Firmy inwestują w lojalność i motywację

Już niemal połowa (47%) firm działających w Polsce prowadziła w 2015 roku kompleksowe programy motywacyjne skierowane do kontrahentów i partnerów biznesowych. Wzrosły również ich wydatki na ten cel.  Przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services „Badanie potencjału rynku B2B” wskazuje na rozwój tego segmentu rynku.  

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Coraz więcej firm dostrzega wagę budowania relacji B2B i decyduje się na prowadzenie akcji wsparcia sprzedaży. Lojalność i motywacja są w cenie, bo jak pokazują wyniki tegorocznej edycji „Badania potencjału rynku B2B”, prowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, przedsiębiorstwa chcą na nie przeznaczać coraz większe kwoty.

Rosnące wydatki na BTL w B2B

W 2015 roku firmy wydawały na działania BTL B2B średnio 530 000 zł. Dla porównania w 2014 roku, przekazały na tego rodzaju wsparcie marketingowe średnio 420 000 zł. Mało tego, aż 40 procent z nich zadeklarowało, że utrzyma budżet na budowanie lojalności B2B na podobnym poziomie, a 38 procent zwiększyło wydatki na poszukiwania możliwości przywiązania klientów biznesowych do swoich marek i produktów.

Cieszy nas to, że niezmiennie rośnie odsetek firm, dla których akcje wsparcia sprzedaży nie mają charakteru przypadkowego czy jednorazowego. Rosnące rok do roku budżety świadczą o tym, że firmy są przekonane nie tylko o konieczności, ale i skuteczności takich działań. Marketerzy doskonale zdają sobie sprawę ze stale rosnącej konkurencyjności rynku, a co za tym idzie z tego, że warto oferować partnerom biznesowym wartość dodaną - powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie.

Nagrody dające wolność wyboru

Jak przyciągnąć uwagę i zmotywować uczestników do udziału w akcjach motywacyjnych? Zaoferować im atrakcyjne nagrody. To od nich w dużej mierze zależy liczba uczestników biorących udział w danym przedsięwzięciu. Beneficjentom rosną apetyty i  chcą za swoją lojalność i zaangażowanie otrzymać wartościową gratyfikację. Z badania wynika, że największą popularnością wśród narzędzi do nagradzania wykorzystywanych w akcjach BTL wciąż cieszą się nagrody rzeczowe i gotówka, ale sukcesywnie rośnie zainteresowanie wykorzystywaniem takich nagród jak: kupony oraz karty przedpłacone. A to dlatego, że coraz więcej uczestników docenia  możliwość samodzielnego wyboru swojej nagrody.  

Nieocenieni zewnętrzni eksperci

Zaplanowanie wszystkich kluczowych elementów programu i bieżący monitoring akcji wpływa bezpośrednio na jego powodzenie i efektywność. Dobre zorganizowanie takiego projektu i sprawne nim zarządzanie wymaga czasu, odpowiedniej organizacji procesów w firmie, kreatywności, a najlepiej - również doświadczenia. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na współpracę w tym zakresie z zewnętrznymi ekspertami.

Dobry program lojalnościowy czy program wsparcia sprzedaży, to wieloaspektowe przedsięwzięcie, które trudno zrealizować we własnym zakresie. To cały szereg działań - od stworzenia strategii, regulaminu, zbudowania atrakcyjnego katalogu nagród, poprzez koordynację komunikacji z uczestnikami, po regularne zarządzanie i raportowanie. Rozumie to już 31 % firm, które korzystają z outsourcingu przy tego typu przedsięwzięciach - podkreśla Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie.

Prowadzone rok do roku badanie potencjału rynku B2B prowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services jest barometrem, który pokazuje trendy i kierunki rozwoju tego rynku. Tegoroczne badanie wskazuje na jego duży potencjał rozwojowy. Mimo, że 47 procent przedsiębiorstw realizuje programy motywacyjne skierowane do kontrahentów i partnerów biznesowych, a kolejne 14 procent ma zamiar je wdrożyć, to nadal 39 procent firm jeszcze takich działań nie planuje.

Informacja o badaniu:

Pomiaru dokonano metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) w ARC Rynek i Opina. Badanie przeprowadzono w grudniu 2015 roku i w styczniu 2016 roku, na grupie  firm prowadzących działania marketingowe skierowane do segmentu B2B. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów