Ewolucja wideo, personalizacja treści dzięki danym, automatyzacja marketingu internetowego (relacja z targów Dmexco)

Trzy główne hasła i słowa klucze tegorocznych targów marketingowych Dmexco to: personalizacja, optymalizacja i segmentacja. Rynek dojrzał do tego, że wideo to podstawowe narzędzie komunikacji, a nie coś premium, jedynie dla podmiotów z dużymi budżetami, których stać na działania w telewizji - najważniejsze trendy dyskutowane podczas targów Dmexco relacjonuje dla Wirtualnemedia.pl Aleksandra Bujnowska, digital director w Havas Media Group.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Ewolucja wideo, personalizacja treści dzięki danym, automatyzacja marketingu internetowego (relacja z targów Dmexco)
Aleksandra Bujnowska

W tym roku branżowe targi Dmexco pobiły kolejny rekord w liczbie odwiedzających (ponad 50 tys. osób) oraz samych wystawców, których przybywa w błyskawicznym tempie.

Skala i różnorodność, to chyba dwie najważniejsze cechy tego eventu. Formuła jest bardzo zróżnicowana, poza samymi targami, znajdziemy tu zarówno prelekcje kluczowych osób ze świata technologii i marketingu jak i prężnie rozwijany startup village.

Targi jako forma sprzedaży i działań marketingowych nie są jeszcze tak popularne w Polsce, a szkoda. Bardzo wybijała się prostota i pragmatyzm. Na stoiskach nie było wielkiego show i fajerwerków. Możliwość „dotknięcia” produktów/usług, bezpośrednia rozmowa z bardzo dobrze przygotowanymi merytorycznie specjalistami, umożliwiła intensywną wymianę wiedzy. A zagregowanie tylu wydarzeń i podmiotów w jednym miejscu pozostawiło mnie z poczuciem niedosytu. Dwa dni, to zdecydowanie za mało, żeby w pełni poznać rozwiązania i usługi wszystkich interesujących podmiotów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mcdonald-s-wynagradza-ddb-tylko-za-efekty-biznesowe-kampanii-ryzyko-agencji-otwartosc-marketera-opinie ##

Przewijające się główne obszary, czy trendy raczej nie były dla nikogo zaskoczeniem. Kluczowe tematy, jakie zostały podniesione, to oczywiście content i data, w wielu barwach i odcieniach.

Wideo jako forma contentu - rynek dojrzał do tego, że wideo to podstawowe narzędzie komunikacji, a nie coś premium, jedynie dla podmiotów z dużymi budżetami, których stać na działania w telewizji.

Josh McFarland odpowiedzialny za rozwój produktów Twittera zauważył, że następuje bardzo szybkie przejście od zdjęć gif w stronę video. Wykorzystanie najmocniejszych punktów Twittera - czyli użycie go głównie do komentowania wydarzeń na żywo - spowodowało, że portal w najbliższym czasie uruchomi transmisje długiej formy wideo jak mecze i koncerty na żywo. Estymuje, że w 2020 roku content wideo online będzie stanowił 75 proc. wszystkich publikowanych treści.

Samo medium jakim jest telewizja, gdzie króluje content wideo, ewoluuje. Kiedyś jednostronny przekaz, dziś wydawcy i producenci walczą o nawiązanie dialogu z widzami i prowokują dwustronną komunikację. Świetnym przykładem takich działań jest serial „Mr Robot” - produkcja przygotowana stricte pod odbiorcę. Pomysł i wątki były konsultowane z prawdziwymi hakerami, a scenariusz był modyfikowany w zależności od nastrojów i komentarzy w obrębie social media.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-polsce-w-gore-o-3-proc-a-globalnie-o-4-4-proc-niepewnosc-marketerow-szybko-wzrost-reklamy-mobilnej ##

Ważnymi punktami były również Augmented i virtual reality oraz storytelling - które zostały przedstawione jako jedyny słuszny kierunek rozwoju contentu i interakcji z użytkownikiem. Powstało wiele rozwiązań technologicznych umożliwiających szybkie i proste tworzenie contentu VR, a także jego odbiór. Bardzo ciekawym trendem jest przejście od tak popularnego dziś Internet of Things w stronę Internet of Experience. Dopasowanie treści do odbiorcy, takie tworzenie contentu, aby w 100 proc. zaangażować i dać „poczuć’ widzowi ten inny świat, przenieść go w inną rzeczywistość - pozwolić mu zbudować własne, bardzo intensywne doświadczenia.

Wspólne wystąpienie stratega z Adobe i Andy Gall z Red Bull było idealnym przykładem, jak dane i content muszą ze sobą współgrać. Red Bull nie tylko produkuje całą masę contentu wideo najwyższej jakości, ale wykorzystując zgromadzone dane o jego odbiorcach świetnie go personalizuje. Jednym słowem - data driven storytelling.

Proces poznawania marki oparty o doświadczenia zastosował także jeden z wystawców zajmujących się wykorzystywaniem danych do personalizacji - aby poznać jego usługi i wziąć udział w spotkaniu należało najpierw pojeździć na rowerze, wypełnić krótką ankietę, a następnie przedstawiciel nie przedstawiał całego portofolio usług, ale przygotowywał odpowiedni zestaw produktów i usług dopasowanych do potrzeb i poziomu zaawansowania potencjalnego klienta.

Poza barwnym i bardzo angażującym wszystkich contentem kluczowe znaczenie mają dane. Ogromna liczba wystawców prezentowała tak zaawansowane technologie zbierania, analizy i wykorzystywania danych, że dla przeciętnego odbiorcy nie związanego z branżą byłoby to czystą abstrakcja.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/amerykanscy-reklamodawcy-w-sporze-z-domami-mediowymi-o-rabaty-i-kick-backi-placone-przez-media ##

Automatyzacja zakupu powierzchni z wykorzystaniem wszystkich możliwych danych spowodowała dążenie do skrócenia drogi dotarcia do konsumenta i optymalizacji kosztowej. Zdecydowane odejście od masowej komunikacji w stronę personalizacji - trend żeby nie siać szeroko, tylko postawić na precyzyjne dotarcie do zainteresowanego konsumenta. Rozwój platform społecznościowych i możliwość komunikacji z marką wpłynęły na szukanie najbardziej dopasowanej komunikacji do użytkownika - bo tylko taka jest skuteczna.

Technologia rozwinęła możliwość komunikacji omnichannel. Wiele możliwości śledzenia użytkownika od momentu pierwszego zetknięcia z reklamą do zakupu - nie tylko w internecie, ale wizyty w punkcie sprzedaży i takie dopasowywanie komunikacji, aby optymalizować proces zakupu.

Pojawiło się również multum rozwiązań poprawiających procesy pracy, automatyzujących analizę danych itp. Ciekawe były systemy sprawdzające poprawność  kreacji, weryfikujące fraudy i widoczność reklam. Mnogość tych rozwiązań z całą pewnością spowoduje obniżenie cen, a co za tym idzie - w bliskiej przyszłości możemy spodziewać się coraz większej automatyzacji pracy planerów, nie tylko już platform zakupowych powierzchni, ale także analityki i weryfikacji contentu.

Trzy główne hasła i słowa klucze tegorocznego Dmexco to: personalizacja, optymalizacja i segmentacja. Co przekłada się na podejście do bycia marką meaningful - czyli mającą znaczenie, ważną dla konsumenta, angażującą go tylko wtedy, kiedy on ma na to czas i ochotę, dostarczającą właściwy przekaz we właściwym czasie do właściwego odbiorcy.

Aleksandra Bujnowska, digital director w Havas Media Group

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max