Hajto sprzedał prawa do wizerunku za kilkaset złotych. Kupcem handlarz części do aut

Były polski piłkarz, a obecnie komentator, Tomasz Hajto, na swojej stronie uruchomił usługę zakupu praw do swojego wizerunku za 369 złotych brutto. Bardzo szybko znalazła się firma, która wykorzystała ofertę w sposób, który wywołał już w social mediach olbrzymie kontrowersje. Chodzi o kryminalną przeszłość byłego reprezentanta Polski.

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
Hajto sprzedał prawa do wizerunku za kilkaset złotych. Kupcem handlarz części do aut
Wizerunek Tomasza Hajty na sprzedaż

Oferta kupna praw do wizerunku Tomasza Hajty trafiła na jego stronę internetową. Czytamy tam: "Zdobądź czasowe prawa do wykorzystania wizerunku Tomasza Hajtow kampaniach, produktach i social media. Legalnie, profesjonalnie i z potencjałem wiralowym".

Dalej były piłkarz zachęca: "Kupując prawa do wizerunku Tomasza Hajto, otrzymujesz legalny i czasowy dostęp do wizerunku jednej z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego futbolu i popkultury.
To nie tylko licencja – to narzędzie, które wzmacnia przekaz Twojej marki, przyciąga uwagę i budzi emocje".

Wizerunek Hajty w reklamie motoryzacyjnej. Szok z uwagi na przeszłość piłkarza

Okazało się, że z oferty skorzystała firma "4Get" z Łodzi, która zajmuje się dystrybucją części do samochodów. Marka kupiła i wykorzystała w swoich social mediach zdjęcie Tomasza Hajty, okraszając je cytatem: "Wiem, jak ważna jest krótka droga hamowania, dlatego części samochodowe kupuje u najlepszych".

Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie kontekst. Tomasz Hajto w 2007 roku w Łodzi śmiertelnie potrącił 74-letnią kobietę na przejściu dla pieszych. Był wtedy piłkarzem ŁKS.

Hajto został prawomocnie skazany na dwa lata pozbawienia wolności w zawieszeniu na cztery, obciążony go grzywną wysokości 7 tys. zł i zakazem prowadzenia pojazdów przez rok.

Wysłaliśmy zapytanie na kontakt podany na stronie internetowej Tomasza Hajty, dzięki której można zakupić prawa do jego wizerunku i zapoznać się z warunkami skorzystania z takiej usługi. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację na temat szczegółów oferty i jej celu:

"Decyzja o komercyjnym wykorzystaniu wizerunku Pana Tomasza Hajty wynika zarówno z jego dużej rozpoznawalności i popularności w przestrzeni medialnej, jak i z potencjału marketingowego, jaki niesie za sobą jego osoba. Pan Hajto od lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem –zarówno jako były reprezentant Polski, jak i barwna postać medialna, która stała się częścią popkultury. Chcemy wykorzystać ten potencjał w sposób profesjonalny i kontrolowany, przekuwając dotychczasową, często spontaniczną obecność wizerunku Pana Tomasza w mediach na przemyślaną i efektywną strategię monetyzacji".

"Co istotne, nasza oferta została skonstruowana w taki sposób, aby była dostępna również dla mikroprzedsiębiorstw i małych firm, które nie dysponują dużymi budżetami marketingowymi. Za jedyne 369 zł brutto dajemy im możliwość legalnego, w pełni licencjonowanego wykorzystania wizerunku Pana Tomasza Hajty w działaniach promocyjnych. To szansa, by się wyróżnić i zwiększyć rozpoznawalność swojej marki w przystępny i atrakcyjny sposób".

Zostaliśmy też poinformowani, że właścicielem praw do wizerunku Tomasza Hajty jest firma "All In Radosław Kołodziej", która zarządza nim na mocy umowy zawartej na okres od kwietnia 2022 roku do kwietnia 2026 roku.

"Reklama nie łamie regulaminu"

Spytaliśmy też czy zostaną podjęte jakiekolwiek kroki i działania związane z publikacją firmy "4get" w związku z jej kontrowersyjnym wydźwiękiem.

– Co do przesłanej przez Pana reklamy, informujemy że nie będziemy wyciągać żadnych konsekwencji oraz nie łamie ona naszego regulaminu – napisał Radosław Kołodziej w odpowiedzi na nasze pytanie.

Zapytaliśmy też eksperta od komunikacji i wizerunku Cezarego Andrzejczyka co sądzi o modelu współpracy jaki jest oferowany w przypadku Tomasza Hajty.

– Sprzedaż praw do wizerunku bez kontroli co do miejsca i sposobu wykorzystania, to decyzja, która może prowadzić do utraty kontroli nad własnym obrazem oraz potencjałem dochodowym w przyszłości. W takich sytuacjach warto rozważyć model licencji z konkretnymi ograniczeniami, które równoważą korzyści finansowe z ochroną dóbr osobistych i reputacji - tłumaczy Cezary Andrzejczyk, wspólnik w firmie doradczej QualiaAdvisory.

Tomasz Hajto w przeszłości występował w kilku kampaniach reklamowych. Promował piwo Harnaś, olej Venol czy Zakłady Bukmacherskie eToto.

Po zakończeniu kariery piłkarskiej był komentatorem i ekspertem piłkarskim, szczególnie w telewizji Polsat. Był również menedżerem sportowym, próbował też swoich sił również w walkach freak fight.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych