Grupa CCC: w II kwartale sprzedaż w sklepach stacjonarnych zmalała o 47 proc., e-commerce 79 proc. w górę, cięcia w marketingu

W drugim kwartale br. firma obuwnicza CCC (należą też do niej marki Gino Rossi, eobuwie i KVAG) zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 21 proc. do 1,29 mld zł, przy czym wpływy z e-commerce wzrosły o 79 proc. do 626 mln zł - wynika z jej szacunkowych danych. Firma ograniczyła wydatki marketingowe, m,in. zrezygnowała ze sponsoringu grupy kolarskiej CCC Team.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa CCC: w II kwartale sprzedaż w sklepach stacjonarnych zmalała o 47 proc., e-commerce 79 proc. w górę, cięcia w marketingu
fot. materiały prasowe

Decydujący wpływ na wyniki Grupy CCC w minionym kwartale miało zamknięcie zdecydowanej większości jej sklepów stacjonarnych od połowy marca do początku maja. 20 kwietnia otwarte mogły zostać sklepy wolnostojące, a na początku maja także te w galeriach handlowych, przy czym z zachowaniem obostrzeń sanitarnych.

W komunikacie giełdowym firma podała, że na koniec czerwca działalność wznowiło 95 proc. jej sklepów.

57 proc. wzrostu w e-sklepach eobuwie, już 86 mln zł na CCC.eu

Według wstępnych danych w zeszłym kwartale przychody Grupy CCC w sklepach stacjonarnych zmalały rok do roku o 47 proc., z 1,23 mld zł do 656 mln zł. W przypadku sieci CCC nastąpił spadek o 46 proc. do 566 mln zł, natomiast procentowo najmocniej sprzedaż zmalała w sklepach Gino Rossi - o 76 proc. do 6 mln zł.

Za to wpływy w sklepach internetowych poszły w górę o 79 proc., z 349 do 626 mln zł. W e-sklepie eobuwie.pl nastąpił wzrost o 57 proc. do 519 mln zł. Firma podała, że w ciągu kwartału na tej platformie złożono ok. 2,8 mln zamówień (64 proc. na urządzeniach mobilnych). - Po niższej dynamice przychodów w marcu 2020, odnotowano znaczące wzrosty w kwietniu, maju i czerwcu (odpowiednio o 28%, 71%, 60% r/r), przy wyższych o parę punktów procentowych marżach brutto (zbliżonych dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej i Europy Zachodniej) i niższych kosztach marketingowych - opisano w komunikacie.

Przychody w e-sklepie Modivo zwiększyły się o 32 proc. do 49 mln zł, a w DeeZee (w zeszłym kwartale rozpoczął działalność Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Rumunii) - o 64 proc. do 18 mln zł. Natomiast uruchomiony pod koniec kwietnia ub.r. e-sklep CCC.eu w minionym kwartale przyniósł 86 mln zł wpływów, z czego tylko w maju 40 mln zł.

- W ocenie Grupy, wykreowana przez COVID zmiana zachowań konsumenckich w kierunku ecommerce, stwarza unikalną perspektywę dla eobuwie.pl na przyspieszenie rentownego wzrostu i istotne zwiększenie jego udziałów rynkowych. W kontekście tych okoliczności, CCC planuje kontynuować analizy i prace dot. pozyskania na poziomie eobuwie.pl odpowiedniego kapitału, który umożliwi pełne wykorzystanie tych nowo powstałych szans rynkowych - stwierdzono.

W ujęciu like-for-like przychody detaliczne firmy zmalały rok do roku o 49 proc.

grafika

CCC ma 1,2 tys. sklepów, renegocjuje czynsze

Na koniec czerwca br. Grupa CC miała 1 208 sklepów, o cztery mniej niż rok wcześniej. Przybyło 40 sklepów CCC (obecnie jest ich 981) i 13 eobuwie (25), a zmalała liczba sklepów KVAG i Gino Rossi.

Łączna powierzchnia handlowa sklepów firmy poszła w górę o 8 proc. do 761,2 tys. metrów kwadratowych.

CCC podało w komunikacie, że jest w trakcie renegocjacji umów wynajmu z właścicielami centrów handlowych. - W procesie negocjacji zmieniane są warunki umów, które wpływają na rozpoznane w skonsolidowanym sprawozdaniu z sytuacji finansowej: aktywo z tytułu prawa do użytkowania oraz zobowiązanie z tytułu leasingu, a także amortyzację i pozostałe koszty najmu wykazane w skonsolidowanym. Negocjacje obejmują w swoim zakresie okres sprawozdawczy, jak i okresy przyszłe, stąd wpływ aneksów/porozumień do umów czynszowych będzie miał odzwierciedlenie w pozycjach bilansowych, jak i wynikowych w całym okresie trwania umów najmu, a nie wyłącznie w bieżącym roku obrotowym - opisano.

grafika

Oszczędności w pensjach i marketingu

CCC poinformowało, że zanotowała istotny spadek pozostałych kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu oraz salda pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych. - Głównie za sprawą: oszczędności na poziomie kosztów wynagrodzeń (optymalizacja zatrudnienia, obniżenie wymiaru etatów, ograniczenie benefitów) oraz logistyki, a także między innymi za sprawą oszczędności na usługach obcych i usługach marketingu - wyliczyło.

Firma po wielu latach współpracy zdecydowała się zakończyć sponsorowanie grupy kolarskiej CCC Team.

- Spółka wprowadziła program oszczędnościowy i poprawy efektywności, który ma na celu dalsze obniżanie bazy kosztowej i poprawę rentowności. Na obniżenie poziomu kosztów wpłynęły także otrzymane w ramach pomocy rządowej dla przedsiębiorstw subsydia, a w szczególności dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników - dodano. W maju, żeby zachęcić klientów do powrotu do sklepów, firma wprowadziła promocje cenowe.

E-commerce pogarsza marże, 147 mln zł rezerw gotówkowych

Zysk sprzedażowy brutto Grupy CCC zmalał rok do roku z 840 do 620 mln zł, a marża sprzedażowa brutto - z 51,2 do 48 proc. Firma tłumaczy to dużo wyższym niż rok wcześniej udziałem e-commerce w jej przychodach.

Natomiast koszty sprzedaży i ogólnego zarządu oraz saldo pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych wyniosły w minionym kwartale 732 mln zł (wobec 702 mln zł rok wcześniej), z czego 147 mln zł wynika z rozpoznania rezerw gotówkowych.

Firma podała, że te rezerwy są związane głównie z „restrukturyzacją obecności na rynku szwajcarskim, działaniami dot. zamknięć wybranych sklepów na rynku niemieckim, zamknięciem aktywności związanej ze sponsoringiem sportowym oraz jednorazowymi kosztami związanymi z refinansowaniem Grupy CCC”.

W konsekwencji zysk netto firmy zmalał z 321 do 40 mln zł, a wynik operacyjny - ze 138 mln zł zysku do 112 mln zł straty. Bez uwzględnienia tych rezerw w zeszłym kwartale zysk operacyjny wyniósłby 34 mln zł, a zysk EBITDA - 187 mln zł.

grafika

Pod koniec kwietnia firma CCC w ramach przyspieszonego budowania księgi popytu uplasowała 13,7 mln akcji po 37 zł za sztukę, z ich sprzedaży pozyska 506,9 mln zł. Połowę obejmie spółka założyciela CCC Dariusza Miłka, jednocześnie sprzedając 2,06 mln posiadanych akcji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"