Sztuczna inteligencja wkracza do branży zarządzania zasobami ludzkimi

Rewolucja AI wkracza do branży zarządzania zasobami ludzkimi (HR) coraz mocniej – powiedział PAP Przemysław Kadula, współtwórca oraz dyrektor zarządzający agencji rekrutacyjnej Talent Place, członek zarządu Polskiego Forum HR. Największym wyzwaniem - według Dominiki Olczak, ekspertki SoDA - jest zachowanie "człowiekocentryczności".

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Kadula zaznaczył, że na początku technologia AI (ang. artificial intelligence - AI - sztuczna inteligencja - red.) będzie wspierać pracowników w wielu czynnościach, a tam, gdzie technologia przyniesie poprawę efektywności, całkowicie zastąpi człowieka.

Zauważył, że w branży rekrutacyjnej sztuczna inteligencja i automatyzacja pozwolą na szybsze docieranie do odpowiednich kandydatów, "przejmą pierwsze etapy preselekcji, komunikacji i screeningu kandydatów, oceni aplikacje i umówi odpowiednie osoby do kolejnego etapu".

Ocenił, że efektem będzie znaczne obniżenie czasu trwania rekrutacji i jej kosztów.

"Sami pracujemy nad aplikacją, która ma na celu łączenie, z wykorzystaniem AI i machine learningu, kandydatów z bazy tysięcy rekruterów z pracodawcami" - dodał Kadula.

Jak pisać CV? Zasady SEO

Wspomniał, że przy pisaniu CV najlepiej stosować podobne zasady jak w przypadku SEO (search engine optimization - proces optymalizacji w celu zwiększenia widoczności i ruchu z wyników wyszukiwania - PAP) oraz stron internetowych. "Najważniejsze staje się zawarcie odpowiednich nagłówków, fraz i słów kluczowych w CV". Wspomniał, że najczęściej znajdują się one w ogłoszeniu o pracę w kategorii wiedza i umiejętności oraz w obowiązkach wymaganych na danym stanowisku.

"Algorytm zastosowany przez AI przeszuka CV, aby znaleźć dopasowania do słów kluczowych zawartych w opisie stanowiska". Dodał, że istotna jest kwestia oznaczenia zaawansowania umiejętności i zdobytego doświadczenia. "Tutaj ważne jest wykorzystanie przysłówków lub przymiotników, zamiast graficznych symboli. (...) Bezpieczniejszą opcją jest również stworzenie CV w języku angielskim, ponieważ jeszcze nie wszystkie modele ML są w stanie analizować język polski" – przekazał Kadula.

Dominika Olczak, lider ds. zasobów ludzkich w innowacyjnej firmie IT Inwedo oraz ekspertka Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA (Software Development Association Poland) zwróciła uwagę, że najczęściej pojawiającym się argumentem, przemawiającym za wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w działaniach zespołów HR jest uwalnianie czasu, który poświęcamy na powtarzalne i czasochłonne zadania.

"AI może zostać wykorzystana do analizy i selekcji napływających w procesach rekrutacyjnych CV. Może również mieć zastosowanie w chatbotach, które odpowiadają w czasie rzeczywistym na pytania kandydatów bądź kandydatek dotyczących procesu rekrutacyjnego" - przekazała.

Zaznaczyła, że pojawiają się również narzędzia, które wykorzystują AI do generowania ogłoszeń o pracę lub spersonalizowanych wiadomości do kandydatów na LinkedIn.

Zwróciła jednak uwagę, że wykorzystanie AI w rekrutacji niesie za sobą szereg zagrożeń. Całkowite powierzenie weryfikacji CV algorytmom AI powoduje, że osoby, które nie wpiszą się w klucz, zostaną automatycznie odrzucone w procesie.

"Stwarza to ryzyko pominięcia w rekrutacji osób mogących mieć wartościowe doświadczenie oraz kompetencje, które również będą cenne w danej roli. Sztuczna inteligencja nie jest gwarantem równości szans i wykluczenia dyskryminacji w procesach rekrutacyjnych" – przekazała.

Wskazała, że ryzyko odrzucenia z procesu osób, które nie "wpasują się" w klucz przyjęty przez AI jest zależne w głównej mierze od dwóch czynników: pierwszy z nich to założenia filtrowania, jakie przyjęliśmy, drugi, to czy wstępną selekcję CV powierzamy wyłącznie sztucznej inteligencji.

Największym wyzwaniem, według Olczak, związanym ze zwiększaniem zaangażowania i wykorzystania AI w rekrutacji jest zachowanie "człowiekocentryczności".

"Jeżeli w ogóle nie przeglądamy CV własnoręcznie, istnieje bardzo duże ryzyko, że przy źle dobranych kryteriach z procesu zostaną wyłączone nawet te osoby, na którym nam jako organizacji bardzo zależy" - przekazała.

Dodała, że należy pamiętać, iż algorytmy sztucznej inteligencji bazują na analizie danych historycznych, które mogą być niepełne lub w jakimś stopniu zanieczyszczone.

"Działania zespołów HR powinny przede wszystkim skupiać się na ludziach. Niezależnie od tego, jakiej użyjemy technologii, ważne jest to, żeby w komunikacji z kandydatami to człowiek był na pierwszym miejscu" - przekazała.

Bardzo duży potencjał wykorzystania AI w analizowaniu procesów rekrutacyjnych

Dodała, że widzi bardzo duży potencjał wykorzystania AI w analizowaniu procesów rekrutacyjnych oraz wdrażaniu pracownika. "Wykorzystanie sztucznej inteligencji może dostarczać zespołom HR informacji oraz danych dotyczących efektywności procesów. Dzięki temu możemy szybciej reagować i wdrażać zmiany tam, gdzie są one potrzebne".

Zwróciła także uwagę na wiele możliwości, które daje nam AI. Jednak podkreśliła, że określając działania, w których sztuczna inteligencja może nas wesprzeć, musimy pamiętać o tym, że to człowiek jest na pierwszym miejscu.

"Wykorzystanie AI może pozwolić na zautomatyzowanie procesu dzielenia się informacją zwrotną z kandydatami i kandydatkami, również, jeśli chodzi o status, na jakim etapie procesu zostali odrzuceni oraz feedback dotyczący decyzji" - powiedziała.

Zauważyła, że obecnie dostępne dla zespołów HR systemy rekrutujące ATS w pewnym stopniu pozwalają na automatyzowanie tych działań np. poprzez wykorzystanie szablonów wiadomości powiązanych z powodem odrzucenia poszczególnych osób.

"AI daje takie możliwości, ale musimy pamiętać, że dzielenie się informacją zwrotną, dzielenie się pełnym kontekstem, a także spersonalizowane wiadomości dla kandydatów i kandydatek są bardzo istotnymi elementami procesu rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, żeby w tych procesach zachować +człowiekocentryczność+" – przekazała. AI może wspierać nasze działania, ale nie w pełni je zastępować.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu