Zysk Shopera zmalał o połowę, wpływy 65 proc. w górę

W minionym półroczu firma e-commerce’owa Shoper przy wzroście przychodów sprzedażowych o 65 proc. do 55,08 mln zł zanotowała spadek zysku netto z 16,79 do 8,68 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Półroczne wpływy Shopera z abonamentów SaaS zwiększyły się z 9,29 do 13,75 mln zł, z dodatków - z 16,98 do 29,78 mln zł, a z prowizji - z 6,06 do 10,24 mln zł.

Koszty operacyjne firmy sięgnęły w zeszłym półroczu 42,81 mln zł, po wzroście rok do roku o 89 proc. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 13,77 do 26,16 mln zł, na pracowników - z 5,38 do 9,99 mln zł, a na amortyzację - z 1,93 do 3,97 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 14,49 do 16,6 mln zł, a zysk operacyjny - z 10,75 do 11,76 mln zł. Skorygowana marża EBITDA zmalała natomiast z 43 do 30 proc.

Zysk netto spadł z 16,79 do 8,68 mln zł, głównie dlatego, że w pierwszej połowie ub.r. firma uzyskała 10,26 mln zł zysku z zaprzestania ujmowania w swoim bilansie aktywów finansowych.

grafika

W samym drugim kwartale przychody Shopera zwiększyły się o 64 proc. do 28,75 mln zł, koszty operacyjne - o 83 proc. do 22,61 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 7,34 do 8,5 mln zł.

Skorygowana marża EBITDA zmalała z 42 do 30 proc., a zysk netto - z 12,25 do 4,42 mln zł.

Na początku sierpnia, informując o swoich wstępnych wynikach z pierwszego półrocza, Shoper podał, że wartość zamówień złożonych na platformie e-commerce, z wyłączeniem sklepów dostarczanych w modelu "private label" wyniosła w drugim kwartale roku 2022 1,8 mld zł, czyli wzrosła rdr o 37 proc. W całym pierwszym półroczu wyniosła 3,5 mld zł (wzrost o 38 proc. rdr).

Natomiast łączna wartość zamówień złożonych na platformie e-commerce oraz we wszystkich pozostałych kanałach sprzedaży (marketplace, API, porównywarki cenowe itp.), z wyłączeniem sklepów dostarczanych w modelu "private label", wyniosła w drugim kwartale 2 mld zł, co oznacza wzrost o 35 proc., a w pierwszym półroczu 2022 r. 3,8 mld zł, czyli wzrosła o 37 proc. rdr.

grafika

- Wszystkie nasze kluczowe parametry finansowe uległy znacznej poprawie, rozwijamy się niemal jak w okresie szczytu pandemii, która dla branży e-commerce była łaskawa. Rośniemy bardzo szybko, mimo że nasza baza kosztowa, wynikająca z inwestycji przede wszystkim w rozbudowę zespołu, jest znacząco wyższa - podkreślił na konferencji prasowej Marcin Kuśmierz, prezes Shopera.

Firma wyliczyła, że w zeszłym półroczu wprowadziła dla klientów wiele nowych funkcjonalności, które pozwalają na lepsze zarządzanie procesem sprzedaży przez internet, dają lepsze wsparcie obsługi klienta oraz wspierają prowadzenie kampanii reklamowych. Rozwijała również narzędzia i integracje wspierające sprzedaż wielokanałową oraz międzynarodową.

- Spowolnienie nas nie dotknęło, w niektórych segmentach rynku rozwijamy się szybciej niż nawet w okresie pandemicznym. Patrzymy z optymizmem na drugą połowę roku - zaznaczył Kuśmierz.

Seria przejęć i spadek na giełdzie

W sierpniu ub.r. Shoper za 17,49 mln zł kupił 100 proc. udziałów spółki Shoplo oferującej platformę e-commerce w modelu SaaS.

Wiosną br. przejął za 15 mln zł 60 proc. udziałów agencji marketingu internetowego Sempire, obsługującej głównie branżę e-commerce. W ramach umowy ma przejąć za trzy lata pozostałe 40 proc., płacąc 15-30 mln zł. Natomiast w sierpniu sfinalizował ogłoszone pod koniec maja przejęcie agencji Selium oferującej wsparcie sprzedaży na globalnych platformach e-commerce’owych. Kwota transakcji to 1,65 mln zł.

Na warszawskiej giełdzie Shoper jest notowany od lipca ub.r., w ofercie pierwotnej sprzedano jego akcje za 350 mln zł (po 47 zł za sztukę). W środę na koniec sesji kurs spółki wynosił 34,50 zł, od początku stycznia zmalał o 50 proc.

Głównymi akcjonariuszami Shopera są V4C Poland Plus Fund (ma 24,86 proc. akcji), a także Rafał Krawczyk, Jaromir Łaciński z Modhaus, Marcin Kuśmierz z KFF i Krzysztof Krawczyk (każdy ma 12,01 proc. akcji).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem