Jak ojciec stał się targetem dla reklamodawców i mediów (analiza)

Postępująca zmiana społecznej roli mężczyzny jako ojca, pociąga za sobą zmiany w komunikacji marketingowej. Marki dotychczas kierujące swój przekaz głównie do matek, zaczynają dostrzegać potencjał ojców jako grupy docelowej. Mając do dyspozycji kanały digitalowe, takie jak social media i mobile, są w stanie precyzyjnie docierać do interesujących ich odbiorców - analizuje Joanna Szelągowska z Isobar Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Jak ojciec stał się targetem dla reklamodawców i mediów (analiza)
Kadr z reklamy Ariela „Tata na pełen etat”

W ostatnich latach w społeczeństwie polskim możemy zaobserwować znaczące zmiany kobiecych i męskich wzorów ról społecznych. Jest to szczególnie istotne w kontekście transformacji modelu rodziny. Obecnie ten tradycyjny, w którym ojciec jako głowa rodziny jest jej głównym żywicielem, podczas gdy matka w znacznie większym niż on stopniu zajmuje się domem i wychowaniem dziecka, zmienia się w kierunku bardziej nowoczesnego. W nowym modelu dąży się do zrównania ról obydwu płci i sprawiedliwego podziału obowiązków w gospodarstwie domowym. Co za tym idzie, zarówno rola kobiety jako matki, jak i mężczyzny jako ojca, jest obecnie redefiniowana.

Z przeprowadzonego przez Google w grudniu 2012 roku badania „New dad research studies” wynika, że ojcowie najczęściej nie są uwzględniani przez marki parentingowe w ich strategiach komunikacji. I choć faktem jest, że wciąż to głównie matki podejmują decyzje zakupowe, udział ojców w tym procesie wynosi od 30 do nawet 50 proc., mimo iż komunikat reklamowy nie trafia do nich bezpośrednio. Co istotne z naszego punktu widzenia, wraz ze zmianami o wymiarze społecznym, ojcowie powoli stają się interesującą grupą docelową dla marek.

Warto zaznaczyć, że także na poziomie kreacji i przekazu kampanii ulega zmianie sposób pokazywania ojcostwa, a samo „tacierzyństwo” staje się swego rodzaju modą. Dotychczasowy wizerunek mężczyzny jako tradycyjnej „głowy rodziny” coraz częściej jest zastępowany w reklamach wizerunkiem ojca aktywnie uczestniczącego w opiece nad dzieckiem i wykonującego obowiązki domowe, które kiedyś uznawane były za stricte kobiece. Przykład realizacji nowego podejścia pokazują dwie poniższe kampanie:

Ariel - Tata na pełen etat

Johnson’s Baby - Kiedy rodzi się dziecko, życie zaczyna się na nowo

Wzrost znaczenia ojców w komunikacji ma także inny wymiar. Coraz więcej ojców, którzy wzorem hiperaktywnych w internecie matek, zaznacza swoją obecność w sieci. Potwierdza to m.in. intensywna rozbudowa kategorii blogów poruszających tematykę ojcostwa. Obecnie w polskiej blogosferze funkcjonuje co najmniej kilka blogów o  już ugruntowanej pozycji m.in. Blog Ojciec, Tatowy.pl, TataBlog, Zuchpisz.pl i wciąż powstają nowe. Potencjał komunikacji z ojcami dostrzegły także portale tematyczne takie jak Tatapad.pl czy Tatawtarapatach.com, internetowy magazyn „SuperTata w Wielkim Mieście” oraz media drukowane m.in. wydawany od około pół roku jako kwartalnik lifestyle’owy magazyn „Fathers”.

Ostatni, trzeci wymiar komunikacji z ojcami dotyczy ich aktywności digitalowej, w szczególności w mediach społecznościowych takich jak Facebook i YouTube oraz fakt intensywnego korzystania z urządzeń mobilnych. Na samym tylko Facebooku potencjał dotarcia do ojców w wieku 18+, posiadających dziecko w wieku 0-12 lat, szacuje się w Polsce na około 150 tys. użytkowników (według Facebook Audience Insights z czerwca br.). Ojcowie, podobnie jak wszyscy konsumenci płci męskiej, uznawani są za są grupę, którą trudno zaangażować. Raczej biernie konsumują treści, w przeciwieństwie do matek mniej chętnie same je tworzą. Dlatego dużo częściej możemy spotkać realizacje kampanii oparte na strategii contentowej, czy to w formie artykułów, czy też video, które są szczególnie chętnie oglądane wśród mężczyzn. Pierwsze kroki na tym polu stawiają najczęściej duże brandy, które mogą pozwolić sobie na uzupełnienie, a w niektórych przypadkach nawet całkowite oparcie, swojej strategii wizerunkowej o komunikację skierowaną do ojców. W tym kontekście warto przywołać kampanie Dove Men+Care oraz Oreo.

Dove Men + Care

Oreo

Przywołana powyżej kampania Dove Men+Care zasługuje na szczególną uwagę dlatego, że zamieszczony przez markę spot wizerunkowy został zmontowany z contentu stworzonego przez użytkowników. Z podobnego założenia wyszła marka Fisher-Price, planując specjalną aktywność skierowaną do ojców z okazji Dnia Ojca. Agencja Isobar Poland, tworząc strategię digitalową na 2015 rok, dostrzegła duży potencjał dla marki tkwiący w użytkownikach social mediów – szczególnie Facebooka i Instagrama. Ojcowie, którzy dotychczas byli uważani za grupę bardzo trudną do zaangażowania, okazali się być twórcami emocjonalnych treści związanych z tacierzyństwem. Twórcy kampanii postanowili wykorzystać naturalnie używany przez target grupę  hashtag #dumnytata po to, aby zbudować zasięg kampanii zarówno w blogosferze, jak i w innych mediach społecznościowych. Konkurs aktywizujący ojców na Instagramie jest częścią kampanii marki Fisher Price, której inauguracja odbyła się w Dzień Matki.

Jak pokazują powyższe przykłady zmiany społeczne pociągają za sobą nieuniknione zmiany w innych obszarach. Ich odzwierciedleniem jest pojawienie się nowych mediów oraz adaptacja strategii marketingowych do nowych warunków. Warto pamiętać, że to zachowania konsumentów, ich potrzeby i oczekiwania powinny być punktem wyjścia dla marketerów przy planowaniu kampanii. Obecnie, gdy mają oni do dyspozycji zaawansowane narzędzia, umożliwiające precyzyjne targetowanie treści w mediach społecznościowych takich jak Facebook, czy YouTube,  wyzwaniem nie jest już odpowiedź na pytanie „czy”, ale „jak” skutecznie włączyć ojców do swojej strategii marketingowej zarówno na poziomie skutecznych narzędzi, jak i przekazu.

grafika

 Joanna Szelągowska - strategy manager od 3,5 roku w Isobar Polska (przedtem w Socializerze). Łącznie od ponad 7 lat jest związana z branżą marketingową. Wcześniej pracowała jako PR manager w Brand Karmie (grupa o2), Grupie Team Solutions (Chomikuj.pl) oraz magnifiCo.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"