Gemius: Dziennik manipuluje badaniami internetu

W komunikacie prasowym wydawca serwisu Dziennik.pl - ASP - chwali się bardzo wysoką pozycją witryny w stosunku do konkurencji. Gemius protestuje.

pp-gemius-asp
pp-gemius-asp
Udostępnij artykuł:

W wydanym 21 lutego komunikacie prasowym właściciela witryny Dziennik.pl, Wydawnictwa Axel Springer Polska, podano, że według najnowszych danych pochodzących z badania Megapanel PBI/Gemius (realizowanego przez firmy Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. i Gemius S.A.) serwis Dziennik.pl zanotował w grudniu 2006 roku ponad 20,9 mln odsłon, co miało mu dać pozycję lidera kategorii ‘Media/Prasa/Informacje i Publicystyka’. Natomiast pod względem liczby unikalnych użytkowników Dziennik.pl miał zająć druga pozycję w tej kategorii, bowiem odwiedziło go w grudniu zeszłego roku 522 484 użytkowników.

Wydawca witryny Dziennik.pl w komunikacie pisze także, iż „w porównaniu z serwisami informacyjnymi największych polskich portali internetowych, Dziennik Online znajduje się na piątym miejscu pod względem liczby odsłon, wyprzedzając o ponad 8,7 mln odsłon serwis www.gazetawyborcza.pl oraz o ponad 10,9 mln odsłon serwis www.rzeczpospolita.pl.”

Z częścią podanych w komunikacie faktów nie zgadzają się prowadzące badania firmy PBI i Gemius, które od razu zareagowały na całą sytuację wydając oficjalne stanowisko. Informują w nim, że w badaniu Megapanel PBI/Gemius nie istnieje zacytowana przez ASP kategoria „Media-Prasa-Informacje-i-Publicystyka. - „Jedyną zbliżoną tematycznie kategorią występującą w naszym badaniu to „Informacja, Publicystyka, Media”, w której witryna „Dziennik.pl” znajduje się na 14. miejscu pod względem liczby użytkowników i na 6. miejscu pod względem liczby odsłon.” – czytamy w oświadczeniu.

Twórcy badania wytykają także wydawcy serwisu inne nieścisłości, które znalazły się w komunikacie. Podkreślają, iż w prowadzonych przez nich badaniach nie ma pojęcia „unikalny użytkownik”, tylko „real users”. Zarzucają również Axelowi Springerowi, iż nie poinformował, że witryna Dziennik.pl nie jest objęta audytem „site – centric” co w przypadku porównywania jej wyników ze stronami objętymi taki audytem może powodować „możliwości istotnego zawyżenia lub zaniżenia wskaźników oglądalności dla witryn niepoddanych audytowi site-centric.”

PBI i Gemius zwracają także uwagą, iż Dziennik.pl porównując swojej wyniki z oglądalnością serwisu informacyjnych portalu Gazeta.pl wziął pod uwagę jedynie dane dotyczące witryny GazetaWyborcza.pl, zaś serwisy informacyjne portalu Gazeta.pl poza stroną Wyborczej obejmują także m.in. stronę Wiadomości Gazeta.pl i serwisy lokalne.

W komunikacie firm badawczych czytamy również, że „twórcy badania Megapanel PBI/Gemius wyrażają głębokie zaniepokojenie manipulacją wynikami badania, jaka posłużyła autorom do napisania informacji prasowej”. Zdaniem PBI i Gemiusa wykorzystywanie wyników w sposób nierzetelny, może podważyć zaufanie do całego badania i jest szkodliwe dla całego rynku internetowemu w Polsce. W związku z zaistniałą sytuację obie firmy zwróciły się do ASP o zamieszczenia sprostowania.

Czwartkowy komunikat to już drugie kontrowersyjne stanowisko Axela Springera ws. wyników oglądalności witryny Dziennik.pl. 14 lutego w papierowym wydaniu „Dziennika” ukazał się artykuł w którym napisano, że „według najnowszych badań internetu przeprowadzonych przez firmę Gemius Dziennik Online wyprzedzają tylko obecni na rynku od wielu lat potentaci. Onet.pl i Wirtualna Polska mogą już jednak czuć na swoich plecach oddech konkurencji.” Jednak w tekście nie poinformowano o jakie dokładnie badania chodzi, choć forma informacji sugerowała, że były to badania Megapanel PBI/Gemius.

Również w związku z tamtą sytuacją swoje oświadczenie wydała firma Gemius w którym pisała, iż „według wyników badania Megapanel PBI/Gemius (...) serwis Dziennik.pl nie zajmuje trzeciej pozycji wśród witryn zaklasyfikowanych do kategorii "Informacje, publicystyka, media". Gemius zażądał również opublikowania sprostowania, ale takowe do tej pory w gazecie się nie ukazało.

A jak przedstawiają się zatem prawdziwe dane na temat oglądalności serwisu Dziennik.pl? Można stwierdzić, że liczbowo nie różnią się od tych podanych  w czwartkowym komunikacie ASP, bowiem według badania Megapanel PBI/Gemius serwis Dziennik.pl miał w grudniu 2006 roku 523 tys. użytkowników, co uplasowało go na 181. miejscu wśród wszystkich witryn w Polsce (miesiąc wcześniej serwis odwiedziło 314 tys. użytkowników).

pp-gemius-asp
Autor artykułu:
pp-gemius-asp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+