Czym różni się zaliczka od zadatku?

Zadatek i zaliczka nie są synonimami, a ich rozróżnienie ma w praktyce ogromne znaczenie, bo wiąże się z odmiennymi skutkami prawnymi!

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Kwota przekazana wykonawcy staje się zadatkiem tylko wtedy, gdy zostanie to jasno określone w umowie – bez tego zaznaczenia – jest zaliczką.

Zaliczka:

po wykonaniu usługi zostaje wliczona w jej cenę, jeśli umowa zostaje rozwiązana za zgodą obu stron, to zwracają one sobie wzajemne świadczenia, czyli zaliczka wraca do konsumenta, jeśli umowa zostaje rozwiązana z winy konsumenta, zaliczka pozostaje u usługodawcy, jeśli umowę rozwiąże usługodawca, jest on zobowiązany do zwrotu pobranej zaliczki.

Zadatek:

jeśli umowa została wykonana prawidłowo, zadatek zostaje zaliczony w poczet ceny usługi, jeśli umowa zostaje rozwiązana za zgodą obu stron, to zwracają one sobie wzajemne świadczenia, czyli zadatek wraca do konsumenta, jeśli umowa została wykonana prawidłowo, zadatek zostaje zaliczony w poczet ceny usługi, jeśli umowa nie została wykonana, bo konsument z niej zrezygnował, zadatek przepada na rzecz usługodawcy, jeśli umowa nie została zrealizowana z przyczyn leżących po stronie wykonawcy usługi, konsument może od umowy odstąpić i żądać zwrotu zadatku w jego podwójnej wysokości.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii