##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-jak-uplynal-2020-rok-co-wydarzy-sie-w-2021,7170416106976897a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/joanna-staude-potocka-dyrektor-marketingu-zabka-polska-podsumowanie-roku-2020,7170409815385729a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-branza-eventowa-perspektywy-na-2021,7170415395190913a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021,7170414117001345a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-podsumowuja-2020-rok-w-reklamie-internetowej-co-wydarzy-sie-w-2021,7170413142300289a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/mikkel-noesgaard-chief-marketing-officer-play-podsumowanie-roku,7170408196667009a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-outdoor-podsumowanie-roku-2020-najwazniejsze-prognozy-na-2021,7170412099331713a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-podsumowanie-roku-2020-jaki-bedzie-2021,7170411673245825a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-w-influencer-marketingu-prognozy-na-2021,7170410734724737a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-wedlug-wydawcow-podsumowanie-2020-prognozy-na-2021,7170409315124865a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-vod-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021-rok,7170408568485505a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-internetowa-wg-wydawcow-jaki-byl-2020-roku-co-wydarzy-sie-w-2021-roku,7170406859094145a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-ludzie-i-trendy-2020-roku-prognozy-na-2021,7170405862545025a ##
Sylwia Olczak, head of social media Gazeta.pl

Wydarzenie rokuStrajk Kobiet. Ogromna mobilizacja Polek i Polaków w ramach sprzeciwu wobec orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Doskonale było widać ją w internecie, gdzie rozgrzała także media społecznościowe, po wielomiesięcznej pandemicznej stagnacji. Nie było w tym roku innego tak ważnego i angażującego wydarzenia, które moglibyśmy obserwować w mediach, gdzie relacje użytkowników na Facebooku, Twitterze i Instagramie wyprzedzały relacje dziennikarzy na portalach. To uczestnicy protestów najlepiej relacjonowali, jak wyglądały spacery, banery, blokady ulic, legitymowanie i rozpylanie gazu w ich kierunku. Tym żyły nie tylko nasze stories, ale cała Polska.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNajwiększe rozczarowanie tego roku to według mnie celebryci i influencerzy, którzy - mając ogromne zasięgi i przestrzeń - wykorzystali je w czasie pandemii w nieodpowiedzialny i szkodliwy sposób. Propagowanie nieprawdziwych informacji, imprezy w czasie lockdownu, pokazywanie swoim, często bardzo młodym fanom, jak nie noszą maseczek, prowadzą samochód, nagrywając stories i tak dalej. A to tylko namiastka tego, co dobitnie pokazał ten rok. Swoje ogromne zasięgi mogli wykorzystać naprawdę pożytecznie w tak trudnym dla wszystkich czasie.

Trend roku / człowiek rokuWsparcie i solidarność. Jeszcze nigdy media społecznościowe nie były tak potrzebne i skuteczne w pomaganiu. To nie tylko grupa "Widzialna ręka" i jej lokalne wersje, ale też wiele innych grup w całej Polsce, na których codziennie ludzie dają sobie przeróżne wsparcie. Wyjście z psem, bo ktoś jest na kwarantannie? Nie ma problemu, zawsze ktoś się znajdzie. Trzeba wykupić leki? Nie ma sprawy! Porady prawne, wypożyczenie termosów, informacja, gdzie można dzisiaj zjeść ciepły posiłek, a gdzie kupić tani sprzęt do nauki zdalnej - można tak wymieniać jeszcze bardzo długo. Niezwykła mobilizacja, niesamowite wsparcie, serce roście!
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia była dużym wyzwaniem także w mediach społecznościowych, szczególnie w zakresie wiarygodności informacji. To właśnie na Facebooku, Instagramie i Twitterze użytkownicy zamiast wiarygodnych wiadomości znajdowali fake newsy i teorie sprzeczne z nauką, propagowane często przez celebrytów. Mimo prób ograniczenia przestrzeni do szerzenia nieprawdziwych informacji szczególnie na Facebooku (np. przez weryfikacje AFP), miejsca na nie niestety nie zabrakło, szczególnie na grupach. Pandemia w pewien sposób obnażyła problem, który znamy od dawna, ale w znacznie większej skali – media społecznościowe nie potrafią jeszcze skutecznie walczyć z nieprawdziwymi informacjami.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPatrząc z perspektywy tego roku, socialowych gigantów, a przede wszystkim Facebooka, czekają trzy grupy wyzwań:• zmniejszenie przestrzeni do propagowania nieprawdziwych informacji z jednoczesnym zachowaniem swobody dyskusji użytkowników,• znalezienie przestrzeni na ważne treści dotyczące ekologii i środowiska, które dotrą do użytkowników i ich zaangażują, walcząc o uwagę użytkowników mediów społecznościowych na równi z innymi treściami,• zachowanie w algorytmach przyjaznych użytkownikom proporcji między treściami informacyjnymi od wydawców, obserwowanych ludzi i marek, treści naszych znajomych i serwowanych nam rekomendacji.
Kamil Bolek, CMO grupy LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset)

Wydarzenie rokuLockdown (to oczywiste), ale i idący za nim skokowy wzrost wszystkich statystyk oglądalności wideo w sieci. Co ciekawe, z analizy kanałów z sieci LifeTube wynika, że szczególnie znaczącą rolę odegrał społecznościowy aspekt YouTube. Zaskakująco, największy wzrost odnotowaliśmy nie w oglądalności, ale w „interaktywności” influencerów: interakcje społecznościowe wzrosły o 23,6 proc. od marca do kwietnia, a liczba komentarzy pod filmami - aż o 48,6 proc.
W mijającym roku - wbrew niektórym opiniom - influencerzy ogromnie zyskali również na znaczeniu w życiu publicznym, szczególnie jako główny "kanał komunikacji" na temat rozprzestrzeniającej się pandemii, obostrzeniach i profilaktyce. Najpierw wiele europejskich państw zwróciło się do influencerów jako jednych z najważniejszych “nośników informacji” następnie byliśmy świadkami wizyty premiera na kanałach Blowka czy Matura To Bzdura. Później, również w trakcie kampanii wyborczej, kandydaci na prezydenta pojawiali się w rozmowach na kanale youtubera: Karola Paciorka.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKomunikacja urzędów publicznych, ministerstw i rządu - i to zupełnie abstrahując od decyzji politycznych. Kryzys to zjawisko „zewnętrzne”, nad którym nie mamy kontroli, ale komunikacja to obszar, którym można zarządzać. I właśnie w tym obszarze porażek i rozczarowań można wyliczać do woli: występ prezydenta Andrzeja Dudy w ramach #Hot16Challange2, kolejno jego wystąpienia na TikToku, ogłoszenie rekrutacyjne do Szpitala Narodowego w totalnie nietrafionym stylu i wszystkie niespójne lub niedokładne komunikaty publikowane na ostatnią chwilę - to tylko pojedyncze „symptomy” braku odpowiedniej strategii komunikacji kryzysowej i procedur. Trend roku / człowiek rokuLive social commerce, czyli sprzedażowe live’y robione przez influencerów. Bardzo silnie promowane między innymi przez AliExpress, które rozpoczęło ogólnoeuropejską ofensywę, angażując tysiące influencerów w swoich kampaniach. Live social commerce to trend silnie obecny w Azji, w Polsce jeszcze raczkuje, ale zdecydowanie warto mu się przyglądać.
Jak pandemia wpłynęła na branżęBARDZO. I chyba nie dodam nic nowego, mówiąc o zamrożonych budżetach na początku, ciągłej niepewności później, przyspieszeniu digitalizacji, przejściu na pracę zdalną, drastycznych zmianach z dnia na dzień w kanałach komunikacji, itd. Dzisiaj wygrywają najbardziej elastyczni i potrafiący najszybciej się zaadaptować.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku 1) Zrozumienie, że przenoszenie starych zachowań do nowych mediów to nie zawsze najlepszy pomysł (przekonała się o tym m.in. branża eventowa; nie wystarczy powtarzać tych samych schematów tylko w nowej przestrzeni).
2) Budowa nowego digitalowego brand experience, zgodnie z zasadą: “social media are great for buying but horrible for shopping". 3) Dalsza standaryzacja i profesjonalizacja influencer marketingu - rozdmuchanego dzisiaj na wszystkie strony, gdzie każdego publikującego nazywamy niesłusznie influencerem, gdzie profesjonalnych twórców treści wrzucamy do jednego worka z początkującymi instamodelkami. Na szczęście pojawiły się już na rynku inicjatywy, takie jak grupa robocza w ramach IAB, która może pomóc samo-uregulować nasze środowisko.
Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów One House, They.pl, Artegence, Abanana, Ideo Force i Promotraffic
Angelika Dudek, communications manager w One House
Wydarzenie rokuPamiętam, jak jednym z przewidywań na 2020 rok było powolne odejście od social mediów, swoisty detoks, który nawet miały komunikować marki. Tymczasem social media zdominowały nasze życie wraz z nadejściem pandemii i lock downu. Tym samym wydarzaniem roku możemy nazwać pandemię, która znacząco wpłynęła na konsumpcję digitalu, w tym social mediów. Gdybym jednak miała wskazać na wydarzenie, nie używając słowa „pandemia” to byłby to TikTok - rosnący w ekspresowym tempie na całym świecie portal społecznościowy. Najpopularniejsi polscy tiktokerzy mają miliony followersów, klienci coraz częściej pytają o możliwości reklamowe na portalu. I nie zniechęcają nikogo tarcia pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami w tym temacie.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPorażką roku, w oczach użytkowników, była akcja #dzieńszpilek przygotowana przez Moliera2. Wszystko zapowiadało się pięknie: w Dniu Szpilek wystarczy, ze zrobisz sobie zdjęcie w szpilkach i dodasz #DzieńSzpilek, a za każdy taki post Moliera2 zapłaci 2 zł na rzecz fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Udostępniono ponad 600 tys zdjęć z hasztagiem (akcja trwała jeden dzień!), a Moliera2 przekazał fundacji 223 tys. zł, gubiąc po drodze 1 mln zł. Jak się okazało, albo hasztag nie spełniał wymagań, albo wysokość obcasa była za niska, czy post był niepubliczny – niestety informacje te były nieprecyzyjnie opisane w regulaminie akcji. Akcja odbiła się szerokim echem, przede wszystkim krytykując luksusowy sklep, zarzucając budowanie wizerunku w niegodny sposób. Wiele osób poczuło się oszukanych.
Trend roku / człowiek rokuStaliśmy się bardzo zaangażowaną społecznością. Niemal każdy w tym wyjątkowym roku chciał coś zademonstrować na swoim profilu/swoich profilach. Zmienialiśmy nakładki jak szaleni. „Zostań w domu”, „wybór nie zakaz”, „Andrzej Duda”, „Szymon Hołownia”, „ludzie nie ideologia”, „Strajk Kobiet” i wiele innych nakładek ozdabiało nasze zdjęcia profilowe. Użytkownicy mają coraz silniejszą potrzebę publicznej demonstracji własnych poglądów: politycznych, społecznych, religijnych, a to narzędzie FB wyjątkowo nam to ułatwiło w tym nietypowym 2020r.
Jak pandemia wpłynęła na branżęŻycie przeniosło się do online’u co było widoczne w social mediach bardzo wyraźnie. Chciałabym wyróżnić 3 wydarzenia w tym roku, i tak chronologicznie:
1. Akcja #zostańwdomu - ogólnopolska akcja zachęcająca do pozostania w domu w czasie epidemii Covid-19. Zapoczątkowana w social mediach, szybko przeniosła się także do telewizji. Włączyli się znani i lubiani, a także „zwykli” użytkownicy. Internauci dzielili się wiedzą, jak wartościowo spędzać czas w domu, czyli jak żyć i nie zwariować w nowej rzeczywistości.
2. W maju wybuchła akcja #Hot16challenge wraz z fundacją Siepomaga.pl - artystyczne wsparcie dla medyków w walce z koronawirusem w celu zebrania dla nich jak najwięcej pieniędzy. W akcji wzięły udział dziesiątki osób, rapował nawet Prezydent Andrzej Duda. Zebrano ponad 3,6 mln zł!
3. #StrajkKobiet – wkurzone kobiety wyszły na ulice w okresie pandemii. To przez kanały social mediowe organizatorzy wszelkich protestów komunikowali się z protestującymi. Protesty były (i są) organizowane w formie eventów na Facebooku, aby dotrzeć do jak największej liczby chętnych. Na FB oglądaliśmy streamingi live z wydarzeń na ulicy. Newsy rozchodziły się w ekspresowym tempie. Zasięgi postów i relacji rosły w błyskawicznym tempie. Dyskurs polityczno-społeczny w sporej mierze przeniósł się do social mediów. I wciąż trwa. Ponieważ pandemia nie każdemu pozwala wyjść na ulice, portale społecznościowe pozwalają zademonstrować światu swoje poglądy.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuOkreślenie wyzwań na 2021r., mając na uwadze, że może być tak samo nieprzewidywalny, jaki okazał się 2020r jest nieco bardziej wymagające.
Na pewno w 2020r. portale społecznościowe osiągnęły niezwykłe zaangażowanie. Jak je utrzymać? Czy po powrocie do „normalności”, nadal tak chętnie będziemy prowadzić dyskusje polityczno-społeczne, pokazywać swoje życie i podglądać innych jak w tym roku ? jak utrzymać tę niezwykłą popularność social mediów, jaką mamy teraz?
Jak wiemy za wzrostem popularności danego kanału, idą budżety reklamowe. Jednak w obecnej rzeczywistości, w której zmienia się podejście do konsumpcjonizmu jako takiego, sporym wyzwaniem jest tworzenie silnych więzi z konsumentem nieoparte na typowej komunikacji sprzedażowej. Konsumenci (i marki) potrzebują komunikacji opartej na zaangażowaniu i budowaniu wzajemnych relacji: marka-konsument. Oczekujemy od marki czegoś więcej, jak np. zabrania głosu w dyskursie polityczno-społecznym. Nie potrzebujemy kolejnej reklamy Apartu…
Sylwia Markiewicz (deputy social media director) i Agnieszka Pająk (social media manager) z They.pl
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku 2020 zdecydowanie jest rozwój i wzrost popularności TikToka na całym świecie. Można powiedzieć, że okres pandemii stał się „złotym wiekiem” tej platformy społecznościowej. Obecnie na tym kanale oglądamy bardzo zróżnicowany content, który algorytm dopasowuje do naszych zainteresowań. Myślenie, że TikTok jest miejscem dla młodszych użytkowników, odeszło w niepamięć. Platforma społecznościowa dała użytkownikom możliwości ekspresji ich kreatywności, np. pokazywania backgroundu prowadzenia biznesu, opowiadania o swojej pracy czy hobby. Jej popularność wynika też z szerokiej dostępności i możliwości nagrania wideo przez każdego za pomocą jedynie swojego smartfona. Dało się zauważyć, że fali popularności TikToka poddali się także celebryci i aktorzy, którzy wykorzystali czas przebywania w domu na nagrywanie krótkich wideo lub challengów.
Obecnie przeciętny użytkownik spędza na TikToku około 49 min dziennie. To dużo jak na jedną aplikację społecznościową. Warto zauważyć także, że content stworzony na TikToku dociera na inne platformy społecznościowe i rozprzestrzenia się viralowo na Facebooku i Instagramie. Nie należy zapominać o tym, że TikTok daje również szerokie możliwości reklamodawcom - korzysta z niego coraz więcej marek modowych, beauty czy gastronomicznych.
Porażka / kryzys rokuNiektórzy powiedzą pewnie, że cały rok 2020 to jedna wielka porażka, choć wiele marek potrafiło świetnie poradzić sobie w obliczu trudnej sytuacji, jaką było zmierzenie się ze skutkami pandemii. Biorąc pod uwagę okoliczności, myślę, że nie mieliśmy w tym roku do czynienia z naprawdę poważnymi kryzysami. Zapamiętamy oczywiście aferę metkową marki Veclaim, z którą musiała zmierzyć się Jessica Mercedes, kiedy okazało się, że T-shirty sprzedawane przez jej firmę wcale nie są produkowane w całości w Polsce – co miało być potwierdzeniem ich najwyższej jakości - tylko szyte we współpracy z producentem odzieży Fruit of the Loom.
W ogniu krytyki stanęła również kampania marki odzieżowej Medicine, oparta na koncepcie, w którym skutecznym lekiem na ból istnienia miałyby być właśnie ubrania produkowane przez markę. Pomysł zestawienia zakupów z poważnymi chorobami psychicznymi, jak depresja, bardzo szybko zderzył się z krytyką w social mediach. Pod koniec roku mogliśmy z kolei zaobserwować wpadkę mniejszego kalibru – „przydługa” świąteczna reklama Apartu wywołała burzę wśród Internautów, którzy oceniali ją jako infantylną, kiczowatą i niedostosowaną do obecnej rzeczywistości. Parodia spotu, wykonana przez Klub Komediowy, nie mogła jednak pozostać bez komentarza marki Apart na ten temat, która ostatecznie odpowiedziała z dystansem na stworzony materiał.
Każda z wymienionych wpadek zakończyła się happy endem lub przynajmniej nie była tragiczna w skutkach. Tego typu sytuacje zdarzają się od dawna i zapewne zauważymy podobne w przyszłości. Pozostaje nam tylko wyciągać wnioski i uczyć się także na cudzych błędach.
Trend rokuRok 2020 wielu z nas chciałoby pewnie wyrzucić z pamięci, ale pojawiły się w nim trendy, dzięki którym był on znacznie bardziej znośny. Mam tu oczywiście na myśli Hot 16 Challenge – wyzwanie polegające na nagraniu 16 wersów w 72 godziny oraz nominowaniu kolejnych 4 osób do wykonania zadania, które swój początek miało już 6 lat temu. W tym roku akcja przybrała formę charytatywną, a jej celem była pomoc w walce z koronawirusem. W sumie, w Polsce, zaangażowało się 1,3 tys. artystów, celebrytów, a nawet polityków. Wyzwanie zostało przyjęte przez takie sławy, jak Dawid Podsiadło, nie dziwi więc fakt, że zasięg wszystkich nagrań Na YouTube wyniósł ponad 485,2 mln. Challenge bił rekordy popularności i chyba każdy wciąż pamięta brzmienie swoich ulubionych 16 wersów.
W tym dziwnym roku mieliśmy okazję zaobserwować też kilka innych ciekawych trendów. Rozwój niektórych był prognozowany już w 2019 roku: jak np. popularność InstaStories, które na Instagramie już od dłuższego czasu zaczęło mieć przewagę nad treściami dodawanymi na newsfeed. Obecnie relacje odgrywają coraz większą rolę także na Facebooku. Nic więc dziwnego, że również LinkedIn postanowił wykorzystać ich potencjał.
Nie pomylili się również ci, którzy już w poprzednim roku stawiali na TikToka - jego popularność dodatkowo zyskała na sile wskutek większej ilości czasu, jaką zaczęliśmy spędzać w internecie w okresie lockdownu, aby oderwać się od rzeczywistości.
Niektóre trendy rozwijają się jednak niezależnie od obecnej sytuacji. Mam tu na myśli modę na bycie eko, za którą podążają kolejne marki. I, oczywiście, nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że niektóre brandy z ekologią nie mają zupełnie nic wspólnego. Promowanie troski o planetę to piękna idea, jednak dobrze byłoby zacząć od realnych działań. Wówczas mogłyby iść dumnie w parze z zieloną kampanią zachęcającą do zmiany nawyków.
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia nie wywróciła branży marketingu do góry nogami, ale z pewnością przyspieszyła zmianę zachowań konsumenckich. Więcej czasu w domu oznacza zazwyczaj więcej czasu spędzanego na konsumpcji mediów, stąd wzrost zakupów online. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się znacznie dłużej.
Chyba każdy dostrzega w tym szansę dla promowania swojego biznesu w sieci, ale jak ją skutecznie wykorzystać? Na pewno liczy się innowacyjne podejście oraz to, co w marketingu niezmiennie najważniejsze – kreatywność. Skoro nawet branża eventowa potrafiła odnaleźć się w tych trudnych czasach, o czym świadczą koncerty (chociażby cykl Męskiego Grania) czy pokazy mody (Fashion Week) w formie live’ów, to reklamodawcy tym bardziej powinni wykorzystać tę nową sytuację. Przy planowaniu strategii należy jednak pamiętać, że konkurencja nie śpi, a wymagania konsumentów są coraz większe.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPo wydarzeniach z 2020 roku trudno powiedzieć, jak kolejne działania wpłyną na to, z czym zmagaliśmy się przez cały poprzedni rok. Zdecydowanie powinniśmy wyciągnąć wnioski z dotychczas prowadzonych kampanii w social mediach i być może przemodelować nasz plan komunikacji. Po pierwsze, ważne jest postawienie sobie pytania: „ Co chcę osiągnąć, tworząc tę kampanię, i w jaki sposób zareagują na nią użytkownicy?”.
Drugim wyzwaniem jest myślenie w przód o rezultatach kampanii. Jakie emocje i reakcje użytkowników będą jej towarzyszyły? Czy komunikaty są dostosowane do aktualnej sytuacji? Czy nie urażają w żaden sposób uczuć konkretnych osób? Niestety, w tym roku pojawiło się kilka takich drażliwych reklam, w social mediach również, dlatego warto zwrócić na to uwagę.
Trzecią kwestią jest etap egzekucji i stworzenie kampanii wychodzącej poza utarte schematy, która pozwoli użytkownikom w kreatywny sposób się w nią zaangażować. Warto w tym temacie śledzić najnowsze funkcjonalności mediów społecznościowych i wykorzystywać je jako narzędzie pozwalające monitorować nam reakcje i działania społeczności na naszych profilach.
Izabela Zbrzeźniak, social media specialist w Artegence
Wydarzenie rokuWydarzeniem, które miało największy wpływ na nas, nasze otoczenie, życie, pracę i media społecznościowe bez wątpienia była pandemia, a co za tym idzie izolacja i dystans społeczny. Przeszliśmy, gdzie tylko to możliwe, na pracę zdalną. Nasze mieszkania stały się nowym miejscem do pracy, miniszkołą, siłownią czy kinem. Zamknięci w czterech ścianach zatracaliśmy poczucie upływu czasu i zmienialiśmy nasze przyzwyczajenia.
A jaką rolę w tej całej sytuacji odgrywały media społecznościowe? W końcu zaczęły mocniej podkreślać swoją społecznościową funkcję. Były dla nas miejscem kontaktu z rodziną, znajomymi. Miejscem do rozrywki, odpoczynku czy aktywności sportowych. W tym roku przeżyły swój boom, jeśli chodzi o liczbę nowych użytkowników. Media społecznościowe były nośnikiem wielu akcji, jak #PomocdlaMedyka czy #GastroPomaga. Instagram stał się nowym miejscem koncertów, wywiadów live (we Włoszech podczas pandemii liczba wyświetleń́ Instagram Live podwoiła się), a na YouTube spędzaliśmy średnio aż 40 minut dziennie.
Wielu przedsiębiorców, aby utrzymać swój biznes zaczęło oferować swoje usługi w wersji online. Do mediów społecznościowych sporo firm przeniosło swoje działania zarobkowe. Sytuacja pandemii sprawiła, że społeczeństwo poczuło dużą potrzebę integracji i wspólnego działania w jednym celu, czego wyrazem były internetowe zbiórki na sprzęt medyczny czy środki ochrony bezpośredniej. Wymiar social był nam tak bliski, jak nigdy dotąd.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuJednym z większych kryzysów, przy którym zadziałał efekt kuli śnieżnej, była sytuacja tzw. „Afery metkowej”. Rozpoczął się od kryzysu marki Veclaim prowadzonej przez blogerkę Jessicę Mercedes. W tym przypadku okazało się niestety, że „made in Poland” to tylko ładny chwyt marketingowy, który pozwala na sprzedawanie produktów – a tak naprawdę półproduktów – w wyższej cenie. Gdyby nie dociekliwość i ograniczone zaufanie do działań polskich marek, pewnie nikt nie zweryfikowałby informacji, które umieszczają one na swoich stronach. Brak transparentności działań, brak informacji o pochodzeniu materiałów, wycinanie metek – tak zaczęła wyglądać polska branża fashion.
Oberwało się nie tylko marce Veclaim, lecz także Local Heroes. Nieetyczne zachowanie, brak transparentności i kierowanie się w swoich działaniach wyłącznie zyskiem niestety nie polepszają sytuacji polskich brandów. Jak widać my, jako konsumenci jesteśmy coraz mądrzejsi, weryfikujemy informacje, wymagamy coraz więcej od firm. Nie chcemy wchodzić jedynie do pięknych butików i dostawać ładnych paczek z zamówieniem. Oczekujemy prawdy, etycznego zachowania i szacunku do pieniędzy klientów.
Trend rokuO trendzie Less is more słyszymy już od dawna. Jednak w roku 2020 wkroczył on do każdego aspektu naszego życia. My, jako konsumenci staliśmy się bardziej świadomi. Jako ludzie większą wagę przywiązujemy do prostoty i indywidualności. Trend ten nie objawia się tylko kontrolą tego, co kupujemy, co jemy i pijemy. Wpłynął także na naszą konsumpcję codziennych treści. Przez świadomość ogromnej liczby fake newsów, szukamy rzetelnych źródeł informacji. Tak zrodziło się pojęcie „Consciousism”, oznaczające osoby, które mają świadomość wagi swoich decyzji i nie chcą nimi szkodzić innym osobom, środowisku i zwierzętom. Less is more objawiał się we wspieraniu lokalnych warzywniaków, restauracji i kawiarni. W wyborze lepszej jakości warzyw, produktów i kosmetyków. Jednym słowem, zachciało nam się ,,żyć” zamiast ,,mieć” ;)
A jak trend wpłynął na media społecznościowe? Na pewno zweryfikował komunikację marek, którym do tej pory ufaliśmy i korzystaliśmy z ich produktów. Jeśli lubiana przez nas firma nie dzieli z nami tych samych wartości, nie chcemy tracić na nią czasu i tym bardziej pieniędzy. Marki musiały również wykazać się większą transparentnością działań i produktów. Pojawiła się także większa personalizacja produktów i ofert, które nie idą już za komunikatem ,,jeden dla wszystkich”.
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia zmusiła firmy do niestandardowych działań i szybkiego odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Musiały one wykazać się kreatywnością i elastycznością. Wymóg szybkiego działania skrócił wiele ścieżek decyzyjnych i wyeliminował niepotrzebne w firmie etapy. Jeśli chodzi o komunikację marketingową, częściej poruszaliśmy temat empatii, wrażliwości, zjednoczenia. Działania OOH straciły na znaczeniu, a dzięki większej ilości czasu spędzanego w sieci znacząco zwiększyła się rola e-commerce i branded conentu.
W sytuacji kryzysowej, jak to zazwyczaj bywa, marki przypominają sobie o znaczeniu wizerunku, jaki kreują w sieci. Pandemia dała wszystkim marketerom sygnał, że pora spojrzeć na dotychczasowe działania i podjąć próbę dostosowania się do nowej sytuacji. Niektóre firmy zdobyły w czasie pandemii szansę, aby zabłysnąć. Bądź przeciwnie, pokazały, że zależy im tylko na tym, aby za wszelką cenę się wzbogacić. Choć wiele firm obawiało się komunikacji w czasie pandemii, jej odbioru przez społeczeństwo, to jeszcze gorszym rozwiązaniem było zaprzestanie jakichkolwiek działań. W naszych działaniach, jak nigdy, liczyło się wyczucie i bycie szczerym w swoim przekazie.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPierwszym wyzwaniem na 2021 będzie stałe podążaniem za konsumentem. Ten rok już pokazał nam, jak nasza rzeczywistość w krótkim czasie może zmienić się o 180 stopni, a za tym nasze potrzeby, decyzje zakupowe i zachowania. Do kluczowych zadań będzie należeć obserwacja, analiza danych, a jako marka bycie elastycznym z przekazem.
Innowacje technologiczne mają coraz większe znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej, podczas produkcji oraz dystrybucji towaru. Zatem drugie wyzwanie to technologia. Komunikatory stały się dla nas pełnoprawnymi kanałami sprzedaży, a wielokanałowy przekaz informacji i zastosowanie inteligentnych technologii będą niezbędne dla przetrwania danej marki. Ostatnie miesiące pokazuję nam, że największe marki i sieci handlowe prześcigają się we wprowadzaniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które poprawią doznania konsumentów i ułatwią podejmowanie decyzji zakupowych.
Ostatnim wyzwaniem może być handel elektroniczny, który coraz płynniej zintegruje się z platformami społecznościowymi, co pozwoli na uzyskanie natychmiastowego, odczuwalnego strumienia przychodów. Przykładem jest Instagram Checkouts, który pozwala na robienie zakupów bez potrzeby opuszczania aplikacji. Co prawda funkcja jest jeszcze niedostępna w Polsce, ale jej wprowadzenie jest już coraz bliżej. Zwłaszcza, że w ostatnich dniach pojawiła się nowa ikonka na Instagramie, która przenosi nas do wszystkich kont, które mają włączoną opcję Sklepu. W 2021 zadamy sobie pewnie pytanie, czy Instagram to kanał social media czy już platforma do e-handlu?
Agnieszka Skrabalak, head of creative w Abanana
Wydarzenie roku
Wydawałoby się, że wybuch pandemii sprawi przestój w działaniach w obszarze marketingu internetowego i w social mediach. Patrząc jednak wstecz, nie możemy powiedzieć, że rok ten należał do nudnych.
Wirus COVID-19 namieszał w naszym życiu i zostawił po sobie ślad w Internecie, nie tylko w postaci memów. Wybuch epidemii zmienił nasze zwyczaje zakupowe, zaczęliśmy zwracać uwagę na to, co kupujemy i jak dysponujemy środkami. Zarówno firmy, marki, jak i agencje interaktywne musiały dostosować się do sytuacji i wyjść z nową ofertą do swoich potencjalnych klientów. Dla niektórych był to czas cięć wydatków, dla innych wręcz przeciwnie – przeznaczenie większych budżetów na reklamę digitalową.
Swoją ofertę musiały dopasować również agencje reklamowe – mogliśmy zaobserwować znacznie częstsze szkolenia online, sprzedaż takich szkoleń, wzrost liczby webinarów. Również największe konferencje branżowe, które co roku gromadziły setki zainteresowanych, w tym roku dostępne były w postaci relacji online.
W świecie social mediowym spore zamieszanie zrobił sam Facebook, zmieniając swój wygląd, usuwając wiele funkcjonalności i zmieniając regulamin dotyczący reklam. Mimo że nowy wygląd serwisu jest bardziej nowoczesny i wpisuje się w najnowsze UX-owe trendy, ma on niestety również wielu przeciwników, którzy oświadczyli, że kończą przygodę z Facebookiem i ograniczają się do korzystania z Messengera.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRok ten nie był pomyślny dla celebrytów i influencerów. Rozczarowaniem dla wielu był fakt, że popularna marka Veclaim, której twórcą jest znana w świecie mody Jessica Mercedes, swoich T-shirtów nie produkuje sama, ale odcina metki z basicowych koszulek marki Fruit of the Loom. Sprawa bardzo szybko rozniosła się w Internecie, a sama afera metkowa sprawiła, że wiele marek, które zapewniały, że tworzą swoje projekty wyłącznie w Polsce, zostało wziętych pod lupę, m.in. firma Joanny Przetakiewicz La Mania czy marka Local Heroes.
Jesień przyniosła nam nie tylko drugą falę pandemii, ale również strajki i protesty kobiet w całej Polsce w związku z decyzją TK dotyczącą aborcji. Wydarzenia zostały bardzo mocno nagłośnione w Internecie i mediach społecznościowych. O ile jednak w większości przypadków kobietami kierowała chęć walki o swoje prawa, niektóre z nich postanowiły wykorzystać sytuację do wypromowania siebie. Efektem tego były wpisy i zdjęcia nawiązujące do sytuacji i jej powagi, ale przy okazji promujące na przykład batony energetyczne (instagramerka Fitbadurka) czy odzież (Klaudia El Dursi). Sytuacje te sprawiły, że zaczęliśmy dokładniej przyglądać się działaniom influencerów, co może wpłynąć na postrzeganie influencerów w kontekście współpracy z markami i agencjami.
Trend roku / człowiek rokuPandemia i związany z nią pierwszy lockdown sprawiły, że po internecie krążyły różnego rodzaju challenge w formie łańcuszków i nominacji, promowane przez artystów i celebrytów.
Na uwagę zasługuje z pewnością #Hot16Challenge. Zgodnie z zasadami każdy artysta w ciągu 72 godzin od otrzymania nominacji musiał nagrać 16-wersową zwrotkę pod dowolny beat i nominować do tego samego zadania kolejnych wykonawców. Celem akcji była zbiórka funduszy na rzecz personelu medycznego i wsparcia go w walce z koronawirusem. Każdy z artystów poza nagraniem zobowiązany był wpłacić pieniądze na ten cel. W sumie zebrano ponad 3,5 miliona złotych. Do akcji dołączyli się nie tylko muzycy, ale również aktorzy, celebryci, sportowcy, a nawet politycy, w tym sam prezydent Andrzej Duda.
Podążając za popularnością #Hot16Challenge, polscy celebryci próbowali tworzyć kolejne, które jednak nie zyskały na popularności, a w wielu przypadkach spotkały się także z krytyką internautów. Mowa tutaj choćby o Cuc Challenge czy Quarantine Pillow Challenge.
Nie wszyscy influencerzy stali się ofiarami roku 2020. Fenomenem tego roku okazał się internetowy twórca i idol młodego pokolenia Friz. Karol Friz Wiśniewski podbił internet – obecnie jego kanał ma 4,1 miliona subskrypcji, a treści, które publikuje, zyskały 1,5 miliarda wyświetleń. Spośród polskich influencerów wyżej notowany jest tylko Robert Lewandowski. Dzięki przedsiębiorczości i popularności programów w internecie Friz stał się milionerem i jest uznawany za jednego z najbardziej wpływowych influencerów w Polsce. Według rankingu magazynu „Forbes" z sierpnia 2020 roku, zajął pod tym względem drugie miejsce (również tuż za Robertem Lewandowskim).
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia z pewnością przyniosła nam wielu nowych, często zaskakujących „ekspertów” w dziedzinie wirusologii. Na ten temat wypowiadali się między innymi Edyta Górniak, Marcin Najman, Ivan Komarenko czy Doda. Pandemia podzieliła internet na ludzi wierzących w pandemię i tych, którzy uważają ją za spisek koncernów farmaceutycznych.
W branży reklamowej, jak już wcześniej wspomniałam, możemy zauważyć mocniejszy nacisk na działania digitalowe. Same agencje zmieniły również portfolio swoich usług i poza tradycyjną obsługą klienta, oferują sprzedaż szkoleń, webinarów. Niektóre agencje zwróciły się także w kierunku firm, które z powodu pandemii musiały wprowadzić cięcia etatów w działach marketingów, oferując im usługi tak zwanych „zewnętrznych działów marketingu”.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuOkreślenie trendów w social media na kolejny rok nie jest łatwe w obecnej sytuacji. Tak naprawdę nie wiemy, kiedy pandemia się skończy lub chociaż uspokoi. O ile w obliczu wirusa i lockdownu byliśmy w pewnym sensie zmuszeni do częstszego korzystania z social mediów i komunikatorów, tak po powrocie do normalności, wiele osób będzie chciało odpocząć nieco od technologii i cieszyć się życiem offline. Właściciele firm i marketerzy powinni wziąć pod uwagę taką ewentualność w planowaniu działań na 2021 rok.
W 2020 roku wiele marek zmuszonych było do zwiększenia wydatków na działania digitalowe. Być może kolejny rok będzie czasem na znalezienie sposobu na oszczędność lub odkrycie innych rozwiązań. Ucierpieć może na tym sam content – tworzenie drogich treści takich jak wideo czy transmisje na żywo przestanie być dla firm opłacalne. Może mieć to ogromny wpływ na pracę agencji reklamowych i stawki za miesięczną obsługę.
Zmniejszenie nie tylko jakości, ale też ilości produkowanego contentu zarówno na Facebooku, jak i Instagramie spowodowane będzie również znikomym od lat zasięgiem organicznym. Zamiast w dużą ilość contentu, słuszniej będzie inwestować w reklamy.
Paulina Pytel, social media team leader w Promotraffic
Wydarzenie rokuMoim zdaniem największym wydarzeniem w 2020 roku był Facebook Marketing Summit. Konferencja pomimo tego, że odbywa się cyklicznie, w tym roku była wyjątkowo ważna, ponieważ w istotny sposób zmieniła się rzeczywistość digital marketingu. Prelegenci, których spora część to "mądre głowy" zarządzające w Facebooku i Instagramie, opowiedzieli o tym, jak powinno zmienić się nasze podejście do prowadzenia komunikacji w mediach społecznościowych.
W 2021 roku musimy się przede wszystkim skupić na budowaniu relacji z naszymi odbiorcami. Musimy stawiać na budowanie storytellingu marki i pobudzać do rozmowy o niej, tak by zadowoleni odbiorcy dzielili się swoją opinią ze znajomymi i w ten sposób stawali się microinfluencerami. Marki muszą być również bardziej elastyczne, ponieważ marketing to nie tylko komunikacja czy reklamy, ale również sposób prezentacji produktu, obsługa klienta, czy też czas realizacji zamówienia.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzysem roku moim zdaniem była zdecydowanie pandemia COVID-19. Wszystkie plany, które mieliśmy w głowach, musiały zostać błyskawicznie zmienione. Roczne kalendarze promocji, eventy - to wszystko poszło w niepamięć. Jak to bywa w kryzysie, wygrali ci, którzy szybko i błyskawicznie zareagowali oraz ci, którzy pomimo ogromnego ryzyka zainwestowali w reklamę internetową.
Trend roku / człowiek rokuUważam, że trendem roku jest TikTok. Platforma, pomimo poważnych problemów w Stanach Zjednoczonych, w Polsce ma coraz większą liczbę użytkowników w młodym wieku. Również gwiazdy, topowi influencerzy i znane marki publikują już tam swoje filmy. W 2020 roku została również uruchomiona platforma dla biznesu, dzięki której marketerzy mogą kreatywnie opowiadać historie i angażować odbiorców na TikToku. Platforma zapewnia również swojego piksela, dzięki któremu marki mogą prowadzić skuteczne kampanie na konwersje.
Jak pandemia wpłynęła na branżęJak w każdej sytuacji, są tacy, którzy dużo zyskali, ale też i tacy, którzy sporo stracili. Jeśli ktoś prowadził biznes oparty wyłącznie na e-commerce’ie i dostosował swoją komunikację i strategią działania do panującej sytuacji, to w większości przypadków wygrał. W zdecydowanie gorszej sytuacji znalazły się firmy prowadzone w modelu łączącym sprzedaż internetową i stacjonarną lub tylko stacjonarną. Długotrwały lockdown, masa obostrzeń - to wszystko spowodowało olbrzymie straty, które z pomocą zmiany strategii będą musiały być jeszcze długo odpracowywane.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuKolejny rok jest jedną wielką niewiadomą. Wszystko zależy od tego, kiedy populacja zostanie zaszczepiona, a tym samym uda się nam „wyciszyć” pandemię. Jedno jest jednak pewne - nawyki zakupowe konsumentów zmieniły się już nieodwracalnie. Jak wskazują badania, zakupy on-line obok zdrowego odżywiania i systematycznej aktywności fizycznej to jedna z rzeczy, które ludzie chcą zachować po pandemii. Ci, którzy nie byli do nich przekonani, już są. Dlatego naszymi największymi wyzwaniami w 2021 będą:- zmiany w budowaniu lejka sprzedażowego - Facebook wprowadza nową funkcję, dzięki której zakup produktu będzie możliwy bezpośrednio z posta, bez wychodzenia do zewnętrznej strony,- dotarcie z komunikacją do pokolenia Z, które stanowi 41 proc. całej światowej populacji,- skupienie się na elastyczności i umiejętności szybkiego reagowania na zaistniałe sytuacje, które w przyszłym roku trudno jeszcze przewidzieć.
Adrianna Staniszewska, e-marketing specialist w Ideo Force
Wydarzenie rokuZdecydowanie to COVID stał się największym „wydarzeniem” 2020 roku. Wiele pozmieniał, wprowadził nowe tendencje w komunikacji i kontaktach międzyludzkich, ale też tych na linii marka-klient. Drugą rzeczą, którą można dostrzec, włączając serwisy społecznościowe, jest wydanie przez CD Projekt „Cyberpunka 2077” i idące za tym RTMy. Przekładanie premiery od zeszłego roku niosło ze sobą falę irytacji i odzew internautów, w tym także marek. Wśród nich świetną robotę w social media (jak zawsze) zrobiła IKEA, Bank Pekao, Decathlon i wiele innych. Bez wątpienia „Cyberpunk 2077” w komunikacji w social media króluje!
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuLiczne wydarzenia, budzące zainteresowanie nie tylko w Polsce, ale na całym świecie dały iskierkę do pomnażania fake newsów i clickbaitów. Ludzie przerażeni pandemią, ale i ciekawi wydarzeń z nią związanych, szukali informacji w sieci. Dlatego wykorzystanie sytuacji, w której społeczeństwo czuło się zastraszone, było graniem na emocjach. Zauważalny stał się wzrost klików w materiały często pochodzące z niepotwierdzonych źródeł, zmanipulowane lub wprowadzające w błąd. Dodałabym tu również nieudolne próby wejścia w świat social media przez polityków i udział w wyzwaniach, choćby #Hot16Challenge2.
Trend roku / człowiek rokuRok 2020 w social media owocował w treści informacyjne, naukowe, okazujące troskę i zainteresowanie drugim człowiekiem. Na duże oklaski zasługuje tu profil KiKŚ (Konflikty i katastrofy światowe). Choć działa w sieci od 2013 roku to większość osób poznała go dzięki bieżącemu informowaniu o rozwoju pandemii w Polsce i na świecie poprzez serwis Instagram. Profil na Instagramie odnotował wzrost obserwatorów w ciągu roku (właśnie w czasie trwania pandemii) o ponad 100 proc. Świetna robota!
Jak pandemia wpłynęła na branżęNiezaprzeczalnie pandemia wywarła ogromny wpływ na wiele firm. Branże, które mogły sobie na to pozwolić weszły w świat cyfrowy i tam intensyfikowały swoje działania. Zwiększanie rozpoznawalności w sieci wymagało wzmocnienia dotychczasowych działań w social media. Te głównie skupiały się na kampaniach społecznych, wyróżniających się troską, pomocą, odpowiedzialnością. Hashtag #zostanwdomu, podobnie jak #homeoffice zaangażowały wiele marek do publikacji postów ze swoich czterech kątów. Powstawały wyzwania mające na celu wsparcie ośrodków medycznych, pomocy w postaci oferowania jedzenia, środków ochrony jak maseczki, rękawiczki itd. Komunikacja w social media skupiła się mocno na emocjach drugiego człowieka.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuSynergia praktyk marketingowych i handlowych, tak aby zachodziły w smaczny, nienachalny sposób zawsze była trudna do zrealizowania. W 2021 roku zadanie to może okazać się jeszcze trudniejsze. Społeczeństwo oczekuje rozmowy, angażowania. Działania handlowe odeszły nieco na bok. Wyzwaniem stanie się pogodzenie tego wszystkiego, ale i pokazanie użytkownikom SM, że marka stoi przed nimi otworem i oczekuje ich aktywności. A wszystko to w otoczeniu jak najbardziej naturalnej komunikacji.
W 2021 roku nawet jeśli COVID odpuści na swej mocy i wrócimy, chociaż po części do „starej” rzeczywistości pewne tendencje wśród ludzi zostaną. Mam na myśli głównie dbanie o obecność w niezatłoczonych miejscach, sterylność pomieszczeń, czystość, ale też przyzwyczajenie do bycia w sieci (np. zakupy). Dlatego ważne jest dbanie o zachowanie szeroko pojętego bezpieczeństwa i sprostanie wymaganiom rządu, klientów oraz utrzymanie ustalonych celów sprzedażowych.
W 2021 roku firmy będą chciały zmierzyć się ze skutkami globalnej recesji. Objawi się to m.in. intensyfikacją działań marketingowych. Zważając na to, że klienci coraz mocniej oczekują komunikacji, obecność marki w social media będzie konieczna. Wyzwaniem stanie się wyprzedzenie konkurencji i wyjście naprzeciw problemom klientów.











