W br. korzystanie z telefonu komórkowego deklarowało w badaniu UKE 92 proc. respondentów. Oznacza to wzrost popularności komórek w porównaniu z ub.r., gdy odsetek użytkowników wynosił 88 proc.

Z telefonów komórkowych korzystają obecnie częściej mężczyźni (93 proc.) niż kobiety (91 proc.). Okazuje się też, że grupą najpowszechniej korzystającą z komórek są osoby w wieku 15 - 24 lata – 100 proc. respondentów z tego segmentu deklaruje posiadanie telefonu mobilnego. Najrzadziej posiadaczami komórek są z kolei Polacy, którzy przekroczyli 60 lat – 73 proc. z nich przyznaje się do używania telefonów komórkowych.
Wraz z rosnącą popularnością telefonii komórkowej spada liczba użytkowników korzystających z połączeń stacjonarnych. Według UKE obecnie posiadanie telefonu stacjonarnego potwierdza 24 proc. Polaków, przy czym najwięcej (36 proc.) użytkowników telefonii stacjonarnej znajduje się wśród najstarszych respondentów, którzy przekroczyli wiek 60. lat.

W br. w porównaniu z rokiem 2014 znacząco wzrosła liczba respondentów używających internetu - z 58 do 69 proc. Internautami są częściej mężczyźni (72 proc.) niż kobiety (66 proc.), a największy ich odsetek (97 proc.) znajduje się w grupie wiekowej 15-24 lata.

49 proc. badanych przez UKE deklaruje korzystanie z łączy stacjonarnych, które najbardziej rozpowszechnione (60 proc.) są w dużych miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Z kolei do posiadania internetu mobilnego przyznaje się 18 proc. respondentów badania, najczęściej (28 proc.) są to osoby w wieku 25-34 lata.

Większość Polaków (96 proc.) korzysta z dostępu do sieci w swoich domach, a ponad połowa (52 proc.) używa internetu codziennie. Badanie potwierdza też spadającą popularność kawiarenek internetowych - miejsca te odwiedza obecnie zaledwie 2 proc. respondentów.
Każdego dnia połowa badanych korzysta z poczty elektronicznej, 45 proc. odwiedza portale internetowe, a serwisy społecznościowe są odwiedzane codziennie przez 36 proc. Polaków. W porównaniu z tymi danymi mało popularne są gry online i korzystanie z takich usług jak VOD - deklaruje je jedynie 7 proc. respondentów.

Obecnie średnio Polacy płacą za dostęp do interenetu stacjonarnego 55 zł. Najtaniej (44 zł miesięcznie) kosztuje łącze o przepustowości do 1,99 Mb/s, najdroższy jest dostęp do usługi o prędkości ponad 100 Mb/s - trzeba za nią zapłacić średnio 70 zł.

Na podobnym poziomie jak w wypadku internetu stacjonarnego kształtuje się deklarowana przez respondentów średnia wysokość opłat za internet mobilny - wynosi ona 55 zł. 11 proc. badanych płaci miesięczne rachunki w wysokości ponad 71 zł, natomiast opłaty 30. proc. użytkowników wynoszą do 30 zł.

Wśród osób, które deklarują brak dostępu do internetu 62 proc. zdradza, że nie widzi potrzeby korzystania z sieci, z kolei ponad połowa (51 proc.) przyznaje, że nie posiada umiejętności koniecznych do poruszania się w internetowym środowisku.
Z badań UKE wynika, że dla 56 proc. Polaków posiadanie telefonu komórkowego jest ważne, większość użytkowników (54 proc.) korzysta ze smartfonów, zaś największy odsetek posiadaczy takich aparatów (85 proc.) jest w grupie wiekowej 25-34 lata.

Wśród dostępnych na rynku rodzajów usług komórkowych większość respondentów (53 proc.) korzysta z oferty abonamentowej.

Z raportu wynika, że obecnie w Polsce przeciętne rachunki Polaków za korzystanie z telefonii komórkowej wynoszą 49 zł. Jednak 11 proc. respondentów deklaruje opłaty na poziomie ponad 70 zł miesięcznie, natomiast 33 proc. badanych nie płaci za swoje rachunki telefoniczne więcej jak 30 zł.
Raport UKE został przygotowany na podstawie badań przeprowadzonych metodą bezpośrednich wywiadów wspomaganych komputerowo - CAPI na ogólnopolskiej próbie losowo-adresowej 1,6 tys. osób reprezentatywnej dla populacji Polski w wieku 15 lat i więcej w dniach 13 października - 3 listopada br.











