Google od dłuższego czasu jest po stronie firm internetowych, które deklarują chęć zapewnienia użytkownikom sieci jak największą ochronę ich prywatności. M.in. dlatego koncern zapowiedział, że produkowana przez niego przeglądarka Chrome w przyszłości nie pozwoli zewnętrznym stronom na śledzenie użytkowników za pomocą plików cookies.
Postępowanie CMA
Na początku marca 2021 r. w ramach zakładanej strategii Google zdradził plany zastosowania nowego rozwiązania, które jego zdaniem ma działać zgodnie z zasadą „i wilk syty, i owca cała”. Chodzi o system o nazwie Privacy Sandbox, który z jednej strony ma dostarczyć branży reklamowej skuteczne narzędzia do precyzyjnego targetowania przekazu, z drugiej zaś zapewnić użytkownikom maksimum prywatności.

W połowie czerwca br. brytyjski urząd ds. konkurencji (CMA) ogłosił, że przyjrzy się dokładniej planowanym przez Google zmianom związanym z blokadą plików cookies w przeglądarce Chrome i zapowiedział start konsultacji publicznych w tej sprawie. Google zapewnił wówczas, że jest gotów do współpracy z regulatorem i wyjaśnienia wszystkich wątpliwości.
Zmiany w stanowisku Google
Konsultacje pomiędzy Google z CMA toczą się od kilku miesięcy. Teraz koncern przekazał serwisowi Wirtualnemedia.pl aktualizację swojego stanowiska z listopada 2021 r. związanego z wprowadzeniem Privacy Sandbox i likwidacją cookies w Chrome. Chodzi o następujące zobowiązania amerykańskiego koncernu:
Zobowiązania procesowe
- Google będzie współpracować z niezależnym podmiotem monitorującym, by nadzorować przestrzeganie przez Google zobowiązań dotyczących danych i braku dyskryminacji.
- Google skonsoliduje i opublikuje wszystkie kanały zaangażowania interesariuszy związane z Privacy Sandbox.

Zobowiązania dotyczące wykorzystania danych
- Google wyjaśnił, że zobowiązania dotyczące wykorzystania danych będą obejmować wszystkie dane osobowe z różnych źródeł. Zobowiązania dotyczą wykorzystania danych zarówno we własnym inventory (zasobach), jak i w inventory (zasobach) innych firm.
- Google jasno wyraził zamiar korzystania z interfejsów API Privacy Sandbox do targetowania reklam i pomiaru zasobów reklamowych innych firm.
Dodatkowo Google będzie współpracować z CMA w zakresie:
- Testowania skuteczności API Privacy Sandbox w zakresie targetowania i pomiaru reklam w sieci.
- Testowania w odniesieniu do innych propozycji Privacy Sandbox, które nie wpływają bezpośrednio na skuteczność reklamy cyfrowej, ale mogą mieć wpływ na funkcjonalność stron internetowych.
Zobowiązania dotyczące harmonogramu działań

- Google nie wdroży rozwiązania przed usunięciem plików cookie stron trzecich.
- Google nie wprowadzi nowych postanowień w zasadach GAM, które ograniczałyby użycie alternatywnych identyfikatorów przed usunięciem plików cookie stron trzecich, chyba że w wyjątkowych okolicznościach (które zostaną omówione z CMA).
Na razie nie wiadomo kiedy konsultacje na linii brytyjski regulator – Google zostaną zakończone, nieznany jest także dokładny termin wprowadzenia przez koncern globalnie rozwiązania Privacy Sandbox.
Czytaj także: Google zapłaci w Irlandii 218 mln euro podatków











