Coca-Cola, Tymbark i Pepsi z mniejszymi wydatkami reklamowymi. W górę Hortex i Agros-Nova (TOP 10)

Od stycznia do sierpnia br. producenci napojów bezalkoholowych cennikowo wydali na reklamy (bez internetu) o 6,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Spore spadki budżetów reklamowych zanotowały Coca-Cola Poland Services, Tymbark i Pepsi-Cola General Bottlers Poland, za to duże wzrosty osiągnęły Hortex Holding, Agros-Nova i Nestlé Waters Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Cennikowe wydatki reklamowe (bez rabatów i uwzględnienia internetu) producentów napojów bezalkoholowych od stycznia do sierpnia br. wyniosły 513,99 mln zł, o 34,1 mln zł, co oznacza spadek o 6,2 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Kategoria napojów bezalkoholowych obejmuje wszystkie wody, soki i napoje gazowane i niegazowane (w tym izotoniczne i energetyzujące).

Zdecydowanie największych marketerem w tej branży jest Coca-Cola Poland Services, której główne marki to Coca-Cola, Sprite, Fanta, Cappy, Nestea i Kropla Beskidu. W pierwszych ośmiu miesiącach br. cennikowe wydatki reklamowe firmy wyniosły 103,07 mln zł, o 23,49 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek 18,5 proc.). Jej największym projektem marketingowym była kampania Coca-Coli, w ramach której na opakowaniach znalazły się cytaty z tekstów słynnych piosenek (więcej na ten temat). Z kolei herbata Nestea była reklamowana pod hasłem „Smak wolności” (zobacz szczegóły), a Sprite był promowany głównie w internecie, m.in. spotem, który jest oskarżony o seksualizację wizerunku nastolatków (przeczytaj o tym więcej).

Cennikowy budżet reklamowy Tymbarka, należącego do Grupy Maspex, zmalał w skali roku o 21,23 mln zł (czyli o 23 proc.). Soki tej firmy były w br. reklamowane pod hasłem „naturalnie do posiłku” (zobacz więcej), a w spotach napojów gazowanych przedstawiane było maksymalne orzeźwienie (obejrzyj jeden z nich).

Mniejsze spadki zanotowały Pepsi-Cola General Bottlers (producent m.in. Pepsi, Mirindy, 7UP i Mountain Dew) oraz Maspex Wadowice (producent napojów Kubuś i Tiger). Wydatki pierwszej firmy zmalały o 1,92 mln zł (czyli o 3 proc.). Przypomnijmy, że podczas tegorocznych wakacji odbyła się druga edycja kampanii Pepsi „Wyzwanie smaku” (więcej na ten temat), a wcześniej napój w związku z piłkarskimi mistrzostwami świata promował Leo Messi (zobacz szczegóły), natomiast Mirinda była reklamowana pod hasłem „Twój plan na Fun” (więcej o tym).

Budżet Maspeksu Wadowice zmniejszył się o 4,4 mln zł (to 8,6 proc. w dół). O ile napoje Kubuś tak jak wcześniej reklamowały dzieci i brand hero tej marki, o tyle w komunikacji Tigera pojawił się nowy format - seria spotów, w których tygrys jako gospodarz talk-show gościł inne zwierzęta (zobacz więcej).

Zmalały również wydatki Zbyszko Company (o 1,05 mln zł, czyli 3,8 proc.) i Red Bull Polska (o 5,9 mln zł, czyli 22,6 proc.).

Za to cennikowy budżet Hortex Holding wzrósł o 18,22 mln zł (to aż o 124 proc. w górę). Firma prowadziła dużą kampanię, której bohaterką była Matka Natura (więcej na ten temat).

Agros-Nova (produkująca m.in.  Tarczyn, Pysio, Fortuna, Garden) wydała na reklamy napojów o 13,37 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost aż o 146,4 proc.). Firma reklamowała głównie napoje Fortuna, wprowadzone do sprzedaży w zmienionych opakowaniach (przeczytaj o tym więcej). Natomiast budżet Nestlé Waters Polska (producenta wody Dar Natury i Nestlé Aquarel) urósł w skali roku o 13,02 mln zł, czyli aż o 216 proc.

Zdecydowanie najważniejszym medium do reklamowania napojów bezalkoholowych jest telewizja - od stycznia do sierpnia br. trafiło do niej 414 mln zł ich cennikowych wydatków, czyli 80,5 proc. wszystkich nakładów reklamowych. Jednocześnie te inwestycje zmalały w skali roku o 13,07 mln zł (to 3 proc. w dół).

Bardzo mocno spadły wydatki reklamowe w radiu i gazetach. W pierwszym medium skurczyły się o 17,09 mln zł (czyli o 46,4 proc.), a w drugim - o 469,6 tys. zł (30,8 proc. w dół).

Za to nieco większe budżety przeznaczono na reklamę w magazynach (o 814,3 tys. zł, czyli 5,9 proc.) oraz indoorze (o 9,7 tys. zł, czyli 2,1 proc.).

W internecie, nieobjętym monitoringiem Kantar Media, wydatki wszystkich napojów (także alkoholowych) w I kwartale br. stanowiły 1 proc. rynku reklamowego wartego 573,9 mln zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"