz władzy i opozycji, wzmacniana budowanie wokół nich zestawem określonych pozytywnych (dla władzy) i negatywnych (dla opozycji) skojarzeń wpisuje się w schemat politycznego storytellingu.

- Ta narracja to bez wątpienia realizowany z sukcesem storytelling w polskim wydaniu. Jeszcze skuteczniejszy niż podział na Polskę liberalną i solidarną z okresu pierwszych rządów PiS-u. Obozowi rządzącemu udało się przekonać dużą część Polaków do swojej wizji rzeczywistości, dlatego że jest ona spójna, konsekwentna i wykorzystuje do tego media w wyjątkowej skali. A wszystko to przy najsłabszej opozycji od niepamiętnych czasów. Takiego komfortu rządzenia w Polsce nie miała prawdopodobnie żadna partia - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Michał Raszka.

PiS partią społecznie przydatną

Zdaniem Zbigniewa Lazara, właściciela i prezesa agencji ModernCorp, sondażowy sukces PiS wynika przede wszystkim ze skuteczności podejmowanych działań. Wyróżnia to partię na tle poprzednich ekip rządzących, których przekaz zdominowała niemożność realizacji obietnic wyborczych.

- PiS wydaje się dobrze rozumieć i stosować podstawowa zasadę: każda partia polityczna musi być przydatna społeczeństwu. Gdy przestaje być przydatna - znika. Doświadczyły tego lub doświadczają np. AWS, SLD, Samoobrona, czy PSL. PiS wprowadziło rzeczy, o których poprzednicy mówili, że „się nie da". A dało się. Udowodniło tym samym, że jest partią społecznie przydatną. Plany Nowoczesnej, nakierowane na wąskie elity wielkomiejskie, z definicji nie mogą być popularne wśród większości Polaków. Spór wokół Trybunału Konstytucyjnego lub KRS, tak "wałkowany" przez PO to kompletna abstrakcja dla tych, którzy po raz pierwszy od lat nie muszą kupować na zeszyt, albo po raz pierwszy wyjechali z dziećmi na wakacje bez potrzeby zadłużania się u lichwiarzy. Takie mechanizmy działają wszędzie na świecie i nie wolno ich ignorować, ani kpić z tych, dla których wolność to także wolność od ubóstwa. Partie polityczne muszą rozumieć nastroje społeczne oraz chcieć i umieć na nie odpowiadać - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Zbigniew Lazar.

Ekspert w komentarzu dla naszego portalu zaznacza, że wedle obiegowych opinii sam prezes PiS od lat niespecjalnie przejmuje się kwestiami wizerunkowymi, zamiast nich dbając o inne obszary działalności partii – jak budowanie zaangażowania i zaufania elektoratu.

- Na korzyść PiS działa nie tyle komunikacja z otoczeniem - czy to bezpośrednia (spotkania z wyborcami, wizyty w terenie, itp.), czy to poprzez media - bo ta na pewno nie jest perfekcyjna, co konkretne i skuteczne działania na rzecz większości społeczeństwa. „Większości" to słowo kluczowe, bo demokracja to rządy większości, nie wąskich elit. Prezesowi Jarosławowi Kaczyńskiemu przypisuje się nawet stwierdzenie, że nie interesuje go wizerunek jego i jego partii. Jeżeli przez wizerunek rozumiemy jedynie rezultaty wykreowanych działań promocyjnych - to jest to słuszne podejście. PiS wpisuje się dobrze w tzw. „radar zaufania", który jest dobrym miernikiem wartości partii politycznych: zaangażowanie (wychodzimy do ludzi, "da się zrobić"); empatia (rozumiemy, czego ludzie potrzebują i pomagamy im); transparentność (walczymy z aferami i nie tolerujemy nadużyć we własnych szeregach, a tymczasem PO chroni swoją wiceprzewodniczącą Hannę Gronkiewicz-Walc); profesjonalizm (państwowe spółki po wielu latach zaczynają przynosić zyski, a inwestycji przybywa). Opozycja zaś, przez brak jakichkolwiek pomysłów na rządzenie krajem po tym, jak ewentualnie dojdzie do władzy - jawi się wyborcom jako nieuporządkowany zbiór organizacji bardzo wsobnych i oderwanych od życia przeciętnego Polaka -  stwierdza Zbigniew Lazar.

PiS na dwóch filarach – pozytywny Morawiecki, negatywne afery PO  

Z uznaniem o strategii komunikacyjnej Prawa i Sprawiedliwości wypowiada się Łukasz Antkiewicz, ekspert marketingu politycznego i właściciel agencji Higher Media. Jego zdaniem, przekaz PiS zbudowany jest na dwóch filarach – pozytywny w osobie wicepremiera Mateusza Morawieckiego i negatywny, reprezentowany przez przewinienia poprzedniego rządu.

- Trzeba przyznać, że działania PR ugrupowania rządzącego są bardzo sprawne i efektywne, co widać nie tylko w sondażach partyjnych, ale i np. w tych dot. zaufania do polityków. Strategia PiS zbudowana jest praktycznie na dwóch filarach. Pierwszy oparty na przekazie pozytywnym, pokazywaniu sukcesów rządu, zwłaszcza tych gospodarczych, np. efektów uszczelniania systemu podatkowego. Twarzą tej komunikacji jest wicepremier Mateusz Morawiecki, który odbierany jest bardzo pozytywnie, także przez środowisko biznesu i który nie angażuje się w polityczne pyskówki i ataki. Drugi filar oparty jest na przekazie negatywnym. PiS skutecznie zagania opozycję, zwłaszcza PO w kąt, wywołując ciągle nowe tematy, do których opozycja musi się nie tylko odnosić, ale i bronić. Mam tu na myśli kwestię wyłudzeń podatkowych, sprawę Amber Gold czy aferę reprywatyzacyjną.

Ekspert dodaje, że na korzyść PiS-u przemawia także narzucanie swojego stylu i tematów w debacie publicznej, na które opozycje może jedynie reagować, nie przebijając się do świadomości obywateli ze swoimi pomysłami.

- Trzeba zauważyć, że to PiS, a nie opozycja buduje główną narrację w polityce. Opozycji brakuje własnej inicjatywy, nie potrafi też przebić się ze swoim przekazem, musi ciągle się tłumaczyć lub wchodzić w polityczne awantury, stąd przez społeczeństwo nie jest odbierana jako konstruktywna opozycja. I to ma swoje odzwierciedlenie w wynikach sondażowych - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Łukasz Antkiewicz.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wysokie poparcie dla PiS - siła komunikacji czy komunikacja siły? (opinie)

26 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marecki
Opozycja sama kształtuje taki a nie inny wynik PiSu. Brak jakiegokolwiek programu, tylko antypis i już. Obecna władza w dużej mierze wypełnia swoje zobowiązania przedwyborcze, ale czy to dobrze? Z jednej strony tak - wygrali wybory z dużą przewagą więc mają niby mandat społeczny, z drugiej strony natomiast wiele ze zmian nie idzie w dobrym kierunku, albo jak kierunek jest dobry, to szczegóły tych pozostawiają wiele do życzenia.
42 11
odpowiedź
User
Gary
Czasy gdy w wyborach głosowało się przeciw a nie za już minęły, totalsi nie chcą tego zrozumieć.
50 12
odpowiedź
User
Złoty noc-nick
Czcze gadanie tzw. ekspertów. Populizm zawsze wygrywa w prostych, zacofanych społeczeństwach. A w czasach kryzysu potrafi namieszac w głowach społeczeństwom bardziej cywilizowanym niz to nadwiślańskie.Tu nie ma żadnej filozofii. Gdyby nie 500 plus, które jest na krechę, poparcia nie byłoby. Jest to jednak krótkowzroczna, bezsensowna inwestycja. Daje się w ten sposób ludziom rybę, a nie wędkę. To musi się źle skończyć.
26 43
odpowiedź
User
wlad
To nie żadna strategia komunikacji tylko lepsze rządzenie pod hasłem "wystarczy nie kraść". Po prostu wystarczy nie kraść, drodzy eksperci od siedmiu boleści.
44 26
odpowiedź
User
kamil
Nie, to nie żadna strategia, żadna komunikacja, żadne media, nawet wirtualne, to naprawdę nie to. Ten rząd jest po prostu skuteczniejszy i wydajniejszy w działaniu. PiS nie ma łatwego życia, nie kłamcie, reżimowe media atakują ich od wielu lat z ogromnym zacietrzewieniem. TVN, POLSAT, media AGORY, ZET - te ośrodki propagandy tak dalece zaangażowały się w polityczną grę, że zaczyna to się obracać przeciwko nim, ludzie z dystansem podchodzą do ich przekazu. Właśnie - jeśli mowa już o narracji, to raczej powinniście zająć się narracją tych mediów (i swoją poniekąd), zamiast opowiadać banialuki o jakimś tam wizerunku.
49 23
odpowiedź
User
Maciej konserwatywny
Jestem całkowicie spokojny o wynik kolejnych wyborów i jestem na 100% pewien, że PiS ponownie wygra i pozostanie u władzy.
PiS ma przed sobą jeszcze co najmniej jedną kadencję. A może i dwie...

PO ani żadne inne środowiska lewackie już do władzy w najbliższej przyszłości się nie dorwą na pewno. I chwała Bogu! Lewacy powinni być poza jakimkolwiek wpływem na cokolwiek w tym katolickim i konserwatywnym kraju, bo od lewaków są same szkody i nieszczęścia.
40 23
odpowiedź
User
!!!!!
Strategia komunikacyjna? Przekupić i ogłupić!
22 30
odpowiedź
User
!!!
Nie, to nie żadna strategia, żadna komunikacja, żadne media, nawet wirtualne, to naprawdę nie to. Ten rząd jest po prostu skuteczniejszy i wydajniejszy w działaniu. PiS nie ma łatwego życia, nie kłamcie, reżimowe media atakują ich od wielu lat z ogromnym zacietrzewieniem. TVN, POLSAT, media AGORY, ZET - te ośrodki propagandy tak dalece zaangażowały się w polityczną grę, że zaczyna to się obracać przeciwko nim, ludzie z dystansem podchodzą do ich przekazu. Właśnie - jeśli mowa już o narracji, to raczej powinniście zająć się narracją tych mediów (i swoją poniekąd), zamiast opowiadać banialuki o jakimś tam wizerunku.


Reżimowe media? Coś ci się pomyliło w czasie i w adresie. Przypominam: Woronicza 17...
19 26
odpowiedź
User
Krótko!
To nie żadna strategia komunikacji tylko lepsze rządzenie pod hasłem "wystarczy nie kraść". Po prostu wystarczy nie kraść, drodzy eksperci od siedmiu boleści.


No pewnie. Wystarczy sprytniej kraść - SKOK-i, gigantyczne pensje niedouków w państwowych instytucjach...
25 28
odpowiedź
User
prawnik
Pozwolę sobie przypomnieć, że stronnictwa polityczne propagujące złotą wolność szlachecką, Polskę prxedmurze katolicyzmu, teorię Polski- spichleża Europy i inne podobne bzdury, miały bardzo skuteczny marketing polityczny.
Tak skuteczny, że Polska najpierw skarlała, potem upadła.
18 16
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing