Choć możliwość dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów ma niewątpliwie ogromne znaczenie na drodze do sukcesu firm eksportowych, to wyniki ankiety potwierdzają, że obecność w kraju klienta także przynosi wiele korzyści. Aż 83% polskich przedsiębiorców jest zdania, że dogodne usytuowanie może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Bliska lokalizacja firmy oznacza również możliwość poprawy wskaźników utrzymania klienta (79%) i jego zadowolenia (78%).
Zdobycie rynków zagranicznych to jednak duży krok i może nastręczać trudności tym firmom, które nie mają odpowiedniego wsparcia. Polscy przedsiębiorcy zwracają szczególną uwagę na rolę delegacji rządowych do spraw handlu, które oprócz zapoznawania ich z klientami mogłyby wyraźnie przyczynić się do rozszerzenia działalności za granicą poprzez udzielanie porad w kwestiach prawnych (62%).

Oto inne opinie polskich przedsiębiorców wyrażone w ramach ankiety:
· Lokalizacja firmy dogodna klientowi usprawnia rozwiązywanie jego problemów (75%).
· Osadzenie firmy blisko klienta pomaga lepiej zrozumieć jego potrzeby i uwarunkowania rynkowe (73%) oraz zwiększyć skuteczność marketingową (60%).
· Zapoznawanie przedsiębiorców z lokalnymi stowarzyszeniami i organizacjami biznesowymi przez instytucje rządowe (39%) oraz doradztwo podatkowe (43%) również pomogłyby firmom w planowaniu ekspansji zagranicznej.
· Ponad jedna trzecia firm (35%) chętnie skorzystałaby z informatora o miejscach, gdzie można zdobyć nowe kontakty.
„Bardzo dużo mówi się o skracaniu dystansu wobec klienta. W przypadku rynków eksperckich można to zalecenie potraktować dosłownie. Nasi respondenci stwierdzili, że umiejscowienie przystępne dla klienta przynosi wiele korzyści. Podkreślali, że lokalizacja w bliskiej odległości może podnieść wskaźnik utrzymania klienta, pozwolić na szybsze rozwiązywanie problemów oraz zapewnić większe zadowolenie kontrahentów” – tak komentuje wyniki sondażu Ruud Doggen, Managing Director CEE Regus.

„Z kolei ekspansja zagraniczna stanowi duże wyzwanie, jeśli firma nie otrzymuje odpowiedniego wsparcia od własnego rządu. Przedsiębiorcy z całego świata zgodnie twierdzą, że najlepszą formą pomocy, jakiej w ramach ekspansji mogłyby im udzielić instytucje państwowe (poza zapoznawaniem z zagranicznymi klientami), są porady prawne i podatkowe oraz wskazówki na temat lokalnych zwyczajów i miejsc, gdzie można zdobywać nowe kontakty. Gdyby takie informacje nie mogły zostać udostępnione lub były niepełne, firmy mogłyby zawiązać współpracę z przedsiębiorstwami, które znają dany rynek i lokalne uwarunkowania oraz posiadają odpowiednie kontakty”.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.regus.pl.











