„Gazeta Wyborcza” zarabia więcej ze sprzedaży niż reklam, to już tylko 20 proc. wpływów Agory (analiza)

W trzecim kwartale br. kolejny raz wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” były wyższe niż jej przychody reklamowe. W br. dziennik zapewnił już tylko jedną piątą wpływów Agory, podczas gdy w 2008 roku było to 50 proc. Firma coraz więcej zarabia natomiast w sektorze kinowym i internetowym.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Wyborcza” zarabia więcej ze sprzedaży niż reklam, to już tylko 20 proc. wpływów Agory (analiza)

Po raz pierwszy przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” były wyższe od wpływów reklamowych w I kwartale br. - pierwsze wyniosły wtedy 25,6 mln zł, a drugie 24,8 mln zł. Kiedy portal Wirtualnemedia.pl informował o tym w maju br., Rafał Oracz, szef OMG Poland, komentował: „Zależność od portfeli czytelników jest zdrowsza i bezpieczniejsza niż od budżetów reklamowych” (przeczytaj o tym więcej).

W II kwartale wpływy sprzedażowe „GW” znów, jak w poprzednich latach, były niższe od reklamowych (24,4 mln zł wobec 30,5 mln zł), jednak w III kwartale powtórzyła się sytuacja z pierwszych trzech miesięcy br.: przychody ze sprzedaży wyniosły 24,6 mln zł, a z reklam - 24,2 mln zł.

Ogółem w pierwszych dziewięciu miesiącach br. wpływy ze sprzedaży były jeszcze nieznacznie niższe od przychodów reklamowych - wyniosły 74,6 mln zł, o 4,9 mln zł (czyli o 6,6 proc.) mniej niż wpływy z reklam.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-polska-codziennie-i-gazeta-wyborcza-z-najwiekszymi-spadkami-tabloidy-traca-najmniej ##

Jednak tendencja z ostatnich lat wskazuje, że „Gazeta Wyborcza” w najbliższym okresie będzie zarabiać więcej ze sprzedaży niż z reklam. W ostatnich latach te pierwsze zmalały bowiem znacznie bardziej niż drugie. O ile w 2010 roku przychody reklamowe wyniosły 305,9 mln zł i były ponaddwukrotnie wyższe niż wpływy ze sprzedaży (146,1 mln zł), o tyle w ub.r. przewyższały już te drugie o 43,3 proc. (144,2 mln zł wobec 100,6 mln zł), a w trzech kwartałach br. tylko o 6,6 proc. Tymczasem w 2008 roku, ostatnim przedkryzysowym, wpływy z reklam były ponad trzy razy większe niż ze sprzedaży (485,8 mln zł wobec 151,9 mln zł).

Duże spadki wpływów reklamowych następują od kilku lat w całym sektorze gazet, średnio wynosząc od kilkunastu do ponad 20 proc. w skali roku. Według Starlinka w I połowie br. zmalały o 20,6 proc. i stanowiły już tylko 4,4 proc. całego rynku reklamowego (zobacz szczegóły).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/21-tys-uzytkownikow-placi-za-tresci-gazety-wyborczej-w-internecie-bedzie-ich-40-tys-do-konca-br ##

Z kolei do mniejszego spadku wpływów ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” przyczyniły się kilkukrotne w dwóch latach podwyżki jej ceny egzemplarzowej, w efekcie których o ile pod koniec 2012 roku kosztowała 2-2,50 zł, o tyle od października br. jest to 2,90-3,30 zł. Wpływ tej ostatniej podwyżki będzie widoczny dopiero w wynikach „GW” z ostatniego kwartału br.

W wyniku m.in. poprzednich podwyżek kwartalne wpływy ze sprzedaży dziennika zmalały nieznacznie: z 26 mln zł w II kwartale 2012 roku do 24,6 mln zł w III kwartale br., podczas gdy w poprzednich latach spadek był znacznie większy: z 37,3 mln zł w I kwartale 2010 roku do wspomnianych 26 mln zł w II kwartale 2012 roku.

Od 2010 do 2013 roku wpływy ze sprzedaży „GW” zmalały o 31,2 proc. (ze 146,1 do 100,6 mln zł), a z reklam - o 52,9 proc. (z 305,9 do 144,2 mln zł).

 

Na drugiej podstronie analiza wyników wszystkich segmentów Agory

Z roku na rok wpływy „Gazety Wyborczej” stanowią coraz mniejszą część przychodów Agory. W 2008 roku było to 49,9 proc. (637,7 mln wobec 1,28 mld zł), w 2009 roku - 44,4 proc. (493,2 mln zł wobec 1,11 mld zł), w 2010 roku - 40,5 proc. (452 mln zł wobec 1,12 mld zł), w 2011 roku - 31,4 proc. (387,4 mln zł wobec 1,23 mld zł), w 2012 roku - 27,2 proc. (309,7 mln zł wobec 1,14 mld zł), w ub.r. - 22,8 proc. (244,8 mln zł wobec 1,07 mld zł), a w trzech kwartałach br. - 20 proc. (154,1 wobec 768,7 mln zł).

Przychody całego segmentu prasy codziennej Agory (oprócz „Gazety Wyborczej” i „Metra” obejmującego m.in. usługi poligraficznej) w ciągu ostatnich pięciu lat stopniowo malały - z 838,1 mln zł w 2008 roku do 492,8 mln zł w ub.r., a ich udział w całościowych wpływach spółki skurczył się z 65,6 do 45,9 proc.

Procentowo jeszcze bardziej spadły wpływy segmentu czasopism - ze 109,7 mln zł w 2008 roku do 44,1 mln zł w ub.r., wskutek czego ich udział zmalał z 8,6 do 4,1 proc. Mniejsze spadki nastąpiły w segmentach reklamy zewnętrznej (ze 189,7 do 153,5 mln zł, udział zmalał z 14,8 do 14,3 proc.) oraz radiowym (z 87,5 do 83,1 mln zł, przy wzroście udziału z 6,8 do 7,7 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-z-10-mln-zl-straty-wiecej-z-internetu-kin-i-radia-mniej-z-prasy-i-reklam ##

Za to wpływy segmentu internetowego podskoczyły z 66,5 mln zł w 2008 roku do 111,4 mln zł w ub.r., a jego udział wzrósł z 5,2 do 10,4 proc.

W połowie 2010 roku Agora kupiła sieć kinową Helios, której wyniki są włączone do danych finansowych spółki od września 2010 roku. Wpływy segmentu kinowego Agory od 2011 do 2013 roku wzrosły z 203,9 do 219,7 mln zł, a jego udział w przychodach spółki - z 16,5 do 20,4 proc.

Na powyższym wykresie suma wpływów wszystkich segmentów jest nieco wyższa niż ogólna wartość przychodów Agory, ponieważ w każdym roku jako pozycje uzgadniające (m.in. pozostałe przychody i koszty pionów wspomagających oraz zarządu Agory, Agorę TC, wyłączenia konsolidacyjne oraz inne korekty) klasyfikowane są straty wynoszące w kolejnych latach 13,8 mln zł (2008 rok), 7,1 mln zł (2009), 10,4 mln zł (2010), 14,2 mln zł (2011), 23,4 mln zł (2012) i 30,7 mln zł (2013).

Agora jest jedynym z głównych wydawców prasowo-internetowych notowanym na giełdzie, w związku z czym w odróżnieniu od konkurentów co kwartał publikuje szczegółowe wyniki finansowe.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów