Michał Brański, wiceprezes Wirtualna Polska Holding
Wydarzenie rokuW Polsce będą to problemy z rekrutacją i retencją pracowników w obszarze magazynów i logistyki ostatniej mili; szczęśliwie z odsieczą przychodzi to, że dzięki InPostowi jesteśmy rynkiem zaawansowanym, jeśli chodzi o pokrycie paczkomatami.

Na świecie wydarzeniem będzie wyczerpująca się cierpliwość inwestorów do spółek zajmujących się logistyką jedzenia z restauracji do domów. Ucieczką w przód jest postępująca konsolidacja, na niektórych rynkach kończy się ona duopolem Uber Eats vs gracz wyspecjalizowany w jedzeniu.
Sukces rokuPolska: Tempo przyrostu e-commerce w LPP oraz Ikei. W obu przypadkach mówimy o podmiotach, które uchodziły za spóźnione, ale gdy już uruchomiły e-handel, zrobiły to niemal bezbłędnie. Nie można również nie wspomnieć o Allegro Smart i produktach lojalizujących w ramach platformy. Wyróżnienie należy się również Empikowi za ich program abonamentowy.
Świat: Walmart, który, nie bez potknięć oraz wymagających hartu ducha i wiary inwestycji, stał się silną omnichannelową konkurencją dla Amazonu.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPolska: Nieuregulowanie kwestii wysyłek pocztowych z Chin, która przekłada się na subsydiowanie chińskiego e-commerce'u kosztem rodzimego.

Świat: Niepowalające wyniki spółek asset-heavy (czytaj: z własnymi stanami magazynowymi), czyli choćby Wayfair, Zooplus, Zalando.
Człowiek rokuPolska: Marcin Grzymkowski, założyciel i prezes eObuwie, motor napędowy stojący za międzynarodową ekspansją spółki.
Świat: Ustępujący Jack Ma, zostawia Alibabę w nienagannej kondycji.
Serwis / kampania / projekt rokuPolska: Allegro Smart i abonament Empik Premium.
Świat: Booking.com za nawiązanie walki z Airbnb w obszarze niezależnych dostawców miejsc noclegowych.
Premiera, nowość rokuPolska: Zdecydowanie Superauto.pl z holdingu Wirtualnej Polski. Sprzedaż nowych aut przez internet nie jest prosta, a nasza chorzowska spółka (świeża akwizycja) uporała się z wyzwaniami.
Trend rokuŚwiat: Obszar pionowo zintegrowanych spółek DTC (direct-to-consumer). Ta fala nie wygasa, ale pojawiają się rysy na szkle; można mieć wrażenie przesycenia - szczególnie w obszarze mody oraz segmencie beauty.

Prognoza na 2020 rokPolska: Dalsze nasilanie się konkurencji transgranicznej w każdym możliwym obszarze. Nie ułatwia to życia e-sklepom, ich pozycja może być w każdej chwili zagrożona wejściem regionalnego gracza o większej skali (zakupowej, marketingowej itd.).
Artur Halik, head of sales / manager działu sprzedaży w Shoper

Wydarzenie rokuDo tego, że sprzedaż w internecie rośnie bijąc kolejne rekordy zdążyliśmy się już przyzwyczaić. A mimo to tegoroczny skokowy wzrost popularności Black Friday w Polsce, w rok po podobnej skali wzrostów, okazał się nie lada zaskoczeniem. To przede wszystkim zasługa samych sprzedawców, którzy sprawnie wykorzystali ten dzień do zwiększenia wolumenu zamówień.
Na platformie Shoper w tym roku zanotowaliśmy wzrost o 185% wartości zamówień podczas Black Friday, względem zwykłego piątku w listopadzie. Co więcej, ruch na platformie był większy od Black Friday w roku 2018 o aż 136%. Tradycja, a może trend z zachodu zaszczepiony został u nas na dobre.
Sukces rokuAliexpress cieszy się ogromną sympatią wśród Polaków, a Inpost z Rafałem Brzoską na czele po zeszłorocznym sukcesie Allegro Smart, postawił tym razem na współpracę z chińskim portalem. Polacy dzięki sprawnej i dynamicznej ekspansji InPost już w tym roku zamówią towary z Aliexpress wprost do paczkomatu. Chapeau bas!

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuUzależnienie biznesu w dużym stopniu od jednej platformy lub dostawcy, nigdy nie może skończyć się dobrze. Przekonał się o tym Brand24, który został zablokowany w tym roku przez Facebooka, tym samym tracąc możliwość agregowania danych z tej platformy oraz Instagrama. Wprawdzie firma podtrzymuje, iż pomimo tak długiej blokady nadal rośnie przychodowo to z pewnością długofalowo (a zwłaszcza PR-owo) to spory cios dla Brand24.
Człowiek rokuNa wyróżnienie z pewnością zasługuje co najmniej kilka osób, natomiast rok do roku wspomniany wyżej Rafał Brzoska, twórca InPostu udowadnia jak można zmienić nie tylko rynek od strony sklepów i ich logistyki, ale przede wszystkim od strony konsumenta. Wprowadzenie zdalnej usługi odebrania paczki, współpraca z Aliexpress, 6000 maszyn - podpowiadają, że to nazwisko będzie jeszcze przez lata towarzyszyć nam w tej ciekawej i dynamicznej przygodzie rozwoju rynku zakupów przez internet!

Serwis / kampania / projekt rokuCałą branżę zdążyła obiec kampania serwisu OLX „A co gdyby", która jednocześnie znalazła się w rankingu YouTube Ads Leaderboard. Spoty z udziałem Janusza Chabiora, pokazują, jak może skończyć się wulgarna lub niekulturalna rozmowa Sprzedawcy i Kupującego, jednocześnie zwracając uwagę na problem, który od dawna dotyka branżę e-commerce, nie tylko w serwisie OLX.
Sporym echem także odbiła się sprawna akcja real time marketingowa MasterCard w Polsce, która wykorzystała moment zniesienia wiz do USA, do zrobienia przysztyczka w nos konkurentowi. Pomysł z hasłem „Visa nie będzie już potrzebna” został zaaranżowany w podobnym stylu co znane właśnie z amerykańskiego rynku przepychanki między markami McDonald's i Burger King. To ciekawa nowość, w tym sensie, że zamiast jak większość polskich firm udawać w oficjalnej komunikacji, że ich konkurencja w ogóle nie istnieje, można ją od czasu do czasu delikatnie szturchnąć.

Premiera, nowość rokuUsługi premium powstają, jak grzyby po deszczu. Co miesiąc słyszymy o kolejnej, która oferuje użytkownikowi funkcje lub dodatki w płatnej lub wyższej wersji konkretnej usługi. Nie inaczej postąpił YouTube - który w 2019 zaprezentował YouTube Premium, dzięki czemu możemy pozbyć się reklam, pobrać ulubione filmy lub muzykę. Teraz możemy oglądać ulubionych twórców nawet w samolocie, gdzie nie ma WiFi.
W handlu i e-commerce swego rodzaju wersją premium serwisu można nazwać abonamenty np. uruchomione w ubiegłym roku Allegro Smart, czy niedawny start Empik Go, jak również naszą usługę dla zaawansowanych e-sprzedawców - Shoper Premium - dostępną na rynku już od kilku lat.
Trend rokuE-grocery, czyli zakupy przez internet produktów spożywczych, cieszą się coraz większą popularnością - chociaż wiele firm, wciąż jeszcze nie jest przystosowanych w pełni do sprawnej realizacji takich zamówień. Zmienił to m.in. polski startup Szopi.pl, dzięki któremu w dużych miastach możemy zamówić produkty z popularnych sklepów wprost do swojego domu. Zauważył to włoski potentat e-grocery, Supermercato 24, przejmując szopi.pl. Dla Włochów, może to oznaczać zdecydowanie łatwiejsze wejście na nasz rynek i gotowe wypracowane już relacje z lokalnymi partnerami.

Rzutem na taśmę, także Carrefour ogłosił pod koniec roku swoją premierę w serwisie Allegro. Taki krok w wykonaniu jednego z liderów sprzedaży detalicznej stanowić mocny grunt do rozwoju e-grocery w Polsce w najbliższych miesiącach.
Prognoza na 2020 rokTo, że handel w internecie w 2020 r. nadal będzie rósł, jest więcej niż pewne. Wciąż mamy jednak dużo do zrobienia, szczególnie w zakresie zakupów mobilnych, które nadal, pomimo zdecydowanie wzrostowego trendu, nie są dziś łatwe do zrealizowania na większości witryn e-commerce.
Zauważył to już chociażby Google, który udostępnił płatności Google Pay i błyskawicznie zdobywa kolejnych fanów dla swojego rozwiązania. Ułatwia ono kupowanie w sieci przede wszystkim na urządzeniu mobilnym. Ważne jest też, żeby wprowadzanie tego typu innowacji rozłożyć na kilka kroków: na jednym z pierwszych dostosować do aktualnych e-commerce'owych trendów swoją ofertę, a następnie zadbać o łatwość jej przeglądania dla kupujących.

Anna Gromańska, publishing & innovations director w Cube Group
Wydarzenie rokuDominacja azjatyckich graczy. Na polskim rynku umowa InPostu z właścicielem AliExpress na dostawy do paczkomatów, co z pewnością jeszcze podbije i tak świetną czwartą pozycję AliExpress na rynku platform e-commerce w naszym kraju. Na świecie Alibaba również nie pozostaje w tyle. W tym roku AliExpress otworzył pierwszy w Europie showroom w Madrycie i otworzył swój marketplace dla sprzedawców spoza Chin.

Sukces rokuW Polsce przykładem spektakularnego sukcesu jest niewątpliwie LPP, które stale sięga po więcej. Udana dynamiczna ekspansja na rynki zagraniczne, prawie 10 proc. udział sprzedaży online (z dwucyfrowym wzrostem) i świetne kampanie reklamowe (ostatnia z Kendall Jenner).
Sukces na świecie to chyba sukces nas wszystkich - rynek e-commerce rozwija się nadal w bardzo szybkim tempie. Według prognozy Internet Retailer, marki Digital Commerce 360, konsumenci na całym świecie wydadzą online w 2019 r. prawie 3,46 bln dolarów. W 2018 roku było to 2,93 bln dolarów w 2018 r. Oczekiwany wzrost sprzedaży internetowej wynosi więc 17,9 proc.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRozczarowaniem, z punktu widzenia ecommerce’ów, jest rosnący problem z blokowaniem cookies, który powoli może nas przenieść z powrotem z ery hiperpersonalizacji precyzyjnego targetowania do puszczania kampanii na ROS i wysyłania takich samych komunikatów do potencjalnych Klientów.
W kontekście globalnym rozczarowani są z pewnością właściciele porównywarek cenowych i produktowych. Niedawno wystosowane przez nich oświadczenie sugeruje, że Google nie stosuje się do zaleceń wydanych przez Komisję Europejską w 2017 roku. Przepychanki o ten rynek będą nadal trwały.
Człowiek rokuKonsument, użytkownik, klient, zakupowicz = każda nazwa jest odpowiednia. Wszystko, co dzieje się w świecie e-commerce, kręci się wokół niego i zaspokajania jego potrzeb.
Serwis / kampania / projekt rokuNa polskim rynku kampania roku to zdecydowanie OLX ze swoją kampanią „A co by było gdyby?”. Udało się uzyskać efekt viralowy i poruszyć delikatne kwestie. Po prostu świetnie się to ogląda.
Poza granicami brawa należą się Vinted, który znamy również z naszego podwórka. Ten litewski startup, który udostępnia marketplace dla ludzi sprzedających i kupujących używane ubrania, zebrał 128 mln euro i zaczyna ekspansję na pozostałe rynki europejskie (obecny jest już na 11). Biorąc pod uwagę rosnące nastroje w stylu zero waste, mają naprawdę spore szanse zaistnienia na pozostałych rynkach.
Premiera, nowość rokuBardzo ciekawy projekt to FameShop, który zadebiutował na początku tego roku. Sklep dla influencerów, w którym walutą są lajki i subskrypcje. Pomysł idealny w swej prostocie, jednak ilość dostępnych w sklepie produktów na razie nie jest spektakularna, co jest dość zaskakujące, biorąc pod uwagę, jak bardzo marketerzy lubią barter.
Za naszą zachodnią granicą Inditex testował pierwsze maszyny do odbioru paczek w swoich salonach Zary. To z pewnością słuszny krok w celu ułatwiania doświadczeń omnichannel, bo stanie w kolejce po paczkę zamówioną w internecie do przyjemności nie należy.
Trend rokuW Polsce trendem roku było niewątpliwie poprawienie doświadczeń użytkowników w kwestii wygodnej dostawy. Poczta Polska poszerzyła zakres punktów odbioru, DHL podpisał umowy z Żabką, a Allegro pracowało nad rozwojem swojej oferty Smart. Lekkie uczucie zawodu, bo nadal nie udało się nikomu na większą skalę udźwignąć same day delivery, ale może to będzie trend w 2020 roku?
Kiedy my w Polsce staramy się stanąć na głowie, żeby zapewnić darmową i wygodną dostawę, na Zachodzie widzimy inny ciekawy trend. Niektóre sklepy internetowe odchodzą lub limitują opcję darmowej dostawy. Zdecydowało się na to między innymi Zalando (w Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Hiszpanii), także H&M ograniczył darmowe dostawy dla części swoich „club members”. Użytkownicy przyzwyczajeni do darmowej dostawy bez limitów stają się jednak w którymś momencie zbyt dużym obciążeniem dla rentowności biznesu, dlatego myślę że coraz więcej dojrzałych e-commerce’ów będzie szło tą drogą.
Prognoza na 2020 rokPowoli kończy się era, w której sklepy internetowe walczą o użytkowników tylko ceną. Rynek jest już tak rozwinięty i nasycony, że marże są wyśrubowane w większości segmentów do granic możliwości. Dlatego coraz bardziej o tym, kto przetrwa, a kto upadnie, decyduje umiejętność budowania skutecznych lejków sprzedażowych, zapewnienie najlepszego user experience na każdym etapie ścieżki oraz retencja, czyli budowanie love brand.
Kolejny trend, który będzie miał coraz większe znaczenie, to sustainability, a więc zrównoważony rozwój. W kontekście e-commerce ten światowy trend będzie wpływał na dwa aspekty. Pierwszy to ogólne ograniczenie konsumpcjonizmu. Już w tym roku przez social media przetoczyły się akcje negujące Black Friday, zachęcające do minimalizmu i rezygnacji z kupowania niepotrzebnych rzeczy. Drugi aspekt dotyczy logistyki, której rozwój ma duży wpływ na środowisko. Amazon już od zeszłego roku testował łączone dostawy w USA, a później w Niemczech, dzięki którym użytkownik może zebrać kilka zamówionych produktów do jednej dostawy i ustalić kiedy taka paczka ma być doręczona. Zalando, wspólnie z fińskim startupem RePack, przeprowadziło w tym roku test opakowań zwrotnych w swoich przesyłkach (zwrot pudełka, nawet kiedy klient nie oddaje żadnego towaru).
Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic
Wydarzenie rokuKolejne akwizycje e-commerce przez Grupę WP. W swoim portfelu mają już kilkanaście podmiotów i wygląda na to, że ich zakupy są bardzo przemyślane i efektowne. Większość z podmiotów, w jakie grupa zainwestowała, generuje kolejne dynamiczne wzrosty. Widać, że strategia inwestowania w e-commerce i rozbudowywania portfela, zarówno marketplace, jak i sklepów docelowych, przynosi efekty w postaci przychodów i zysków całej Grupy WP.
Sukces rokuZa sukces na polskim rynku e-commerce należy uznać dynamikę jego wzrostu. Rynek rośnie o ok. 18 proc. rocznie i jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Z zakupów przez internet korzysta 28 mln Polaków, a wartość rynku przekroczyła już 50 mld złotych. Sukcesem na świecie jest nagłośnienie zjawiska „fake news”. Mam nadzieję, że świadomość społeczna jego istnienia oraz mechanizmy, które będą z nim walczyć i mu przeciwdziałać, będą na tyle skuteczne, że nie wpisze się ono na stałe w naszą rzeczywistość.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuMyślę, że porażką dla polskiego e-commerce jest realna potrzeba założenia strony Fakefriday.org. To smutne, że polski rynek e-commerce tylko kombinuje, co zrobić, żeby mieć ciastko i zjeść ciastko, zamiast podążyć za globalnym trendem święta wyprzedaży i rabatów. Dane pokazują, że Black Friday w odróżnieniu od Cyber Monday jest z roku na rok coraz popularniejsze - wartość wydatków reklamowych reklamodawców oraz zakupów klientów rośnie. Mam nadzieję, że z czasem będzie zmieniało się też ich podejście do polityki cenowej i takie strony jak fakefriday.pl w przyszłym roku nie będą już istnieć.
Człowiek rokuZa taką osobę uważam Agnieszkę Hrynkiewicz-Bieniek, która awansowała na stanowisko szefowej Google for Startups na 125 krajów. Prawdopodobnie dzięki temu Warszawa i Polska będą jeszcze ważniejszymi miejscami na mapie światowych projektów dla szybko rozwijających się firm. Warto dodać, że już dziś w ramach projektu współpracuje ponad 50 inkubatorów z całego świata.
Serwis / kampania / projekt rokuZ polskich kreacji bardzo spodobała mi się przygotowana przez Allegro na tegoroczne święta reklama wideo pt. „Album”. Słynny spot z 2016 roku prawdopodobnie jest nie do pokonania, ale ten materiał także zasługuje na uwagę i wyróżnienie.
Premiera, nowość rokuDeal Inpostu z Aliexpress w kwestii wysyłki paczek z Chin do Paczkomatów. To na pewno jedna z ciekawszych wiadomości 2019 roku dla polskiego e-commerce. Należy ten ruch uznać za wyciągnięcie ręki do klienta B2C, który teraz w sposób nieporównywalnie wygodniejszy, bezpieczniejszy i szybszy będzie w stanie kupować prosto z chińskiego marketplace. Trudno powiedzieć, czy będzie to wartość dla samego polskiego rynku e-commerce. Umowa spowoduje jeszcze większą konkurencję i ułatwi zakupy z Chin, przez co polscy właściciele e-commerce będą mieli kolejne wyzwanie na 2020 rok: jak przekonać do siebie klienta zainteresowanego produktami z Chin.
Trend rokuTrendem roku 2019 była internacjonalizacja e-commerce i automatyzacja. Pod kątem trendów warto obserwować dużych graczy, którzy dzięki danym mają bardzo szeroki pogląd na rynek. Badania i inicjatywy takich gigantów jak Google czy Facebook pokazują, że 2019 był rokiem, gdzie automatyzacja i globalizacja biznesu w jej efekcie była mocno forsowana. Automatyzacji doświadczamy już dziś w coraz mocniejszym stopniu w obszarze SEM i całej szeroko rozumianej reklamy PPC, ale także customer experience. Każdego roku zmienia się sposób planowania i realizacji kampanii reklamowych PPC, czy to w obszarze Google czy systemu reklamowego Facebooka.
Rola specjalisty ewoluuje w stronę stratega, który musi patrzeć szerzej niż przez pryzmat jednego ekosystemu czy narzędzia i wydobywać korzyści z ich mieszania. W obszarze customer experience mówi się, że był to kolejny rok zbliżający nas do automatyzacji obsługi klienta, na przykład za pomocą chatbotów. Będą one w stanie same się uczyć, rozpoznawać emocje, budować na ich bazie scenariusze i wybierać najlepsze.
Prognoza na 2020 rokPrognozuje się, że w 2020 roku już 20 proc. globalnej sprzedaży e-commerce będzie sprzedaż do klientów z innego kraju. W 2022 roku wartość takiej sprzedaży w Europie ma przekroczyć 250 miliardów euro. Polskie sklepy internetowe coraz mocniej atakują rynki zagraniczne. Rynki takie jak Węgry czy Rumunia można porównać do rynku polskiego sprzed 5-10 lat. Z jednej strony nie są one tak konkurencyjne, z drugiej jednak są bardzo otwarte na nowe technologie, nowe marki i zakupy z zagranicy.
Bardzo interesujące są również rynek czeski, słowacki i turecki. Polski e-commerce, który ma odpowiedni kapitał, technologię i doświadczenie, może bez kompleksów walczyć o swoje miejsce na rynkach europejskich i nie tylko, a trend ten będzie tylko postępował. Czuć to w inicjatywach gigantów technologicznych, takich jak Google i Facebook, które dostrzegają to i starają się wspierać te działania. 2020 rok będzie kolejnym krokiem milowym do internacjonalizacji e-commerce i mam nadzieję, że polskie sklepy będą bić się o pełną pulę z zagraniczną konkurencją.
Filip Krasiński, performance director w Harbingers
Wydarzenie rokuPOLSKA: Frisco.pl rewolucjonizuje polski rynek e-groceryDużym wydarzeniem, przede wszystkim dla polskiego rynku e-grocery, było uruchomienie przez Frisco.pl nowego, wysoce zautomatyzowanego centrum logistyczno-dystrybucyjnego. Eksploracja rynku internetowych zakupów spożywczych jest w Polsce jeszcze niewielka (10-krotnie niższa niż chociażby w UK), ale innowacje wprowadzone przez Frisco.pl mogą doprowadzić do małej rewolucji w sektorze, ponieważ dzięki nim znacząco skróci się czas realizacji zamówień, co dla tej branży jest szczególnie ważne.
ŚWIAT: Tesla przenosi doświadczenia zakupowe do internetuMarki automotive klasy premium wykorzystują obecnie potencjał kanału online do skracania dystansu z użytkownikiem. Celem biznesowym jest zachęta do jazd próbnych - posadzenie za kółkiem jak największej liczby osób, zaprezentowanie im unikalnego doświadczenia kontaktu z luksusowym autem i otwarcie procesu zakupowego.
Tesla oczywiście zaskoczyła wszystkich i poszła w zupełnie innym kierunku. Zgodnie z zapowiedziami, którym trochę początkowo nie dowierzano, przeniosła niemal całkowicie sprzedaż do sieci. Zachowa nieliczne showroomy, ale chce przede wszystkim kreować idealne doświadczenie zakupu auta online. Takie, które przebije fizyczny kontakt z samochodem przed zakupem - na co stawiają konkurenci. Odważne posunięcie, warte obserwowania również w 2020 roku.
Sukces roku
POLSKA: Nawiązanie strategicznej współpracy między AliExpress i InPostJuż niedługo przesyłki z AliExpress będzie można odebrać w paczkomatach. Podczas składania zamówienia, jako jeden ze sposobów dostawy, będzie można wybrać właśnie usługę InPostu, który dzięki tej umowie może się spodziewać zdecydowanie większego ruchu.
ŚWIAT: Dzień singla na Aliexpress11.11.2019 w Chinach obchodzony jest dzień singla. W tym roku serwis Aliexpress przebił swój ubiegłoroczny wynik o 26 proc. sprzedając w ciągu doby produkty o łącznej wartości blisko 38,4 mld dolarów. To więcej niż amerykański Amazon uzyskał ze sprzedaży w całym poprzednim kwartale. Już w pierwszej minucie po uruchomieniu wyprzedaży wartość zakupów wyniosła 1 mld dolarów.
Porażka, rozczarowanie rokuPOLSKA: Oferty Black FridayZ analizy przeprowadzonej przez Deloitte na bazie 800 sklepów internetowych wynika, że średnia, realna obniżka cen w Black Friday wyniosła jedynie 4 proc. w porównaniu do piątku, tydzień wcześniej. Pokazuje to, że Polacy nie mogą specjalnie liczyć na atrakcyjne promocje w tym okresie. Jednak sam fakt, że 3 na 4 Polaków deklaruje zakupy właśnie w tym dniu, można uznać za swojego rodzaju sukces.
ŚWIAT: Wpadka ForeoPrzez błąd ludzki, popularne (i dość drogie) urządzenia do pielęgnacji twarzy szwedzkiej firmy Foreo można było kupić w Black Friday za śmiesznie małą cenę. Obniżka miała być o 40 proc., a wskutek pomyłki technicznej, produkt można było kupić za 46 zł, zamiast za 1199 zł. Firma straciła na nieprzewidzianej promocji około 10 mln dolarów.
Człowiek rokuŚWIAT: Tobias Lütke, założyciel ShopifyTobi Lütke, CEO platformy handlu elektronicznego Shopify, wylądował ostatnio na słynnej liście „The Bloomberg 50”. W pełni zasłużone wyróżnienie. Gymshark, 2 Chainz, Kylie Cosmetics - to tylko niektóre marki, które mają sklep internetowy na platformie Shopify. Udziały rynkowe Shopify w 2019 roku podwoiły się, powiększając wartość firmy o spektakularne 21 miliardów dolarów.
Serwis / kampania / projekt rokuPOLSKA: Kampania OLX piętnująca hejt w sieci z udziałem polskiego aktora Janusza Chabiora przygotowana z zrealizowana przez 180heartbeats + Jung v Matt oraz F25. Filmy z cyklu „A co gdyby?” rozeszły się w polskim Internecie szerokim echem, a wielki sukces kampanii najlepiej oddaje fakt, że w czerwcu, po raz pierwszy w historii, spoty jednej marki zajęły wszystkie miejsca w rankingu YouTube Ads Leaderboard dla Polski.
ŚWIAT: Projekt Nike Adventure Club umożliwiający zakup butów w modelu subskrypcyjnym. Usługa obejmuje buty dla dzieci odpowiadając na wyzwanie rodziców związane z zakupem coraz to większego obuwia. Klienci mogą wybrać jak często chcą otrzymywać buty, mogą oczywiście skorzystać także z bezpłatnej dostawy, wymiany i zwrotu. Oprócz samych butów dzieciaki otrzymują także inspiracje w postaci gier i aktywności na świeżym powietrzu.
Premiera / nowość rokuPOLSKA: Płatność BLIKIEM z banera reklamowegoCiekawą nowością jest możliwość płatności BLIKIEM bezpośrednio z banera reklamowego. Pierwszy raz ten sposób płatności został wykorzystany w akcji WWF Polska oraz Polskiego Standardu Płatności. Zainteresowany akcją miał możliwość wybrania kwoty wsparcia jakiej chciał udzielić WWF Polska, a następnie po wpisaniu kodu BLIK finalizował transakcję. Wszystko to z poziomu banera reklamowego. W wielu przypadkach wykorzystanie tej nowości mogłoby skrócić cały proces zakupowy.
ŚWIAT: Wdrożenie funkcji Checkout na InstagramieOd marca 2019 roku użytkownicy Instagrama mogą dokonać zakupu produktu znajdującego się na zdjęciu bez opuszczania platformy, a także w późniejszym czasie - śledzić na bieżąco status przesyłki. Żeby móc oferować klientom tę formę zakupu, sklep musi jednak przejść szereg żmudnych procedur weryfikacyjnych. Pozostaje liczyć, że w przyszłości skorzystanie z tej funkcji będzie łatwiejsze.
Trend rokuOmnichannel, data-driven marketing, podejście „mobile first”, czy nawet „mobile only” - trendy te nie były odkryciem 2019 roku, ale wciąż silnie oddziaływały na decyzje biznesowe dyrektorów e-commerce.
Konieczność opierania swoich decyzji biznesowych o twarde dane, czy też potrzeba dbania o strategiczne, synergiczne połączenie wszystkich kanałów marketingowych i zapewnienia ciągłości doświadczenia zakupowego klientów, są już czymś oczywistym dla marketerów. Samo osiągnięcie tych celów stanowi jednak nadal wyzwanie, z którym wiele firm musi się jeszcze zmierzyć. Podobnie jest ze świadomością ważnej roli źródła mobile w e-commerce. Wszyscy wiemy, że dbanie o użytkownika mobilnego jest kluczowe, ale jeszcze długa droga przed polskimi sklepami internetowymi - zarówno pod kątem mobile experience w sklepach (w tym szybkości działania serwisów), jak i technicznej optymalizacji SEO pod kątem urządzeń mobilnych.
Ciekawymi i ważnymi trendami w 2019 roku, które warto omówić szerzej, były: optymalizacja voice search, conversational commerce i cross-boarder commerce:● Voice search optimization - prawie jedna trzecia z 3,5 mld codziennych wyszukiwań w Google to wyszukiwanie głosowe i liczba zapytań tego typu stale rośnie. Coraz więcej firm uwzględniało ten trend w swoich strategiach SEO i content marketingowych.● Conversational commerce - coraz więcej firm wykorzystuje komunikatory mobilne do automatyzacji procesu robienia zakupów w sieci. Według Grand View Research światowy rynek chatbotów osiąga dziś wartość 1,2 mld USD przy 24-proc. rocznym wzroście. Według badań aż 45 proc. firm chce używać ich jako podstawowego sposobu komunikacji w obsłudze klienta. W ciągu najbliższych pięciu lat aż 80% komunikacji biznesowej z klientami ma odbywać się za pośrednictwem komunikatorów i bot-messengerów.● Cross boarder commerce - ekspansja na rynki zagraniczne staje się coraz łatwiejsza. Jak grzyby po deszczu pojawiają się wyspecjalizowane usługi, takie jak biura obsługi klienta zagranicznego czy błyskawiczne tłumaczenia. Pomoc oferuje też sam Gigant z Mountain View. Bezpłatne narzędzia Google (np. Market Finder) oraz szkolenia z doradcami pomagają coraz to większej liczbie polskich przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków.
Prognoza na 2020Ekologia - akcent na przyjazność środowiskuZmiany klimatyczne stały się tematem wiodącym w mediach. Świadomość tego, jak nasze codzienne decyzje wpływają na środowisko, jest coraz większa. Można się więc spodziewać, że konsumenci przy podejmowaniu codziennych decyzji będą brali ten aspekt pod uwagę. W Stanach Zjednoczonych aż 73 proc. konsumentów deklaruje, że kupując kosmetyki zwraca uwagę na ich przyjazność środowisku.
To pewne - firmy w Polsce i zagranicą położą akcent na ekologię i będą wdrażały proekologiczne praktyki. Takie podejście prezentuje coraz więcej globalnych marek, a w szczególności branża odzieżowa, która jest jedną z najmniej przyjaznych dla środowiska. Dla przykładu firma Fjallraven Kanken produkuje plecaki z recyklingu plastikowych butelek, a H&M zainwestował w szwedzki internetowy second hand.
Dostawa tego samego dniaSzybkość dostawy to jeden z bardzo istotnych aspektów (w okresie świątecznym wręcz kluczowy) branych pod uwagę przez konsumentów decydujących się na zakup w sklepach internetowych. Jak pokazują badania PWC, 41 proc. klientów byłaby w stanie zapłacić dodatkowo za dostarczenie przesyłki tego samego dnia.
Allegro w największych polskich miastach wprowadziło już opcję dostawy tego samego dnia (realizuje ją firma X-press Couriers). Amazon pracuje nad dronami mogącymi dostarczać przesyłki do 24 kg. Wszystko to pokazuje, że czas wysyłki zyskuje na znaczeniu i można w ten sposób budować swoją przewagę konkurencyjną.
Subskrypcyjne modele biznesoweW ślad za Netflixem czy Spotify, coraz więcej firm przekonuje się do subskrypcji, jako modelu biznesowego. Model ten jest powszechny dla produktów software’owych, ale rośnie w siłę również w e-commerce. Tu popularna staje się przede wszystkim subskrypcja produktów szybkozbywalnych - np. karmy dla zwierząt, kosmetyków, żywności, choć jak pokazuje Nike, taki model można z powodzeniem wdrożyć w innych branżach.
Na kolejnych podstronach komentarze menedżerów z Answear.com, AdRetail, Idelo, OLX, Orba, Gemiusa, Peaksales i Akademii Leona Koźmińskiego
Wojciech Tomaszewski, chief marketing & e-commerce officer Answear.com
Wydarzenie rokuDla wielu biznesów e-commerce niewątpliwym wydarzeniem, jeśli nie roku, to przynajmniej ostatnich kilku miesięcy był tzw. Black Weekend, a dokładnie Black Friday i Cyber Monday. To, że w Polsce sprzedaż w tych dniach, nie tylko w internecie, rośnie z roku na rok, to już oczywistość. Właściwie każdy kolejny rok przynosi rekordy, jeśli chodzi o liczbę transakcji, liczbę klientów, wartość sprzedaży i marży, sprzedaż z aplikacji czy urządzeń mobilnych, ruch na stronach internetowych i wiele wiele innych. To, że Black Friday nie jest już tylko pojedynczym dniem zakupowym, ale całym czarnym tygodniem, a czasem nawet całym miesiącem, to nowość z ostatnich 2-3 lat. Do której też już powoli zaczynamy się przyzwyczajać.
Ponieważ zawsze szukam ciekawostek i nowych trendów, postanowiłem podzielić się refleksją związaną z tym, że w tym roku bardziej intensywnie słyszalne były pewne głosy i zachowania krytykujące to święto konsumpcjonizmu. Pojawiły się, szczególnie w mediach społecznościowych, grupy bojkotujące Czarny Piątek. Pojawiły się także, mocniej w niż w poprzednich latach, głosy udawadniające bezpośrednia korelację między wzrostem konsumpcjonizmu a pogorszającym się stanem naszego środowiska. Niektórzy, w tym znane osoby, zachęcały do odpoczynku, pójścia na spacer, pozostania w domu, spędzenia czasu z bliskimi i zaoszczędzenia w ten sposób 100 proc. tego, co chcielibyśmy wydać. Część marek przyłączyła się do tej narracji. Część zakomunikowała z kolei swoim klientom, że nie obchodzą Black Friday, ponieważ doskonałe ceny i promocje oferują przez cały rok. Jeszcze inne wzmocniły swoje czarnopiątkowe komunikacje i dzięki temu część z nich być może zanotowała rekordowe sprzedaże. Każda droga, w zależności od strategii marki, może okazać się właściwa. Nie wiem natomiast, która narracja będzie dominować w perspektywie kolejnych kilku lat.
Wiem natomiast, że jeszcze nigdy nie byłem świadkiem takiego szumu informacyjnego jak w tym roku. Do którego, mówiąc szczerze, sam się dołożyłem, kierując komunikacją swojej marki. Jestem marketerem i lubię analizować rynek. Zawsze czytałem komunikaty związane z Black Friday. Żeby sprawdzać komunikację słowną i graficzną, klimat, pomysłowość. Żeby się czegoś nauczyć i szukać inspiracji. W tym roku …nie dałem rady. Jeszcze nigdy nie dostałem w tak krótkim czasie tylu mailingów, SMSów, app pushy i web pushy. Sądząc tylko po mojej skrzynce mailowej, w tym roku Czarny Piątek świętował każdy, kto mógł. Banki, deweloperzy, prasa, sprzedawcy lodów, wycieczek, firmy szkoleniowe, restauracje, muzea, kina, warsztaty samochodowe, dealerzy samochodowi, stacje benzynowe, firmy taksówkarskie, pośrednicy finansowi, organizatorzy konferencji, sprzedawcy usług B2B. Każdy możliwy segment. Nawet pierogarnia z okolic mojego biura oferowała kompot gratis przy zakupie pełnego obiadu. Powstał niesamowity chaos i szum informacyjny. Zbyt mocny nawet dla mnie.
Sukces rokuCzy wiecie, że Litwa ma już swojego jednorożca e-commerce? Przyznam szczerze, że o Vinted dowiedziałem się dopiero kilka miesięcy temu z reklamy na YouTube. Kilka dni temu przeczytałem, że pozyskali ponad 100 milionów euro dofinansowania od funduszy inwestycyjnych, a spółka została wyceniona na ponad 1 miliard euro. Vinted stało się największą na świecie platformą do sprzedaży ubrań z drugiej ręki. Firma chwali się ponad 25 milionami użytkowników w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Austrii, Polsce, Czechach, Belgii, Hiszpanii, Włoszech, Holandii i na Litwie, ponad 300 pracownikami i estymowaną sprzedażą na koniec bieżącego roku wysokości 1,3 mld euro. A jeszcze kilka lat temu byli bliscy upadku. Często warto być upartym i nie zrażać się zbyt łatwo, jeśli wierzy się w swój pomysł.
W Polsce za sukces roku, a właściwie sukces ostatnich kilkudziesięciu miesięcy, mogę uznać coraz większą skłonność naszych rodaków do płacenia za wartościowe treści w internecie. Do tej pory znaczna część Polaków uważała, że można płacić za rzeczywiste produkty zakupione w sklepach internetowych, ale niekoniecznie za ebooki, audiobooki, filmy, seriale i muzykę. Teraz, głównie dzięki platformom takim jak m.in. Netflix, Spotify, HBO Go, Player, vod.pl (w listopadzie zadebiutowała u nas w kraju Apple TV+, w 2020 być może pojawi się Disney+), Audioteka, Storytel, Virtualo, Publio, Legimi, Woblink, Tidal, Apple Music czy Deezer, oferującym pożądane treści bardzo wysokiej jakości, okazało się, że da się przekonać miliony osób do płacenia także za online’ową rozrywkę.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuHate & fake. Niezmiennie i niezmiernie boli mnie wszelkiego rodzaju hejt, który w internecie przyjmuje niewyobrażalnie duże rozmiary i moc. Zapewne po części poprzez anonimowość. Oraz tzw. fake newsy, które wykorzystywane są nie tylko w polityce, ale także w biznesie. Fałszywe wiadomości, fałszywe recenzje, komentarze i opinie. Fałszywy PR.
I jeszcze jedno, choć trudno to nazwać kryzysem, ponieważ z punktu widzenia pracowników jest to doskonała sytuacja. Problemy z pozyskaniem przez firmy, także e-commerce, wartościowych pracowników. Od magazynierów począwszy, na programistach skończywszy.
Człowiek rokuSzukając człowieka roku e-commerce, naturalne wydaje się zerkanie w stronę założycieli i prezesów największych e-biznesów, takich jak Amazon czy Alibaba. Ja jednak doceniłbym każdego człowieka zaangażowanego w firmę e-commerce, która rośnie szybciej niż średnia rynkowa. Bo zwykle oznacza to, że ci ludzie robią coś lepiej, ciekawiej lub sprytniej niż większość rynku. Mam tu na myśli nie tylko prezesów czy zarządzających, ale także wszystkich specjalistów, którzy przyczynili się do tych sukcesów, m.in. konsultantów w biurze obsług klienta, zakupowców, contentowców, magazynierów i marketerów.
Projekt rokuChyba nie było w tym roku takiego projektu, który zwaliłby mnie z nóg i został w mojej głowie na wiele miesięcy.
Mocno egoistycznie, za co z góry przepraszam, pochwalę się więc przy okazji projektem, którego absolutnie nie chcę nazwać projektem roku, ale który robi wrażenie, który okazał się dla nas wielkim sukcesem i z którego jesteśmy dumni. W lipcu 2019 odbyła się prawdopodobnie jedna z największych w tym czasie akcji logistycznych w Polsce – przeprowadzka magazynu centralnego Answear.com. Podczas jednej nocy, w 9 godzin, 50 tirów wykonało 150 kursów pomiędzy starym i nowym magazynem, aby sprawnie przewieźć 4500 palet z ponad 2 milionami produktów. Ten bardzo skomplikowany proces logistyczny poprzedzony był wielomiesięcznymi przygotowaniami. Przenosiny magazynu do nowej lokalizacji odbyły się bez uszczerbku obsługi płynności zamówień na każdym z 7 rynków, na których działa spółka. Mówiąc wprost: wieczorem realizowaliśmy wysyłki paczek do naszych klientów, w nocy odbyła się gigantyczna przeprowadzka, a już rano … ruszyliśmy na nowo z wysyłkami. Gorąco zachęcam do wpisania w wyszukiwarkę Google czy YouTube frazy zbliżonej do „przeprowadzka magazynu Answear” i zobaczyć krótki film nakręcony z tej okazji.
Przy okazji, na pewno warto pochwalić Wirtualną Polskę, która wykonuje doskonałą robotę, jeśli chodzi o rozwój swojej części e-commerce, głównie poprzez bardzo ciekawe akwizycje. WP ma już e-biznesy w takich obszarach jak turystyka, moda, motoryzacja, finanse, a także wyposażenie wnętrz, projektowanie domów i usługi finansowe. Bardzo dobra i skuteczna przemiana z klasycznego portalu zarabiającego w większości na emisji reklam na swoich serwisach informacyjnych i contentowych w wielki internetowy biznes mediowy ze zróżnicowanym źródłem przychodów. Brawo.
Trend rokuPonieważ w poprzednich punktach mocno się rozpisałem, ten obszar, chyba najbardziej rozległy, potraktuje punktowo i hasłowo.• Ekologia / zero waste / less waste / zrównoważony wzrost• Work life balance• Nadal mobile• Nadal YouTube + bardzo mocny TikTok• Sharing economy• Programatyczny zakup reklamy• Chińska ekspansja e-commerce• Wyszukiwarki głosowe i obrazkowe• Płatny streaming muzyki, filmów, seriali, gier i książek• Internet of Things• Machine i deep learning• Analityka
W nawiązaniu do punktu pierwszego, zastanawiam się w jaki sposób handel, ze szczególnym uwzględnieniem handlu internetowego, poradzi sobie z takimi rosnącymi trendami jak ekologia, celowe i świadome ograniczenie konsumpcji, ochrona środowiska czy trend „zero / less waste”. Szczególnie, że zwykle są to zjawiska mocno oddalone od tego, co napędza także e-commerce, czyli stały i dynamiczny wzrost.
Prognoza na 2020 rokZawsze w podobnych sytuacjach przypominam sobie przysłowie, które lata temu usłyszałem z ust Wojciecha Manna, bodajże w programie „Za chwilę dalszy ciąg programu”, a które brzmiało mniej więcej tak: „Jeśli na Świętego Hieronima jest deszcz albo go ni ma, to w końcu listopada pada albo nie pada”. Wielu ekspertów przyjmuje na koniec roku postać futurologów, wiedząc, że i tak nie będą z tego w żaden sposób rozliczeni. Więc realnie nie ma wielkiego ryzyka związanego z prognozowaniem.
A na poważnie, gdybym miał coś dodać, to powiedziałbym, że w dzisiejszych czasach zmiany następują szybko, ale nie aż tak szybko, żeby np. trendy, o których wspomniałem w poprzednim pytaniu, miały nie obowiązywać w 2020.
Zwykle jestem optymistą, więc mam nadzieję, że spowolnienie gospodarcze, którego z niepokojem od pewnego czasu wypatruje coraz więcej osób, jeszcze postanowi do nas w przyszłym roku nie zawitać. Życzę więc i Państwu i samemu sobie kolejnych bardzo pozytywnych 12 miesięcy.
Karol Kamiński, dyrektor zarządzający AdRetail (Grupa Interia.pl)
Serwis / kampania / projekt rokuZdecydowanie TikTok. Ponad 1,5 miliarda pobrań od premiery w 2016 roku, z czego około 600 milionów w tym roku (!) uczyniło z aplikacji poważną konkurencję dla Instagrama. Ze 175 milionów dolarów przychodu wygenerowanego od początku istnienia, ponad 115 w tym roku wpadło do kieszeni właścicieli apki. TikTok to jedyna pozycja z listy top 5 pobieranych aplikacji, która nie należy do Facebooka.
Premiera, nowość rokuTo był rok, który podarował nam wiele nowości. W branży technologicznej zdecydowanie Galaxy Fold - w końcu pierwszy, odważny i, wbrew wielu recenzjom, solidny smartfon różniący się diametralnie od konkurencji. W branży motoryzacyjnej na pewno Tesla Cybertruck, czyli rewolucyjny prototyp auta elektrycznego, które cały czas nie wiadomo czy nie jest żartem Elona Muska.
W internecie za to warto wskazać na YouTube Premium, stający w szranki m.in. ze Spotify oraz Disney+ z chrapką na część prężnie rozwijającego się rynku VOD. W branży retail zdecydowanie premierą roku był z pewnością launch aplikacji Żappka, sklepu internetowego Lidl oraz aplikacji Lidl Plus. Doświadczamy kolejnych przemian na polskim rynku retail oraz e-commerce. Nie byłbym sobą, gdybym nie wspomniał o Dingu, czyli naszym nowym projekcie. Ding.pl to nowy agregat promocji i gazetek, który właśnie dołączył do portfolio AdRetail i Grupy Interia.pl, a wobec którego mamy duże plany i już niebawem będziemy odkrywać kolejne karty i unikalne dla rynku retail oferty oraz funkcjonalności i idące za tym nieszablonowe produkty reklamowe.
Trend rokuW świecie technologii i ad-techu trendem roku jest bez wątpienia sztuczna inteligencja (AI), stanowiąca koło zamachowe coraz większej ilości systemów w wielu branżach. W branży reklamowej, jednym z najsilniejszych trendów w tym roku pozostał niewątpliwie wzrost wydatków na kampanie realizowane w modelu programmatic, a tym samym solidne wzmocnienie i rozbudowa całego towarzyszącego mu ekosystemu, na co złożyło się kilka sub-trendów. Poprawa jakości danych używanych do kampanii programatycznych, wzrost udziału Private Marketplace, optymalizacja set-upów wydawców (header bidding i dalsze optymalizacje uwzględniające viewability oraz lazy loading), czy w końcu przeniesienie modeli programatycznych na obszary digital out of home (DOOH) czy digital audio (będący częścią tego segmentu obszar podcastów, czy pierwsze ciekawe kampanie w Open.Fm).
Jeśli chodzi o branżę retail to w tym roku coraz popularniejsze stawały się realizacje usprawniające procesy zakupowe i przenoszące je w inny wymiar: sklepy samoobsługowe, automaty, click & collect, widoczne zwiększenie ilości kas samoobsługowych i mocna walka o lojalizację klientów przy pomocy narzędzi własnych, ale również rozwiązań dedykowanych branży retail.
Poza tym to, co dominowało w tym roku opinię publiczną, to rosnącą świadomość potrzeby bycia „eko”, co przejawiało się wieloma akcjami społecznymi, redukcją opakowań plastikowych, a także miało swoje odzwierciedlenie w wielu kampaniach marek.
Prognoza na 2020 rokW branży technologicznej na pewno możemy spodziewać się dalszego rozwoju inteligentnych systemów opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, możliwych do wykorzystania w komunikacji online (chat-boty, conversational marketing, automatyzowane infolinie, e-mail marketing), optymalizacji prezentacji treści online (pogłębione personalizacje i rekomendacje, wspierane AI transakcje e-commerce), oraz do tworzenia treści (automatyczne tworzenie contentu). No i 5G, za którego rozwój infrastrukturalny trzymam kciuki. Przyszły rok będzie niezmiernie ważnym „kick-offem” planów zbudowania solidnego zasięgu 5G do roku 2025. Dorzućmy do tego realnie odczuwalny przyrost urządzeń z kategorii IoT (Internet of Things) i może naprawdę poczujemy się jak w filmie science-fiction. Reklamodawcy i marketerzy już zacierają ręce.
W marketingu będziemy obserwować dalsze mocne skupienie na komunikacji omnichannelowej, data-driven marketing oraz kontynuację ekspansji i wzrostu znaczenia formatu wideo, które króluje w metrykach efektywności konwersji, udostępnianych treści związanych z promocją brandów, wpływu na decyzje zakupowe czy konsumpcji treści online. Poza tym spodziewam się umocnienia silnej roli influencer marketingu w budowaniu komunikacji marki. Wierzę też w mocne zaangażowanie marek i agencji w działania badające efektywność cross-channelową, między innymi na linii online-offline. Czas, aby w parze z rozwojem technologii i oferty badającej konwersje na wizyty w sklepach (drive-to-store) oraz efekt ROPO, szła odwaga reklamodawców do testowania takich rozwiązań. Na deser, dalszy rozwój sektora martech z mocną ekspozycją narzędzi do analizy dużych puli danych, cross-device, marketing automation oraz wspierających działania reklamowe (analiza ścieżki konwersji, zaawansowane modele atrybucji czy incrementality).
W internecie spodziewam się także utrzymania mocnej roli komunikatorów (10 miliardów wiadomości wymienianych na Facebook Messengerze miesięcznie, 1,6 miliarda użytkowników WhatsApp!), wzrostu udziału visual search oraz voice search, większej liczby serwisów w technologii PWA, i mam nadzieję, zmniejszenia liczby web-push notyfikacji, które zalały internet w tym roku i w parze z wszelkimi powiadomieniami o politykach cookies’owych i RODO sprawiły, że strony internetowe nierzadko wyglądają jak choinki.
Największym boom może okazać się dołączenie Google Chrome do znanych z Safari i Firefox rozwiązań utrudniających identyfikację użytkowników (blokowanie third-party cookies), co jest już faktem i jedyne czego nie wiemy, to czy któreś z zaprojektowanych rozwiązań skutecznie „obejdzie” nowe ograniczenia. Jedno jest pewne, kwestia identyfikacji użytkowników zostanie z dużym prawdopodobieństwem solidnie przeobrażona w 2020 roku.
SEO-wo, zmiamy w wynikach wyszukiwania (np. SERP Position Zero), Structured Data SEO, wzrost znaczenia i wagi w algorytmie treści własnych oraz parametrów lekkości i szybkości ładowania się contentu. Contentowo, treści pisane z kategorii long-form, jeszcze więcej wideo (w tym dalsze wzmocnienie istotności formatu short-form wideo) oraz elementów interaktywnych, dynamicznych treści i rzeczywistości rozszerzonej.
E-commerce’owo, wzrost znaczenia social commerce, rozwiązań takich jak shoppable posts. Finansowo, dalszy wzrost znaczenia bankowości mobilnej, ekspansja prostych płatności i usług zainspirowanych lekkością oraz konkurencyjnością Revoluta, oraz być może jakiś przełom i reorganizacja rynku kryptowalut. Kto wie, może Facebook Libra przedstawi rozwiązania, które porwą użytkowników z ekosystemu giganta.
Psychologicznie, czuję, że pomimo starania wszystkich podmiotów branżowych, jeszcze większy clutter przekazów reklamowych na przecięciu wszystkich kanałów i wzmocnienie efektu FOMO (fear of missing out), w szczególności wśród młodych.
Małgorzata Michalska, senior account manager w agencji Kamikaze
Sukces roku w PolsceSukcesem tego roku jest niewątpliwie wartość rynkowa e-commerce, która przekroczyła granicę 51 mld zł. Ze sklepów internetowych korzysta 28 mln Polaków, którzy codziennie dokładają swoją cegiełkę to wspomnianego już wyniku 51 mld zł. Kiedyś przekroczenie tej granicy było nie do pomyślenia a dziś specjaliści, opierając się na danych Eurostatu, szacują, że za kilka lat wartość rynku detalicznego w Polsce może przekroczyć nawet 80 mld zł.
Nowość roku w PolsceLidl aplikacja - wyczekana, przejrzysta, dopracowana, hiperspersonalizowana. Tak w dużym skrócie można opisać aplikację Lidla. Jest to na pewno nowość, na którą warto zwrócić uwagę i docenić za staranne wykonanie oraz e-paragony, które stają się coraz bardziej popularne.
Nowość roku na świecieWychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, firmy kurierskie są już po testach na chińskim rynku technologii „last mile” i tak już teraz wiemy, że kiedy paczka pokona ostatnią milę do zamawiającego dronem, skróci to czas jej dostarczenia pięciokrotnie. Technologia ma być docelowo wykorzystywana w obszarach zabudowanych tych dużych miast, które zmagają się z zatorami komunikacyjnymi i jak pokazuje w testach DHL, skraca to czas dostarczenia przesyłki z 40 do 8 minut.
Wydarzenie roku na świecieZdecydowanie Show and Tell wprowadzone na rynek Stanów Zjednoczonych przez Amazon. To nowa funkcjonalność stworzona z myślą o osobach niepełnosprawnych, niedowidzących. Aplikacja została stworzona dla Echo Show, instruuje użytkownika tak, żeby w odpowiedni sposób umieścił dany przedmiot przed kamerą telefonu i wskazuje, co kupujący trzyma w ręku. Trend w PolsceStawiam na polskie, polscy dostawcy. W tym roku wiele dużych firm w tym retailerów postawiło w swoich działaniach na „dobre bo polskie”. Mieliśmy dobre polskie owoce, polskie warzywa, odzież wyprodukowaną w Polsce. Kolejnym rosnącym trendem jest wycofywanie plastikowych toreb. Marki ze świata e-commerce stawiają coraz częściej na przesyłki, które posiadają minimalną liczbę plastikowych elementów.
Trendy na świecieNa świecie natomiast wyraźnie rośnie świadomość konsumentów, którzy oprócz oczekiwań customer relationship management spodziewają się, że działania marek będą chociaż dążyły do eco i przyczynią się do działań skierowanych w stronę obrony naszej planety. Marki nie chcą także dopu-ścić do sytuacji, w której ze względu na słabą personalizację doświadczenia zakupowego konsument przejdzie do konkurencji.
Człowiek roku w PolsceTo wspaniałe, bo według mnie człowiekiem roku e-commerce jest Polski senior. Aż jedna czwarta kupujących online to osoby starsze.
Jeszcze w 2018 roku 64 proc. aktywnych, kupujących internautów to byli ludzie poniżej 34. roku życia. W tym roku jest już ich już 42 proc. a grupą rosnącą w tym zakresie są osoby 50+, którzy stanowią aż 26 proc. wszystkich seniorów, którzy kupują w internecie.
Człowiek roku na świecieGreta Thunberg - której działania mają pośrednio wpływ na wszystkie gałęzie rynku, nawet e-commerce.
Prognoza na 2020 rokRozwijanie omnichannel i m-commerce.Wszyscy mówiliśmy o trendzie omnichannel już od paru lat. Niestety nigdy nie nadszedł w pełni ten czas. Rok 2020 to będzie odpowiedni moment na odpowiedź rynku na potrzeby kupujących i wdrożenie prawdziwej omnichanellowości w praktyce. Naturalną konsekwencją będzie podążanie za trendami voice interfaces, big data, agumented reallity, personalization, chatbots, bussines inteli-gence, mobile first approach, marketplaces i data driven UX.
Dodatkowo mobile first, znany jest w branży od co najmniej kilku lat, w liczbach widać ewidentnie wzrosty zakupów m-commerce. Na smartfonach kupuje aż 61%[3] Polaków i ten trend jest wzrostowy. Większość marek uporała się z m-płatnościami i mogą w pełni rozwinąć skrzydła w 2020 roku.
Anna Wolanin, specjalista e-commerce w Ideo
Wydarzenie rokuZa granicą asystenci głosowi są obecni już od dawna - u nas nieśmiało zaczęli się pojawiać dopiero w tym roku. Jeszcze minie trochę czasu, zanim zakupy realizowane za ich pośrednictwem będą powszechne, jednak już dziś mogą w znaczący sposób zmienić nie tylko algorytm, ale również same zasady SEO. Poszukując produktów głosowo, podajemy zdecydowanie więcej szczegółów, chcąc jak najszybciej odszukać konkretny produkt.
W ostatnim czasie Google wprowadziło aktualizację, która niejako wychodzi naprzeciw potrzebom wynikającym z możliwości wyszukiwania głosowego. Mowa oczywiście o BERT, który ma sprawić, że wyszukiwarka będzie jeszcze lepiej „rozumiała” naturalny język użytkowników. Tego typu drobne kroki sprawiają, że rynek online stale się zmienia, a najszybciej i najmocniej może odczuć to właśnie branża e-commerce. To od niej bowiem najbardziej oczekujemy zrozumienia dla potrzeb internautów.
Kolejnym wydarzeniem, które może w znacznym stopniu dotknąć nasz rodzinny e-commerce, jest nawiązanie współpracy Inpostu i AliExpress.
Sukces rokuSzacuje się, że w 2020 roku wartość e-commerce na świecie osiągnie 4,5 biliona dolarów. Dla porównania jeszcze w 2016 r. wynosiła 2,3 mln dolarów. Ten trend widoczny jest również na naszym rodzimym rynku. W połowie roku pojawiły się dane mówiące o tym, że w Polsce założona została rekordowa liczba sklepów internetowych - 2,8 tys. Polska już od kilku lat znajduje się w czołówce krajów, które w tym segmencie rozwijają się najszybciej, a z zakupów internetowych korzysta już niemal 30 mln Polaków. Polska jest także w światowej czołówce krajów, których obywatele korzystają z najnowocześniejszych form płatności i bankowości. Wśród krajów europejskich zajmujemy wysokie, piąte miejsce, jeśli chodzi o płatności realizowane poprzez wszelkiego rodzaju wearables.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuCo prawda na wskazaną przeze mnie sytuację patrzę nieco z przymrużeniem oka, ale zdecydowanie była to jedna z największych pomyłek w świecie e-commerce w tym roku. Czarny Piątek okazał się być dla marki Foreo szczególnie czarny. Przez dwie godziny na stronie producenta klienci z 50 krajów mogli kupić flagowy produkt Foreo UFO za równowartość 49 zł. Przypomnijmy, że cena regularna to 1199 zł… W wyjaśnieniach firma podała, że był to zwykły błąd ludzki, w konsekwencji którego firma poniosła ponad 10 mln straty. Pomimo tak wielkich kosztów założyciel Foreo postanowił podjąć się realizacji złożonych zamówień, obracając całą sytuację „w okazję do pozyskania 40 000 nowych klientów”. Klientów, którzy lada moment będą musieli dokupić zestaw jednorazowych płatków-maseczek do swojego urządzenia.
Przy okazji tej wpadki, okazało się, że Polacy to prawdziwi mistrzowie oszczędzania. Polska wśród 50 krajów uplasowała się na 2 miejscu pod względem zamówień, kupując 9 704 sztuk urządzenia. Na pierwszym miejscu uplasowały się Stany Zjednoczone kupując niewiele więcej, bo „jedynie” 10 832 sztuk.
Człowiek rokuPrzekornie wskazałbym tutaj nie jedną osobę ze świata biznesu, a polskich konsumentów ogólnie. Co szczególnie cieszy, wyraźnie widać, że dokonywane przez nas zakupy są coraz bardziej świadome. Czytamy składy, nie wierzymy ślepo reklamie czy pięknym opakowaniom. Konsekwencją jest rosnąca sprzedaż produktów bio czy licznie powstające fora dyskusyjne, wskazujące produkty warte zakupu.
Również w e-commerce zauważalne są zmiany. W przypadku płatności online internauci są o wiele bardziej ostrożni, m.in. wykorzystując wieloetapowe uwierzytelnianie. Sygnały o podejrzanych dostawcach czy próbach oszustwa przez fałszywych kurierów są od razu podnoszone do poziomu alarmu. Uzupełnieniem tego procesu są również sklepy internetowe - świadomość, że zapewnienie bezpieczeństwa jest obecnie podstawą dobrze działającego biznesu, zdecydowanie rośnie.
Serwis / kampania / projekt rokuMożna uznać, że Black Friday na stałe wpisał się w zwyczaje konsumenckie Polaków. Z drugiej jednak strony w tym roku spotkał się z dość wysokim sceptyzmem (co jest również potwierdzeniem moich obserwacji o coraz bardziej świadomym kupowaniu). Nie mniejsze od cenowych promocji zainteresowanie wzbudził serwis FakeFriday. Klienci mogli wpisać nazwę konkretnego produktu i zweryfikować jego cenę przed Czarnym Piątkiem. Sklepy świadomie podnoszące ceny, tylko po to by za chwilę je obniżyć w ramach „promocji”, nie miały w tym roku tak łatwego życia jak dotychczas.
Premiera, nowość rokuOpracowanie mądrego, logistycznego rozwiązania, które pozwoli dowozić świeże produkty spożywcze jeszcze potrwa. Tymczasem Szopi oferuje swoje usługi w coraz to większej liczbie polskich miast. Usługa ta różni się od tradycyjnie dowożonych przez supermarkety towarów, ponieważ pozwala na dokonanie zakupów ze sklepów o różnych branżach. Myślę, że znajdzie szeroką rzeszę klientów, którzy cenią wygodę i szybkość realizacji przesyłki.
Trend rokuZdecydowanym trendem zarówno w sprzedaży online, jak i offline jest nastawienie na coraz bardziej świadome kupowanie. Jednym z jego aspektów są działania proekologiczne. I chociaż marki bardzo często wykorzystują ten fakt, jako fundament w budowaniu PR-u, to i tak uważam, że działania na rzecz ekologii muszą być prowadzone nie tylko po stronie konsumenta, ale przede wszystkim po stronie producentów.
Dla przykładu - Zalando ogłosiło, że do roku 2020 całkowicie wymieni plastikowe paczki na opakowania pochodzące w 100 proc. z recyklingu. Takich samych działań podjęty się Mohito i Reserved, a Lidl ogranicza użycie plastiku w produktach marki własnej. Z drugiej strony takie działania będą za chwilę wręcz wymogiem określonym przez prawo. W tym roku przyjęta została przez Parlament Europejski dyrektywa zakazująca sprzedaży produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych.
Kolejnym trendem obserwowanym w polskich sklepach jest wprowadzanie sklepów coraz bardziej bezobsługowych. Pierwszym krokiem w tym kierunku są samoobsługowe kasy, a w wersji najbardziej „autonomicznej” - pierwszy całkowicie samoobsługowy sklep, w którym nie ma pracowników, a produkty odbieramy z automatów. 24/7, nie przejmując się zakazem handlu w niedzielę.
Prognoza na 2020 rokWiększe skupienie się na technologii, która pozwoli na skrócenie czasu realizacji procesu zakupów włącznie z dostawą. Co prawda takie rozwiązania zapewne będą poza zasięgiem małych przedsiębiorców, którzy w naszym kraju stanowią zdecydowaną większość. Czas, który zostanie poprzez zastosowanie tych usprawnień technologicznych zaoszczędzony, zostanie przeznaczony na budowanie relacji z klientem, jako jednego z kluczowych aspektów budowania przewagi konkurencyjnej.
Ponadto coraz bardziej zauważalne jest, że sklepy, które osiągnęły sukces offline, przenoszą się do strefy online i na odwrót. Doświadczenia konsumenckie będą zatem coraz bardziej przenikać się. Efekt ROPO, SOPO, showroomy - klient nie będzie nawet zauważał, jak i kiedy rozpoczyna, a kiedy finalizuje zakup, szczególnie w niektórych segmentach produktowych. Jest to naturalny krok w kierunku zrozumienia potrzeb konsumenta, którego nie obchodzi gdzie jest i jakie urządzenie trzyma w ręku. Dla niego najważniejsze jest, by po prostu kupić produkt, który rozwiąże jego aktualny problem, na akceptowalnych dla siebie warunkach. Po prostu!
Marcin Sienkowski, dyrektor marketing w OLX
Wydarzenie rokuW Polsce Nobel dla Tokarczuk i to, w jaki sposób pokazał on, że nawet w kwestii literatury nasz naród został skłócony i podzielony w osądach.
Na świecie Brexit - wydarzenie, które trwa i trwać będzie nie wiadomo jeszcze jak długo. Trochę opera mydlana, z której już nikt nic nie rozumie, a trochę tragifarsa. Ale na pewno inspiracja do wielu znakomitych memów.
Sukces rokuSukces roku w Polsce to z pewnością frekwencja wyborcza.Na świecie rosnąca popularność Tik-Toka, którego nadal nie rozumiem, ale chyba jestem już na to za stary.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuMoże wszyscy już zapomnieli, a może nie, ale światowym rozczarowaniem roku nadal jest ostatni odcinek, jeśli nie cały ostatni sezon „Gry o tron”.
Rozczarowaniem roku jest dla mnie wycofanie się z polskiego rynku „Playboya”. Rozumiem, że mamy ostatnio modę na głośne kampanie związane z zamykaniem czasopism dla mężczyzn, jednak „Playboya” będzie mi brakowało jako pewnego symbolu. Choć sam nie pamiętam, kiedy ostatnio kupiłem jego egzemplarz, to jednak nieco boli, że odchodzi w ciszy, zapomniany niczym Cyprian Kamil Norwid.
Człowiek rokuOd 20 lat człowiekiem roku jest dla mnie Keith Richards, który mimo wysokich notowań na liście kandydatów do opuszczenia tego świata trzyma się świetnie i nadal robi swoje. Pozazdrościć.
W Polsce człowiekiem roku powinien zostać Robert Lewandowski. To chyba jedyna postać, o którą nie kłócą się Polacy. Pełno go w mediach, nieźle wygląda, ładnie się wypowiada, ludzie go lubią. Do tego facet pracuje za trzech i nie bierze jeńców. Tak trzymać.
Serwis / kampania / projekt rokuEgoistycznie powiem, że kampanią roku w Polsce było "A co gdyby?", chociażby dlatego, że to pierwszy na świecie projekt, który zajął 5 pierwszych miejsc w zestawieniu YouTube Ads Leaderboard.
Zarówno w Polsce (szacun za „rzeźbę” w Krakowie), jak i na świecie bardzo podobała mi się kampania promująca trzeci sezon „Domu z papieru”. Kampania outdoorowa w Berlinie, czy walizki z pieniędzmi na taśmach frankfurckiego lotniska to prawdziwy popis kreatywności idealnie wpasowany w scenariusz serialu.
Premiera, nowość rokuŚwiatowa premiera pojazdu (?) Tesla Cybertruck - brzydkie to jak noworodek szczura, wygląda jak idź stąd i nie wracaj, podczas prezentacji potłukły się kuloodporne szyby, a zamówienia i tak się sypią. Co więcej - szczytem lansu jest wstawienie printscreena swojego zamówienia (nawet jeśli to fejk) do mediów społecznościowych.
W Polsce na to miano zasłużyła premiera filmu Tomasza Sekielskiego „Tylko nie mów nikomu”. Nie tylko z uwagi na poruszany temat, ale także z uwagi na pierwszy chyba w Polsce tak głośny projekt stworzony przez media obywatelskie. To po raz kolejny pokazuje, jak niesamowitą moc ma internet.
Trend rokuTrend roku zarówno w Polsce, jak i na całym świecie to zdecydowanie wszechobecne zero waste, less waste, w który, szczęśliwie, OLX wpisuje się od początku swojego istnienia. Trudno go nie zauważyć, bo zachęty do przytomnego myślenia o środowisku, czy też raczej o konsumpcji. atakują nas z każdej strony. Pozostaje trzymać kciuki za to, by był to trend, który szybko nie minie. I który umożliwi markom dołożenie sporych rozmiarów cegiełki do zmian postaw konsumenckich.
Prognoza na 2020 rokChciałbym, żeby prognozą na 2020 rok było mniej kłótni i podziałów w przestrzeni publicznej, w tym także w internecie. Są emocje i nastroje, od których wszystkim nam z pewnością należy się odpoczynek. Z jednej strony cieszę się, że zrobiliśmy kampanię „A co gdyby?” i że spotkała się ona z takim szerokim odbiorem. Z drugiej strony powód, dla którego ona powstała, jest strasznie przygnębiający. Oddałbym wszystkie nagrody, które zdobyliśmy za tę kampanię w zamian za choć jeden dzień, w którym Polacy zastosowaliby się do hasła wypowiadanego na końcu spotów przez Janusza Chabiora: „Bądź sobą. Chyba, że jesteś chamem. Wtedy bądź kimś innym”.
Roman Baluta, CEO Orba, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej
Wydarzenie rokuKolejny rekord w Alibaba! W jeden dzień ten serwis odnotował rekordową wartość transakcji - 38 miliardów dolarów. To kilka razy więcej niż polscy sprzedawcy generują przez cały rok, cztery razy więcej niż obroty amerykańskiego Cyber Monday i, aby oddać skalę, kwota porównywalna do planowanych wpływów z VAT do budżetu Polski za cały 2019 rok.
Wydarzeniem roku w Polsce może być połączenie sił AliExpress oraz InPost. Czy alians okaże się skuteczny, dopiero się przekonamy, jednak z punktu widzenia rynku jest to ważny sygnał, jeżeli chodzi o dalszą ekspansję AliExpress w Polsce. Serwis ten już dzisiaj jest na dobrej drodze, aby stać się istotnym graczem na rynku, nie tylko pod kątem rozpoznawalności, ale też obrotów. Rosnący napływ towarów z Chin, bezpośrednio do konsumentów, rozgrzewa dyskusję na temat obowiązujących regulacji celnych oraz skuteczności ich egzekwowania – sądzę, że przed nami wiele dyskusji oraz potencjalnych zmian w prawie – warto obserwować dalszy rozwój wydarzeń.
Sukces rokuW e-commerce sukcesów nie brakuje, ale sądzę, że jednym z ciekawszych jest inwestycja funduszu TDJ Pitango Ventures w polski sklep Tylko.com, który znakomicie wybrał niszę i zbudował wokół niej unikalną technologię. W Tylko.com można zamówić regały, wykonane według własnego projektu, z dostawą do jednego z 30 krajów.
Myślę, że sukcesem - biorąc pod uwagę globalną perspektywę - jest dalszy wzrost obrotów w handlu cyfrowym zarówno w kanale B2C, B2B, jak i stale rosnący udział transakcji cyfrowych w stosunku do całości handlu.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuSądzę, że duży wpływ na rynek ma kara, jaką nałożył UODO na sklep morele.net. Nie jest to pozytywne wydarzenie dla branży, ale uważam, że jest bardzo ważne, ponieważ branża e-commerce przez najbliższe lata będzie przykładała znacznie większą wagę do kwestii bezpieczeństwa IT oraz posiadania odpowiednich procedur. Stało się jasne, że kary rzeczywiście będą nakładane, a RODO nie jest jedynie ‘na papierze’.
Serwis / kampania / projekt rokuBlik - kolejny znakomity rok i znacząca popularyzacja usługi, również w kanałach offline. Apetyt rośnie w miarę jedzenia - Mastercard jako inwestor strategiczny będzie wspierał Blik w ekspansji globalnej.
Premiera, nowość rokuOdpowiem trochę przewrotnie - premiera Tesla Cybertruck. Znakomite połączenie marketingu w social mediach, innowacji technologicznej, charyzmy kontrowersyjnego lidera oraz... możliwości zamówienia samochodu online z dostawą do jednego z dwudziestu pięciu krajów, w kilka minut po prezentacji prototypu. Czy auto rzeczywiście jest rewolucyjne i uda się wyprodukować odpowiednią liczbę egzemplarzy na czas, przekonamy się dopiero za kilka lat. Niemniej sam model sprzedaży jest zdecydowanie przełomowy a wyniki nieosiągalne dla kanału tradycyjnego. W przeciągu pierwszego tygodnia Tesla zebrała ponad 200 tys. rezerwacji online! Trend rokuZakupy z wykorzystaniem interfejsu głosowego (asystent Google, Alexa, Bixby i inne), PWA i headless commerce, logistyka przyjazna środowisku oraz rozwiązania budowane z wykorzystaniem AI / Machine Learning, niszowa specjalizacja w globalnej skali.
Prognoza na 2020 rokJeszcze szybszy wzrost B2B e-commerce, ekspansja globalnych marketplace’ów na kolejne rynki, kolejne ułatwienia i programy wspierające handel transgraniczny (w tym płatności).
Katarzyna Binert, e-commerce manager w Gemusie
Wydarzenie rokuJak wynika z badania Gemius/PBI, w styczniu 2019 roku liczba użytkowników korzystających w Polsce z internetu wyniosła 28,6 mln, przy czym więcej Polaków łączyło się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych (24,1 mln), niż komputerów i laptopów (23,3 mln). Przewaga użytkowników mobilnych utrzymuje się nieprzerwanie aż do dziś, wreszcie więc można z czystym sumieniem przyznać, iż mamy do czynienia z rokiem mobile :)
Allegro Lokalnie czyli powrót do korzeni Allegro. Jest opcja, która przywraca prywatnym użytkownikom możliwość sprzedaży bez ponoszenia dodatkowych opłat oraz kupowania przedmiotów od osób z najbliższego otoczenia.
Sukces rokuRekordowa liczba nowych sklepów online w Polsce, według danych Bisnode Polska za pierwsze półrocze 2019 r. Jest to niewątpliwie efekt wzrostu gospodarczego oraz ogólnej poprawy sytuacji finansowej Polaków.
Również w Polsce: kolejny sukces Black Friday. Według danych platformy Shoper podczas tegorocznego czarnego piątku wartość sprzedaży była aż o 50 proc. wyższa niż w roku ubiegłym
Na świecie: rekordowy Dzień Singla, podczas którego serwis AliExpress w ciągu 24 godzin sprzedał produkty o wartości 38,4 mld dolarów. To prawie 26 proc. więcej niż przed rokiem. Nie ma się co dziwić: w tym roku AliExpress po raz pierwszy zaprosił do współpracy sprzedawców z Włoch, Hiszpanii, Turcji i Rosji, co niewątpliwie sprawiło, iż tegoroczna edycja stała się wyjątkowa.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuCiemna strona Black Friday: pomimo imponujących wyników finansowych, w kontekście tym należy wspomnieć o stosowanym przez sklepy procederze sztucznego zawyżania cen w okresie poprzedzającym czarny piątek po to, aby później móc je efektownie obniżyć.
Człowiek rokuJeff Bezos - za wyznaczanie trendów i niespoczywanie na laurach
Serwis / kampania / projekt roku„A co gdyby?” - OLX piętnuje najgorsze zachowania w sieci, wynikające z poczucia anonimowości i bezkarności. Jest to jeden z najlepszych projektów reklamowych w ostatnim czasie, nie tylko w branży e-commerce
Premiera, nowość rokuWejście Carrefoura na Allegro. Choć początkowo dostępna jest jedynie cześć produktów (ok. 3 tys.), program objęty został dostawą Allegro Smart. Tym samym sieć umożliwiła sobie dotarcie do konsumentów spoza standardowych obszarów dostawy. Obecnie, w ramach zakupów na stronie sklepu, Carrefour oferuje darmową dostawę przy zakupach od 120-199 zł w zależności od czasu i miejsca dostawy.
Trend rokuŚwiatowym trendem na rynku e-commerce jest obecnie inwestowanie w system dostaw w celu zwiększenia sprzedaży.
Lider handlu internetowego, Amazon, w drugim kwartale bieżącego roku wydał 800 mln dol. na magazyny i infrastrukturę dostawczą, aby w ofercie Prime dwudniową dostawę zastąpić jednodniową. Odbiło się to na zyskach giganta, które rozczarowały analityków. Przyznali oni jednak, że krótsze terminy dostaw zaowocują częstszymi zakupami i wzrostem przychodów. Cytowany przez CNBC analityk Moody’s Charlie O’Shea stwierdził, że było to krótkotrwałe poświęcenie dla długoterminowych zysków.
Usługa Allegro Smart została w tym roku rozszerzona na dostawy kurierem przy zakupach za 100 zł. Według danych Allegro, klienci kupujący pakiet wydają w serwisie czterokrotnie więcej. Rozwijając formę darmowej dostawy Allegro liczy na kolejny wzrost wolumenu kupowanych produktów.
Prognoza na 2020 rokMaksymalnie skrócony proces zakupowy. Według raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla E-commerce Polska” czynnikami, które motywują e-konsumentów do dalszych zakupów w sieci, są szybka płatność i dostawa oraz darmowy zwrot. Dlatego dobrą wiadomością jest wprowadzenie usługi „click and play”, czyli płatności jednym kliknięciem, która w praktyce ma umożliwić finalizację procesu zakupowego bez konieczności uprzedniego logowania czy rejestrowania się w konkretnym serwisie. Standard ten ma na celu ujednolicenie doświadczeń konsumenckich, a także zniesienie konieczności wielokrotnego wprowadzania danych. W Polsce dostępny będzie już w przyszłym roku.
Subskrypcyjny model biznesowy. Choć jest to na razie trend globalny, wydaje się, że zyska na popularności także w Polsce, a co za tym idzie - pozwoli na zwiększenie bazy klientów oraz lepsze zrozumienie ich potrzeb.
Dawid Wałęga, założyciel i CEO Peaksales
Wydarzenie roku17 września miała miejsce premiera raportu „Kręte ścieżki konsumenta”. Grupa Publicis opracowała jeden z najciekawszych raportów dotyczących branży e-commerce, jakie powstały w tym roku. Fajna narracja, rzetelne dane, dużo merytoryki na poziomie strategicznym jak i implementacyjnym. Dobrze poukładany przewodnik po kluczowych obszarach. Dowód na wzrost znaczenia e-commerce również dla agencji sieciowych, które do tej pory, głównie skupione były na zarządzaniu budżetami branżowymi i strategiach komunikacji, etc.
Sukces rokuAliexpress i InPost podpisali umowę dotyczą współpracy w Polsce. Oznacza to, że już niedługo będzie można odbierać przesyłki z AliExpress za pośrednictwem paczkomatów. Zmieni to na pewno układ sił, wzrośnie konkurencja oraz możliwości e-handlu. Dotyczy to zarówno perspektywy kupujących, jak i sprzedających online. W kolejnych latach należy spodziewać się zarówno kolejnych premier w Polsce jak i ekspansji polskich marek na rynki zagraniczne. Poświadczać może to fakt uruchomienia na początku roku polskiej platformy OEX24, która ma umożliwić polskim markom podbój rynków azjatyckich.
Polska firma WiseBase zasilająca sieci handlowe w informacje produktowe (300 tys. produktów) została kupiona w lipcu 2019 przez amerykańskie Syndigo.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuAmazon nadal daleko dla konsumenta, mimo obecności w Polsce centrów logistycznych. Spodziewać by się można było że bardzo mocno zapatrzony na zachód polski shopper, lada dzień zacznie kupować na polskim Amazonie. Szczególnie że odsetek Polaków korzystających z angielskiej, amerykańskiej czy niemieckiej platformy jest znacznie większy niż korzystanie z platform azjatyckich. Tymczasem to Aliexpress wchodzi z przytupem na nasz rynek. Zastanawiające, czy jest to świadoma decyzja Amazona, aby nadal nie zainwestować w polski rynek.
Za rozczarowanie uważam wolne tempo spełniania się prognoz dotyczących AI, czat botów, o których branża mówi od lat. Sytuacja z definiowaniem trendów ecommerce przez pryzmat tych haseł, przypomina trendy w online marketingu, w myśl których „rok mobile” trwał wiele lat. Owszem, rośnie znaczenie, ale patrząc na inne trendy które dotykają e-commerce dużo silniej, jest to nadal nisza, a nie trend który rewolucjonizuje rynek.
Człowiek rokuRafał Brzoska za sformalizowaną współpracę InPost z Aliexpress. Według raportu Gemius nt. e-commerce przesyłka do Paczkomatu jest drugą w kolejności ulubioną formą odbioru internetowych zakupów robionych przez Polaków. Z dnia na dzień azjatycki marketplace, stał się realną konkurencją dla Allegro. Szach mat.
Serwis / kampania / projekt rokuNagrodzona Grand Prix w Cannes Lions, kampania: Deconomy „DO Black - The carbon limit credit card” - świetny przykład wpisania się e-commerce w główny trend konsumencki najbliższych lat! Świadomość naszego negatywnego wpływu na klimat, rośnie i będzie rosła. Mechanika działania Deconomy zakłada możliwość dokonania zakupu po spełnieniu dwóch warunków: dostępności środków na karcie oraz posiadaniu limitu CO2. Po przekroczeniu limitu, lub w przypadku braku środków, transakcja nie może być zrealizowana. Tym sposobem konsumenci mogą wpłynąć na zmniejszenie o blisko 50 proc. ich negatywnego wpływu na środowisko (emisja CO2)!
Premiera, nowość rokuApliakcja Glovo - kto korzysta, ten wie… Kto jeszcze nie spróbował - polecam. Prosta idea, super zrealizowana. Wygoda robienia drobnych zakupów online w sklepie offline, wraz z dostawą!
Jeszcze większy focus branży marketingowej na e-commerce, sprawia że powstają nowe agencje. Z jednej strony zwiększa się poziom specjalizacji, a z drugiej kompleksowość we wsparciu polskich marek. W maju br. powołałem do życia Peaksales. Agencję skupiającą ekspertów z różnych dziedzin, których celem jest maksymalizacja sprzedaży. Nasze kompetencje to doradztwo marketingowe, strategie e-commerce, wdrożenie i realizacja na wszystkich płaszczyznach: e-sklep, marketplace, social sale, kreacje, analityka, marketing automation.
Trend rokuPojęcie e-commerce staje się dziś coraz bardziej złożone. Nie wystarczy już prowadzić własny sklep online, a wręcz posiadanie go, staje się coraz częściej wątpliwym przedsięwzięciem. Sklepy multibrandowe umacniają swoje pozycje na rynku, a monobrandowe znikają ze względu na wysokie koszty utrzymania. Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający pod względem użyteczności, oferty e-sklepu, jak również kosztów i czasu dostawy. Wraz ze wzrostem udziału e-commerce przy podejmowaniu decyzji o wyborze miejsca robienia zakupów rośnie na znaczeniu siła marki konkretnego sklepu. Dla konsumenta wygoda zakupu czy dostęp do niższej ceny nie jest główmym kryterium wyboru danego sklepu. Zaczynamy się przywiązywać do „miejsca”, w którym kupujemy, wynika to z coraz większego znaczenia „doświadczenia zakupowego”, które towarzyszy shopperowi. Sam opis i zdjęcie to za mało. Aby przykuć uwagę użytkownika, zatrzymać go na stronie, a przede wszystkim przekonać do zakupu, należy zadbać o wartość dodaną, która dziś nie jest już cena, zniżka, czy dodatkowy produkt.
E-sklepy to dziś coraz częściej marki konsumenckie, które poza funkcjonalnością zakupową pozwalają, poszerzyć wiedzę o produkcie, poznać szerszy kontekst (CSR, ekologia) czy przeżyć emocje (personalizacja, obsługa klienta). Gracze, którzy o to nie dbają, tracą klientów.
Pewnie każdy z nas spotkał się z relacjami osób, które w paczkach z zamówionym produktem znajdują stos zbędnych papierów, folii. Nie inaczej jest z sytuacjami, kiedy sklep spóźnia się z realizacją zamówienia, czy ma skomplikowany proces zakupowy na mobile. Negatywne emocje = porzucone koszyki, brak powracających użytkowników.
Shopper, jest coraz bardziej wymagający, a rynek e-commerce musi zacząć wyprzedać te oczekiwania, a nie tylko na nie reagować. Kupujemy coraz więcej, coraz częściej, a niejednokrotnie poza granicami naszego kraju. W związku z tym, to kim jesteśmy i w co wierzymy, staje się dodatkowym kryterium decyzyjnym, które wpływa na rozwój całej branży.
Prognoza na 2020 rokSocial saleW ciągu 1-2 lat będziemy świadkami powrotu konwencji „telezakupów”, ale w wydaniu online. Live streaming z prezentacją produktów przez influencerów, vlogerów, czy po prostu „sprzedawców”, połączony natychmiastową możliwością ich zakupu to kolejne narzędzie zwiększające e-sprzedaż.
Content saleMimo że mówi się o tym od dłuższego czasu, to faktyczne efekty zobaczymy w przyszłym roku. Przykładem będą rozbudowane opisy produktowe, w pojemnej angażującej formie rich media, które dziś nie są stosowane tak powszechnie.
MarketplaceGłęboko liczę na to, że pojawi się kolejny gracz, a po nim kolejny… Polacy jeszcze częściej będą „podróżować” online na zakupy do USA czy Azji. Świat staje się coraz mniejszy i wzrasta zaufanie do zagranicznych platform, oferujących unikalne produkty.
Podtrzymanie trendów.Nie wątpię iż zyskiwać na znaczeniu będą kierunki: automatyzacja, personalizacja, AR, voice ordering, ale czy 2020 przyniesie rewolucyjne zmiany? Wątpię, bo wciąż będą to tematy, których zgodnie z prawem dyfuzji innowacji nadal dotykać będą „innowatorzy” i „wcześni naśladowcy”. Po nich jest „przepaść” wg E.M. Rogersa. Co może ją pokonać, aby te innowacje się upowszechniły? Czas pokaże.
Zakupy w zgodzie z indywidualnymi przekonaniami.Osobiście bardzo liczę na zmiany w e-commerce wynikające ze wzrostu świadomości ekologicznej. Dziś zakupy online nie są eco-friendly! Wg badań aż 77 proc. emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez firmy pochodzi z przedsiębiorstw transportowych. Aż 92 proc. emituje transport drogowy. Sytuację pogłębia efekt ROPO i odwróconego ROPO, ponieważ przed zamówieniem kuriera do domu, jedziemy do sklepu, aby zobaczyć produkt „fizycznie”. Do tego dochodzi jeszcze kwestia gospodarowania odpadami oraz zabezpieczanie wysyłek materiałami ropopochodnymi. 2020 i kolejne lata, powinny przynieść istotne zmiany w tym zakresie inaczej stanie się to istotnym ograniczeniem, w rozwoju branży.
dr Szymon Wierciński, ekspert w zakresie strategii cyfrowej innowacji z Akademii Leona Koźmińskiego
Wydarzenie rokuW ostatnich latach mieliśmy bardzo ciekawą sytuację na rynku firm technologicznych, które zajmowały najwyższe pozycje pod kątem kapitalizacji. Jest to najbardziej przekrojowy wskaźnik pozwalający zmierzyć szeroko rozumiany sukces organizacji. Zaczynając od Apple’a, który zarobił tyle, co Microsoft, Intel, Oracle i IBM razem wzięci w 2016 roku (ok. 45 mld dolarów), i 3 lata temu był wyceniany – w przybliżeniu – na 540 mld, przez Amazona z wyceną 343 mld, który praktycznie nie zarabia (2 mld), po Microsoft z 17 mld zysku i wyceną na poziomie 410 mld.
Co ciekawe, przez ostatnie trzy lata wycena 30 największych firm technologicznych podwoiła swoją kapitalizację, a na liście jej liderów bez podziału na branże do wakacji tego roku pierwsze 4 miejsca zajmowały również firmy technologiczne: Microsoft 146 proc. wzrostu w latach 2016-2019, Amazon 159 proc., Apple 62 proc., Alphabet 49 proc, a dwie z nich były warte powyżej 1 bln dolarów. Sytuację zaburzył właśnie największy debiut giełdowy w historii - IPO Saudi Aramco, które po wejściu na giełdę zostało wycenione na tyle co Microsoft i Amazon razem wzięte i zyskało miano spółki o najwyższej kapitalizacji na świecie.
Co to zmienia w skali globalnej? Na świecie istnieją firmy, tak duże i tak wiarygodne w oczach inwestorów, że dysponują właściwie nieograniczonym dostępem do kapitału. Swój wzrost mogą finansować zarówno w oparciu o realne zyski, jak i sprzedaż na giełdzie wizji swojej dominacji w konkretnych obszarach gospodarki, jak np. w przypadku Amazona. Daje im to możliwość przejęcia właściwie każdego rodzącego się konkurenta, startupu, jak i wystartowania z tzw. wewnętrznym startupem - czyli projektem, który są w stanie sfinansować z pieniędzy inwestorów. Daje im to prawie niczym nieograniczone pole pod innowację, eksperymenty i nie ma znaczenia, które z nich „wypalą”. Wejście do tego systemu firmy spoza sektora ściśle technologicznego lub firmy inwestującej w „brudne” przemysły pokazuje przede wszystkim, jak wygląda faktyczna dystrybucja kapitału w skali globalnej, ale też daje jej możliwość zgarnięcia największych talentów z dowolnego rynku i wejścia w świat innowacji i technologii.
Sukces rokuNiewątpliwym polskim sukcesem jest to, że nasz rynek e-commerce nie został zdominowany jeszcze przez jednego dominującego gracza technologicznego. Panuje na nim quasi-rynkowa sytuacja, sprzedawcy mają wybór i możliwości tworzenia własnych strategii i nie są uzależnieni od wpięcia się w infrastrukturę jedynego dostępnego dostawcy na rynku, tak jak ma to miejsce np. w Stanach Zjednoczonych. Oczywiście zawsze można znaleźć niszę niezagospodarowaną jeszcze przez konkurencję w każdym zakątku świata. Pytanie tylko – jak długo nasza nisza pozostanie poza polem zainteresowania firmy, która z finansowego punktu widzenia mogłaby ją bezproblemowo przejąć. Wystarczy spojrzeć na coraz bardziej zauważalny odwrót klientów od marek produktowych w kierunku kanałów sprzedaży (Amazon), co dość dobrze widać na poziomie rozpoznawalności np. marek luksusowych na przestrzeni ostatnich 10 lat, która z roku na rok spada w świadomości konsumentów.
Im więcej konkurencji, możliwości i różnorodności na rynku, tym lepiej z perspektywy klienta. Dlatego kibicuję każdemu projektowi z Polski, który zdołał zbudować swój kawałek przewagi konkurencyjnej w świecie technologicznym, wychodząc jednocześnie poza granice krajowego rynku, który z racji swojej wielkości daje ograniczone możliwości kapitalizacji. Na rynku pośredników (booksy.com, znanylekarz.pl), społeczności (Brainly) albo gier, można znaleźć całkiem sporo historii sukcesu. Ale również na bardziej tradycyjnych rynkach, jak chociażby w branży meblarskiej czy np. placów zabaw (Vinci Play) można znaleźć bardzo dużo interesujących historii sukcesu.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuOceny porażek raczej bym się nie podejmował, ponieważ w świecie innowacji słowo porażka często jest mylone z przegraną. To są dwa różne terminy, które nie powinno się oceniać wśród firm stawiających na innowacje. Innowacja nieodłącznie wiąże się z eksperymentowaniem, a eksperymenty najczęściej kończą się porażką. Jednak to od innowatora zależy, czy daną lekcję będzie w stanie przekuć w kolejną hipotezę do weryfikacji, czy nie.
Ważne jest to, że następuje zmiana mentalna wśród przedsiębiorców, menedżerów i w samym środowisku. Dzięki temu mamy już do czynienia z powrotem do świata sprzed startupów, w którym do zbudowania przewagi i trwałej organizacji potrzeba czegoś więcej niż 5-osobowego zespołu, pomysłu i finansowania na pierwsze trzy rundy. Eksperymenty są potrzebne, ale w procesie podejmowania decyzji dotyczącym wyboru branży, rynku, trendu, jest ogromna wartość dodana. Stąd pojawiają się też firmy, fundusze oraz eksperci specjalizujący się już nie w „startupach”, ale działających w branżach, które rozumieją.
Człowiek rokuW skali globalnej mamy człowieka, który wyprowadził Microsoft na solidną ścieżkę wzrostu - to Satya Nadella. Ostatnie trzy lata to przebudowa portfolio produktów i usług, wejście na nowe rynki, trudne decyzje związane z zamknięciem projektów (takich jak Windows Mobile), co zaowocowało dwukrotnym zwiększeniem wartości firmy w rekordowym czasie, biorąc pod uwagę wielkość organizacji.
Serwis / kampania / projekt rokuProjekty, które dzięki już zbudowanej infrastrukturze, bazie klientów, oraz dostępie do danych zaczynają tworzyć rozwiązania w oparciu o uczenie maszynowe, stoją dzisiaj na bardzo mocnych pozycjach startowych. Live chat z nowymi usługami, Tesla z kolejnym poziomem autonomii samochodów – to są przykłady projektów, dla których AI jest narzędziem, a nie celem samym w sobie.
Premiera, nowość rokuNa pewno żaden ze smartfonów, laptopów, zegarków czy innych monitorów. W mojej ocenie bieżący rok znowu nie przyniósł wyczekiwanej rewolucji.
Trend rokuTo, na co zwróciłbym uwagę w tym kontekście, to bardzo powolna zmiana mentalności społeczeństwa w zakresie własnego śladu cyfrowego i wartości swoich danych. Stoimy u progu momentu, w którym ślad cyfrowy będzie wart więcej, niż wynosi granica ubóstwa w najbiedniejszych regionach świata. Jeśli świadomie „sprzedajemy się” w internecie, to może być to strategiczna decyzja dotycząca naszego życia. Z drugiej jednak strony otwieramy się na wiele nowych zagrożeń, o których w przeszłości nikomu się nie śniło. Wzrost świadomości użytkowników sieci to klucz do bezpieczeństwa w przyszłości.
Prognoza na 2020 rokSpowolnienie gospodarcze dostrzegane przez coraz większą grupę ekonomistów może namieszać na rynku, urealniając jednocześnie inwestycje, portfele inwestycyjne oraz inwestycje w eksperymenty. Wyczerpują się również infrastrukturalne czynniki napędzania wzrostu branży, takie jak m.in. sprzedaż smartfonów (w przyszłym roku sprzeda się mniej nowych smartfonów niż w bieżącym), dostęp do internetu (ma już go połowa ludzkości, a tempo przybywania nowych użytkowników spadnie do 6-7 proc. rok do roku). Powoduje to, że możemy liczyć na coraz większą liczbę innowacji w dobrze wyselekcjonowanych - głównie przez inwestorów - obszarach gospodarki.
Czekamy również z utęsknieniem na technologię, która zastąpi jedno z najgorszych ze społecznego punktu widzenia urządzeń, jakie kiedykolwiek powstało, czyli smartfon. Z chęcią wymieniłbym swoje kilkucalowe okno do komunikacji ze światem cyfrowym na innowacyjną i bardziej „ludzką” technologie.











