SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

ZOG: reklama na świecie urośnie w br. o 3,5 proc.

W bieżącym roku globalne wydatki na reklamę będą o 3,5 proc. wyższe niż w 2009 roku – prognozuje ZenithOptimedia. Wzrosty nastąpią we wszystkich regionach na świecie.

ZOG: reklama na świecie urośnie w br. o 3,5 proc.

3,5 proc., o które zdaniem ZenithOptimedia w bieżącym rok zwiększy się wartość rynku reklamowego na całym świecie, to o 1,3 proc. więcej niż wzrost estymowany przez tę firmę w kwietniu br. (więcej). Natomiast pod koniec ubiegłego roku firma prognozowała, że globalne wydatki na reklamę zwiększą się w tym roku jedynie o 0,9 proc. (więcej).

ZenithOptimedia uzasadnia podniesienie swojej prognozy lepszą niż przewidywano sytuacją na rynkach reklamowych, zwłaszcza w USA i Europie Zachodniej, w pierwszej połowie bieżącego roku. Ogółem na reklamę globalnie ma zostać wydane w tym roku 447,5 mld dolarów. 

Wydatki na reklamę według regionów
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut wg stóp średnich z 2009 roku)
  2008 2009 2010 2011 2012
Ameryka Północna 179,149 156,486 158,546 162,93 167,861
Europa Zachodnia 112,579 99,919 102,09 104,737 108,259
Azja i Pacyfik 106,783 100,378 106,151 113,039 121,539
Europa Centralna i Wschodnia 33,57 25,301 27,082 29,723 32,955
Ameryka Łacińska 29,931 28,942 30,954 33,108 35,925
Afryka/Środkowy Wschód/pozostałe kraje 20,112 21,262 22,722 24,264 26,06
Świat 482,125 432,288 447,546 467,801 492,6


Na rynkach rozwiniętych (Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Japonia) wydatki reklamowe wzrosną w bieżącym roku o 1,3 proc., podczas gdy na rynkach rozwijających się (pozostałe regiony świata) – aż o 8,6 proc. „Oczekuje się, że większość światowego wzrostu wydatków reklamowych w ciągu kolejnych pięciu lat nastąpi na rynkach rozwijających, a jego wartość wyniesie 39 mld dolarów z 60 mld dolarów spodziewanych na rynkach światowych w latach 2009-2012” – czytamy w komunikacie ZenithOptimedia. 

Główne media (dzienniki, magazyny, TV, radio, kino, outdoor, internet)
zmiana wg lat (%)
  2008 2009 2010 2011 2012
Ameryka Północna -3.8 -12.7 1.3 2.8 3.0
W tym USA -4.2 -12.9 1.1 2.7 3.0
Europa Zachodnia -1.3 -11.2 2.2 2.6 3.4
Azja i Pacyfik 1.8 -6.0 5.8 6.5 7.5
bez Japonii 7.3 -0.3 10.6 10.6 11.2
Europa Centralna i Wschodnia 12.8 -24.6 7.0 9.8 10.9
Ameryka Łacińska 14.4 -3.3 7.0 7.0 8.5
Afryka/Środkowy Wschód/pozostałe kraje 22.7 5.7 6.9 6.8 7.4
Świat 1.0 -10.3 3.5 4.5 5.3


W najbliższych latach coraz więcej budżetów reklamowych na całym świecie będzie trafiać do telewizji. ZenithOptimedia uzasadnia to rozwojem nowych technologii telewizyjnych, takich jak odtwarzacze HDD czy kanały HD, które na dłużej przyciągają widzów do tego medium, oraz dominacją telewizji na rynkach rozwijających się. 

Wydatki na reklamę według mediów
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut wg stóp średnich z 2009 roku)
  2008 2009 2010 2011 2012
Prasa 118,896 97,99 95,066 93,632 92,788
Magazyny 55,067 44,148 43,234 42,739 42,79
TV 180,55 166,931 177,679 187,368 197,603
Radio 36,511 32,453 32,005 32,651 33,989
Kino 2,213 2,082 2,215 2,344 2,485
Outdoor 31,877 28,292 29,415 30,745 32,141
Internet 49,767 54,244 61,312 71,114 82,709
Razem * 474,882 426,139 440,925 460,592 484,505
Wynik „Razem” jest niższy niż w tabeli „Wydatki na reklamę według regionów”, ponieważ tabela ta obejmuje również wydatki krajów, które nie dołączyły specyfikacji odnośnie poszczególnych mediów


Natomiast wydatki na reklamę internetową w 2012 roku będą stanowić według ZenithOptimedia 17,1 proc. całego rynku reklamowego, czyli tylko 2,1 proc. mniej niż budżety lokowane w prasie. Ten wzrost ma nastąpić przede wszystkim za sprawą gwałtownego rozwoju internetowych mediów mobilnych i społecznościowych. W USA w latach 2009-2012 wydatki na reklamę mobilną mają zwiększać się średnio o 43,2 proc. rocznie, wydatki na reklamę w mediach społecznościowych – o 32 proc., podczas gdy roczny wzrost ogólnych budżetów reklamowych w internecie wyniesie w tym kraju 15,6 proc. 

Udział poszczególnych mediów w wydatkach reklamowych (%)
  2008 2009 2010 2011 2012
Prasa 25.0 23.0 21.6 20.3 19.2
Magazyny 11.6 10.4 9.8 9.3 8.8
TV 38.0 39.2 40.3 40.7 40.8
Radio 7.7 7.6 7.3 7.1 7.0
Kino 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5
Outdoor 6.7 6.6 6.7 6.7 6.6
Internet 10.5 12.7 13.9 15.4 17.1


 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: ZOG: reklama na świecie urośnie w br. o 3,5 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl