Zmiana władzy nie zaszkodziła OKO.press. Mniejsza strata

Fundacja wydająca serwis OKO.press w 2024 roku przy wzroście przychodów o ponad 14 proc. mocno ograniczyła stratę netto. Zmalały jej przychody z darowizn i grantów, natomiast wzrosły wydatki ze środków otrzymanych z 1,5 proc. podatku dochodowego.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Zmiana władzy nie zaszkodziła OKO.press. Mniejsza strata
Fot. mockupbro.com

Serwis OKO.press, zajmujący się przede wszystkim dziennikarstwem śledczym, uruchomiono wiosną 2016 roku, przy wsparciu Agory i wydawcy „Polityki”. Stojąca za witryną Fundacja Ośrodek Kontroli Obywatelskiej OKO podkreśla, że „monitoruje przestrzeganie prawa przez organy władzy publicznej i osoby biorące udział w życiu publicznym, inicjuje ważne tematy w debacie publicznej, działa na rzecz praworządności i demokracji w Polsce, walczy z dezinformacją i sprawdza fakty, prowadzi śledztwa dziennikarskie’.

Pod koniec 2023 roku pierwszy raz od startu OKO.press zmieniła się władza w kraju: po ośmiu latach rządów PiS przejęła ją koalicja na czele z Platformą Obywatelską.

Więcej wydatków z 1,5 proc. podatku

Jak to wpłynęło na działalność fundacji wydającej serwis? Jej łączne przychody z działalności statutowej wzrosły o 14,2 proc. do 10,89 mln zł, z czego suma zaksięgowanych kwot z 1,5 proc. podatku dochodowego poszła w górę z 1,55 do 3,65 mln (fundacja może zbierać takie darowizny, bo od kilku lat ma status organizacji pożytku publicznego). Przy czym nie jest to suma wpłat w danym roku, tylko środków wydanych przez fundację z osobnego rachunku bankowego służącego do przekazywania 1,5 proc. podatku (pozostają tam także niewykorzystane pieniądze, które wpłacono we wcześniejszych latach).

Natomiast darowizny na prowadzone przez fundację Archiwum Osiatyńskiego poszybowały z 0,3 do 829,3 tys. zł, a suma krajowych dotacji – z kwoty zerowej do 123,4 tys.

Wydawca OKO.press zanotował natomiast spadek sumy darowizn od osób fizycznych: 4,89 do 4,07 mln zł.

Z kolei suma grantów z zagranicy poszła w dół z 2,99 do 2,18 mln zł. W przypadku grantów określonych jako Sigrid Rausing Trust nastąpił spadek z 306,1 do 256 tys. zł, tych z Limelight – z 454,7 do 395,3 tys., z Civitates Journalism – z 628 do 587,9 tys., a tych z EFTA Osiatyński – ze 190,9 do 63,6 do tys.

Koszty w ryzach

Koszty działalności statutowej wydawcy OKO.press zwiększyły się minimalnie: z 10,07 do 10,08 mln zł. Wydatki na ten serwis poszły w górę z 4,2 do 5,24 mln zł, a ten na realizację zadań określonych w dotacjach – z 3,23 do 3,27 mln.

Wydatki w zakresie ogólnego zarządu wzrosły z 22,7 do 24,3 tys. zł, natomiast pozostałe przychody operacyjne podskoczyły z 28,1 do 42,8 tys., a wpływy finansowe poszły w dół ze 172,7 do 81,1 tys.

W efekcie strata operacyjna fundacji zmniejszyła się z 560,1 do 212,5 tys. zł, a strata brutto i netto – z 364,3 do 88,6 tys. Przełożyło się to na spadek jej kapitałów własnych z 505,3 do 416,7 tys. zł.

W drugiej połowie czerwca br. po sześciu latach pracy z OKO.press pożegnał się redaktor naczelny Michał Danielewski. Do władz redakcji dołączyli zaś Bartosz Kocejko-Szukalski i Agnieszka Hejne.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami