Zbigniew Nowicki, co-managing director w Bluerank, przewodniczący rady Izby Gospodarki Elektronicznej
Wydarzenie rokuZdecydowanie jest to wyczekiwany przez dużych i małych inwestorów debiut Allegro na warszawskim parkiecie. Wejście Allegro na giełdę jest lokalnym potwierdzeniem tego co się dzieje na scenie globalnej. Spółki związane z e-commerce, działające z dobrym efektem skali, zaczynają poszukiwać środków na dalszy rozwój, poprzez ofertę publicznej emisji akcji. Dlatego dwie pierwsze spółki notowane tylko na warszawskiej giełdzie z największą kapitalizacją należą do przenikających się obszarów e-commerce i technologii Allegro z wyceną ponad 70 mld zł oraz CD Projekt wycenione na ponad 35 mld zł. W rankingu kapitalizacji wyprzedzają one dzisiaj takich strategicznych graczy jak PKO BP, PKN Orlen i PGNiG.

Allegro w ramach debiutu giełdowego pobiło również kilka rekordów: liczba akcji sprzedanych przed debiutem, skala i liczba transakcji w dniu debiutu oraz rekordowa kapitalizacją osiągnięta w wyniku debiutu. Osobiście wierzę, że to nie są ostatnie rekordy Allegro i najciekawsze przed nami.
Rozczarowanie rokuSegregacja i selektywna zbiórka odpadów została wprowadzona w Polsce ponad 10 lat temu. Przeprowadzone pod koniec 2020 badanie UCE Research, pokazało, iż ponad 50 proc. konsumentów uważa, że sklepy internetowe powinny wysyłać klientom towary wyłącznie w ekologicznych opakowaniach. Pokolenie konsumentów Z, którzy wychowali się w duchu poszanowania dla środowiska, osiągnęło obecnie zdolność zakupową i świadomie będzie wybierać dostawę towarów od sklepów internetowych stosujących proekologiczne opakowania i rozwiązania. Podejście ekologicznej świadomości i odpowiedzialności jest w naszym szeroko pojętym interesie, zarówno po stronie sprzedawców jak i konsumentów.

Niestety samymi oczekiwaniami i chęciami ciężko będzie zmienić obecny obraz przeciętnej przesyłki, czyli: karton, folia bąbelkowa, stretch, czy styropianowe kulki. Do akcji promującej ekologiczną świadomość opakowań muszą włączyć się najwięksi gracze e-commerce dając przykład oraz ustawodawca przygotowując odpowiednie ulgi i przepisy prawne. Niestety w 2020 niewiele zadziało się w temacie.
Człowiek rokuRafał Brzoska za konsekwentne tworzenie i rozwój marki InPost. Firmy będącej liderem nowoczesnej logistyki w Polsce, a także w swojej kategorii jednej z najszybciej rozwijających się firm na świecie. W ramach wydarzeń 2020 należy zwrócić uwagę na politykę ciągłego wychodzenia naprzeciw rosnących oczekiwań klientów. To właśnie w wyniku zrozumienia oczekiwań klientów InPost wprowadził aplikację mobilną InPost Mobile, w której wystarczy podać paczkomat lub adres domowy odbiorcy i wygenerować kod do zeskanowania w paczkomacie. Bez druku, bez etykiet, bez dotyku. Następnie otwiera się skrytka paczkomatu, chowamy paczkę i już, poszło. InPost otrzymał nagrodę główną BestIn w tegorocznym konkursie e-Commerce Polska awards 2020.

Na sukcesy wczesną jesienią zareagował również rynek finansowy gdzie pojawiła się nieoficjalna informacja o potencjalnie możliwej sprzedaży InPost przez jej właściciela, fundusz Advent International. Wartość InPostu jest oceniana na ponad 9 mld złotych.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##
Temat rokuWątek koronawirusa zdominował tegoroczne wiadomości. Każdego dnia mówi się o wzrostach, spadkach, szczepionkach, zakażeniach, wyzdrowieniach, respiratorach, ograniczeniach oraz całej masie zmian, które zmieniły nasze funkcjonowanie w 2020. Dla wzrostów w e-commerce pandemia miała wiodące znaczenie z trzech powodów:● Wprowadzono w końcówce pierwszego kwartału społeczne ograniczenia do walki z pandemią, wiele sklepów stacjonarnych było albo zamkniętych albo musiało stosować rygorystyczny limity dla kupujących, alternatywą pozostały zakupy w Internecie, również dla tych, którzy wcześniej nie korzystali z tej opcji.● Sklepy, które były otwarte, odnotowały mniejszy ruch niż zwykle, ponieważ ludzie boją się wychodzić z domu i/lub przebywać w skupiskach publicznych gdzie istnieje większe prawdopodobieństwo zarażenia covid-19. W rezultacie najbezpieczniej sięgnąć było po zakupy do Internetu, z kurierem zostawiającym towar pod drzwiami.● Ograniczenie sprzedaży tradycyjnej pociągnęło za sobą zmniejszenie wydatków na reklamę dla tego kanału i przekierowanie budżetu w stronę reklamy internetowej, ponieważ większość graczy omnichannel zdało sobie świadomość, iż e-commerce i transakcje on-line są kołem ratunkowym dla stałych kosztów tradycyjnych sklepów i salonów sprzedaży. Promocja dla zakupów w Internecie otrzymała dodatkowy zastrzyk gotówki.

Wyzwanie na 2021 rokuCzy logistyka, z obecnymi modelami dostaw, infrastrukturą transportową i drogową oraz personelem, będzie w stanie nadążyć za dynamiką rozwoju e-commerce? Polski rynek e-commerce wzrósł w tym roku o 30 proc. Rozwój handlu elektronicznego spowodowany pandemią zwiększył nacisk, na i tak już napiętą branżę transportową i logistyczną. Co więcej, trend ten nie wykazuje oznak spowolnienia.
Ostatnie badanie OC&C i Allegro wskazuje, że wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 80 mld zł w 2021 r. Optymistyczne prognozy mówią o 95 proc. zakupów na całym świecie dokonywanych online do 2040. W związku z bezprecedensowym wzrostem sprzedaży online w czasie pandemii, gdy ochłoniemy w „nowej normalności”, konsumenci będą preferować zakupy online. Dlatego już teraz trzeba zadawać sobie pytanie co zrobić, aby rosnące słupki zamówień znalazły odzwierciedlenie w rosnącej równie szybko liczbie dostaw na miejsce i na czas.

Anna Gromańska, publishing & innovations director w Cube Group
Porażka rokuZa największą porażkę tego roku można uznać brak przygotowania części biznesów do sprzedaży przez internet. W 2020 roku nadal trudno uwierzyć, że są marki, dla których kanał online nie jest kluczowym czynnikiem dalszego rozwoju. Dopiero pandemia boleśnie pokazała, że e-commerce to must have. Przykładów mamy sporo nawet wśród międzynarodowych gigantów: Primark, którego przychody spadły do zera na rynkach, gdzie wdrożono pełen lockdown, czy Lidl, który co prawda sprzedaje część swoich produktów przez internet, ale w obecnej sytuacji mógłby zyskać zdecydowanie więcej. Dobrym rozwiązaniem jest budowa partnerskiego kanału sprzedaży online - tak zrobiła chociażby Biedronka z Glovo.

Rozczarowanie rokuSporym rozczarowaniem dla mnie był drastyczny spadek udziału sprzedaży przez internet w całości handlu detalicznego po pierwszej fali pandemii. W szczytowym momencie w kwietniu zakupy online stanowiły prawie 12 proc. całości handlu detalicznego, ale po zmniejszeniu obostrzeń sporo osób wróciło do starych przyzwyczajeń, a udział sprzedaży online spadł do poziomu 6,1 proc. (a więc blisko do poziomu 5,6 proc. z przed pandemii). Chociaż wiele osób przetarło pierwsze ścieżki w zakupach przez internet, nowe zwyczaje nie zdążyły się jeszcze utrwalić. Najnowsze dane GUS (za wrzesień) pokazują delikatny wzrost wartości handlu online do poziomu 6,8 proc. i z pewnością będą wyższe w okresach zamknięcia galerii handlowych. Być może druga fala COVID-19 pozwoli bardziej ugruntować przyzwyczajenie do zakupów w sieci. Zwłaszcza jeśli spojrzymy na zachód Europy, gdzie w 2020 roku w Wielkiej Brytanii spodziewany udział e-commerce ma wynieść 26 proc. Mamy jeszcze sporo do nadrobienia.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-jak-uplynal-2020-rok-co-wydarzy-sie-w-2021,7170416106976897a ##
Kryzys rokuJednym z głośniejszych kryzysów w 2020 roku był niewątpliwie ten związany z marką Veclaim, której właścicielką jest Jessica Mercedes. Drogie ubrania miały być tworzone w Polsce, a okazało się, że są to tanie chińskie koszulki Fruit of The Loom. Mimo ogromnej krytyki, jaka spadła na markę i samą Jess, kolejna kolekcja Veclaim sprzedała się bardzo dobrze po zapewnieniach, że tym razem ubrania faktycznie zostały wyprodukowane w Polsce. Kryzysy mają jednak dalekosiężne konsekwencje, marka bowiem jest teraz mocniej obserwowana, a jakiś czas temu pojawiły się kolejne zarzuty - tym razem o podobieństwo nowych ubrań Veclam do kolekcji jednej z zagranicznych marek.
Bardzo negatywnie komentowana przez internautów była również kolekcja Medicine, która nawiązywała do bardzo powszechnego obecnie problemu - depresji. Marka obiecywała, że ubrania „są terapią na ból istnienia”. Kolejne niezadowolenie klientów wywołała grafika na jednym z produktów Reserved. Świąteczna bluza, w zamyśle zabawna, przedstawiała Mikołaja i renifera z butelkami i napisem „odkupienie win”. Marka została oskarżona w internecie o obrazę uczyć religijnych.
Przykład tych trzech kryzysów pokazuje, jak bardzo w dzisiejszych czasach marki muszą brać pod uwagę opinie swoich klientów. Zadowoleni klienci to najlepsi ambasadorzy marki, natomiast ci niezadowoleni mają obecnie bardzo efektywne narzędzia do mówienia o tym głośno – kultowa „Księga skarg, wniosków i zażaleń” to teraz media społecznościowe, blogi, serwisy informacyjne. Każdy ma do niej dostęp 24/7.
Trend rokuTo przenoszenie wszystkich możliwych typów biznesów do internetu. Okazuje się, że online można sprzedawać wszystko, nawet nie posiadając swojego sklepu. Stąd pojawienie się wielu producentów na Allegro, jak chociażby Mondelez (Milka, Alpen Gold, Oreo, 3bit i wiele innych) czy producent lodów Grycan. Jesteśmy świadkami rozkwitu e-grocery. Aż 94 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że „jedzenie i zakupy z dostawą to przyszłość na polskim rynku” (dane SW Research). Większość sieci sklepów spożywczych uruchomiła możliwość zamówień przez internet. Nawet jeśli nie mają możliwości realizowania dostaw, to proponują klientom zamówienie produktów w sieci i odbiór w sklepie lub w specjalnych strefach przy sklepie.
Obok zakupów bezpośrednich mamy opcję skorzystania z Glovo i Shopi, dla których kwarantanna jest trochę jak prezent na gwiazdkę, bo niesamowicie ułatwia przełamanie bariery pierwszego zakupu przez taką aplikację. A jak już jesteśmy przy aplikacjach, to warto wspomnieć, że FB i Instagram w USA oferują już opcję stworzenia sklepu z pełną obsługą i płatnościami w ramach aplikacji i to tylko kwestia czasu kiedy te możliwości pojawią się również u nas.
Człowiek rokuFrançois Nuyts, CEO Allegro. Po pierwsze, za wprowadzenie firmy na warszawską giełdę z najwyższym IPO w historii. Po drugie, Allegro znalazło się w tym roku w TOP 10 platform e-commerce na świecie pod względem liczby wizyt. Dodatkowo Nuyts ogłosił już plany ekspansji zagranicznej, która wydaje się słusznym kierunkiem przy obecnej pozycji Allegro w Polsce.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-wedlug-wydawcow-podsumowanie-2020-prognozy-na-2021,7170409315124865a ##
Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia z pewnością przyspieszyła zmiany, które przewidywaliśmy na kolejnych kilka lat. Oczywiście z perspektywy biznesu jest to wspomniane wcześniej przenoszenie biznesów do online. Natomiast z perspektywy klienta widać trzy główne trendy. Pierwszy to rosnąca wrażliwość cenowa związana z pogorszeniem się sytuacji materialnej. 45 proc. osób uważa, że firmy powinny pomagać konsumentom, oferując zniżki i promocje (Kantar). Mniejszy zasób portfela wpływa też na ograniczenie konsumpcji oraz na większą skłonność do zakupu produktów używanych - to wzmocnienie drugiego głównego trendu - recommerce.
Ogromne wzrosty notują serwisy dedykowane zakupom z drugiej ręki, np. Vinted czy OLX. W tym roku również Zalando postanowiło wejść w rynek odzieży używanej ze swoim programem Pre-owned. Trend ten jest widoczny zwłaszcza w młodszych grupach, m.in. dla pokolenia Z, dla których oprócz niższej ceny ważny jest także aspekt ochrony środowiska. Prognozy przewidują, że wartość samego rynku ubrań second-hand w skali globalnej może osiągnąć do 2023 roku wartość 51 miliardów dolarów (dane Deloitte). Ostatni trend konsumencki to lokalne pochodzenie produktów. W związku z tym, że wielu producentów zmaga się obecnie z problemami związanymi z pandemią, czujemy większą potrzebę wspierania lokalnych produktów – zgadza się z tym 42 proc. konsumentów (Kantar).
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuDla naszego rodzimego rynku e-commerce dużym wyzwaniem będzie zapowiadane od miesięcy wejście Amazona. Polscy użytkownicy bardzo cenią sobie niskie ceny i szybkie dostawy, dlatego rynek będzie musiał szybko nadrabiać do standardu amerykańskiego giganta. To z pewnością pchnie rynek dostaw do przodu, niektóre firmy już robią w tej kwestii spore postępy, jak chociażby CCC, które testuje dostawy kurierem z salonu prosto pod drzwi klienta w mniej niż godzinę. To z pewnością ściągnie do Polski start-upy technologiczno-logistyczne, takie jak litewski Zitcity, który właśnie zebrał kolejną rundę finansowania i sam o sobie mówi, że chce konkurować w kontekście same-day delivery z takimi gigantami jak Amazon.
Kolejne wyzwanie, przed którym mogą stanąć e-commerce’y, to zakupy poprzez inteligentne głośniki, które mocno promuje Amazon ze swoim produktem Amazon Alexa. W Wielkiej Brytanii 60 proc. posiadaczy inteligentnych głośników wykorzystuje je przy zakupach w sieci (wg Artefact). W Polsce trend ten nie jest jeszcze tak widoczny, chociaż można już skorzystać z zakupów głosowych między innymi na Frisco.pl. Z pewnością liderzy będą musieli spojrzeć w tym kierunku, zwłaszcza po zapowiedziach testów metody autoryzacji głosowej płatności w Google Assistant, który jest największym konkurentem rozwiązań voice search Amazona.
Ostatnie wyzwanie na 2021 to zaadoptowanie rozwiązań wykorzystujących AI i AR. Zwłaszcza teraz, kiedy często nie ma w ogóle możliwości obejrzenia/przymierzenia produktu w fizycznym sklepie, konsumenci będą oczekiwać rozwiązań zastępujących w jakiś sposób te doświadczenia. Modowi giganci już się do tego szykują: Zalando kupiło szwajcarki start-up Fision, który buduje rozwiązania do skanowania ciała za pomocą smartfonów w celu lepszego dopasowania ubrań, natomiast Asos testuje rozwiązanie See My Fit, które pokazuje, jak wyglądają ubrania na różnych typach sylwetki.
Emil Szczepański, innovation expert w MediaCom
Wydarzenie rokuW drugiej części roku mamy do czynienia z mocnym ruchem społecznym, który początkowo dotyczył protestu wobec zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej, z czasem stając się ogólnopolską dyskusją światopoglądową. To z pewnością wydarzenie, które wpłynęło na całą branżę reklamową, jak jednak odnosi się do e-commerce? Strajk kobiet może mieć wpływ na sprzedaż online poprzez korelację utożsamiania się z marką młodego pokolenia a ich wyborami zakupowymi. Protesty odbywały i nadal odbywają się w wielu miastach. Jednak problem zdaje się niezauważony przez wielu znaczących graczy na rynku reklamowym.
Pojawia się pytanie - jaka może być tego przyczyna? Odpowiedź na nie jest złożona, ale czy z punktu widzenia komunikacji łamanie stereotypów nie jest bezpieczniejsze niż walka z jawną dyskryminacją na tle płci? Wiele marek opierało swoją dotychczasową wieloletnią komunikację na wzmacnianiu poczucia siły i własnej wartości u kobiet. I nagle te komunikaty, które wiele lat mówiły o sile drzemiącej w nas wszystkich, o wsparciu tych niesprawiedliwie poszkodowanych, ucichły. Zastanawiam się, czy młode pokolenie, które wchodzi na rynek z silną potrzebą identyfikowania się z markami, po takim milczeniu w ważnej dla nich sprawie, nadal się będzie z nimi utożsamiało. Czy taki brak konsekwencji nie będzie miał przełożenia na autentyczność i wyniki sprzedażowe firm, które w tej sytuacji pozostały bierne?
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-w-influencer-marketingu-prognozy-na-2021,7170410734724737a ##
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW marcu, gdy koronawirus pojawił się w Polsce, wiele marek, dotychczas bardzo aktywnych, nagle nabrało „wody w usta” – znikając z przestrzeni mediowej i wstrzymując zaplanowane aktywacje. W żaden sposób nie podjęły tematu, wracając choćby z konkretnym przekazem adekwatnym do zaistniałej sytuacji.
Niektóre marki na szczęście szybko zmieniły swoje plany i dostosowały się do nagłej zmiany rzeczywistości. Przykładem może być tu Żabka, która szybko zmieniła komunikację, w spotach tv, dziękując swojej obsłudze sklepów osiedlowych i kreując ich na „local heroes”. Firma dodatkowo umożliwiła swoim klientom wsparcie akcji „walki z pandemią”, zachęcając ich do przekazania swoich punktów lojalnościowych Żappsy poprzez aplikację Żappka. Oddane przez konsumentów punkty przełożyły się na realne pieniądze, które stanowiły realne wsparcie w walce z pandemią.
Kolejną marką, która postanowiła mieć realny wpływ na polepszenie warunków pracy medyków, był Decathlon. Marka przyłączyła się do akcji „maska dla medyka”, przekazując personelowi medycznemu maski do nurkowania, które w łatwy sposób mogły być dostosowane pod sprzęt izolujący medyków od wirusa.
Emocjonalną kampanię społeczną zrealizował internetowy sklep Zalando, znany wszystkim z nieraz mocno kontrowersyjnej komunikacji, obejmującej obszary różnorodności, tolerancji seksualnej czy pochodzenia. Spot marki buduje w nas poczucie, że kiedyś wrócimy do „normalnych” czasów, gdzie znów będziemy blisko siebie.
Trend roku / Człowiek rokuPozwolę sobie wskazać człowieka niezwiązanego bezpośrednio z sektorem e-commerce, w myśl zasady, że innowacje niekoniecznie muszą wywodzić się z tego samego obszaru. Wręcz często mogą mieć początek zupełnie gdzie indziej, wskazując jako przykład choćby walkę monopolistów handlu przyprawami z handlarzami lodem czy konfrontację Kodaka, który swojego czasu był monopolistą klisz fotograficznych z firmami, które stworzyły aparaty cyfrowe. Tym kluczem powinniśmy się kierować, mając oczy otwarte na perspektywy i trendy pojawiające się w otaczającym nas świecie.
Osobiście uważam, że warto z pełną uwagą spojrzeć na wizjonerskie pomysły, jakie prezentuje i skutecznie wdraża w życie Elon Musk. W 2020 roku urzeczywistnił swoją wizję - Starlink, której finalnym rezultatem był produkt, nazwany w nieco pragmatyczno-ironiczny sposób „better than nothing” - sugerujący, że lepiej mieć jakikolwiek dostęp do Internetu niż nie mieć go wcale. Musk swój pomysł konsekwentnie realizował w 2020 roku, wysyłając kolejne satelity w przestrzeń okołoziemską z myślą o umożliwieniu dostępu do Internetu w miejscach, gdzie dotychczas infrastruktura nie istniała lub była mocno zaniedbana.
Elon Musk zachęca do rezygnacji z patrzenia biznesowo-konsumpcyjnego „tu i teraz” na rzecz planowania long-term. Wprowadza to rewolucyjną zmianę również w kontekście przyszłej pracy. Eksperci e-commerce śledzą trendy przepływu użytkowników pomiędzy mediami, a ich głównym celem jest zdominowanie rynku swoim brandem. Jednak w tej pogoni za pozyskaniem nowych klientów (lub aktywizacją nieaktywnych do tej pory segmentów), nie tworzą nowego rynku, tylko walczą ze swoimi konkurentami o dominację w ramach obecnie istniejących ram. Natomiast Musk umożliwia dostęp do Internetu osobom, które dotychczas mogły nigdy nie mieć z nim styczności - wykluczonym członkom społeczności, którzy docelowo w perspektywie kilku lat będą mogli stać się konsumentami e-commerce.
Jak pandemia wpłynęła na branżę w tym roku?Pandemia to niezaprzeczalnie najważniejszy trigger 2020, którego nie da się pominąć, koronawirus wpłynął na wszystkie strategiczne decyzje w tegorocznych planach marketingowych. Pokusiłbym się o stwierdzenie, że to właśnie pandemia jest głównym czynnikiem, determinującym wszystko, co wydarzyło się w tym roku - w tym transfer ze świata offline do online, pojawienie się udogodnień w najprostszych (choć z punktu technologicznego zaawansowanych) sytuacjach, jak np. zakupy e-grocery.
Przykładem mogą być tu choćby takie rozwiązania jak bezdotykowa dostawa, płatności przez aplikację na stacjach paliw, umawianie na e-wizyty z lekarzem, załatwianie spraw urzędowych online, czy rozrost punktów pick&collect. Tych teoretycznie „prostych” rozwiązań nikt wcześniej nie brał pod uwagę, jednak wraz z powstałą potrzebą okazały się warte wdrażania. To zmiana, która może w ogromnym stopniu wpłynąć na nasze dalsze życie w rozumieniu funkcjonowania zarówno konsumentów, jak i całego społeczeństwa.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##
Trzy najważniejsze wyzwania stojące przed branżą w 2021 rokuTransformacja cyfrowa małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza z sektorów e-grocery czy food, połączona z niekonwencjonalnymi pomysłami dotarcia do klienta. Pandemia doprowadziła wiele firm do granicy rentowności, przykładem mogą być tu restauratorzy, którzy oglądają każdą złotówkę dokładniej niż kiedykolwiek. Już dziś na rynku pojawiają się nowe inicjatywy, chociażby powstała w branży gastronomicznej platforma knajp.pl, która łączy restauracje, oferujące jedzenie na dowóz, w kontrze do dotychczas obecnych na rynku popularnych aplikacji, oferując partnerom rozliczenie w systemie abonamentowym. W 2021 roku z pewnością będzie pojawiało się coraz więcej takich inicjatyw.
Znalezienie właściwej równowagi w kontekście łączenia rozwiązań mar-techowych. Korzyści z wykorzystania tych technologii już procentują, a ich dalszy rozwój będzie tylko to umacniać.
Partnerstwo z producentami i idąca za nim transparentność w obszarze udostępniania danych na temat dokonanych konwersji. Taka współpraca umożliwia podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych, co przekłada się na zwycięstwo i wyniki biznesowe obu stron.
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Vecton, Ideo, Imagine, Kamikaze, Veneo, Insignia, Circlewise, Listonic, SalesTube, Netmove i Abanana oraz Akademii Leona Koźmińskiego
Arek Kustra, CEO Vecton (grupa digitalowa Whites)
Wydarzenie roku 2020Pewnie długo będziemy pamiętać te kolejki wiosną 2020, puste półki w sklepach, całą atmosferę przygotowania do lockdownu, a w tym, co szczególnie znamienne, bardzo długie, nawet miesięczne, terminy dostaw w sklepach internetowych. Wówczas mam wrażenie, że gospodarka podzieliła się na dwie prędkości. Firmy dotknięte pandemią, które znalazły się na skraju bankructwa oraz firmy, które na tej całej zmianie skorzystały, bo ich model działania był oparty przeważnie na internecie. Ten podział na dwie równolegle rzeczywistości, który pojawił się wiosną 2020, pozostanie z nami na długo, być może na zawsze.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku 2020W głęboki kryzys wpadły firmy, które przez lata bagatelizowały przesłanki o koniecznej transformacji cyfrowej. W tym zbudowanie spójnej i spersonalizowanej komunikacji omnichannel lub od dłuższego czasu zaniedbywały sprzedaż online. Z dnia na dzień rzeczywistość zmieniła się bezpowrotnie i ci, którzy byli przygotowani, mogli spać spokojnie. Pozostałych COVID-19 dotknął boleśnie. Tym bardziej że transformacji cyfrowej nie da się w krótkim czasie nadgonić.
Trend roku / człowiek roku 2020Rodzina Kowalskich, która po raz pierwszy zrobiła zakupy podstawowych produktów do domu przez internet. To był rok, w którym rzesze osób przełamały się, zmuszone lub zmotywowane sytuacją zagrożenia koronawirusem, aby nie pójść do sklepu, tylko wstukać w internet, czego potrzebują i to tam kupić. Nigdy wcześniej w historii e-commerce tak wiele osób nie zdecydowało się na tę zmianę w tak krótkim czasie. A ponieważ nie była to jednorazowa sytuacja, wytworzyła ona nowe nawyki i jesteśmy z e-commercem w innej epoce niż rok temu.
Jak pandemia wpłynęła na branżęRewolucyjnie.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-polityczny-podsumowanie-2020-trendy-na-2021,7170405120587905a ##
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. User Experience klienta, zwłaszcza na poziomie komunikacji marketingowej - jesteśmy zalewani tą komunikacją, zmęczeni. To wyzwanie pokonają firmy, które umiejętnie dostosują swoją strategię i technologię poprzez skuteczną, poprawną i po prostu fajną personalizację.
2. Cała logistyka w tej szalonej rzeczywistości, gdzie z jednej strony proces sprzedaży bywa całkowicie przerywany przez np. zamknięcie galerii handlowych, a z drugiej spotyka rekordową ilość zamówień, której nie sposób sprostać. Dochodzi do tego zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom.
3. Planowanie i jakieś, chociaż zgrubne wyobrażenie przyszłych miesięcy i kwartałów. Świat stał się bardzo nieprzewidywalny - zapewne sukcesy oraz porażki 2021 roku będą zależeć w dużym stopniu od tego, kto trafnie przewidzi, co się wydarzy (i kiedy), a kto nie.
Filip Iwański, CEO agencji Imagine
Wydarzenie rokuDynamiczny rozwój e-commerce, ale również to w jaki sposób marki zareagowały na okoliczności, dając dużo wsparcia swoim klientom.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuJestem rozczarowany pozorowanymi działaniami rządu, tym że pomoc, która była, okazała się niewystarczająca. Znów musieliśmy liczyć na siebie, na swoją kreatywność. Mam wrażenie, że wszystko kręci się w myśl zasady: umiesz liczyć, licz na siebie. Ciężko jest mi znaleźć jakieś większe rozczarowanie.
Trend roku / człowiek rokuDynamiczny rozwój eCommerce to coś, co w tym roku było nie tylko trendem, ale faktem. Ilość sklepów internetowych jaka powstała, ale też partnerstw, inicjatyw e-commerce jest imponująca. Rok 2020 pokazał ile było do zrobienia w e-commerce, choć na początku roku wydawało się, że jest dobrze i stabilnie. Proszę zwrócić uwagę jak polepszył się fulfillment, jak szybsza jest dostawa produktów, jak rozwijają się partnerstwa, np. Glovo z sieciami handlowymi. W mojej ocenie właśnie to było najważniejsze. Warto wspomnieć jeszcze o tym, ze do e-commerce przekonała się grupa seniorów - już 34% z tej grupy kupuje w internecie w porównaniu z 16% w 2019 r.
Jaki wpływ miała pandemia na pracę w tej branży w tym roku?Branża jest bardzo szeroka, ale ogólnie dość pozytywny. Oczywiście firmy, które są zorientowane na e-commerce wygrały. Z drugiej strony w tym roku po raz pierwszy w historii zanotowano spadki wydatków na reklamę w internecie, wiele projektów rozwojowych zostało zawieszonych, marki bardziej pilnowały budżetów i mniej skłonne były do ryzyka, do próbowania innowacyjnych rozwiązań. Jak to w kryzysie - robimy to, czego jesteśmy pewni i co działa, dlatego akurat wzrosty nakładów na reklamę w wyszukiwarkach, czy programatic nie powinny dziwić.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-outdoor-podsumowanie-roku-2020-najwazniejsze-prognozy-na-2021,7170412099331713a ##
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPo pierwsze, sytuacja pandemiczna powinna się uspokajać, co da impuls do zwiększenia budżetów reklamowych.Po drugie, zwykle tak się dzieje, że po kryzysie następuje odbicie i powinniśmy to obserwować w drugim półroczu. Podejrzewam, że pojawi się wiele inicjatyw, innowacji, a marki znów wrócą do inwestowania.Po trzecie, jeszcze lepsza obsługa i dbanie o klienta będą wyzwaniem, z którym trzeba będzie sobie poradzić. Marki powinny inwestować w klientów, których mają, tworząc programy konsumenckie, lepiej go obsługując i tu właśnie widzę wielki potencjał i rolę branży w pomocy w tych procesach.
Anna Wolanin, e-commerce project manager w Ideo
Wydarzenie rokuNajwiększy debiut giełdowy od dłuższego czasu, czyli wejście Allegro na parkiet, to wydarzenie, które jednocześnie oznacza spory sukces w świecie e-commerce i biznesu. Największa platforma zakupowa w Polsce nie spoczywa na laurach, a wręcz pnie się na sam szczyt. Świadczy o tym m.in. fakt, że Allegro w niedługim czasie po debiucie giełdowym dołączyło do indeksu WIG 20, mając w nim największy udział.
Człowiek rokuPiotr Sulczewski - Polak, o którym coraz głośniej w mediach, jest współzałożycielem platformy zakupowej wish.com, a wkrótce zostanie jednym z najbogatszych ludzi świata. Serwis niedługo ma wejść na nowojorską giełdę, a po debiucie eksperci spodziewają się, że wartość firmy będzie wyższa niż największe warszawskie spółki, w tym Allegro.
Trend rokuWarto zwrócić uwagę na chatboty, które zawładnęły polskim rynkiem. Rozwiązanie, które do tej pory kojarzyło się z branżą technologiczną, obecnie znajduje zastosowanie w wielu organizacjach i firmach, jak np. InPost, Allegro czy Orange. Większość konsumentów jest już przyzwyczajona do interakcji z botem, a jego obecność na stronie czy w aplikacji jest według nich korzystna.
Chatboty wspierają obsługę klienta, poprawiają wizerunek marki i UX. Niektórzy internauci wręcz wolą mieć kontakt z botem, niż z człowiekiem. Jest to zatem obszar, który na polskim rynku staje się standardem, ale takim, który jest rozwijany i poszerzany, a to dzięki rosnącej popularności sztucznej inteligencji.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-ludzie-i-trendy-2020-roku-prognozy-na-2021,7170405862545025a ##
Jak pandemia wpłynęła na branżęZdecydowanie pandemia przyspieszyła przejście konsumentów ze strefy offline do online. Liczne ograniczenia spowodowały, że bez względu na wiek czy kategorię zakupową, społeczeństwo zaczęło jeszcze chętniej nabywać rzeczy i usługi online.
Idąc w drugą stronę, sprzedawcy, którzy działali w tradycyjnym biznesie zaczęli żywo interesować się możliwościami, jakie oferuje internet. Mowa tu o przyspieszonej digitalizacji, która dla wielu stała się jedynym ratunkiem w czasie kryzysu. Przekonaliśmy się również, że w internecie można sprzedawać praktycznie wszystko – od żywności, po rękodzieła, a kończąc na wszelkiego rodzaju usługach.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Branża e-commerce jest niezwykle dynamiczna i prężnie się rozwija. Dostrzega to coraz więcej sprzedawców, którzy do tej pory czerpali zyski wyłącznie z handlu tradycyjnego. Powstaje dużo nowych sklepów internetowych, a co za tym idzie – wzrasta konkurencja. Sprzedający będą musieli znaleźć sposób, by nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale również ich zatrzymać na dłużej.
2. Warto tu wspomnieć również o logistyce zamówień, która w 2020 r. uległa sporym zmianom. Przesyłki dostarczane tego samego dnia czy na konkretną godzinę, z jednej strony rozpieszczają konsumentów, którzy z czasem będą potrzebować jeszcze szybszych i wygodniejszych rozwiązań. Z drugiej strony, pozwalają się wyróżnić na coraz mocniej konkurencyjnym rynku. Czy wszystkie sklepy są na to przygotowane? Zapewne nie. Zatem obszar ten będzie wymagał sporo pracy, zarówno ze strony sklepów, jak i przewoźników.
3. Wciąż niestety wiele sklepów boryka się ze słabym UX, nieefektywnym marketingiem, czy nieprofesjonalną obsługą klienta. Wymagania konsumentów stale rosną, zatem sklepy powinny zadbać o bogate doświadczenia zakupowe, nowe technologie i dostosować się do obowiązujących trendów.
Katarzyna Kosińska-Rysz, client service director w Kamikaze
Wydarzenie rokuTotalne przyspieszenie w digitalizacji oferty retail i to głównie spożywki. Odkładane do tej pory na nieokreśloną przyszłość zmiany lub testowane na znikomą tylko skalę rozwiązania - zostały zastąpione przez śmiałe inwestycje i szybkie ich implementacje.
I tak w kategorii zakupów impulsywnych m.in. Biedronka porozumiała się z Glovo, a dla planowanych z wyprzedzeniem zakupów spożywczych - Kaufland rozpoczął współpracę z Everli (d. Szopi.pl). W czasie pandemii nawet Żabka wprowadziła usługę „Zamów i Odbierz” (najpierw w wybranych placówkach, a od grudnia już we wszystkich sklepach). Zamówienie złożone przez mobilną aplikację Żappka jest gotowe do odbioru już po 15 minutach od momentu jego złożenia.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuDla e-commerce rok 2020 okazał się dobrym czasem na rozwój - to rozwój niezaplanowany i jeszcze przyjdzie czas na ocenę powodzenia niektórych przedsięwzięć, ale bardzo cieszy mnie ten przedsiębiorczy zryw.
Trend roku / człowiek rokuOd dawna jestem wielkim fanem InPostu i tego, jak rozwój firmy jest zarządzany przez Rafała Brzoskę. Widać w tych działaniach konsumerocentryzm i nic nie dzieje się przypadkowo. Strzałem w dziesiątkę było wprowadzenie zdalnego otwierania skrytki z poziomu komórki w czasie pandemii. Uruchomiono usługę Paczkopunktów jako backup dla paczkomatów oraz dodatkowy kanał przychodu dla lokali usługowych. Wprowadzono usługę „Paczka w Weekend”, która umożliwia dostawy również w soboty i niedziele, oraz Paczkomaty InDoor (czyli możliwość instalacji paczkomatu wewnątrz prywatnych budynków).
Od grudnia możemy adhoc zdecydować o wysłaniu paczki paczkomatem i nadać ją bez drukowania etykiety, wypełniając jedynie formularz w aplikacji InPost i dokonując płatności Blikiem. W międzyczasie InPost zacieśnił współpracę z Allegro, OLX, Ikea, czy Amazonem. Brawa!
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-podsumowuja-2020-rok-w-reklamie-internetowej-co-wydarzy-sie-w-2021,7170413142300289a ##
Jaki wpływ miała pandemia na pracę w mojej branży w tym roku?Z perspektywy agencji strategiczno-kreatywnej będzie to oczywiście zagęszczenie prac nad wprowadzeniem lub ekspozycją komunikacji o istniejących i wprowadzanych rozwiązaniach e-commerce u klientów oraz fokus na optymalizację zwiększonych wydatków mediowych wspierających te komunikaty.
Trzy najważniejsze wyzwania stojące przed branżą w 2021 roku Po zwiększeniu inwestycji w implementację i komunikację działań e-commerce w 2020 roku przyjdzie czas na rozliczenie efektywności tych działań. Przy dobrym scenariuszu może to na stałe przebudować spectrum działań - zwłaszcza omnichannelowych podmiotów (np. w formie zamykania sklepów stacjonarnych czy dalszych inwestycji w usługę click & collect jako coraz ważniejszego kanału odbioru zamówienia).
Logistyka jako najistotniejszy element procesu e-commerce wymagać będzie wprowadzenia ekologicznych rozwiązań (pakowanie bez plastiku - tylko papier recykling, elektryczna flota kurierska lub/i zasilana zieloną energią).
Na niedalekim horyzoncie widać bitwę o konsumenta między Allegro, Aliexpress i Amazonem. Oby też konsument miał z tego korzyści. Przede wszystkim konsument!
Kamil Stochel, performance director w Veneo
Wydarzenie rokuMyślę, że tutaj jednogłośnie możemy stwierdzić, że wydarzeniem roku była i jest pandemia COVID-19. Początkowy brak świadomości i wiedzy na temat wirusa powodowały duże zamieszanie i ogromny niepokój wśród właścicieli sklepów. Niepewność i wprowadzane restrykcje utrudniały definiowanie i realizację planów awaryjnych, bo nikt tak naprawdę nie wiedział jak sytuacja rozwinie się w kolejnych miesiącach, jakie będą kolejne restrykcje związane z ochroną zdrowia i próbą zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa.
Sytuacja wpłynęła na zmianę zachowań zakupowych Polaków. W pierwszych miesiącach pandemii strach sprawił, że ludzie rezygnowali z wydawania pieniędzy na przyjemności i przeznaczali swoje domowe budżety na artykuły oraz produkty pierwszej potrzeby - takie, które pozwolą przetrwać lockdown. Zaczęli kupować ich więcej niż byli w stanie zużyć w danej chwili (wg badań Deloitte z czerwca przyznawało się do tego aż 40 proc. Polaków) i trend ten nadal się utrzymuje (w listopadzie liczba deklarujących kupowanie na zapas uległa zwiększeniu). Wzrosło zdecydowanie znaczenie zakupów przez internet - kupowanie w sieci stało się najbezpieczniejszą i najwygodniejszą formą zaopatrywania gospodarstwa domowego w niezbędne produkty. W czasie epidemii Polacy zaczęli też częściej wybierać zakupy online z możliwością odbioru w sklepie.
Biorąc pod uwagę fakt, że zarówno w marcu jak i obecnie, Polska jest krajem z najwyższym w Europie poziomem niepokoju wywołanego pandemią (w listopadzie zaledwie 39 % respondentów deklarowało, że czuje się bezpiecznie w sklepie podczas robienia zakupów), tendencja do wykonywania transakcji online będzie nadal szybko rosła. W dodatku badania wykazują, że przyzwyczailiśmy się do wygody, jaką dają zakupy przez internet. W maju dla 33% badanych zakupy w sieci nie stanowiły żadnego uniedogodnienia, teraz za wygodny model konsumpcji zakupy online uważa już 41 proc. respondentów.
Istotne jest też to, że rok 2020 wykazał, że aż 39 proc. Polaków docenia firmy i marki odpowiedzialne społecznie, w tym wypadku takie, które wg nich odpowiednio zareagowały na sytuację związaną z pandemią. To ważna wskazówka na przyszłość dla przedsiębiorców, pomocna przy tworzeniu strategii i określaniu wartości oraz misji firmy.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021,7170414117001345a ##
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuJako porażkę i kryzys również wskazałbym pandemię koronawirusa - niestety odcisnęła mocne piętno jeśli chodzi o działalność sklepów stacjonarnych i niektórych sklepów internetowych (zwłaszcza małych), które utrzymywały się dotychczas na granicy rentowności. Dotyczy to głównie biznesów pozbawionych poduszki finansowej, ale i takich, których właściciele poddali się bez walki, nie widząc możliwości i sposobów zawalczenia o klienta. Często nie byli oni w stanie podjąć ryzyka związanego z inwestycją w reklamę online lub po prostu nie miały wokół odpowiedniego doradcy. Dotyczy to również gastronomii, która tylko w nielicznych przypadkach dostosowała się do sytuacji, wdrażając narzędzia online do kontaktu z klientem umożliwiając tym samym składanie zamówień w dogodny sposób.
Tam gdzie jedni stracili, inni zyskali. Część sklepów stacjonarnych i usług, aby przetrwać kryzys, przeniosła się do sieci, duże marki przeprowadziły szybkie transformacje cyfrowe. Ale to już nie porażka, a trend roku.
Trend rokuZdecydowanie trendem roku było zwiększenie świadomości przedsiębiorców w temacie sprzedaży przez internet. Po ustaniu początkowej paniki spowodowanej początkiem pandemii i oswojeniu się z życiem i funkcjonowaniem w nowej rzeczywistości, po opanowaniu chaosu, wiele klientów przestało ograniczać swoje decyzje zakupowe. Wzmożona konsumpcja produktów z poszczególnych branż była spowodowana m.in. pracą na tzw. home office i nowymi potrzebami, jakie rodziło częstsze przebywanie w domu. Jak wykazały później badania, dla 38 proc. ankietowanych klientów lockdown był impulsem do częstszego korzystania z ofert sklepów internetowych niż wcześniej. Zyskali więc właściciele sklepów stacjonarnych, którzy przenieśli swoje biznesy do internetu oraz przedsiębiorcy - właściciele istniejących już e-sklepów, którzy nie ograniczyli drastycznie budżetów reklamowych.
Według mnie sytuacja jakiej doświadczyliśmy w 2020 roku, stanowiła silny impuls do rozwoju rynku e-commerce i ten rynek w dalszym ciągu będzie się dynamicznie rozwijał. Polacy przyzwyczaili się do zakupów online i 80% z nich (wg badań przeprowadzonych przez Mastercard) nie zamierza z nich zrezygnować po wygaśnięciu pandemii, z powodu licznych zalet. Należą do nich m.in.: dostępność 24/7 bez wychodzenia z domu, nieograniczony czas wyboru produktów, wiele ofert w jednym miejscu, darmowa dostawa itp. O potencjale e-commerce przekonały się w tym roku duże marki odzieżowe (wzrost sprzedaży online o 270 proc. w przypadku koncernu odzieżowego), strony typu marketplace (zwiększony ruch o 20 proc.) oraz mniejsze e-commercy, jak choćby jeden z naszych klientów - sklep z odzieżą dla kobiet MagMac, który w tym roku osiągnął 4-krotnie większe przychody w stosunku do tego samego okresu w zeszłym roku! Ogólne wzrosty potwierdzają dane GUS – sprzedaż detaliczna przez internet w 2020 roku wzrosła w marcu i kwietniu o niemal 80% w porównaniu do lutego.
Jak pandemia wpłynęła na branżęNa branżę e-commerce sytuacja z koronawirusem wpłynęła z jednej strony źle (dla poszczególnych e-sklepów), a z drugiej dobrze (dla branży jako takiej). Ten negatywny aspekt to pochłonięcie przez pandemię wiele małych e-sklepów. Chodzi tu o takie sklepy, które nie posiadały finansowego zaplecza, nie były przygotowane na gorsze miesiące i niestety musiały zostać zamknięte.
Z drugiej, tej dobrej strony, pandemia pokazała wielu przedsiębiorcom, jak bardzo istotny jest internet w przypadku sprzedaży produktów. Zyskali oni dodatkowy kanał sprzedaży, co w przyszłości może polepszyć ich wyniki biznesowe. Umiejętność wykorzystania sytuacji w odpowiednim momencie przez przedsiębiorców to bardzo dobry znak dla rozwoju branży e-commerce. W samej tylko pierwszej połowie 2020 roku powstało w Polsce aż 5,5 tysiąca e-sklepów! Obecnie jest ich zarejestrowanych około 42 tys. Statystyki i liczne raporty pokazują nam, że rynek e-commerce cały czas rośnie, a firmy z roku na rok wydają coraz większe budżety na promocję w internecie.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuZdecydowanie trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku jeśli chodzi o e-commerce, to:1) Zwiększanie świadomości przedsiębiorców w kwestii rozwoju e-commerce i zrozumienie potencjału rynku, uświadomienie im dlaczego to właśnie internet powinien stać się ich głównym źródłem promocji sklepu i marki. Przez pandemię część użytkowników prawdopodobnie nigdy już nie wróci do tradycyjnych zakupów, ponieważ zakupy w internecie są wygodniejsze. Zdecydowanie warto wykorzystać tutaj nowe możliwości i narzędzia, które udostępniają nam portale społecznościowe takie jak Facebook i Instagram.
2) UX & CRO w e-commerce - temat ostatnimi czasy bardzo modny, jednak bardzo “spłycany” i niedoceniany, a wszystko to przez brak doświadczenia specjalistów lub “klątwę wiedzy”. Zdecydowanie każdy, kto zajmuje się optymalizacją e-commerce, powinien w 2021 roku odrobić zadanie domowe z tych dwóch tematów.
3) Na rynku e-commerce robi coraz ciaśniej, więc kolejnym wyzwaniem, aktualnym od jakiegoś czasu, lecz wiele e-sklepów tego nie praktykuje, jest wyciągnięcie ręki do kupującego poprzez USP, szybsze wysyłki, unikalne korzyści, ułatwienie ścieżki zakupowej itp. To ważne, ponieważ oczekiwania konsumentów z czasem stają się coraz większe.Można powiedzieć, że tutaj swoje trzy grosze do rozwoju tej sytuacji dokłada Allegro, stawiając coraz to nowe wymagania sprzedawcom na platformie. Tym samym najpopularniejsza w Polsce platforma sprzedażowa przyzwyczaja zwykłego Kowalskiego do nowych “standardów” zakupu i obsługi pozakupowej.
Sylwester Wrona, chief operating officer w agencji Insignia
Wydarzenie rokuNie może być innej odpowiedzi niż – COVID. Paradoksalnie, dla całościowo patrząc e-commerce’u, okazał się trigerrem przyśpieszającym wiele długo planowanych oraz zapowiadanych procesów i w praktyce przyczynił się do szybszego wzrostu całej gałęzi od zakładanego. Powstało więcej e-sklepów, wiele firm bazujących wcześniej głownie na retailu było zmuszone jak najszybciej przenieść się do sieci po zamknięciu sklepów w galeriach, aby choć zminimalizować swoje gigantyczne straty. W normalnych warunkach na taki rozwój i zmiany w branży czekalibyśmy wiele lat…
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuJak już wspomniałem, ogólnie cała branża przeżyła niesamowity rok i w większości wyszła na plus. Są jednak takie gałęzie w e-commerce, które poniosły gigantyczne straty i nie wiadomo, kiedy będą mogły odrabiać choć odrobinę strat, czyli m.in.: transport, komunikacja, eventy, biura podróży.
Trend roku / człowiek rokuTutaj nie wskażę konkretnej osoby, ale dwie zbiorowości, które mam wrażenie przyczyniły się do bardzo dobrego roku w całej branży w tak trudnych okolicznościach. Po pierwsze to kurierzy i osoby pracujące przy obsłudze i logistyce całego e-commersu – to ONI, szczególnie w pierwszych tygodniach lockdownu, stali się bohaterami stojącymi na pierwszej linii frontu walki z pandemią i pomogli wszystkim tym, którzy musieli zostać w domu.
W drugim przypadku też nie wskazuje konkretnej osoby, bo nie wiem kto podjął te kluczowe decyzje, ale zdarzenie jest tak nietypowe, że chciałbym o nim wspomnieć. Firma InPost, bezpośrednio związana z branżą e-commerce jeszcze w 2019 roku podjęła decyzję o zdecydowanym zwiększeniu liczby paczkomatów w Polsce, o nowych usługach takich jak szybkie nadanie czy przesyłka weekendowa, a już w marcu bezdotykowe otwarcie skrytek. Te wszystkie elementy wyglądają jak idealnie przygotowana strategia na … COVID. Więc nagroda za przewidzenie nieprzewidywalnego (tak wiem, że są osoby twierdzące, że są osoby, które wcześniej o tym wiedziały).
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-podsumowanie-roku-2020-jaki-bedzie-2021,7170411673245825a ##
Jak pandemia wpłynęła na branżęZe względu na swoja specyfikę, e-commerce zareagował błyskawicznie pod różnymi względami. Powstawały nowe e-sklepy, szybko reagowano na popyt niektórych materiałów. Wielotysięczne wzrosty dochodów generowały wcześniej mało popularne w e-handlu produkty, żeby chociaż wspomnieć: drożdże, hantle, włóczki czy piłki do żonglowania. Bardzo wzrosła e-sprzedaż artykułów spożywczych i to zarówno w wielkich sieciach, jak i małych sklepach. Już na początku kwietnia Żabka wprowadziła e-handel w kilku wybranych lokalizacjach, a w listopadzie już we wszystkich placówkach. Choć sieć wcześniej wspominała o rozwoju w tym kierunku, to tempo wdrożenia jest iście sprinterskie i wcześniej niespotykane.
Pandemia spowodowała również zwiększenie się liczby osób starszych robiących zakupy online. Sprzedawcy to zauważyli i zaczęli się do tego dostosowywać, jak choćby Allegro przygotowało specjalną infolinię dla seniorów.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuDla sporej części branży będzie to utrzymanie rozwoju kategorii, które wcześnie były mało e-handlowe, a w czasie lockdownu mocno przyśpieszyły m.in. spożywcza czy budowlana.
Druga sprawa to dobre zagospodarowanie dużo większej liczby osób korzystających z e-zakupów, głownie przez podnoszenie jakości użytkowej e-sklepów i wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych. Przykładem mogą być, popularne już, w USA głosowe wyszukiwanie ułatwiające klientom e-platform łatwiejsze zakupy czy rozwiązania potrzebne w segmencie fashion, jak digitalizacja odzieży do postaci modeli 3D umożliwiająca dokładniejsze przymierzanie i tym samym zmniejszenie obciążającego e-sklepy, odsyłania i wymieniania towarów.
Trzeci trend, który de facto już istnieje, ale moim zdaniem w 2021 roku mocno zyska na sile, to tzw. social commerce. Wprowadzenie nowych rozwiązań e-comersowych bezpośrednio w aplikacji czy na filmie w coraz popularnych społecznościach jak Tik Tok czy IGTV.
Paweł Lebiedziński, COO w Circlewise
Wydarzenie rokuNa pierwszym miejscu oczywiście pandemia, która spowodowała w handlu rewolucję, ale o tym powiedziano już wszystko. Jeśli chodzi o marketing w ecommerce, to brawa należą się marce Modivo, która odważnie stawia czoła konkurencji globalnych gigantów, mocno walczy o rynek polski, ale też rozszerza ekspansje na pozostałe rynki europejskie.
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuSklepy prowadzące sprzedaż zarówno offline jak i online, w ostatnich tygodniach roku organizowały promocje ograniczone do sprzedaży stacjonarnej. Jest to działanie zrozumiałe w kontekście logistyki i maksymalizacji zysków, jednak w obecnej sytuacji wysoce nieetyczne i nieodpowiedzialne.
Trend roku / człowiek rokuPrzenoszenie sprzedaży z offline do online. Dla wielu podmiotów skuteczność przeprowadzenia tej zmiany oznaczało być albo nie być. Sukcesy w tej ekspresowej transformacji mogliśmy obserwować zarówno u najwiekszych graczy, jak chociażby CCC, ale tak samo w przypadku małych, lokalnych sklepów spożywczych.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-social-mediowa-podsumowuje-2020-rok-prognozuje-trendy-na-2021,7170405075240577a ##
Jak pandemia wpłynęła na branżęWidoczne jest przeniesienie ciężaru działań marketingowych z promocji marki na generowanie sprzedaży online. Jednocześnie zwiększyły się oczekiwania reklamodawców odnośnie bezpośrednich wyników kampanii i maksymalizacji ROAS.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuSkutkiem pandemii jest szybszy rozwój ecommerce, ale też mniejsza konsumpcja i większa konkurencja wśród sklepów online. Szukając oszczędności i oczekując konkretnych wyników sprzedażowych, wiele podmiotów stawia na budową kompetencji marketingowych in-house. Przeniesienie punktu dowodzenia z agencji do klienta, będzie wyzwaniem zarówno dla jednych jak i dla drugich.
Sprzedaż poprzez aplikację mobile. Dobra aplikacja sklepu na telefonie klienta, to ogromna przewaga nad konkurencją. Dobrych aplikacji ecommerce wciąż jest niewiele, więc stosunkowo łatwo znaleźć się w czołówce. Wyzwaniem będzie zarówno stworzenie aplikacji, z której chce się korzystać, jak i jej efektywne wypromowanie.
Sprzedaż produktów FMCG online jako źródło danych do optymalizacji przekazu marketingowego, kanałów komunikacji i promocji konsumenckich. Pandemia sprawiła, że również w tej branży wzrosło zainteresowanie kupującymi online, a odpowiednio budowane bezpośrednie partnerstwa między producentami i retailerami, będą głównym czynnikiem budującym przewagę nad konkurencją.
Emil Krzemiński, B2B dales & marketing manager w Listonic
Wydarzenie rokuGrupa Allegro jest właścicielem największego e-commerce’u w Polsce. Inwestorzy już od dłuższego czasu oczekiwali wejścia spółki na GPW i w tym roku w końcu stało się to faktem. Co więcej był to największy debiut giełdowy od lat. Tylko w pierwszym dniu cena akcji Allegro wzrosła z 43 zł do 70 zł. Jednak ze względu na swoją wielkość, zmieniające się trendy rynkowe oraz doniesienia ze świata, m.in. o wejściu Amazona do Polski, sytuacja giełdowa giganta jest dynamiczna. Jestem bardzo ciekawy jak będą kształtowały się notowania Allegro w kolejnych miesiącach.
Rozczarowanie / kryzysMimo że sektor e-commerce rósł dynamicznie z roku na rok to wybuch pandemii pokazał, że nie jest on tak dobrze rozwinięty, jakbyśmy mogli oczekiwać. Było to bardzo dobrze widoczne w marcu i kwietniu na przykładzie sklepów spożywczych. Po pierwsze nie wszyscy mogli dokonać zakupów internetowych, ponieważ usługi były dostępne głównie w największych polskich miastach, co więcej – często tylko w ich centralnych częściach. Z kolei niektóre sieci handlowe ograniczyły się wyłącznie do Warszawy. Po drugie – liczba zamówień zdecydowanie przerosła możliwości sklepów w zakresie dostaw. Konsumenci niekiedy musieli czekać na swoje zakupy kilka dni, a nawet tygodni. Po trzecie – niewystarczający asortyment w magazynach, który również był spowodowany skokowym wzrostem liczby zamówień, a także w pewnym stopniu przyczynił się do opóźnień w dostawach.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-seo-sem-podsumowanie-2020-roku-prognozy-na-2021-rok ##
Trend rokuTrend roku to oczywiście e-commerce. Można nawet rzec, że w 2020 mieliśmy do czynienia z „rokiem e-commerce” – wzrosty zakładane na kilka kolejnych lat ziściły się w jednym. Nie stały za tym specjalne inwestycje w technologię czy infrastrukturę – do rozwoju e-commerce’u przyczyniła się pandemia, która całkiem zmieniła m.in. preferencje zakupowe Polaków. Sklepy internetowe stanęły przed wyborem: dostosuj się lub zgiń. Te, które odpowiednio zareagowały, utrzymały się na powierzchni.
O prawdziwym sukcesie będziemy mogli mówić wówczas, gdy firmy działające w e-commerce wezmą przykład od najlepszych na rynku i będą oferować doświadczenie zakupowe na wysokim poziomie. Dzięki temu dalsze wzrosty nie będę wynikać z kolejnych fal pandemii (czy w ogóle kryzysów), a będą oparte na wartości dostarczanej konsumentowi.
Z kolei jako człowieka roku wskazałbym Rafała Brzoskę, który upowszechnił w Polsce InPost. Obecnie paczkomaty są już stałym elementem e-commerce’owego świata w naszym kraju. W czasie pandemii firma, dzięki temu, że pozwala na bezpieczne i wygodne odbieranie przesyłek, stała się największym operatorem logistycznym, a paczkomaty najczęściej wybieraną formą dostawy.
Wpływ pandemii na branżęPandemia Covid-19 spowodowała dalszy wzrost zainteresowania usługami mobile. Rozwijają się aplikacje rozrywkowe, lifestyle’owe oraz usługowe. Podczas Forum IAB jeden z ekspertów rzekł, że „w końcu mamy upragniony rok mobile”. Reklamodawcy są chętniejsi do wykorzystywania mobile w swoich kampaniach reklamowych i mobile jako jednego z niewielu kanałów reklamy, który cały czas ma wzrosty wobec spadku w innych. Użytkownicy więcej czasu spędzają w telefonach, pozwalając na rozwój aplikacji oraz usług oferowanych online. W 2020 roku mocno rozwinęła się i usprawniła strefa płatności mobile.
Wyzwania na 2021Sklepy spożywcze, które oferują sprzedaż online będą musiały rozszerzyć swoje oferty dostaw do mniejszych miast. W przeciwnym razie na rynku może pojawić się gracz, który wykorzysta tę niszę. Z kolei obecni giganci z tego obszaru stracą wielu potencjalnych klientów i będą zmuszeni walczyć o konsumentów na bardzo konkurencyjnym rynku większych miast.
Kolejnym wyzwaniem jest jakość usług świadczonych przez e-sklepy. W tym roku Polacy zdecydowanie częściej robili zakupy on-line. W tej grupie znaleźli się zarówno dotychczasowi, jak i nowi klienci. Co za tym idzie – ich oczekiwania odnośnie czasu dostaw, metod płatności, asortymentu i ogólnej wygody korzystania z e-commerce’ów będą rosły. Z kolei firmy, jeśli chcą pozostać na rynku, będą musiały te oczekiwania spełnić.
Na koniec – w 2020 roku w internecie pojawiło się wiele nowych e-sklepów, a w kolejnym zapewne powstanie ich jeszcze więcej. Konsumenci mają zatem bardzo duży wybór. Firmy będą więc musiały wykazywać się coraz większą kreatywnością w zwróceniu uwagi potencjalnych klientów i zachęceniu do skorzystania z ich oferty.
Podsumowując, w przyszłym roku spodziewam się zaciekłej walki między e-commerce’ami - zarówno na poziomie marketingowym, jak i pod względem dostępnych funkcji. Myślę jednak, że nam – konsumentom walka ta wyjdzie na dobre, podobnie, jak i całemu sektorowi.
Dominika Niekraszewicz (head of business development) i Michał Salomon (senior project manager) z SalesTube
E-commerce 2020 - general overviewOd dawna branża posługuje się terminem digital transformation. Dla wielu firm wspomniana transformacja trwa od lat, inne wciąż core swojego biznesu opierają na sprzedaży stacjonarnej, a sprzedaż online nigdy nie była dla nich priorytetem. Jednak rok 2020 i pandemia, która spowodowała ograniczenia w sprzedaży offline, wymusiły bardzo szybkie zmiany. Dla wielu branż to właśnie e-commerce okazał się jedyną szansą na utrzymanie się na rynku. Kto zyskał? Przede wszystkim firmy, które już wcześniej były przygotowa do płynnej sprzedaży online, ponieważ sama użyteczna platforma sprzedażowa to jedynie wycinek, tego o co trzeba zadbać w całym procesie sprzedaży online. Dane GUS pokazują, że sprzedaż detaliczna przez internet wzrosła w marcu i kwietniu br. o blisko 80 proc. względem lutego 2020. Wzrosty także zanotowały platformy dla e-comm takie jak np. Shoper, który tylko w kwietniu udostępnił technologię dla ponad 137% więcej e-commerce niż w ubiegłym roku, a liczba sklepów internetowych na PrestaShop wzrosła o 39% w porównaniu do stanu sprzed lockdownu.
Największe wzrosty odnotowała branża spożywcza i drogeryjna, jednak to właśnie tam wystąpiły także problemy logistyczne: bardzo długi czas oczekiwania, brak dostępności produktów itd. Analizując wyniki 47 klientów e-commerce, których wspieramy mediowo w Salestube, widzimy aż 49% wzrost przychodów rok do roku, gdzie najwięcej zyskali klienci z kategorii elektronika oraz dom i wnętrze. Nie mniej jednak, nie zawsze dwu lub trzycyfrowe wzrost sprzedaży online jest realnym sukcesem danej marki, ponieważ wciąż dla wielu z nich e-commerce stanowi niewielki procent całości biznesu, a konsekwencje zamknięcia sklepów stacjonarnych będą odczuwalne jeszcze długo.
Wszystkie liczby wskazują na rekordowy wzrost nowych e-commerce, jednak w tym roku nie mieliśmy jednego dużego i spektakularnego wejścia na rynku sprzedaży online. Rok 2020 można uznać rokiem, nowych sklepów z maseczkami i środkami do dezynfekcji - jednak te zamykały się tak samo szybko jak powstawały. Warto także wspomnieć o wysypie celebryckich e-commerce ponieważ to właśnie takich powstało w tym roku kilka m.in: Maffashion ruszyła z Eppram, Julia Wieniawa uruchomiła Jusee Cosmetics oraz Lemiss, a Anna Wendzikowska markę Loriini. Jednak to także w tej kategorii mieliśmy porażkę roku, tak zwana “afera metkowa” firmy Jessica Mercedes: Veclaim, gdzie niedługo po premierze marki pozycjonowanej jako premium okazało się, że t-shirty uszyte zostały przez popularnego producenta tanich ubrań z Chin.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-internetowa-wg-wydawcow-jaki-byl-2020-roku-co-wydarzy-sie-w-2021-roku,7170406859094145a ##
Zmiany w sklepach e-commerce w 2020Rok 2020 spowodował dużo zamieszania w branży e-commerce. Na rynku prym zaczęły wieść rozwiązania jeszcze bardziej ułatwiające użytkownikom dokonanie zakupów. Jednym z takich rozwiązań jest platforma Twisto, która umożliwia użytkownikom zakup w sklepach internetowych z odroczonym terminem płatności lub rozłożenie zakupu na 3 raty za 0 zł. Ten rok był dla Twisto bardzo udany, ponieważ wśród ich klientów znalazły się takie marki jak 5.10.15., Fera.pl czy Diverse. Rok 2020 to również duży krok przy zmianie ścieżki zakupowej pozwalającej na zmniejszenie wskaźnika porzuconego koszyka.
Wyraźnie możemy zaobserwować trend w ramach którego, sklepy internetowe rezygnują ze skomplikowanej ścieżki transakcyjnej (często zawierającej 4-6 wyraźnych kroków) na rzecz jednostronicowego formularza transakcyjnego (tzw. One Page Checkout). Rok 2020 to także jeszcze większy udział urządzeń mobilnych. W okresie styczeń - wrzesień 2020 udział ruchu na urządzeniach mobilnych wyniósł aż 64% (dane Google Analytics za okres styczeń - wrzesień 2020 dla 51 klientów GroupOne) jednak wśród naszego portoflio są także marki gdzie wspomniany proc. jest w okolicach nawet 90%. A to jednoznacznie dowodzi, że budowę strony internetowej należy zaczynać od wersji mobile.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuRok 2020 przyniósł wiele nowych sklepów, jednak to 2021 zweryfikuje ich faktyczną pozycję. Niezaprzeczalnie 2020 umocnił świadomość największy graczy, co będzie miało konsekwencje dla nowych graczy. Tym samym, głównym wyzwaniem w 2021 roku będzie: jak małe, nowo powstałe firmy mogą się wyróżnić, jaką realnie mają szansę, skoro „internet zamyka się do pierwszej strony Google’a”.
Pandemia pokazała, że wiele branż może przenieść swoje biznesy do internetu. W 2020 r telemedycyna stała się codziennością, zamawianie jedzenia i robienie zakupów dzięki Uber Eats lub Glovo także zyskały na popularności. Zatem jakie nowe kategorie pojawią się w 2021 roku i przede wszystkim kto wyprzedzi rynek i będzie pierwszy w nowej kategorii?
Tragiczne konsekwencje biznesowe w wyniku lockdown’u spowodowały konieczność obniżenie cen, organizowania stałych promocji i wyprzedaży, a niektóre marki postanowiły Black Friday rozpocząć już na początku listopada. Wszystkie te zabiegi w krótkim okresie zazwyczaj pozytywnie wpływają na wynik, jednak nie w długoterminowej perspektywie. Zatem kolejne wyzwanie w 2021 będzie dotyczyć tego, jak marki mają wrócić do regularnych cen i wyjść z pętli wyprzedaży, do których przyzwyczailiśmy naszych konsumentów w 2020r.
Agata Wartak, CEO Netmove
Jak pandemia wpłynęła na branżęStwierdzenie, że sprzedaż w internecie święci obecnie triumfy, powoli staje się truizmem. Dowodzi tego każde opracowanie, od danych GUS, po niezależne raporty, polskie i zagraniczne. Wartość e-commerce w Polsce od 2015 do 2019 roku rosła średnio o 5 mld zł r/r, by w 2019 wynieść 50 mld zł. Raport Statista DigitalMarket Outlook, przygotowany jeszcze przed pandemią, prognozował, że w tym roku przekroczy ona 70 mld zł. Obecnie jednak wiele źródeł podaje, że e-sprzedaż może dojść nawet do 100 mld zł. Takiego wzrostu jeszcze w pierwszym kwartale br. nikt się nie spodziewał.
Z kolei globalnie wartość sprzedaży online wzrosła o 700 mld dol. i - zgodnie z raportem Global Ecommerce 2020 - osiągnie ok 3,9 bln dol. Co ciekawe, blisko połowę tej kwoty, bo aż 2 bln dol. światowych obrotów online, stanowi sprzedaż internetowa w Chinach.
Allegro szacuje, że przychody spółki wzrosną o 50% r/r. Firmy kurierskie także notują znaczne wzrosty przychodów - UPS o blisko 16% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. DHL zwiększyło zatrudnienie o 30%, a DPD o 20%. InPost tylko w tym roku wprowadził ponad 4000 nowych paczkomatów, zatem łączna ich liczba wzrosła z 6 do 10 tys. Z kolei Shoper podaje, że obroty e-sklepów w listopadzie wzrosły o 90% r/r, a łączna liczba sklepów na platformie już w połowie roku wyniosła 15 tys.
O rozwoju branży e-commerce świadczy także dynamika powstawania nowych sklepów internetowych. Szacuje się, że w 2020 roku w Polsce powstało ok. 10 tysięcy nowych e-sklepów. Te wszystkie wzrosty to efekt przeniesienia naszego życia do sieci, co jest efektem światowej pandemii.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kryzysy-wizerunkowe-w-2020-roku-ranking-veclaim-moliera2-mbank-apart-cd-projekt-kosciol-katolicki-joanna-przetakiewicz-anna-lewandowska-wpadki-roku,7170408053135489a ##
Wydarzenie rokuZ pewnością wspomniana pandemia Covid-19, która napędziła boom na zakupy w sieci. To ona spowodowała zmianę nawyków zakupowych konsumentów. Choć wydarzenie samo w sobie tragiczne, to jednak sprawiło, że branża przyspieszyła swój rozwój o 2-3 lata.
Z kolei potwierdzeniem wzrostu znaczenia e-commerce w Polsce jest dla mnie także niedawny, bo październikowy, debiut Allegro na warszawskiej GPW oraz wynik, jaki udało uzyskać się spółce już na otwarciu. To dowód, że w handlu rozpoczyna się zupełnie nowa, cyfrowa era.
Ważnym wydarzeniem tego roku była także konferencja „I Love Marketing”. Duże brawa dla organizatorów za jej przygotowanie i doprowadzenie do skutku mimo wielu przeciwności. Dzięki niej mogliśmy wysłuchać wielu wartościowych prelekcji.
Trend roku 2020 Najważniejszym obecnie obserwowanym trendem jest przejście wszystkich dziedzin handlu do online’u - niezależnie od tego, czy sprzedaż prowadzona jest w modelu B2C czy B2B. Sprzedawcy odkryli zalety e-commerce, tudzież zostali zmuszeni sytuacją do ich odkrycia i, jak widać, zamierzają je wykorzystać.
Drugim wartym zapisania trendem jest przestawienie się pracowników na pracę zdalną, w efekcie czego spędzają oni znacznie więcej czasu online, niż jeszcze przed kilkunastoma miesiącami. I według mnie nie należy spodziewać się szybkiego powrotu pracowników do biur. Hybrydowy model pracy to rzeczywistość, do której musimy się przyzwyczaić, gdyż zostanie z nami na długo.
Na uwagę zasługuje także to, jak szybko firmy kurierskie dostosowały się do potrzeb rynku wymuszonych przez pandemię, np. w kwestii bezdotykowego odbioru paczek. Branża logistyczna zareagowała naprawdę błyskawicznie i jestem pod wrażeniem jej szybkiego przystosowania się do zmiany panujących warunków.
Najważniejsze wyzwania w 2021 rokuWobec zachodzących zmian dużym wyzwaniem dla sklepów e-commerce będzie z pewnością konieczność starannego budowania swojej przewagi konkurencyjnej wobec masowego wzrostu liczby nowych e-sklepów. W efekcie należy oczekiwać większych kosztów pozyskania klienta. Generować je będzie konieczność skorzystania z wielu narzędzi marketingowych, np. jeszcze mocniejsze postawienie na rozwiązania SEM/SEO, które pozwolą przekierować ruch na witryny sklepów.
Równie ważne dla branży będzie także umiejętne przeniesienie obecnych klientów z offline do online. Aby ten cel osiągnąć sklepy - w mojej opinii - postawią na budowanie relacji z kupującymi poprzez personalizację ofert, promocji, rabatów, a także optymalizację procesu zakupowego, aby nic nie przeszkadzało nabywcy w sfinalizowaniu transakcji online.Przy tak szybko rosnącej konkurencji, dla wielu małych i średnich przedsiębiorców wyzwaniem będzie podniesienie budżetu reklamowego. Samo uruchomienie sklepu w sieci nie wystarczy, by cieszyć się sprzedażą na wysokim poziomie. Tu spora praca czeka organizacje branżowe, aby wesprzeć ich w działaniach i podnieść poziom świadomości, w jaki sposób skutecznie prowadzić biznes w Internecie. Bez tego typu wiedzy wielu przedsiębiorców po prostu sobie nie poradzi.
Dodatkowo, polskie sklepy coraz więcej sprzedają za granicę, warto wykorzystać potencjał handlu transgranicznego i rozszerzyć działalność na wiele rynków. Liczy się tutaj nie tylko możliwość dokonania zakupu, ale także sprawna logistyka i efektywna obsługa klienta w zrozumiałym języku.
Dziś klienci stają się coraz bardziej wymagający i oczekują jak najszybszych dostaw towarów zakupionych online. Presja z ich strony także będzie stanowić wyzwanie dla sklepów. Te, które będą w stanie zapewnić realizację zamówienia tego samego dnia, z pewnością zaskarbią sobie względy nabywców i odniosą sukces.
Szymon Odolanowski, head of business development w Abanana
Wydarzenie rokuZ całą pewnością było to wejście Allegro na giełdę. Najbardziej rozpoznawalny brand w polskim e-commerce rozbił bank, debiutując na warszawskim parkiecie. W pierwszym dniu obecności na giełdzie akcje Allegro podrożały o 62,8%, przez co kapitalizacja spółki przekroczyła rekordowe 70 mld zł ! Rekordowa była też sama oferta sprzedaży nowych akcji – nabywców znalazły papiery o wartości blisko 10 mld zł.
No i sam fakt, że trzy dni po debiucie Allegro weszło już do WIG20. A tam... kolejny rekord. Zaledwie półtora tygodnia po wejściu do indeksu, Allegro praktycznie podwoiło swoją kapitalizację. Obecnie Allegro jest nie tylko największą notowaną spółką na Giełdzie Papierów Wartościowych i największym udziałowcem w portfelu indeksu WIG20. Polska e-commercem stoi!
Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW tym roku przychody ze sprzedaży online będą rekordowe, wg prognoz mają wygenerować 5,5 biliona dolarów przychodu. Amerykańscy analitycy biznesowi uważają jednak, że wzrost spokojnie mógłby być większy aż o 1,4 biliona dolarów ! Przyczyną tego są… źle zaprojektowane strony internetowe i aplikacje.
Nieodpowiedni UX (user experience) sprawia bowiem, że konsumenci schodzą z tzw. ścieżki zakupowej i nie finalizują lub nawet nie zaczynają transakcji. W głowach sprzedawców internetowych silnie ukorzenione jest myślenie, że skoro na pierwszy rzut oka coś wygląda dobrze... to tak z pewnością jest. Nie inwestują więc w UX, co zwyczajnie niweczy efekty reklam i SEO. Wniosek? „Skup się na użytkowniku, a reszta przyjdzie sama”, jak wybrzmiewa z filozofii Google.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jorge-sanchez-klosinski-dyrektor-biura-marketingu-bank-pekao-podsumowanie-roku,7170406014113921a ##
Trend roku / człowiek rokuRecommerce w mojej opinii stał się jednym z najważniejszych globalnych trendów w sprzedaży e-commerce. Praca zdalna zmieniła nie tylko godziny naszych aktywności, ale także pewne potrzeby zakupowe. Założę się, że u większości z Was w tym roku pojawił się nowy sprzęt elektroniczny – obecnie minimum, aby w miarę normalnie egzystować; uczyć się, pracować. Z tego powodu zarówno lokalne, jak i światowe serwisy e-commerce odnotowały znaczne zainteresowanie używanymi komputerami i sprzętem mobilnym.
Fakt, że rynek „odsprzedaży” rośnie od lat. Oprócz OLX czy Allegro mowa tu o sklepach, które według różnych badań rosną nawet pięć razy szybciej niż sprzedawcy oferujący „nową ofertę”. Firmy takie jak Vestiare czy nawet doskonale znane w Polsce Zalando zarabiają przecież krocie na rynku luksusowej mody używanej. Trend recyklingu produktów dostrzegły już same marki. W Wielkiej Brytanii John Lewis i Adidas oferują vouchery w zamian za swoje starsze produkty, z których, po uprzednim przygotowaniu, powstają nowe. Oprócz oczywistych korzyści z takiego rozwiązania dla klienta i producenta, nie możemy też zapominać o korzyściach, jakie płyną z takiego podejścia dla środowiska. Zatem ponownie: recykling w sprzedaży i marketingu. To jest trend, o którym powinno być szczególnie głośno w 2021.
Jak pandemia wpłynęła na branżęRok 2020 śmiało mogę nazwać przełomowym, jeśli chodzi o e-commerce. Zamknięcie galerii handlowych i ograniczenie możliwości kupowania w sklepach stacjonarnych mocno odbiło się na gospodarce. W tej całej sytuacji można pokusić się jednak o stwierdzenie, że jednym z nielicznych pozytywnych skutków pandemii jest przyśpieszenie cyfryzacji sklepów w naszym kraju.
W pierwszym półroczu zarejestrowano blisko 5,5 tys. sklepów internetowych, a samo Allegro od marca do czerwca br. odnotowało wzrost liczby sprzedających o 15 000 ! Tak duży wzrost jest zjawiskiem bez precedensu i dowodem na nieliczne pozytywne aspekty izolowania się społecznego Polaków. Branże, które odnotowały z tego tytułu rekordową sprzedaż, związane są rzecz jasna z produktami potrzebnymi do codziennego funkcjonowania. W raporcie e-izby zauważono aż 70-procentowy wzrost wysyłek w branżach takich jak e-grocery, zoologia, suplementy i leki bez recepty.
Bartosz Pająk, senior digital development manager w One House
Wydarzenie roku
Dwa wydarzenia z 2020 zapiszą się na długo w kartach historii, mianowicie sprawne poradzenie sobie całej branży ecommerce w tym szczególnie, logistyka, fulfilment w czasie lockdown, dynamika wzrostu u niektórych klientów wynosiła kilkaset procent miesiąc do miesiąca
Drugim wydarzeniem tego roku w branży ecommerce ale również na rynku kapitałowym w Polsce był debiut Allegro na GPW. Zaraz po debiucie kapitalizacja Allegro wynosiła ponad 70,17 mld zł, co jest absolutnym rekordem w historii warszawskiej giełdy, dwa razy większa kapitalizacja niż CD Projekt.
Trend roku / człowiek rokuTrend roku który miał miejsce to pojawienie się w rynku nowych kupujących, którzy przez lata bronili się przed zakupami w sieci. Jestem pewien że ich bariery zostały przełamane i trend ten się utrzyma w kolejnych latach.
Jak pandemia wpłynęła na rynekPandemia sprawiła że ecommerce przeżywa dynamiczny rozkwit, 374 proc. – o tyle wzrosła liczba transakcji w e-sklepach. Przyczyniło się to również do rozwój sieci logistycznej w Polsce.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-branza-eventowa-perspektywy-na-2021,7170415395190913a ##
Trzy wyzwania na 2021Umiejętne obsłużenie zwiększonego ruchu w sklepach internetowych.
Przejście na sprzedaż internetową największych sieci handlowych w Polsce jak np. LPP czy podobnych którzy ogłaszają zmniejszenie lub całkowite zamknięcie sprzedaży w galeriach handlowych. Część z tych sieci przespała powstanie rynku ecommerce w Polsce i musza szybko nadgonić konkurencję.
Ochrona środowiska naturalnego przy zwiększającej się konsumpcji, jednym z trendów który na to wyzwanie odpowiada jest nowa usługa pre-owned w ramach Zalando.
Dr Jolanta Tkaczyk, Akademia Leona Koźmińskiego
Wydarzenie rokuPandemia i lockdown - duet który dramatycznie przyspieszył rozwój e-commerce w Europie i w Polsce. Udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł w kilka tygodni pandemii z 5,5 proc. na koniec 2019 r. do blisko 12 proc. w jej szczytowym momencie. Normalnie zabrałoby to kilka lat (np. w USA taki wzrost udziału osiągnięto w 7 lat). Niektóre prognozy (np. PMR) mówią o osiągnięciu w 2025 r. nawet 20 proc. udziału w handlu detalicznym. Sukces rokuRozwój e-grocery w stylu od zera do bohatera –i tu pandemia stanowiła katalizator zmian, jak również spowodowała osiągnięcie swoistej masy krytycznej i większą opłacalność wcześniejszych projektów. Rynek ten wzrósł rok do roku około 40 proc., co prawda udział e -commerce w handlu artykułami spożywczymi wynosi niecałe 0,7 proc., ale jeszcze nigdy nie dostał on takiej szansy na rozwój. Ekspansję e-grocery wspiera także efektywny łańcuch dostaw, który pozwala na skrócenie czasu dostawy. Zainteresowanie konsumentów tą kategorią produktową skłoniła także liderów rynkowych do większych inwestycji oraz poprawy doświadczeń klientów. Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRozczarowaniem – jak co roku jest nie wykorzystany do końca potencjał Black Friday. Ze „Świątecznego Barometru Cenowego” Deloitte wynika, że w Black Friday 2020 w porównaniu do piątku 20 listopada obniżki cen sięgnęły średnio jedynie 3,4 proc. (w ubiegłym roku było to 4 proc.). W Cyber Monday w stosunku do Black Friday 82 proc. cen pozostało bez zmian.
Spektakularny kryzys roku to moim zdaniem przypadek marki Veclaim. Marka odzieżowa wprowadzona na rynek przez popularną influencerkę Jessicę Mercedes została bohaterką „afery metkowej”. W maju wybuchł kryzys, gdy okazało się, iż t-shirty tej marki w cenie 199-239 zł to tanie koszulki Fruit of the Loom z Chin. Modowa blogerka zapewniała od początku, że jej ubrania są szyte w Polsce, tak więc konsumenci poczuli się oszukani. Kryzys ten de facto podważył zaufanie do innych marek odzieżowych sprzedających produkty pod hasłem „Made in Poland”.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##
Człowiek rokuJakub Jasiński, dyrektor e-commerce & omnichannel CCC - nominacja za dużą odwagę we wprowadzaniu innowacji w czasach, gdy reszta walczy o przetrwanie. Serwis / kampania / projekt rokuBiedronka cyfryzuje się przy pomocy Glovo - od kilku lat największy gracz handlu detalicznego w Polsce przymierzał się do e-commerce, ale dopiero pandemia zapoczątkowała jego transformację cyfrową. We współpracy z firmą dostawczą Glovo Biedronka sprzedaje obecnie swoje produkty w 21 miastach w Polsce, a od września właściciel marki Jeronimo Martins dołączył do Izby Gospodarki Elektronicznej. Zakupyuswoich.pl - projekt, który powstał by wesprzeć w czasie pandemii lokalny biznes - drobnych sklepikarzy, małe i średnie sklepy spożywcze oraz rolników, aby umożliwić im wejście w e-commerce bez konieczności ponoszenia nakładów inwestycyjnych. Grupa programistów wraz z fundacją Profeto w 5 dni uruchomiła tę platformę i udostępniła ją wszystkim chętnym zupełnie za darmo. Tempo realizacji oraz zupełna bezinteresowność tej inicjatywy zasługują na miano serwisu roku. Premiera, nowość rokuButy z dostawą do domu jak pizza - testowanie przełomowego dla e-commerce projektu przez CCC - dostawy obuwia zamawianego w sieci w ciągu 60 minut lub nawet krócej od momentu złożenia zamówienia. Testy rozpoczęto w listopadzie w Warszawie, zaraz po ogłoszeniu kolejnego zamknięcia centrów handlowych. Cała branża czeka na wyniki testów. Trend rokuOmnichannel oraz click &collect. Wiele przedsiębiorstw dokonało gwałtownej transformacji cyfrowej pod wpływem pandemii i pojawiających się ograniczeń w handlu. Wielokanałowość sprzedaży stała się czymś normalnym, a formuła click&collect swoistym „must have”, szczególnie w przypadku artykułów spożywczych. Ta hybrydowość różnych rozwiązań i mieszania online z offline zostaną z pewnością z nami na dłużej.
Prognoza na 2021 rokDalszy dynamiczny rozwój e-commerce, rozwój platform zakupowych (m.in. długo oczekiwane wejście Amazona na rynek polski), dalsze wykorzystanie nowych technologii - takich jak AI, zapewnienie bezpieczeństwa danych konsumentów - to są wyzwania na nadchodzący rok.
Oczekiwany jest swoisty wyścig technologiczny w poszukiwaniu najbardziej skutecznych metod prezentacji produktów w sieci. Ciekawie zapowiada się także dostosowywanie e-commerce do interfejsów głosowych (voice-commerce) - pytanie tylko czy wreszcie trafi pod polskie dachy…











