Dziennikarze słynnej gazety za strajkiem ws. masowych zwolnień. "AI nie zastąpi talentu"

Ponad połowa członków Krajowego Związku Dziennikarzy (NUJ) dzienników "Daily Mirror" i "Sunday Mirror" opowiedziała się za strajkiem. Decyzja ma związek z masowymi zwolnieniami i doniesieniami ws. sztucznej inteligencji, mającej zastąpić dziennikarzy.

Rafał Badowski
Rafał Badowski
Udostępnij artykuł:
Dziennikarze słynnej gazety za strajkiem ws. masowych zwolnień. "AI nie zastąpi talentu"
Dziennikarze "Daily Mirror" popierają strajk ws. zwolnień.

Spośród 83 członków uprawnionych do głosowania, 44 oddało głos. 42 członków z prawem głosu opowiedziało się za strajkiem, a dwóch było przeciw – podaje branżowy magazyn Press Gazette. Członkowie NUJ nie zdecydowali jeszcze, jaką formę, jeśli w ogóle, przybierze strajk.

NUJ już wcześniej zasugerował, że dziennikarstwo wspomagane sztuczną inteligencją odegra rolę w zastąpieniu zwolnionych dziennikarzy "Daily Mirror" i "Sunday Mirror".

"Sztuczna inteligencja nie zastąpi talentu dziennikarzy"

– Naciskamy na firmę, aby rozwiązała problemy zgłaszane przez naszych członków. Nie chcemy, aby Reach wypełniał lukę wynikającą z tych cięć, zwiększając obciążenie pozostałych pracowników i wykorzystując sztuczną inteligencję do centralizacji i powielania treści. Firma twierdzi, że tak nie jest – ale nasi członkowie się z tym nie zgadzają – mówi Laura Davison, sekretarz generalna NUJ.

Sztuczna inteligencja nie zastąpi talentu i wiedzy wyszkolonych pisarzy i redaktorów. "The Mirror" to wyrazisty głos w brytyjskim dziennikarstwie, a te cięcia podważają pluralizm mediów i wyrządzają krzywdę jego czytelnikom i lojalnym pracownikom – dodała Laura Davison.

We wrześniu Reach, czyli największy wydawca wiadomości na Wyspach Brytyjskich, ujawnił, że ponad 600 dziennikarzy z tytułów krajowych i regionalnych jest zagrożonych, ponieważ planuje zwolnić łącznie 186 osób w ramach gruntownej reorganizacji redakcji.

Cięcia są częścią planów stworzenia sieci z materiałami wideo i wiadomościami na żywo, z której treści trafią do centrum, z którego będą korzystać marki takie jak "Daily Mirror". W nowej sieci ma powstać około 135 nowych stanowisk.

Rzecznik Reach przekazał w oświadczeniu: "Wciąż będziemy ściśle współpracować z naszymi zespołami i przedstawicielami związków zawodowych, aby uniknąć negatywnych konsekwencji i zapewnić naszym odbiorcom dalsze dostarczanie wiarygodnych, wysokiej jakości treści, w obliczu szybko zmieniającego się otoczenia".

"Tymczasem musimy nadal czynić postępy w realizacji naszych priorytetów i rozpoczęliśmy proces potwierdzania nominacji na nowe stanowiska, które wesprą nasze ambicje w zakresie subskrypcji materiałów wideo i cyfrowych, a także naszej nowej sieci Live News Network" – dodał.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały