Sprawa została wniesiona do urzędu przez kilkanaście organizacji branżowych reprezentujących francuskich wydawców, po tym jak Google odmówił płacenia im rekompensat za wykorzystywanie ich treści po wejściu w życie francuskiego prawa implementującego art. 15 dyrektywy 2019/790/UE. Wydawcy zarzucali amerykańskiemu koncernowi, że zarabia miony euro na reklamach i ogłoszeniach zamieszczanych przy linkach do artykułów prasowych, ale nie dzieli się zyskami z wydawcami.
Zgodnie ze wstępną decyzją, francuski urząd antymonopolowy (Autorite de la Concurrence) nakazał Google podjęcie w ciągu trzech miesięcy negocjacji z wydawcami i agencją prasową AFP, celem ustalenia wynagrodzenia za wykorzystywanie treści prasowych w wyszukiwarce. Te negocjacje mają objąć cały okres obowiązywania francuskiego prawa - czyli od 24 października 2019 roku.

Podjęcie tej wstępnej decyzji jest wynikiem wysłuchania przeprowadzonego 5 marca i sprawdzenia praktyk stosowania przez Google, który jest monopolistą na rynku wyszukiwania (90 proc). Nie jest to jednak decyzja ostateczna - francuski UOKiK będzie dalej pracował nad wydaniem ostatecznej decyzji. Ze względu jednak na ciężką sytuację, w jakiej znaleźli się wydawcy prasy oraz AFP, podjęto decyzję wstępną. Aby zapewnić jej skuteczność, Google jest zobowiązany zdawać raporty miesięczne z postępu negocjacji i warunków ustalonych z wydawcami.
- Praktyki Google'a powodują poważne i natychmiastowe straty dla sektora prasy i to w okresie, gdy sytuacja ekonomiczna wydawców i agencji informacyjnych jest krucha. Prawo miało poprawić system wynagradzania autorów, zwłaszcza jeśli dochody koncernów pochodzą z ich pracy - napisał w oświadczeniu francuski urząd.

Google zapowiada, że zastosuje się do decyzji urzędu. - Od ubiegłego roku, kiedy zaczęła we Francji obowiązywać unijna dyrektywa o prawach autorskich prowadzimy w rozmowy z wydawcami o zwiększeniu naszego wsparcia i inwestycjach w branżę prasową. Zastosujemy się do decyzji francuskiego urzędu ds. konkurencji, kontynuując te negocjacje - powiedział Richard Gingras, wiceprezes Google.
Polscy wydawcy zadowoleni
- Jest to kolejny dowód na to, iż przy wsparciu rządu można - w relatywnie szybkim okresie - zaimplementować efektywnie prawo pokrewne dla wydawców prasy i agencji prasowych - podkreśla Marek Frąckowiak, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.
Zysk netto holdingu Alphabet, do którego należy Google, wyniósł w IV kwartale 2019 roku 10,67 miliarda dolarów, w porównaniu do 8,95 miliarda dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2018. W tym samym czasie o 17 proc. zwiększył się przychód Alphabet - z 39,28 miliarda dolarów do 46,08 miliarda dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 45,81 miliarda dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 39 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,58 miliarda dolarów do 11,46 miliarda dolarów.











