Granfluencerzy, czyli pokolenie 60+ królujące w Internecie

Termin „Influencer” kojarzony jest najczęściej z młodym pokoleniem, generacją wychowaną w świecie nowych technologii. Ten obraz zaczyna powoli ulegać zmianie, bo coraz większą popularnością  w sieci cieszą się osoby dojrzałe. To pokolenie ma także coraz większą siłę nabywczą. Na naszych oczach rodzi się nowe zjawisko, nowa kategoria influencerów: granfluencerzy. Są to osoby z pokolenia silver 60+, które chętnie udzielają się w mediach społecznościowych, a ich profile są obserwowane przez dziesiątki tysięcy osób. Seniorzy udowadniają, że w każdym wieku można zaistnieć w Internecie. Bezpłatna platforma streamingowa ARTE.tv zaprasza do obejrzenia reportażu „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” oraz filmu „DANCE ON! Przesuwanie granic” opowiadającego o możliwościach i ograniczeniach naszego ciała z uwagi na wiek.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Dokument przedstawia kilkoro niemieckich i hiszpańskich granfluencerów podbijających Internet, m.in. w świecie mody. Jednym z bohaterów jest emerytowany agent nieruchomości, który w trakcie pandemii wraz z wnuczką założył konto na Instagramie i powołał do życia „Hiszpańskiego Króla”.  Teraz zanany w social mediach jako „The Spanish King” obrazuje swoje życie bardzo wysmakowanymi zdjęciami lub wesołymi rolkami. Swoją działalnością zwrócił na siebie uwagę jednej ze światowych marek odzieżowych, która nawiązała z nim współpracę. W Hiszpanii, tak jak w całej Unii Europejskiej, rośnie średnia wieku. Kraj ma jeden z najniższych wskaźników urodzeń w Europie. Społeczeństwo siwieje, ale „The Spanish King” wnosi nieco kolorytu w tę szarzyznę. Coraz więcej seniorów podbija reklamę i Instagram. Słowa z filmu dokumentalnego „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” dostępnego do 16 października pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107194-037-A/re-granfluencerzy/ doskonale obrazują istotę zjawiska. Trend dojrzałych influencerów łamie stereotypy dotyczące wieku i dowodzi, że każdy może rozwijać swoją karierę w wirtualnym świecie, bez względu na metrykę.

W Polsce także powoli rośnie liczba emerytów, których stać na różnego rodzaju dobra – produkty i usługi będące poza zasięgiem naszych dziadków, a nawet rodziców. Z jednej strony chodzi o wzrost zasobności portfeli osób 60+, z drugiej o zmianę nawyków i przyzwyczajeń kolejnych pokoleń. To zjawisko, rozwinięte w krajach zachodnich, od kilku lat zaczyna też być widoczne w Polsce, gdzie coraz więcej dojrzałych osób podejmuje się pracy influencera.

Beata Borucka, znana w social mediach jako Mądra Babcia uważa, że osoby starsze mają takie samo prawo do korzystania z dobrodziejstw techniki, jak wszyscy inni. - Dzisiejsze pokolenie 50 czy 60-latków to osoby oswojone ze światem cyfrowym, bo kiedy komputery i digitaliazcja wchodziła do naszego życia mieliśmy lat 30 czy 40, byliśmy czynni zawodowo i aktywni społecznie – mówi Mądra Babcia. - Ponadto w starszym wieku, kiedy przechodzimy na emerytury, a dzieci mają własne gniazda, naszym fantastycznym zasobem jest czas i powtórna ciekawość świata. W reportażu ARTE.tv o granfuencerach są pokazane świetne przykłady właśnie takiego korzystania z życia i świata techniki, debiutu w modelingu czy grywania w reklamach - tłumaczy. Według danych prowadzącej profil, kanały Mądrej Babci zrzeszają w świecie wirtualnym ponad 400 tysięcy kobiet, a telewizja internetowa Silver TV przyciąga przed ekrany średnio 1,5 mln widzów, dostępna pod linkiem: O nas - SILVER TV[1]

Jan Adamski, będąc na emeryturze i mając dużo czasu wolnego, postanowił spełniać swoje marzenia i tak jak młode pokolenie, dzielić się swoją pasją w Internecie. Zyskał swoją popularność dzięki blogowi JanAdamski.eu poświęconemu męskiej modzie. Jak twierdzi, zjawisko granfluencerów nie jest już takie nowe i w naturalny sposób wynika z faktu, że osoby w wieku senioralnym coraz lepiej radzą sobie w mediach społecznościowych. - Dojrzali użytkownicy dzięki obecności w sieci mogą dzielić się swoją wiedzą i dostarczać ogrom radości swoim widzom i czytelnikom. Fakt, że z moich modowych porad korzystają ludzie młodzi, jest dla mnie źródłem ogromnej satysfakcji. Moją pasją jest klasyczna męska elegancja: lubię o tym pisać, tworzyć i prezentować własne stylizacje utrzymane w tej konwencji, a także projektować garnitury. Główna aktywność Jana Adamskiego koncentruje się na blogu mającym 200-250 tysięcy odsłon miesięcznie. Konta w portalach społecznościowych stanowią uzupełnienie w postaci 60 tys. obserwatorów na Instagramie i 23 tys. na Facebooku.

Elżbieta Klepacka, jedna z najbardziej znanych granfluencerek w sieci, prowadzi aktywny i inspirujący profil dotyczący zdrowia, mody, kulinariów, i podróży. Kryjąca się pod pseudonimem eliza_betka pokazuje, że w każdym wieku można być pełnoprawnym członkiem wirtualnej społeczności. - Tak zwane pokolenie silversów 50 i 60-latków wciąż jest aktywne, twórcze, chce się uczyć, rozwijać i dzielić swoją mądrością życiową oraz doświadczeniem z młodym pokoleniem. – twierdzi Elżbieta Klepacka. - Nigdy nie jest za późno na życiowe zmiany. Warto pokazywać siłę ludzi dojrzałych, przekazywać swoją wiedzę, pasję i sukcesy – dodaje. Elżbieta udowadnia, że pokolenie 50+ może również spełniać marzenia i osiągać sukcesy w Internecie. W 2022 roku otrzymała tytuł laureata plebiscytu „21 osób Flexi na XXI wiek” w kategorii Znani i Lubiani. Jej profil na Instagramie jest obserwowany przez 131 tysięcy osób (https://www.instagram.com/eliza_betka/).

Polscy granfluencerzy jako liderzy opinii w Internecie pokazują, że udzielanie się w mediach społecznościowych to okno na świat, które dostarcza rozrywki, spełnia marzenia, umożliwia nawiązywanie nowych kontaktów i solidaryzuje małe społeczności. Prezentowany przez ARTE.tv reportaż „Granfluencerzy: kiedy babcia zarabia na Instagramie” ukazuje, jak dojrzałe pokolenie potrafi prężnie działać w mediach społecznościowych, osiągać przy tym popularność i czerpać satysfakcję z tego zajęcia.

Kolejny film dostępny w bezpłatnym serwisie ARTE.tv o limitach związanych z naszym wiekiem to „DANCE ON! Przesuwanie granic”, który można zobaczyć bezpłatnie jeszcze do 18 stycznie pod linkiem: Dance On! - Przesuwanie granic - Obejrzyj cały dokument | ARTE. Produkcja opowiada o tancerzach, którzy pomimo dość młodego wieku w swoim zawodzie uchodzą już za seniorów. Większość profesjonalnych tancerzy i tancerek przechodzi na emeryturę najpóźniej w wieku 40 lat. Jednak ich dojrzałość to także ogromny potencjał artystyczny, który coraz częściej podważa gloryfikację młodości. W dokumencie z bliska przyglądamy się pracy m.in. gwiazd baletu Poliny Semionowej (38) i Friedemanna Vogla (43), którzy dzielą się swoimi osobistymi spostrzeżenia na temat swojej kariery i zastanawiają się nad tym, czy w nomenklaturze tańca nie są już staruszkami.

Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

[1] Dane prowadzącej profil „Mądra Babcia”

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów