64 procent konsumentów deklaruje, że wybiera te marki, którym ufa i które zajmują stanowisko w sprawach społecznych czy politycznych. Jak twierdzą autorzy raportu, można to interpretować jako jasny sygnał, że w dzisiejszych czasach marki nie mogą już sobie pozwolić na brak zaangażowania i rezygnację z wyrażania opinii w ważnych dla całego społeczeństwa kwestiach.
Kwestia zaufania
69 procent konsumentów w wieku 18-34 lata, deklaruje, że swoje wybory zakupowe podejmuje zgodnie z wyznawanymi wartościami. Wśród nieco starszych osób (35 – 54 lata) ten odsetek kształtuje się na poziomie 67 procent.
Wśród najstarszych respondentów (powyżej 55. roku życia), aż o 18 punktów procentowych rdr. wzrósł odsetek kupujących produkty marek, które obdarza zaufaniem.
Z raportu wynika też, że według konsumentów marki są potężniejszą siłą zmian społecznych niż rząd. Ponad połowa badanych (53 proc.) uważa, że marki mogą zrobić więcej niż rządzący w kwestii rozwiązywania problemów społecznych. 54 procent respondentów twierdzi ponadto, że ludziom łatwiej jest skłonić marki do zainteresowania się danym problemem niż przekonać rząd do aktywnego działania.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polacy-traca-zaufanie-do-mediow-liderami-tvn-i-onet-pl,7171436436412033a ##
Nadchodzi „Brand Democracy”
Według Richarda Edelmana, prezesa i dyrektora generalnego sieci Edelman, wnioski z raportu świadczą o tym, że mamy do czynienia z narodzinami „Brand Democracy”, bowiem konsumenci dokonując wyboru marek chcą, by te ich reprezentowały. Firmy zmuszone są tym samym, by wyjść poza swoje klasyczne interesy biznesowe. Między firmą a konsumentem tworzy się nowa relacja, która oparta jest na zaufaniu i podzielaniu tych samych wartości.
Badanie „Edelman Earned Brand 2018” zostało przeprowadzone w ośmiu krajach (Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chin, Japonii, Indii) wśród 8.000 respondentów.











