CSR i odpowiedzialne strategie biznesowe nie tylko dla dużych

Nie mamy czasu”, „jesteśmy za mali”, „nasza branża temu nie sprzyja” – to jedne z pierwszych reakcji firm z sektora MSP, pytanych o strategię CSR. – CSR to naturalny krok dla firmy, która osiągnęła dojrzałość rynkową, niezależnie od jej rozmiaru i branży – przekonują tymczasem przedstawiciele tych przedsiębiorstw, które zdecydowały się na świadomą działalność społeczną. Przykłady pokazują, że takie działania mogą doskonale wpisać się także w strategię MSP z branży technologicznej i wspierać m.in. rozwój myśli inżynierskiej czy przemysłu 4.0.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Wielkie koncerny od dawna dostrzegają znaczenie, jakie ma dla budowania wartości firmy aktywne uczestnictwo w życiu społecznym (CSR, ang. corporate social responsibility, pol. społeczna odpowiedzialność biznesu). Jednak nie tylko znane i duże marki podejmują aktywność na tym polu. Mimo, iż wśród znacznej części firm z sektora MSP wciąż jeszcze pokutuje przekonanie, że CSR to raczej domena dużych, biznesowych graczy, świadomość w tym względzie zaczyna się zmieniać.

CSR – podstawy

Podstawowe obszary, które obejmuje CSR są istotne z punktu widzenia każdej firmy, niezależnie od jej wielkości i branży, w której działa. Fundamentem jest przestrzeganie zasad uczciwych praktyk rynkowych, terminowej regulacji zobowiązań finansowych, dbania o środowisko, zapewniania godnych miejsc pracy czy prowadzenia dialogu z lokalną społecznością.

– Działalność społecznie odpowiedzialna to naturalny i oczywisty krok dla przedsiębiorstwa, które osiągnęło dojrzałość rynkową, niezależnie od jego rozmiaru. Mimo tego, niewiele lokalnych firm należących do sektora MSP decyduje się szerzyć tę ideę i m.in. opublikować raport CSR. To raczej domena dużych, globalnych korporacji. Chcemy zainspirować i wyznaczyć nowy trend. Taki raport pozwala poznać firmę od środka, jej kulturę organizacyjną i to, jakie wartości wyznaczają nasze biznesowe działania – mówi Stefan Życzkowski, prezes ASTOR, firmy zajmującej się automatyką, robotyką i IT dla przemysłu.

Odpowiedzialność w wymiarze strategii

Wraz z początkiem 2016 roku ASTOR opublikował kolejny już Raport Społeczny, będący podsumowaniem działań CSR w latach 2013-2015. Dokument opisuje m.in. standardy obsługi klienta, politykę środowiskową, politykę personalną, a także szereg inicjatyw charytatywnych i edukacyjnych, w które angażuje się przedsiębiorstwo. Większość z tych działań wpisuje się w wizję firmy, jaką jest koncentracja na tym, aby polska myśl inżynierska była szanowana w Polsce i na świecie, a także szerzenie idei przemysłu 4.0. Realizacji tego celu służą zarówno działania wewnętrzne jak i zewnętrzne. Wśród nich można wymienić takie jak m.in. współpraca ze szkołami i uczelniami technicznymi, wyposażanie uczelnianych laboratoriów, szkolenie studentów, organizacja konkursu na najlepszą pracę dyplomową czy wspieranie rozwoju kompetencji inżynierskich, m.in. poprzez zaangażowanie w konkurs „Liderzy inżynierii poniżej czterdziestki”.

Najpierw działania, potem raporty

Jak pokazują takie przykłady, dobrze zaplanowana strategia w sektorze MSP, uwzględniająca CSR, przekłada się na znaczący rozwój wszystkich pracowników i zespołów, a tym samym – całego przedsiębiorstwa. Tymczasem jeszcze kilka, kilkanaście lat temu pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu kojarzyło się w Polsce tylko z przejściowym trendem. Politykę CSR najczęściej ograniczano do organizowanych doraźnie akcji pomocy potrzebującym, czy wspierania lokalnych społeczności. Z biegiem czasu firmy zorientowały się jednak, że CSR-u nie da się sprowadzać wyłącznie do doraźnej działalności filantropijnej.

– Działania ad hoc nie wystarczą, by firma zasłużyła sobie na miano marki odpowiedzialnej społecznie. CSR powinien być częścią strategicznego rozwiązania i jako taki nie może być oparty na krótkoterminowych projektach, a na długoterminowej i konsekwentnej strategii, która pozwala wspierać budowanie wartości firmy. Dlatego CSR w przedsiębiorstwie technologicznym rozpoczyna się dużo wcześniej, niż dojdzie do publikacji raportu społecznego. To jeden z fundamentów działania – podsumowuje Renata Poreda, koordynator ds. komunikacji i CSR w ASTOR.

***

Więcej informacji oraz Raport Społeczny ASTOR 2016 znaleźć można na stronie www.astor.com.pl/o-nas/spoleczna-odpowiedzialnosc.html

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"